DLC Special: Destiny 2 – Black Armory – Eerder dit jaar in september kwam Bungie met Forsaken, wat een uitbreiding was waar je u tegen zegt. In onze review daarover kun je lezen dat dit een succes was en dat Bungie na een lang proces van updates en meer de potentie van Destiny 2 echt liet zien. Tot aan de zomer van volgend jaar zal de game meer content krijgen, zowel gratis als premium waarvan dat laatste voor Annual Pass houders is. De eerste betaalde uitbreiding, Black Armory genaamd, is begin december verschenen. We zijn daarom de laatste weken volop in de weer geweest met Black Armory om te zien of het wat is. Het is duidelijk dat Bungie een andere richting heeft gekozen met deze kleine uitbreiding, maar helaas pakt dat vooralsnog niet heel goed uit. Ze hebben namelijk keuzes gemaakt die het speelplezier niet ten goede komen.

Oude content spelen om nieuwe content aan te kunnen

In Black Armory draait het allemaal rond een aantal Forges waarin je wapens kunt smeden. Om de eerste Forge te kunnen spelen, dien je eerst toegang te krijgen wat via Spider gaat. Deze NPC leerden we kennen in Forsaken en hij geeft je een pas die ervoor zorgt dat je met de Exo – Ada-1 genaamd – kan spreken. De nieuwe vendor geeft je bounties en de frames van de wapens, zodat je ze kan maken. Maar voordat je een Forge daadwerkelijk kunt doen, moet je eerst bepaalde stappen ondernemen. Deze stappen zijn ronduit inspiratieloos en gewoonweg saai. Je moet headshots maken, sterke vijanden verslaan, items oppakken en dat meerdere keren achter elkaar. De creativiteit is dus ver te zoeken en dat verveelt snel.

De uitbreiding begint dus met een simpele introductie tot wat je kan doen gevolgd door saaie stappen om je eerste wapens vrij te spelen. Dat is echter het begin van een aardige grind, want als je qua light level nog tussen de 580 en 600 schommelt, dan kun je het halen van een Forge wel vergeten. De baas van de eerste Volundr Forge is namelijk 625 en dus is het zaak om eerst te levelen. In het verleden had je daarvoor een verhaallijn en nieuwe activiteiten. In Black Armory mist een nieuwe campagne volledig en als alternatief moet je de Milestones – die je in Destiny 2 waarschijnlijk al tig keer gedaan hebt – opnieuw voltooien. Het resultaat is dat je oudere content aan het spelen bent om toegang te krijgen tot nieuwe content en dat is een verkeerde beslissing geweest. Het voelt namelijk heel erg dat je geremd wordt door Bungie, omdat je niet té snel door de nieuwe content heen kan gaan.

De Forges zijn qua opzet verder redelijk simpel. Je moet in een arena bepaalde vijanden met een blauwe gloed over zich heen afschieten. Deze droppen ballen die je in de Forge moet gooien die in het midden van het level te vinden is. Na twee rondes twintig ballen te hebben verzameld, komt de baas van deze Forge tevoorschijn. Deze moet je binnen de tijd neerknallen en dan zul je als je een frame van een wapen in bezit hebt, dit wapen als loot zien droppen. Het toffe hiervan is dat je de wapens meerdere keren kan vrijspelen en dus een bepaalde set aan perks kan verkrijgen. De loot bestaat zoal uit een gave machinegeweer, sluipschuttersgeweer, een hand kanon en meer. Daarnaast is er ook een exotic quest die je een wapen van elke Forge kan opleveren. Deze quest zal nog weken duren en wat je er precies voor zal moeten doen is momenteel nog een mysterie.

Bij aanvang was de Forge nog een uitdaging, omdat we de mechanieken door moesten krijgen en omdat ons level nog niet hoog genoeg was. Maar buiten dat is het niet meer dan vijanden afschieten, ballen gooien en aan het einde een eindbaas verslaan. Er zit verder geen variatie in wat je moet doen. We gaan er zodoende ook niet vanuit dat de nieuwe Forges – als het gaat om de opzet – veel van elkaar zullen verschillen. Wellicht dat er nog wel nieuwe quests aankomen voor de nieuwe Izanami Forge en Niobe Labs. Al verwachten we daar ook niet veel van, want de quest voor de tweede Forge stelt ook niet veel voor. In deze quest is het zaak om bestaande Lost Sectors opnieuw te doorlopen op aarde en Nessus, terwijl ze lichtjes zijn aangepast. Wederom krijg je dus oude content opnieuw te spelen en Bungie heeft in het verleden vaker content gerecycled, wat ze nu dus weer doen. Dat zorgt er voor dat het weinig bijzonder of indrukwekkend is.

Nieuwe richting heeft zo zijn nadelen

We snappen dat de studio deze richting kiest om sneller nieuwe content te creëren, maar er mist tegelijkertijd een hele hoop. Bungie heeft eerder aangegeven dat ze minder aandacht willen besteden aan bijvoorbeeld cut-scènes om zo vaker nieuwe ervaringen toe te kunnen voegen aan de game, maar daar merk je nog niet veel van. Naast de Forges en de korte quest is er buiten de nieuwe Raid niets nieuws en daardoor komt het wat karig over. Er zijn geen nieuwe Strikes en ook kent de uitbreiding geen nieuwe multiplayer maps. Op het gebied van loot is het ook een stuk minder in vergelijking met eerdere uitbreidingen. Gelukkig zijn de wapens uit de Forge wel fraai en er zijn tevens nieuwe wapens te verdienen via Strikes, Gambit en de Crucible. Je moet hier via een quest veel voor doen, maar het is het absoluut waard.

