Review: Mortal Kombat 11 – Afgelopen december tijdens The Game Awards kwam de aankondiging van Mortal Kombat 11 voor ons behoorlijk onverwacht. Wat al helemaal onverwacht was, is dat we nu al een review hebben kunnen tikken over deze game gezien de titel al zo snel na de aankondiging uitkomt. NetherRealm Studios zit vol met verrassingen en na de succesvolle reboot van de Mortal Kombat-serie en het in leven roepen van Injustice, lijken ze niet te stoppen. Onze verwachtingen voor Mortal Kombat 11 waren daarom ook weer hoog en gelukkig hebben ze bij NetherRealm goed geluisterd naar hun fanbase en hebben we weer een heerlijke fighter om ons mee bezig te houden.

Wacht even… Hij was toch…? En zij?

Laten we even voorop stellen dat mocht je aan Mortal Kombat 11 willen beginnen, dat we aanraden – misschien zelfs verplichten – om eerst Mortal Kombat X en diens voorganger te spelen. Het was voor ons ook alweer even geleden sinds we met die games aan de slag gingen, dus het was hier en daar even graven om te checken wat er ook alweer allemaal was gebeurd. We openen met Raiden, nu corrupt door de magie van Shinnok, die in de Jinsei Chamber nog even Shinnok laat voelen wat hij met de wezens doet die zijn Earthrealm bedreigen. Gezien Shinnok als een god zijnde niet dood kan, wordt zijn hoofd van zijn lichaam verwijderd en terug in de Netherrealm gegooid om zijn onderdanen een soort van waarschuwing te sturen.

Dit werkt natuurlijk averechts en wat volgt is een leger van ondoden die zich klaar maken om Earthrealm aan te vallen. Raiden schakelt de hulp in van Sonya, Cassie en Jacqui om het paleis waarin deze schepsels worden verwekt ten val te brengen. Na het opgenomen te hebben tegen een corrupte Liu Kang, Kitana en nog wat vroegere bondgenoten, komt het paleis ten val. Crisis opgelost? Helaas niet, want de moeder van Shinnok genaamd Kronika, zet in luttele seconden alles terug waar het stond door middel van haar tijdkrachten. Alsof dat niet genoeg was, besluit ze ook nog om een hoop oude vrienden, maar ook vijanden, naar de hedendaagse tijd te trekken. Eén en al chaos en slechts enkelen die de wereld kunnen redden.

Verbeteringen

Op het gebied van gameplay is Mortal Kombat 11 grotendeels weer wat je er natuurlijk van verwacht. Snel, makkelijke tot moeilijke combo’s en héél véél bloed. Hoewel de meeste mechanieken nauwelijks zijn veranderd ten opzichte van Mortal Kombat X, zijn er wel een paar dingen aangepast. Zo kan je nu niet meer op elk willekeurig moment een X-Ray move inzetten om gigantisch veel schade aan te richten bij jouw tegenstander. Dit kan nu alleen nog wanneer jij bijna door jouw levensbalk heen bent, dus eigenlijk is het nu een soort laatste redmiddel. Deze aanpassing komt de balans ten goede en zorgt er ook voor dat je niet meer zomaar jouw X-Ray moves kan blijven spammen.

Het mag ook duidelijk zijn dat er geluisterd is naar de fans, want één van de grootste ergernissen uit Mortal Kombat X is gelukkig verdwenen, namelijk de easy fatalities. In Mortal Kombat X was het mogelijk om door het inhouden van twee knoppen een fatality uit te voeren, maar deze waren beperkt tot een x aantal keer en dan mocht je deze bijkopen met echt geld. Hoewel dit natuurlijk nooit verplicht was, voelde het wel als een erg goedkope cash-grab vanuit de ontwikkelaar/uitgever. Iedereen mag nu weer mooi aan het einde van de match snel het menu openen en even kijken hoe de fatility van dit specifieke personage ook alweer in elkaar zat, zoals het hoort.

Blijvers en nieuwkomers

Het rooster van Mortal Kombat 11 bestaat grotendeels weer uit personages die we natuurlijk kennen uit voorgaande delen, waaronder een aantal uit Mortal Kombat X, zoals Kotal Khan en D’Vorah. Dit keer zijn er slechts drie nieuwe personages toegevoegd aan het roster. Dit zijn Cetrion, een elder god die krachten van de natuur benut, Geras, een handlanger van Kronika die het zand des tijds kan besturen en Kollector, een wezen uit Outworld die enkel en alleen om zijn eigen welvaart geeft. De hoeveelheid nieuwe personages is dus misschien wat beperkt, maar dat betekent niet dat ze stil hebben gezeten bij NetherRealm.

