Er wordt weer hard gewerkt aan de System Shock remake. Iets langer dan een maand stond de ontwikkeling op ‘pauze’, zodat het team goed kon nadenken over welke richting zij op wilden met deze game. In een interview met PCGamer vertelden CEO Stephen Kick en business development director Larry Kuperman, dat er gewerkt wordt aan een remake die zoveel mogelijk trouw blijft aan het origineel. Ook lieten zij iets vallen over het geplande releaseframe.

Eerder al schreven wij hier op PSX-Sense over hoe de ontwikkeling op pauze werd gezet, hier werd ook een verklaring voor gegeven door de CEO van de ontwikkelaar Starbreeze Studios, die het project van Nightdive Studios ondersteunt. In 2016 begon het werk aan de remaster van System Shock. Fans bleken enthousiast en de Kickstarter haalde veel geld op. Hiermee kon het team hard aan de slag met de remaster, maar door de nieuwe visie en de nieuwe mogelijkheden dankzij het grotere budget veranderde het plan voor de game steeds meer.

Na een tijdje veranderde de ontwikkelaar ook nog van engine: van Unity naar Unreal en in plaats van een remaster werd het een remake. Hierdoor begon de studio te plannen wat zij nog meer met de titel konden doen, maar ze weken hiermee naar hun zin te veel af van het originele plan. Daarom is de ontwikkeling toen tijdelijk stopgezet.

Op het moment hoopt het team de remake van System Shock uit te brengen in het eerste kwartaal van 2020… Het is dus nog een flinke tijd wachten, maar de ontwikkelaar wil het spel zo goed mogelijk afleveren en dat kost tijd.