De nieuwe Raid is kort en vermakelijk

Scourge of the Past is de nieuwe Raid voor Destiny 2 en deze sluit aan bij het thema van de Black Armory, al komt het qua verhaal wat karig over. De laatste Raid, The Last Wish, is wat betreft het thema en de presentatie echt subliem. In deze Raid hoor je Ada-1 even op de achtergrond praten en daarmee is alles gezegd. De Raid speelt zich af in The Last City op aarde en het zijn de Fallen die zich hier ondergronds aan het vestigen zijn. Als fireteam van Guardians moet je ze een halt toeroepen en het is een korte en vermakelijke activiteit geworden. De mechanieken in de Raid vormen eigenlijk de rode draad door het geheel heen en wederom draait het volop om samenwerking, coördinatie en ook chaotisch racen met je Sparrow, met aan het einde een baas die de volle concentratie van je team vereist.

In het eerste gedeelte zul je door de stad bollen moeten plaatsen op bepaalde locaties die aangegeven worden door een teamgenoot. Deze persoon staat op een dak met een kaart waarop precies staat waar de bollen naartoe moeten. De bollen die je moet dragen en plaatsen krijg je door zogenaamde Beserkers te doden. Deze zijn erg sterk, maar ze kennen twee zwakke punten op de borst en rug. Die punten zijn kwetsbaar wanneer z’n vertragende schild opgezet wordt, waardoor je deze vijand kan uitschakelen. Vervolgens krijg je de bol en die dien je dus te plaatsen. Als dan eenmaal alle bollen geplaatst zijn, dan zal de doorgang beschikbaar worden en kun je als team verder. Het kan tijdens het plaatsen van de bollen wat hectisch zijn, omdat je van alle kanten bestookt wordt en je goed moet blijven communiceren wil het een beetje opschieten. Het gedeelte wat daarna volgt is een klein doolhof en aansluitend krijg je een uniek element uit de Raid gepresenteerd.

Voor het eerst in een Raid zul je je Sparrow kunnen gebruiken of beter nog, je moet hem gebruiken omdat je een grote Servitor moet ontwijken door zo snel mogelijk door een gangenstelsel te zoeven. Om het je nog wat lastiger te maken, geeft de Servitor vuur af waardoor je voertuig in brand kan vliegen en ondertussen moet je ook nog schakelaars omzetten om deuren open te krijgen. Dat zorgt voor enorm veel chaos samen met erg leuke momenten in de gameplay. Nadat liefhebbers van de serie jarenlang hebben gevraagd om Sparrows in een Raid, is het er eindelijk van gekomen en de uitvoering is meer dan geslaagd te noemen. Meer van dit zou wat ons betreft welkom zijn in toekomstige Raids.

Na dit onderdeel volgt er nog een sectie waarbij teamwork heel belangrijk is om uiteindelijk het eindgevecht met de baas vrij te spelen. Het eindgevecht is qua opzet hetzelfde als het eerste gedeelte. Opnieuw Beserkers doden en coördineren via de kaart waar de bollen heen moeten. Hiermee krijg je dan een tank waarmee het schild van de baas neergehaald kan worden. In de fase waarin je schade kan aanrichten bij de baas, moet er ook duidelijk gecommuniceerd worden om zo, zo effectief mogelijk te zijn. Details over de baas geven we bewust niet, want dat mag je zelf ervaren. Bungie heeft in ieder geval weer wat moois verzonnen en hoewel deze Raid aan de korte kant is, is het wel een hele vermakelijke. Het is zeker niet zo episch, stijlvol en actievol als The Last Wish, maar het bevat fraaie elementen en teamwork staat voorop.

Conclusie

Black Armory is een uitbreiding die toch wel redelijk teleurstellend is. Ja, de nieuwe Raid is vermakelijk en de moeite waard, maar aan de korte kant. De opzet van de Forges is kortweg te simpel. We missen hier toch wel de wat betere mechanieken die de activiteit meer variatie geeft en daartoe is Bungie zeker in staat. Daarnaast is het niet slim om content aan een bepaald level te binden, waardoor je veel bestaande content weer opnieuw moet spelen, hoewel Bungie dat morgen enigszins gaat aanpassen. Uiteindelijk laat deze uitbreiding een wat rommelige indruk achter, maar tegelijkertijd zit er nog genoeg aan te komen. De komende Forges zullen geleidelijk aan beschikbaar worden gesteld en hoewel deze dripfeed opzet niet door iedereen gewaardeerd zal worden, is het begrijpelijk dat Bungie hier voor kiest. Ze willen dat er continu wat nieuws om te doen is, maar Black Armory slaagt daar maar half in doordat het vervalt in het gemakkelijke content recyclen.