Review: Resident Evil 3 – Een jaar geleden blies Resident Evil 2 zowat iedereen uit zijn stoel. De game haalde het absolute maximum uit het spelmodel van Resident Evil 4 en slaagde er in dezelfde adem zowaar in om zombies weer griezelig te maken. Wij riepen de titel zelfs uit tot ‘game van het jaar’ en dat is voor een remake toch een hele eer. Je kan er een statement over het gebrek aan originaliteit in de huidige videogame industrie van maken, maar wij zien het vooral als het teken dat Capcom eindelijk weer het juiste pad gevonden heeft. Resident Evil jaagt immers na jaren van actierijke miskleunen weer mensen de stuipen op het lijf. Nu ligt Resident Evil 3 op ons bord en die biedt ons meer van hetzelfde. Het glorieuze, fenomenale, uiterst bevredigende zelfde.
Korte geschiedenisles
Resident Evil 3 verscheen oorspronkelijk in 1999 met de ondertitel ‘Nemesis’, slechts een jaar nadat voorganger Resident Evil 2 in de winkelrekken belandde. Als je dat snel vindt, heb je overschot van gelijk. Resident Evil 3 was aanvankelijk dan ook niet bedoeld als een officieel vervolg en zou een soort spin-off worden, gemaakt met de middelen van en als aanvulling op het vorige avontuur. Noem het een veredelde C-verhaallijn na Leon en Claires A- en B-belevenissen. Of zelfs een soort uit de kluiten gewassen uitbreidingspakket. Toen de titel echter omvangrijke vormen begon aan te nemen, werd vanuit Capcom toch besloten om een cijfer op de game te plakken. Resident Evil 3 werd zo toch een officiële sequel.
De gelijkenissen met de ontwikkelcyclus van de remake zijn alvast treffend. Resident Evil 2 was een beredeneerde gok – jarenlang gevraagd door fans, gestoeld op het meesterwerk van creatief brein Shinji Mikami – maar nog steeds een gok. Wanneer deze titel vorig jaar explodeerde met de kracht van een experimentele atoombom, werd dan ook snel overgegaan naar een herwerking van het vervolg. De Resident Evil 3 remake verschijnt amper een jaar later op het toneel en is duidelijk met dezelfde bouwblokken in elkaar geschoven. Op vlak van graphics en gameplay liggen beide remakes perfect in het verlengde van elkaar. Als de game minder fris aanvoelt dan zijn voorganger, is dat gewoon omdat hij minder fris is.
Raccoon City, de bisronde
Het verhaal is nog steeds even doeltreffend als eenentwintig jaar geleden. Jij bent Jill Valentine, een S.T.A.R.S.-agente die zich verscholen houdt in haar appartement, terwijl Raccoon City overspoeld wordt door een golf ondoden. Voor je goed en wel beseft wat er gebeurt, word je stekje tot een smeulende hoop assen herleid door een mysterieuze belager en moet je halsoverkop op de vlucht slaan. In de chaos loop je tegen Carlos aan, een soldaat van het Umbrella huurlingenleger die tevens enkele speelbare segmenten op zijn naam heeft staan. Zijn betrouwbaarheid blijft lange tijd een vraagteken, maar beide personages hebben geen keuze: ze moeten op elkaar rekenen om tijdig uit het gedoemde Raccoon City te ontsnappen.
Eenvoudig, maar effectief. Dat is het verhaal van Resident Evil 3 in een notendop. Met enkele knappe – en soms zelfs spectaculaire cut-scènes – komt het plot tot leven, mede dankzij doorleefd stemmenwerk dat de eendimensionale aard van de personages weet te doorprikken. Resident Evil 3 is een acht uur durende rollercoasterrit die zijn voet amper van het gaspedaal haalt. Jill en/of Carlos worden van locatie naar locatie gestuurd, waar je vervolgens zoals gebruikelijk methodisch te werk moet gaan. De omgeving verkennen, items verzamelen, goed je munitie in de gaten houden… Doorwinterde fans klinkt het vast bekend in de oren.
Een mix van actie en horror
Waar Resident Evil 2 je lange tijd in dezelfde locatie opsluit en vervolgens dwingt om langzaam maar zeker de juiste doorgangen vrij te spelen, zijn de levels in Resident Evil 3 kleiner van aard en ook iets minder complex. De moeilijkheidsgraad ligt dit keer naar mijn aanvoelen een beetje lager. Het is nog steeds moeilijk om de waggelende zombies door hun hoofd te schieten, maar toch heb ik nooit een gebrek aan munitie ervaren. In Resident Evil 2 – en zeker gedurende de beginuren – moest ik vaak zorgvuldig afwegen of ik het wandelende lijk voor me te lijf ging of probeerde te ontwijken. In Resident Evil 3 kan je zonder al te veel problemen voor de directe confrontatie kiezen, vooropgesteld dat je niet telkens tien kogels in de lucht schiet.
