Special: Yamauchi over de complete vorm van Gran Turismo, de verbeteringen en de toekomst van de franchise – Tijdens de tweede ronde van het FIA Gran Turismo Championship op de Nürburgring te Duitsland kregen we de mogelijkheid om even te spreken met de bedenker van de franchise, Kazunori Yamauchi. In aanvankelijk een groepsinterview en vervolgens een één op één gesprek kwamen een hoop zaken aan bod met betrekking tot de ontwikkeling van de franchise, alsook wat we in de toekomst mogen verwachten. Niet geheel onbelangrijk ontbreekt het uiteraard niet aan een leuk feitje.

De complete vorm van Gran Turismo

We zitten nu in het tweede jaar van het FIA Gran Turismo Championship en Yamauchi kon met trots vertellen dat deze opzet in combinatie met de game de complete vorm van Gran Turismo is. De game is natuurlijk een simulator waarin het op topniveau echt om de skills draait. Dat komt tijdens het kampioenschap mooi tot uiting en doordat Polyphony Digital al zo lang aan de franchise werkt, is dit het absolute summum van wat Gran Turismo qua racen daadwerkelijk is. Tegelijkertijd vertelde Yamauchi wel dat de opzet nog niet perfect is, wat dus ruimte voor verbetering laat. Toch acht de bedenker van de franchise dit geheel – zoals het nu staat – wel als de échte vorm van Gran Turismo.

Dat bracht ons bij de vraag of we in de toekomst meer aparte onderdelen in het daadwerkelijke kampioenschap mogen verwachten. Het komt nu immers primair aan op de Manufacturer Series en de Nations Cup, waar uitsluitend de beste van de beste aan mee kunnen doen. Met veel spelers wereldwijd is het natuurlijk lastig om hier tussenin te komen. Is het dan geen goed idee om een aantal meer kampioenschappen op groot podium uit te laten vechten? Denk bijvoorbeeld aan een amateur league en tussen die en de top in nog een aantal gradaties. Dat zie je immers ook bij de echte autosport. Dat zou – naar ons inzicht – een erg leuke toevoeging zijn, maar Yamauchi verwees hierbij eigenlijk naar de online league die daarin een rol speelt.

Er zijn natuurlijk tig lobbies en daarin worden spelers op basis van skills tegen elkaar gematched. Dat geeft dus een mooie route naar de top, maar tegelijkertijd is dit niet gekoppeld aan een prijs daar waar dat op de kampioenschappen wel het geval is. Of er ooit meer divisies komen waarin spelers van over de hele wereld op een podium strijden is voor nu afwachten. Hoewel we daar niet concreet een antwoord op kregen, werd het ook niet direct uitgesloten. In dat kader voegde Yamauchi hier nog aan toe dat de oneindige weg naar de top niet genoeg is, zonder dat hij verder in detail kon treden. Hij benadrukte vervolgens nog dat de online races in de diverse lobbies niet alleen om winnen of verliezen zouden moeten draaien.

Dit sluit weer mooi aan op een ander punt waar we Yamauchi ook naar vroegen, namelijk of hij tips voor aspirant coureurs heeft. Volgens de maker van de game is het het beste om te starten in de rijschool en die proberen te voltooien met uitsluitend goede resultaten. Dat geeft je immers een idee van je skills plus dat je via deze school buitengewoon veel rijervaring opdoet. Dat zou in feite het absolute startpunt van je reis moeten zijn en pas als je alle aspecten echt goed onder de knie hebt, kan je je online wagen in de races. Natuurlijk kan je dat ook sneller doen en in dat geval is het verstandig om een lobby te zoeken met spelers die gelijkwaardig aan jouw niveau zijn. Niet geheel onbelangrijk is het om vrienden te maken, zodat je samen aan je skillsets kan werken. Doordat de game ook spelers van niveau aan elkaar koppelt, zal er altijd geprobeerd worden om een goede balans te houden.

Wat brengt de nabije toekomst?

De onvermijdelijke vraag die in elk interview naar voren komt is hoe de toekomst eruit ziet en dat was deze keer niet anders. Uit ons eerdere gesprek (in Parijs) met Yamauchi werd al duidelijk dat Polyphony Digital niet van plan is om op korte termijn de ondersteuning te stoppen. Dat bracht ons dit keer bij een vervolgvraag en dat was of er een wensenlijst is qua tracks, auto’s en meer. Dat is zeker het geval, bevestigde Yamauchi, maar daar wilde hij al lachend niet te diep op ingaan. Sterker nog, er is een immense waslijst aan wensen die ze nog hebben voor Gran Turismo Sport, maar belangrijk is enigszins om dat als een verrassing te houden. Op welke frequentie nieuwe content in de toekomst zal verschijnen is echter variabel, want Yamauchi vertelde dat hij er niet zeker van is of dat dit altijd op maandelijkse basis zal gebeuren. Wel verzekerde hij ons dat er content gemaakt zal blijven worden voor Gran Turismo Sport.

Er is dus een wensenlijst qua tracks en auto’s, maar dat is niet het enige. Er zijn gebieden binnen het racen dan wel racegames waar Gran Turismo nog niet is geweest of waar ze misschien weer naartoe zouden willen gaan. Maar gezien Yamauchi een meester is in het geven van antwoorden zonder heel concreet te zijn, moeten we ook hier weer afwachten wat de toekomst ons brengen zal. Hij vertelde met een grijns dat er absoluut gebieden zijn die ze graag zouden willen betreden ofwel verkennen. Sterker nog, het is volgens de Polyphony Digital baas nooit genoeg, want er is altijd meer om te doen zo reageerde hij letterlijk op de vraag.

