Knipsel
In gesprek met de Bassjackers over het tot stand komen van de track ‘Destiny’ – Gezamenlijk met Rise of Iron werd het nummer ‘Destiny’ van de Bassjackers uitgebracht. Ter ere van deze dubbele release waren we aanwezig op het launch event waar we met Ralph van Hilst spraken over het tot stand komen van dit nummer. Een track uitbrengen dat geïnspireerd is door een game, dat klinkt makkelijk, maar in werkelijkheid schuilt er een hoop werk achter. Reden genoeg om in gesprek te gaan met Ralph om zo meer inzicht op de totstandkoming te krijgen.

Een doodgewone fan

KnipselAffiniteit met Destiny is natuurlijk belangrijk en zodoende vroeg ik Ralph in welke mate hij een fan is van Destiny. Hij vertelde dat hij eigenlijk pas na drie maanden was ingestapt, maar wel gelijk ‘hooked’ was aan de game. “Ik vond het gelijk vet, de sfeer, het mysterieuze en de gameplay is goed, wat ook niet geheel onbelangrijk is. Gelijk dacht ik van ‘wow’, dit wil ik vaker doen. Ik wilde een beter light level, ik wilde verder komen.” Als je uitmaakt van een DJ duo dat momenteel erg populair is, dan heb je lang niet altijd even veel tijd en dat onderschreef Ralph ook, hij heeft lang niet alles kunnen bereiken in de game, maar wel benadrukte hij dat hij het spelen erg vet vond.

Bijgevolg vroeg ik hem of hij dan alleen Destiny speelt of dat hij ook met andere games bezig is. Destiny blijkt echter het enige te zijn wat hij echt ‘veel’ speelt. Hij speelt ook wel Call of Duty, wat wat gemakkelijker is en leuk is om te spelen, maar voor Destiny gaat hij er graag echt even een paar uur voor zitten, aldus Ralph. Welke spellen Ralph ook speelt, hij blijft keer op keer bij Destiny terugkomen. De affiniteit is dus duidelijk aanwezig en dat bracht ons bij Bungie. Want hoe kom je in aanraking met een ontwikkelaar, laat staan dat je een nummer gebaseerd op hun games kan en mag maken?

Dat is grappig genoeg aanvankelijk gewoon op Nederlandse bodem gebeurd, want tijdens een gesprek op een feestje van Call of Duty, kwam naar boven dat Destiny best wel geliefd was bij de Bassjackers. En kleine gesprekken kunnen tot grote successen leiden, dat wordt maar weer eens bewezen. Ralph vertelde me dat hij altijd al met de gedachte rondliep dat hij graag muziek en gaming zou willen combineren, kortom, twee werelden bij elkaar brengen. Het gevolg was dat ze mee zijn geweest naar de E3, alwaar ze de mensen van Bungie hebben ontmoet.

“We werden bij Eric Osborne [marketing director Destiny] achtergelaten met het idee dat we na tien minuten wel waren uitgesproken, maar na drie kwartier waren we nog steeds in gesprek. We stonden gezellig te ouwehoeren en ergens was er een raakvlak. Sindsdien hebben we altijd contact gehouden en zijn we naar de studio in Seattle gegaan.” Dit bezoek heeft het idee in een stroomversnelling gebracht, zo blijkt uit de woorden van Ralph, want hij vond het indrukwekkend om te zien hoe al die mensen bezig zijn met het creatieve proces, waar ze veel van hebben geleerd.

Bungie

Tevens hebben ze daar de plaat gepitched; “Ik heb op een gegeven moment inspiratie getrokken uit Destiny voor een plaat, niet eens wetende of ze het goed vonden om Destiny er aan te koppelen. Maar iedereen was super enthousiast. Ik had ook al een idee voor de clip en dat vonden ze ook erg kicken.” De samenwerking was geboren en uiteindelijk hebben ze dit doorgezet om gezamenlijk met Rise of Iron de clip en het nummer te lanceren. Voor Ralph was het: “supergaaf om gaming met muziek te combineren. Vooral omdat het twee dingen zijn. Muziek is m’n nummer één, maar gamen is wel degelijk een groot deel van m’n leven en het is alleen maar mooi als je dat kan combineren.”

De link tussen de muziek en game

Het spelen van de game en het samenwerken met Bungie is één ding, maar er is natuurlijk een moment geweest waarop gedacht werd; ‘hier moet ik wat mee doen.’ Ralph vertelde me dat het eigenlijk vanuit iets visueels is begonnen. Als je de game speelt is er veel actie en energie, dat matched met de muziek die de Bassjackers maken. Daarbij komt nog dat Ralph eigenlijk al een idee voor de clip in z’n hoofd had uitgebeeld, zo vertelde hij. Naar aanleiding daarvan is hij gaan kijken naar hoe dit meer vormgegeven kon worden.

RoI

Dat (de game) komt in het uiteindelijke resultaat ook terug in de vocalen, namelijk het ‘connected together, your rooms, your destiny.’ Ralph omschreef de koppeling tussen het nummer en de game als volgt; “Het is echt voor jezelf opkomen en zelf het heft in handen nemen. Opkomen waar je in gelooft en dat is ook het geval bij de game en juist die kant wilden we belichten in de muziek. Je hebt natuurlijk het mysterieuze en het sinistere, alleen dat zit er al in [in de game]. De score [soundtrack] van de game zelf is echt supervet en vanuit daar is de inspiratie opgedaan om het [zojuist omschreven] meer te belichten en ik vind het zelf wel goed gelukt”.

