Het is zo vanzelfsprekend dat je na een dag school of werken thuiskomt, op je stoel of bank gaat zitten en de PlayStation aanzet. Even die nieuwe game spelen, online knallen met je vrienden en een paar uur plezier hebben. Niemand denkt er al te veel over na, maar die vanzelfsprekendheid gaat helemaal niet voor iedereen op. Interessant is daarom om de verschuiving te zien die gaande is en deels werd ingezet door Naughty Dog.
Zoals we eerder al lieten weten, beschikt The Last of Us: Part II over een ongekend scala aan mogelijkheden om de game zo aan te passen dat het voor bijna elke individu beter speelbaar is. 99% van de gamers zal al die opties links laten liggen of heeft dat al gedaan, omdat zij de game gewoon kunnen spelen op de ‘normale’ manier. Toch zegt het implementeren van dergelijke features wel wat over Naughty Dog. Allereerst natuurlijk dat ze er tot zo’n lengte over na hebben gedacht.
Belangrijker nog is dat het ook een signaal afgeeft aan de industrie. Daar wordt de ontwikkelaar voor geprezen, maar eigenlijk is het Microsoft die de credits verdient. Zij waren de eerste die met een speciale controller kwamen om fysiek gehandicapte gamers beter te ondersteunen. Zo’n controller zien we niet op de PlayStation 4, wat een gemis is. Tegelijkertijd biedt een Triple-A release als The Last of Us: Part II dan weer zoveel features in de game, dat je dat bij de concurrent (nog) niet ziet.
Zo heeft elke partij zijn eigen benadering en insteek, maar de boodschap is helder. Iedereen moet van games kunnen genieten en het is aan ontwikkelaars, maar ook consolemakers om daar meer bedachtzaam mee om te gaan. Of Sony ooit met zo’n speciale controller komt is onduidelijk, maar het zou een aanwinst zijn voor alle gamers die met fysieke beperkingen te maken hebben. Dat vraagt ontwikkeling en tijd, dus dat heeft iets meer voeten in de aarde dan toegankelijkheidsfeatures implementeren in games.
Althans, als we uitgaan van een vaste preset aan features die universeel in games toegepast kan worden. Dit met het oog op mensen met een visuele beperking, maar ook mensen met een gehoorbeperking en alles wat daar tussen zit. Naughty Dog zet daarmee nu een nieuwe standaard en natuurlijk is elke game anders, maar een gedeelte daarvan zou bijvoorbeeld toegepast kunnen worden in Ghost of Tsushima en ook andere latere titels.
Nu is het voor grote ontwikkelaars financieel wat gemakkelijker om te realiseren dan voor kleine ontwikkelaars, want die moeten hun budgetten immers heel secuur verdelen en inzetten. Desalniettemin is het goed dat Naughty Dog de kennis deelt met andere partijen, zoals ze lieten weten, want dat kan weleens een beweging in gang zetten waar uiteindelijk de hele industrie van profiteert. Want waarom zouden gamers met een beperking achtergesteld moeten worden? Dat is niet eerlijk, want gamen is voor iedereen.
Het is dus goed om deze stap te waarnemen en het ultieme bewijs dat het impact heeft, dat zie je in de video hieronder. Steve Saylor is min of meer blind – dat is een breder begrip dan niets kunnen zien – en deelde zijn eerste reactie toen hij alle features in The Last of Us: Part II zag. Zijn video ging de wereld over en werd door veel grote nieuwsoutlets opgepikt. Enerzijds omdat het interessant is en viral ging, anderzijds om het verhaal van Steve aan te horen.
Deze Jouw mening kent dus een ietwat andere insteek dan simpelweg een ‘harde’ stelling, want het is een beetje een open deur dat ontwikkelaars sowieso meer voor gehandicapte gamers mogen en moeten doen. De vraag is alleen in welke mate, vorm en aanpak en of het universeel toegepast moet worden. Zo ja, hoe? In ieder geval voer voor een interessante en gezonde discussie die in het teken staat van gamen nog breder beschikbaar maken. Je mening over dit onderwerp in het algemeen, de stelling of gewoon je reactie op de video van Steve horen we graag. Wil je het wel beschaafd houden?
https://twitter.com/stevesaylor/status/1271404306697158659
Het is goed dat ontwikkelaars niet doof zijn voor de vragen uit de community, zolang ze zich er maar niet blind op staren.