De toekomst voor de franchise in algemene zin

Iedereen weet inmiddels wel dat Gran Turismo 7 in ontwikkeling is en ook Yamauchi maakt daar geen geheim (meer) van. Maar wat mogen we daar precies van verwachten is toch wel een erg interessant punt, niet? Yamauchi werd gevraagd of we dan meer singleplayer mogen verwachten, juist meer een opzet zoals we die nu kennen van Sport of toch weer een variant daarvan. Daarover was hij heel duidelijk, namelijk dat Gran Turismo nu op een plek is waar ze altijd wilden zijn, dit hebben ze namelijk nog niet eerder bereikt. Het punt waarop Gran Turismo is, dat is waarvan Yamauchi altijd gedacht heeft wat de toekomst zou zijn. Dat betekent echter niet dat dit voortaan hetgeen is wat we mogen verwachten van de franchise.

Gran Turismo Sport is de meest complete vorm van Gran Turismo, zeker in combinatie met het kampioenschap. De volgende Gran Turismo zal wederom de complete vorm van Gran Turismo zijn, maar wat Polyphony Digital wel graag wil doen is een combinatie maken van het verleden, het heden en de toekomst van Gran Turismo. Op die manier tracht de ontwikkelaar wederom die complete vorm te nastreven en daarbij gelijk met de tijd mee te gaan. Of dat ook ruimte biedt voor virtual reality is afwachten, gezien die onvermijdelijke vraag ook de revue passeerde. Hierover kon Yamauchi kwijt dat meer hardwarekracht voor een directe verbetering zou zorgen van virtual reality en hij vindt het persoonlijk ook erg leuk. Sterker nog, Yamauchi voegde hier aan toe dat hij erg in de toekomst van virtual reality gelooft. Hij blijft het ook volgen, maar of het in de volgende Gran Turismo terugkeert is voor nu afwachten.

Penalty verbeteringen

Nieuwe content voor Gran Turismo Sport, Gran Turismo 7 is in ontwikkeling, er gebeurt een hoop achter de schermen… dat mag wel duidelijk zijn. Ondertussen krijgt ook Gran Turismo Sport nog voldoende technische aandacht, neem bijvoorbeeld het gegeven dat regen op meer banen mogelijk gaat worden. Maar hoe zit het met het online penalty systeem, want dat zorgt geregeld voor kritiek. Dat is en blijft een lastig punt vertelde Yamauchi. Hij gaf toe dat het huidige systeem niet adequaat genoeg is en dat het uit veel facetten bestaat dat nog doorontwikkeld moet worden. Dat is echter ontzettend moeilijk, want het beoordelen van een ongeluk gaat niet op basis van de impact, maar op basis van de context. Wat gebeurde ervoor, tijdens en erna en dat alles samen is moeilijk om door een computer rechtvaardig te laten beoordelen. 100% zal nooit lukken, want je zult altijd een persoon moeten hebben die het laatste oordeel velt. Toch blijft Polyphony Digital hier aan werken, want het systeem is duidelijk niet goed genoeg en moet beter.

Een ander leuk detail, voordat we naar een leuk feitje gaan, is de hoeveelheid racers op de baan. Want tijdens de 24-uurs race reden er ruim 100 auto’s op het circuit. In games zie je dat nauwelijks, terwijl er wel meer endurance races zijn met enorm veel deelnemers. Yamauchi werd gevraagd of dat niet iets is voor de toekomst om te realiseren. Stel je hebt 150 auto’s, dat klinkt als iets moeilijks. Verrassend genoeg vertelde Yamauchi dat het technisch mogelijk is en dat het eigenlijk niet eens heel moeilijk zou zijn. Dit puur omwille van het feit dat je op één scherm niet zoveel auto’s kunt zien als je aan het rijden bent, wat natuurlijk logisch klinkt. Het heeft echter meer voeten in de aarde dan alleen de weergave, maar het is niet onmogelijk. Of het ooit komt is afwachten, want Yamauchi sloot zijn antwoord af door te zeggen dat ze er nog niet aan zijn toegekomen.

Bezoekje Amsterdam

Wat veel mensen niet weten is dat Polyphony Digital meerdere kantoren heeft over de hele wereld en één daarvan bevindt zich in Amsterdam. Die zit daar al geruime tijd, maar komt zo goed als nooit in het nieuws. Toch is het wel degelijk een belangrijk kantoor en zodoende vroegen we Yamauchi wat hun rol precies is. Yamauchi bevestigde ons vermoeden dat het inderdaad geen ontwikkelstudio is, maar dat die afdeling specifiek voor zakelijke doeleinden is bedoeld. Gezien er in Europa natuurlijk veel autofabrikanten zijn én er natuurlijk veel circuits zijn, is de Amsterdamse afdeling vooral bezig met het aanleggen van relaties en het onderhouden daarvan. Een leuk detail is bijvoorbeeld dat het Amsterdamse kantoor samenwerkt met de organisatoren van de 24-uurs race op de Nürburgring, die afgelopen weekend werd verreden. Yamauchi kon hier nog aan toevoegen dat hij het kantoor geregeld bezoekt, dus kijk er niet raar van op als je de beste man eens door Amsterdam ziet lopen.