Pas op, Resident Evil 3 is nog steeds spannend. Het is alleen zo dat ik in deze game sneller het vertrouwen kreeg dat in Resident Evil 2 lange tijd op zich liet wachten. Ik had met andere woorden nooit het gevoel dat de uitdaging voor me onoverkomelijk was. Dat wil niet zeggen dat de game me niet bij vlagen de stuipen op het lijf joeg. Vroeg in de game zorgde een tocht door een blubberig nest waarin iets ongoddelijks rondkruipt bijvoorbeeld letterlijk voor zweet op het voorhoofd. Resident Evil blijft ook bijzonder goed in het teasen van bepaalde vijanden voor ze zich effectief voor je loop werpen. Allemaal pluspunten zonder weerga. Alleen is het nét dat tikkeltje minder doeltreffend als in Resident Evil 2. Noem het gewenning.
Nemesis
Laten we het even hebben over de spreekwoordelijke olifant in de kamer, of in dit geval: lelijkerd van epische proporties. Wie Resident Evil 3 zegt, zegt immers Nemesis en dat is in de remake niet anders. Nemesis is een quasi onsterfelijk biowapen van Umbrella dat Jill de hele game lang op de hielen zit. Dit leidt tot enkele achtervolgingssegmenten en baasgevechten die je zonder pardon naar het puntje van je stoel jagen en af en toe wel eens durven te frustreren. Het opduiken van de griezel is echter steevast op voorhand bepaald en dat maakt hem toch iets minder geslaagd als de niet-aflatende dreiging van Mr. X in Resident Evil 2. Nemesis zorgt ongetwijfeld voor meer spektakel, maar moet daarvoor inboeten aan rillingen.
Resistance
Wie Resident Evil 3 aanschaft, krijgt Resident Evil: Resistance erbij. Deze asymmetrische multiplayermodus gooit vier spelers in een testlab, waar ze door middel van samenwerking moeten trachten te overleven. De vijfde speler kruipt in de huid van een crimineel meesterbrein, dat toekijkt door beveiligingscamera’s en het pad van de anderen kan bezaaien met monsters en vallen. Als meesterbrein beschik je over voldoende mogelijkheden om het leven van de wannabe-overlevenden zuur te maken; in die mate zelfs dat ik me afvraag of de balans niet iets te ver in één richting doorslaat. Een geolied team en een gepast sadistisch meesterbrein kunnen echter meer dan garant staan voor een verdomd spannend potje online vertier.
Conclusie
De remake van Resident Evil 3 doet wat het moet doen: verder gaan op het elan van zijn voorganger en een intens avontuur afleveren dat spelers op het puntje van hun stoel zet. De game wijkt echter zelden af van de blauwdruk die Resident Evil 2 uitgetekend heeft en is daardoor niet meteen de revelatie die zijn voorganger wel was. De nadruk in Resident Evil 3 ligt iets meer op actie en spektakel, wat ook zichtbaar wordt in de elkaar snel afwisselende levels en de volledig gescripte confrontaties met iconische slechterik Nemesis. Dit levert een uitermate vermakelijke game op, die echter iets minder eng – en naar mijn mening dus ook iets minder geslaagd – uit de hoek komt. Nog steeds zeer goed, maar zelden perfect.
Pluspunten
- Leuk verhaal
- Meer van hetzelfde!
- Nemesis zorgt voor spektakel
- Resistance heeft potentie
- Grafisch erg knap
Minpunten
- Meer van hetzelfde…
- Kruipt minder onder je huid
8.5
Wow niet op een review gerekend vandaag. TOP!
Is de speeltijd langer of korter of het zelfde als re2…?
@Anoniem-2812: Korter. Gemiddeld (nav Reviews) lijkt de game tussen de 6 en 10 uur te liggen uiteraard afhankelijk van je speelstijl. Waar RE2 meerdere verhaallijnen kende (A & B side die samen denk ik 20/25 uur in beslag zullen nemen) van de personages heb je ik RE3 1 enkele achtbaanrit. :-).
“Nu ligt Resident Evil 3 op ons bord en die biedt ons meer van hetzelfde. Het glorieuze, fenomenale, uiterst bevredigende zelfde.“
Pluspunt: Meer van hetzelfde!
Minpunt: Meer van hetzelfde…
Kan je deze toelichten? Spreekt elkaar nogal tegen.
Pluspunten leuk verhaal en meer van hetzelfde …minpunten meer van hetzelfde……jullie zijn een waardeloos verwend fake gamers vaarwel
Meer van hetzelfde kan ik bij deze game niet als minpunt beschouwen. Het is Resident Evil 3 REMAKE. We weten allemaal een beetje wat we kunnen verwachten. Niet elke game hoeft innovatief te zijn. Kan tegenwoordig ook bijna niet meer, want alles is al eens gedaan. Als de uitvoering goed is, ben ik al blij.
Meer van hetzelfde…..ja, duh, het is een remake. :’)
Een remake die meer van hetzelfde is. Serieus?
@ROODBAARD: Gewoon de tekst lezen. Daar staat alles in uitgelegd.