De clip

De muziek is één ding, maar zoals Ralph al liet vallen, had hij al vrij snel een idee voor de clip. Hierover vroegen we hem hoe dit tot stand is gekomen, want is dat nu eigen werk of speelt Bungie hier een belangrijke rol in? Het idee hierachter is best wel interessant, want zo zei Ralph dat ze het leuk vonden om de game meer naar de echte wereld te halen. Zodoende zie je Marlon met z’n armor, je ziet het heelal in de studio en meer. Dat is wat ze graag wilden tonen, want het is in feite een mooie draai aan de werkelijkheid geven met het idee dat je toch een beetje in het Destiny universum zit.

Afsluitend vertelde Ralph; “Bungie heeft daarbij de beelden aangeleverd, zij hebben immers het spel gemaakt dus daar moet ik ze wel de nodige credits voor geven.” Overigens is het meeste werk qua visuals gedaan door een vaste video editor, die de Bassjackers vaker gebruiken. Buiten dat is het resultaat sowieso geslaagd te noemen als je het ons vraagt, maar wat vindt Bungie nu eigenlijk van het resultaat? Ralph vertelde dat ze erg blij zijn; “Ja, vet, Bungie is heel erg enthousiast en dat vind ik ook kicken, want ik ben gewoon een fan van hun game. Het is dan mooi om te zien dat zij ook enthousiast kunnen raken over wat wij maken, echt supervet.”

De ontvangst

Mensen die de Bassjackers volgen, die zullen ongetwijfeld al stukken van het nummer gehoord hebben alvorens de release. Ze hebben het nummer namelijk al laten horen tijdens livesets en ik was wel benieuwd naar hoe de ontvangst in eerste instantie was. Dit was goed, ondanks dat dit een uitstapje is; “Voor ons is het eigenlijk een beetje een uitstapje van wat we normaal doen. Normaal zitten we op 128 bpm [beats per minute] en nu is het 150 bmp met meer ’trap’ invloeden. We merkten juist in de sets dat er ineens een soort van afwisseling was en die werd eigenlijk heel goed ontvangen.”

Knipsel

Ralph vervolgde; “Ik moet ook zeggen, dat smaakte naar meer en vandaar dat we eigenlijk aan de titeltrack een hele EP hebben gekoppeld. Het ging allemaal in één keer en het heeft ook bij ons iets los gemaakt evenals bij de fans en dat is echt heel tof om te zien.” Dat is natuurlijk een goed begin, maar dan heb je nog een onderscheid. Zo zijn er luisteraars en fans die niets met gaming hebben en die leggen ook niet zo snel de link daar waar gamers dat wel doen. Dat bracht ons direct bij onze volgende vraag, namelijk hoe de ontvangst was bij het non-gaming publiek. Dat leverde een brede variatie aan publiek op die zich ook liet horen, zo blijkt uit de woorden van Ralph.

Hij zei; “Mensen zeggen ook echt van ho, wat is dit nou weer? Nog nooit van gehoord, maar we gaan het wel even uitchecken. Je ziet ook ineens gamers in je comments [op YouTube] verschijnen en mensen hebben het er over. Ook dat ze de beelden erg vet vinden en dat is juist wel tof, dat je dan gamen kunt belichten bij mensen die het anders niet zien. Dat je het toch in een mooi daglicht kan zetten,” kortom, geslaagd dus? “Ja, ook alleen al als je ziet hoeveel er onder gereageerd wordt. Het aantal opmerkingen is 98%, misschien 99% dik positief. Dat is wel echt kicken en ook zeker welkom, want je hebt er dan gelijk weer zin in.”

Knipsel

Leuk detail is dat we Ralph vervolgens vroegen hoe de reactie van Bungie was. Hij vertelde me dat ze het beiden (Bassjackers en Bungie) leuk vonden om te doen. Meer vanuit dat perspectief is het nummer tot stand gekomen en het commerciële aspect kan Ralph wat dat betreft dan ook gestolen worden. Het pakt voor iedereen mooi uit en daarin zagen we toch enige bescheidenheid, want Ralph stelde; “Dat je toch als gasten hier uit Waalwijk en Tilburg voor zo’n grote game, zo’n groot concern een track mag maken, dat je daar je steentje aan bij mag dragen, dat is gewoon echt kicken!”

Hoe ziet de toekomst eruit?

Afsluitend keken we nog even naar de toekomst, want er is nu een begin gemaakt. Zo vroegen we of er meer in zou zitten en wat de dromen zijn. Ralph is wat dat betreft best wel open, want hij vertelde dat hij er zeker voor gaat om er deel van uit te kunnen blijven maken. Hij is een groot fan van filmmuziek en sfeer neerzetten en zijn droom is het maken van een score (soundtrack); “Stel je voor dat je iets groots als Destiny kunt scoren, dat je dan met een heel orkest zit en dit analoog op kan nemen. Dat zou wel echt heel dik zijn. We zien wat de toekomst brengt.”

Bassjackers

Wat vooral naar voren kwam tijdens het interview, is dat Ralph – de man die de tracks maakt – zich heel erg bescheiden opstelt. Hij is een doodgewone gamer, zoals jij en ik, die het een eer vindt om dit te mogen doen. Daarnaast is het ook interessant om eens te zien wat voor samenwerkingen er eigenlijk op de achtergrond zijn, spelen en ontstaan wat leidt tot het combineren van verschillende industrieën met elkaar. Iets zegt me ook dat we de Bassjackers vaker in combinatie met games terug gaan zien…