Eén van de leuke aankondigingen deze E3 was toch wel Elden Ring, een resultaat van From Software’s nieuwste samenwerking met Game of Thrones bedenker George R.R. Martin. Alhoewel de aankondiging heel mooi was, was het wel minder dat we vrij weinig details te horen kregen over de game.

Gelukkig heeft Hidetaka Miyazaki van From Software wat meer details vrijgegeven toen hij sprak met IGN. Zo vertelde hij dat het verhaal en de wereld van Elden Ring op een soortgelijke manier als de Dark Souls games zal worden gepresenteerd. Dit betekent dat veel van de verhaallijnen en achtergrondinformatie gedetailleerd wordt via item beschrijvingen, interacties met personages en andere manieren van environmental storytelling. Je dient dus je ogen open te houden in Elden Ring wil je alles te weten komen over wat er speelt, gebeurd is en nog komen gaat.

Hoe Hidetaka Miyazaki over de nieuwe game spreekt geeft ons het gevoel dat het erg gaat lijken op de originele Dark Souls, maar dan veel grootser. De wat directere aanpak die ze dit jaar namen met Sekiro: Shadows Die Twice lijkt met Elden Ring geen voortzettende trend te worden. From Software gaat wat meer terug naar de basis en een goede reden hiervoor is ook omdat je met een gepersonaliseerd personage speelt.

Je personage heeft dus geen vaste persoonlijkheid en de game moet het dan heel erg hebben van de storytelling, die uiteindelijk alles gaat definiëren. Wat dan weer inhoudt dat NPC’s juist wat uitgebreider zullen zijn en meer persoonlijkheid zullen hebben. Als laatste laat hij weten dat dit de grootste From Software game ooit moet worden en dat er op het moment nog geen releasedatum bekend is.