Jouw wil is wet

Iets wat al in diverse interviews werd besproken is het ‘Custom Character Variation’ systeem. Dit geeft spelers de mogelijkheid om hun favoriete personages net dat eigen persoonlijke tintje te geven. Door offline of online matches te spelen ontgrendel je toevoegingen voor kostuums of andere wapens voor het personage waar je mee speelt. Denk hierbij aan een ander masker voor Sub-Zero of een geheel ander zwaard voor Kotal Khan. Deze wapens kan je vervolgens ook nog eens verbeteren met diverse upgrades. Verwacht geen wereld van verschil, maar eerder subtiele wijzigingen die jouw speelstijl kunnen complimenteren. Dit systeem kennen we natuurlijk al van Injustice 2, maar het is leuk om dit nu ook in Mortal Kombat 11 terug te zien.

Test your might

Nadat wij onze favoriete personages helemaal hadden uitgedost, gingen we natuurlijk online om het op te nemen tegen andere spelers. Onze ervaring hierin was eigenlijk vlekkeloos. We konden nauwelijks een verschil vinden qua responsiviteit tussen de singleplayer en de multiplayer ervaring. Matchmaking was in ons geval ook zeer stabiel en we werden continu tegenover spelers van een gelijk niveau geplaatst. Leuk is dat je bij de match-up ook een kansberekening te zien krijgt van wat jouw kans is om te winnen van deze tegenstander. Naarmate je meer speelt, wordt deze schatting ook steeds accurater. In de toekomst zullen er ook diverse wekelijkse uitdagingen gaan komen, alleen hebben wij die nu helaas nog niet kunnen spelen.

Terug naar de reboot

Grafisch is Mortal Kombat 11 zeker alles behalve lelijk, maar ons is toch één ding opgevallen. De algehele grafische stijl lijkt weer een beetje terug te zijn gegaan naar de reboot uit 2011. Mortal Kombat X was, destijds, juist behoorlijk realistisch te noemen en Mortal Kombat 11 lijkt nu toch weer voor de iets meer cartoony aanpak te gaan. Het ziet er nog steeds erg goed uit, maar gezien de bijzonder duistere ondertoon van het verhaal in dit deel, hadden wij toch net wat liever dezelfde grafische stijl als in Mortal Kombat X gezien. Geen deal-breaker, maar eerder een kanttekening. Maak je geen zorgen, want het bloed vloeit nog steeds in overmaat.

En als laatste zijn tot zover mogelijk alle stemacteurs weer gewoon aanwezig, dus ook daarin geen ingrijpende wijzigingen. Bij een story modus als in Mortal Kombat 11 is goed stemmenwerk natuurlijk een must. Ook alle andere geluiden van brekende botten, messen die iemands lichaam binnendringen en andere soortgelijke gruwelijkheden knallen weer hard uit je speakers. Qua muziek is het niks bijzonders, maar het blijft fijn om nog altijd de announcer “Finish him!” te horen zeggen, zoals alleen hij dat kan in Mortal Kombat.

Conclusie

Mortal Kombat 11 is gewoon weer een erg goede game, waarin de gameplay werkelijk uitstekend is. We zijn ook blij dat NetherRealm Studios een paar van hun fouten heeft ingezien en deze heeft rechtgetrokken ten opzichte van Mortal Kombat X. Het aantal nieuwe personages is misschien wat beperkt, maar het is leuk om ook weer een hoop oude gezichten terug te zien. De multiplayer staat als een huis en maakt zeker kans om weer groots te worden in de competitieve scene. Grafisch is het allemaal netjes verzorgd, alleen hadden wij toch liever weer dezelfde stijl gehad als in Mortal Kombat X. Laat dat echter de pret niet drukken, want als je van fighters houdt mag je wat ons betreft Mortal Kombat 11 niet missen.

Pluspunten

  • Verhaal is weer van hoog niveau
  • Gameplay tweaks pakken goed uit
  • Custom personages zijn welkome toevoeging
  • Online staat als een huis
  • Bloederig als de nete

Minpunten

  • Grafische stijl van Mortal Kombat X had behouden mogen blijven
  • Slechts drie nieuwe personages

9.0