Wat de auteur bedoelt met meer van hetzelfde zowel in + als in – is gewoonweg de steengoede gameplay (en graphics) die je in de vorige game zag (why fix it when it’s not broken?). Uiteraard hebben we dat allemaal al eens gezien, daarom is het een serie. Gamers kunnen toch goed zagen, RE probeert iets anders en het is te weinig horror en te veel actie, met RE7 brengen ze dan pure horror en het is niet genoeg actie. Nu met de remakes doen ze iets tussenin en weer is het niet goed.
Ik geef auteur gelijk, het lijkt veel op RE2 remake maar het ziet er zo goed uit dus dan kan meer van hetzelfde zowel + als – zijn. Soms gewoon even objectief bekijken i.p.v. zo negatief doen.
Als fan van actie/shooter games lijkt me dit een topgame en zeker de moeite, enige dat ik nog wat twijfels bij heb is de Resistance-modus. Lijkt me leuk met een groepje vrienden, maar ik weet niet of dat replay-value heeft (slechts 1 map?)
@Wallsight: Wat een ontzettende dooddoener is dat toch altijd. ‘Gewoon de tekst lezen.’ Misschien heeft Roodbaard dat allang gedaan. Does lief met zijn allen ipv de betweter altijd maar uit te hangen.
Leuke PS Plus game
Maar… heeft de game Photo Mode?
@Anoniem-6642:
Je legt het allemaal wel mooi uit maar ik zie dat niet als een minpunt. Juist een pluspunt, sowieso niet allebei. RE2 Remake was briljant en dan verwacht ik graag hetzelfde.
@Anoniem-2559: Wallsight, aka Matthias, is de auteur. Hij zal dus wel degelijk een rede hebben om deze “dooddoener” als reactie te geven.
Wat ik wel jammer vind is dat Raccoon Park er niet in zit, vond juist de mix tussen stad/natuur zo vet in res3 origineel. Vraagje, het stuk met Carlos zit er wel in begreep ik, dat hij naar het ziekenhuis moet. In het origineel heb je dan onweer met regen als je met Carlos speelde, is dat ook in de remake?
Ah ja, minder eng maar wat meer actie t.o.v RE2, net zoals het originele dus.
Vind dat persoonlijk allemaal niet erg.
Mochten ze Code Veronica remaken zal de game weer wat ‘enger’ zijn.
Een ieder zijn ding hoor, maar van mij hoeft het niet zo, al die remakes… Ik vind het een beetje makkelijk scoren, laten ze hun tijd liever steken in iets nieuws.
@Anoniem-9121: Voorzichtige spoiler alert: echt onweer en regen niet. De Carlos stukjes zijn voornamelijk binnen (hospitaal en een andere locatie die ‘k niet ga prijsgeven).
@RogueSquad:
Moeite met kritische vragen?
@Wallsight:
Ik heb het gelezen hoor. Mag ik dezelfde vraag nog een keer stellen?
Hoe kan meer van hetzelfde negatief zijn alsmede positief? Lijkt me een toffe game!
@RogueSquad: Natuurlijk weet ik dat hij de auteur is, ik kom hier al ik weet niet hoeveel jaar. Maar daarom kunnen we (juist in deze tijden) eens wat liever tegen elkaar doen dan elkaar zo de les proberen te lezen.
Zo, klaar met ranten.
Ik vond het een leuk stukje om te lezen en heb, ook dankzij de demo, er ontzettend veel zin in aanstaande vrijdag.
Mooi geschreven review, kan niet wachten om zelf met de game aan de slag te gaan.
Plus en minpunt ” meer van hetzelfde ” klopt niet he wat bedoel je ?
Slecht cijfer, ik had een 9.5 verwacht. Het orgineel staat in mijn lijst beste games.
Nice
@Anoniem-2812: heb hem vandaag uitgespeeld in 5u 07 min
Game is echt veel te kort, ik hoop dat FF7 remake een stuk langer is.
Meer van hetzelfde + – punt slaap voortaan even wat langer kansloos
Vroeg in de game zorgde een tocht door een blubberig nest waarin iets ongoddelijks rondkruipt bijvoorbeeld letterlijk voor zweet op het voorhoofd.
LOL,zijn er echt mensen zo joh?
Ik ga deze game zeker kopen
Pluspunt, meer van hetzelfde.
Minpunt, meer van hetzelfde.
Lekker duidelijk weer??
Meer van hetzelfde kan je zowel als een positief als negatief punt ervaren. Sommige elementen uit RE2 zie je terug in RE3 wat fijn is. De over de shoulder camera en game elementen zijn positief. Minpunt: Meer van hetzelfde: Het speelt vermoedelijk precies hetzelfde als re2 en voelt niet aan als iets nieuws, waardoor het niet een gevoel geeft van een toegevoegde waarde als een hele nieuwe game, maar een re2 1,5. Dit is waarom je meer van hetzelfde als zowel plus en minpunt ziet. Is het zo duidelijk?
Mehh…ik wacht wel op een sale. Eerst The Witcher 3 uitspelen.
Plus- en minpunten zijn duidelijk, goed geschreven review. Kan niet wachten hieraan te gaan beginnen.
@Wallsight: jammer 🙁