Special: Veel veranderingen voor Apex Legends met Season 2: Battle Charge – Het tweede seizoen is eindelijk daar. Het heeft even geduurd, maar het lijkt erop dat het wachten beloond wordt. Apex Legends seizoen 2 gaat door het leven met de titel ‘Battle Charge’ en moet een frisse wind voor de game zijn. Het level Kings Canyon heeft een paar veranderingen gekregen, er zijn nieuwe hop-ups voor wat wapens, een nieuwe Legend is toegevoegd en er is weer een hoop nieuwe vrij te spelen content bijgekomen via de Battle Pass. Is dit het seizoen waar iedereen op gewacht heeft, of stelt het net zoals het eerste seizoen weer wat teleur? Laten we het met je doornemen en kom te weten wat je te wachten staat en of het de moeite waard is om te checken.

Wat de eerste Battle Pass had moeten bieden

De eerste vraag is meteen: zijn de beloningen het überhaupt waard om de game op te starten? Daarop kunnen we deze keer volmondig ja antwoorden. De skins zijn bijvoorbeeld een stuk gevarieerder dan die je in het eerste seizoen kon krijgen. Zo krijg je nu een stuk vaker een nieuwe lootbox en ook de shards zijn in grotere hoeveelheden vrij te spelen. Door te levelen krijg je ook nu weer nieuwe content en nu heb je echt wat meer om naar uit te kijken als je een niveau omhoog gaat. Je hebt nu ook een nieuwe soort cosmetische beloningen, zoals gekke stunts terwijl je landt in Kings Canyon, wat een leuke toevoeging is. Kortom, het is in dat opzicht erg leuk en een stuk frisser dan wat het eerste seizoen bood.

De motivatie om te levelen komt daardoor ook een stuk hoger te liggen. Dat gaat overigens ook op een meer interessante manier, aangezien je nu uitdagingen voorgeschoteld krijgt. Deze uitdagingen zijn op te delen in twee segmenten: dagelijks en wekelijks. Dagelijks heb je ongeveer 3 uitdagingen, waarmee je extra ervaringspunten kunt verdienen om het levelen te versnellen. Onder de wekelijkse categorie tref je 7 uitdagingen en ook daar kun je XP mee verdienen en soms zelfs een level bump. Een kleine, maar goede aanvulling: zo kan je de uitdagingen wel noemen, want ze motiveren je om te blijven spelen. Ook zorgen sommige uitdagingen er voor dat je met andere Legends speelt die je normaal niet zou kiezen, wat dus diversiteit in speelstijl brengt.

Kings Canyon is Jurassic Park geworden

De map Kings Canyon heeft wat nieuwe gebieden en aanpassingen gekregen. Zo zijn sommige plekken die vrij saai waren ingeruild voor plekken met meer gebouwen of andere obstakels. Het voelt op sommige vernieuwde plekken hierdoor een beetje meer als Titanfall qua design aan. Daarbij zijn de vliegende dino’s, die aan het einde van het eerste seizoen werden toegevoegd, flink wat gegroeid. Ze vliegen rond de map of zitten ergens hoog op de berg een Deathbox (lootkisten van gevallen spelers) te bewaken. Deze vliegende beesten kun je natuurlijk doodschieten om ze de Deathboxen afhandig te maken, wat je nieuwe loot oplevert.

De grote vierbenige monsters die voorheen – buiten de map – in het water stonden hebben nu een nieuwe chillplek gevonden. Beide monsters staan nu in het midden van de map… nog steeds niets te doen. Oké, ze bewegen af en toe wat gepaard gaat met een grandioos overweldigend geluid, waardoor je subwoofer het zou kunnen begeven, maar verder hoef je er nog steeds niets van te verwachten. Wel is het indrukwekkend om te zien en horen en we kunnen het niet laten om aan de Jurassic Park films te denken. Door de meer prominente aanwezigheid van de dino’s en het verplaatsen van de monsters, voelt de map wel een stuk levendiger aan. Je ziet overal wel wat gebeuren en dat beperkt zich niet alleen tot de spelers, wat de ervaring dus een meerwaarde geeft.

