vampyrheader
Topper van 2017: Vampyr – Als we eerlijk zijn en er even niet mee inzitten om fans op de tenen te trappen, kunnen we wel stellen dat de vampier de afgelopen jaren voldoende door het slijk gesleurd is. De mysterieuze gentleman met het getormenteerde verleden en een duister geheim werd plots herleid tot een doorsnee jongeman die toevallig een stuk ouder is dan hij eruit ziet en bovendien begint te schitteren als een overrijpe diamant wanneer hij voet zet in het daglicht. En laten we wel wezen: het lag heus niet aan de twijfelachtige speciale effecten dat de vampier zo een deel van zijn credibiliteit verloor. Als het aan ontwikkelaar Dontnod Entertainment ligt, wordt de eer van de griezel binnenkort in ere hersteld dankzij hun actie-RPG Vampyr. Onze interesse is alvast gewekt.

vampyr

Vampyr – De bloedzuiger is oorspronkelijk afkomstig uit Oost-Europa, waar hij vanaf de negentiende eeuw in allerlei folklore zijn lelijke snuit liet zien om mensen de stuipen op het lijf te jagen. Het mysterieuze en bloeddorstige karakter van dit horroricoon wordt door Dontnod Entertainment – beter bekend als de ontwikkelaar van Remember Me en het uitstekende Life is Strange – overgeheveld naar het Londen van 1918. In die periode woedde de Spaanse griep in al zijn hevigheid, waardoor de stad in een niet te benijden staat van chaos verkeerde. De epidemie wordt door Dontnod aangegrepen als de ideale achtergrond voor een grimmig plot, waarin jij als dokter én vampier centraal staat. Het morele dilemma is meteen duidelijk: ga je mensenlevens redden of neem je ze?

Als je stevig genoeg in je schoenen wilt staan om ettelijke andere bedreigingen het hoofd te bieden, zal je antwoord tweezijdig zijn. In de traditie van de betere actie-RPG’s op de markt, zal je in Vampyr namelijk meermaals invloed kunnen uitoefenen op de wereld rondom je. Het feit dat die wereld eruitziet als een duistere versie van een door oorlog en ziekte verscheurd Londen, is voor de sfeer en gezelligheid alleen maar mooi meegenomen. Het hoofdpersonage in Vampyr is vrij om te gaan en staan waar hij wilt, en belangrijker: om het bloed te drinken van wie hij maar wilt. Geen slachtoffers maken resulteert logischerwijs in een moeilijkere game. Enkel door mensen te vermoorden en ettelijke glazen van hun bloed achterover te slaan, kan je in level stijgen en krachten verkrijgen.

vampyr1

Het antwoord op de eerder gestelde vraag zal dus voor de meeste spelers als volgt luiden: een beetje van beiden. Als je teveel mensen ombrengt, zal je al snel door de mand vallen, met alle gevolgen van dien. Wie te weinig bloed tot zijn beschikking heeft, zal later dan weer merken dat het erg lastig wordt om je een weg naar de credits te slaan. De gulden middenweg lonkt, al zullen zelfs dappere wandelaars van dit pad der paden uit hun doppen moeten kijken. Zorgvuldig kiezen wie je naar het leven staat, is immers te allen tijde de boodschap. Personages die het loodje leggen, keren niet meer terug en afhankelijk van hun status in de wereld, zal hun vroegtijdige begrafenis ook meer of minder gevolgen hebben voor de andere NPC’s. Denk dus vooral na voor je je slag slaat!

Waarom gaat dit een topper worden? Het concept is best uniek en bovendien ontzettend ambitieus. Als Dontnod Entertainment er effectief in slaagt om een wereld neer te zetten waarin elke actie verregaande gevolgen kan hebben, beschikken ze naar onze mening alvast over een klassieker in wording. Het feit dat ze meteen de door flauwe afkooksels getergde vampier weer in zijn ouderwets huiveringwekkende eer herstellen, is bovendien mooi meegenomen. Het idee om als onvervalst nachtwezen door de straten te dwalen, altijd op zoek naar prooi, terwijl je ook je status als dokter niet uit het oog mag verliezen, doet de horrorfanaat in ons alvast joelen van plezier. Denk Batman, maar dan met iets meer vleermuis en iets minder batmob… eh altruïsme.

vampyr2

Meer over Vampyr:
In actie gezien: Vampyr
Vampyr trailer
Singleplayer van Vampyr is ongeveer 15 uur lang