Low-tier wapens, L-Star en de Franse Wattson

Ook op het vlak van wapens zien we het één en ander aan vernieuwingen en toevoegingen. Zo werden de P2020 (klein pistool), Mozambique (shotgun pistool), RE-45 (automatische pistool) en de Alternator (submachine gun) voorheen als low-tier wapens gezien. Door de toevoeging van de hop-ups ‘Hammer Rounds’ (meer schade tegen health) voor de eerste twee genoemde wapens en de ‘Disruptor Rounds’ (meer schade tegen schilden) voor de laatste twee, kunnen al deze low-tier wapens mee in de eindfase van een potje. Sterker nog, we durven zelfs te stellen dat de Alternator met Disruptor Rounds één van de sterkste wapens is geworden en dat een nerf hiertegen snel z’n opwachting zal maken. De L-Star is overigens ook ongelooflijk sterk, maar zeer beperkt in munitie. Desalniettemin zul je met dit wapen altijd wel een paar kills weten te maken. Dat zorgt er ook voor dat je dit wapen enkel via een Care Package kunt bemachtigen.

De nieuwe Legend, Wattson Paquette, valt ook bij ons in de smaak. Zij is geboren en getogen in en rond de arena en verantwoordelijk voor het ontwerp hiervan. Met die achtergrond is ze erg kundig in het plaatsen van elektrische hekken, die tegenstanders doet vertragen als ze er doorheen lopen. Haar Ultimate vaardigheid is dat ze een grote ‘Interception Pylon’ kan plaatsen en dit knappe staaltje techniek kan projectielen uit de lucht schieten. Denk dan aan granaten en zelfs bepaalde Ultimate aanvallen zullen gewoon tegengehouden worden door deze pylon. Dit levert nieuwe strategische gameplay op en met haar specifieke mogelijkheden mag ze tot een goede toevoeging aan het roster gerekend worden. Ze voegt echt wat toe aan de gameplay van Apex Legends en dat is natuurlijk cruciaal voor een nieuwe Legend.

Ranked maakt zijn debuut

Voor het eerst kun je Apex Legends ook competitief spelen. Een heus ranksysteem is geïntroduceerd, dat je wins en kills bij elkaar optelt na elke match en zodanig krijg je punten wat naar een hogere rank toe telt. Je begint met Brons IV en naarmate je goed presteert klim je naar Silver, Gold, enzovoort. Je ultieme doel is natuurlijk de Apex rank, maar weet dat dit veel tijd kost. Overigens dien je vanaf Silver een punt in te leveren om mee te kunnen doen, dus bij veelvuldig falen zul je weer in de ranking zakken. Dus enkel de allerbeste spelers zullen snel naar de top toe gaan. Qua concept is het niet heel boeiend of nieuw, want het doet precies wat je ervan zou verwachten. Desalniettemin is het een positieve toevoeging, omdat het niveau beduidend hoger is dan in casual matchmaking.

Nog steeds niet de kwaliteit die we wensen

Tot zover een positief verhaal over het nieuwe seizoen van Apex Legends, maar niet alles is koek en ei. De game wordt immers nog steeds geteisterd door te veel error schermen tijdens matchmaking. Ook draait de game lang niet altijd even stabiel, zijn framedrops nog aan de orde en de netcode laat te wensen over met als resultaat lag tijdens potjes. Eerlijk is eerlijk, het is nu wel minder dan voorheen, maar nog teveel aanwezig om door de vingers te zien. Na een heel seizoen testen en genoeg patches die aangaven dat er verbetering zou komen in stabiliteit en performance, hadden we toch wel iets meer verwacht. Dat is jammer, want qua content valt er niet echt iets op aan te merken.

Apex Legends gaat in het tweede seizoen duidelijk de goede kant op en ook de nieuwe Legend is een toffe toevoeging. Over de hop-ups zijn we echter toch ietwat in dubio, omdat het soms erg ongebalanceerd kan aanvoelen. Voor nu geven we het het voordeel van de twijfel, maar het is zien hoe het op termijn uitpakt. Afsluitend is het natuurlijk een goede zaak dat de beloningen van de Battle Pass nu wel de moeite waard zijn, maar wat de meeste indruk bij ons achterliet zijn de meer aanwezige Jurassic Park monsters op de map. Dit maakt het meer levendig en voelt voor nu fris aan als je voor de zoveelste keer moet landen tussen de 59 andere spelers in de arena. Als Respawn Entertainment zo doorgaat, regelmatig nieuwe content biedt en de game technische helemaal in orde maakt, dan zullen wij in ieder geval nog een hoop plezier aan Apex Legends beleven.