Voor kleurenblinden
heb ik ook al gezien op games maar ik weet niet meer welke .
Leuk dat ze daar aan denken .
richting het einde ging ik bij last of us 2,gebruik maken van toeg,opties,waardoor ik nu makkelijk collectibles kan vinden,zeer handig om dit te implenteren als ontwikkelaar,dus ik vind van wel!
-EDIT: ook heb ik de saaie witte kleur van de HUD,veranderd in geel( je hebt ook andere kleuren) zeer handig en voor mijn part veel beter dan wit
@mantequilla:
Vergeet “Enhanced Dodge” niet.
Matrix style… ish.
Slow Motion > While Aiming is ook sick met die brute kills of als je iemand opblaast.
Maar dat ga denk ik heb pas in NG+ gebruiken.
Hoeveel gehandicapten kunnen die controller eigenlijk werkelijk gebruiken..? volgens mij maar een heel klein select groepje. Denk dat die mensen beter af zijn met een pc… waar véél meer mogelijkheden zijn dan voor een console. Sony heeft al een kleuren blind mode voor sommige games.
Dit is de zelfde vraag als: is vuur heet?
Tuurlijk! Tuurlijk moeten we de kunst van gaming toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Met of zonder handicap. Kleurenblinden, doven, visueel gehandicapte en ook de lichamelijke moeten hier van kunnen genieten. Zelf (heb geen handicap) maak ik er soms ook gebruik van…. Dus het is niet enkel voor de mensen met een handicap handig!
Vreemde “Jouw mening”. Hoe kan je als mens hierop tegen zijn?
Voor mensen die het kunnen gebruiken zeker en vast, knap hoeveel optie’s je hebt in tlou2.
Voor mezelf, nee. Enkel kleur van de hud zoals hierboven is vermeld, teveel optie’s qua gameplay neemt de ervaring van het spel ook wat weg in mijn ogen.
Helemaal een voorstander van! 🙂
@ROODBAARD: joa lekker ga ik nu proberen,maar ik vraag me af hoe je die ratking op de allermoeilijkste graad gaat killen,want ik zag helemaal geen reet,en 1x raken ben je dood denk ik.
-EDIT;automatisch ingredienten oppikken is fuckin handig.
@mantequilla:
Sssst daar ben ik nog niet.
Automatisch? Hoe?
Edit: Gevonden, relaxed. 8)
Ja. Zie niet waarom niet.
Ben zelf opgegroeid met en broertje dat op zijn 9 een ongeluk heeft gekregen waardoor hij zwaar gehandicapt is geworden. We waren toen beide groot SNES fan. Maar na dat ongeluk kan hij alleen nog maar voetbal spellen spelen.
Dus juich dit alleen maar toe. Ken zo overigens meerdere jongeren die vaak tegen deze belemmering aanlopen. Dus marketing technisch geloof ik best dat dit interessant kan zijn.
Ik ben voor! Er zijn helaas nog teveel games die teweinig instellingen hebben. Die je kunt verander. Days gone bijvoorbeeld kon je de volgorde in het ‘ wapenwiel’ niet verander.
Ja joh een lift bij mount Everest plaatsen , zodat mensen die boven zijn een selfie kunnen maken omdat ze de top ook bereikt hebben. Maak alles nietig, welcone to the future
@Anoniem-5291:
Wat domme vergelijking.
@Anoniem-5291:
Poeh. Zuur mens ben jij bahbah.
Doen ze heel goed, fijn dat ze daar ook aan denken. Microsoft heeft al jaren een speciale controller voor diegene dat werkt met alle games, ook een mooie ontwikkeling
@Anoniem-4563:das zo typisch Nederlands, altijd maar roepen dat ieder een mening mag hebben maar als het niet voldoet aan de verwachting wordt het gelijk veroordeeld.grow up.
Zeer. Zeker. Niet.
We hebben al gezien wat Fortnite de gameindustrie aangedaan heeft (veel games zijn f#cking casual geworden omdat uitgevers zien dat hele hordes dergelijke content massaal tot zich nemen)
als het “toegankelijkheid” is in de trant van control/display opties om mensen met een handicap te kunnen laten spelen zeg ik meteen ja (als het de core gameplay niet aantast)
maar… dit gaat natuurlijk de kant op dat games in zijn geheel makkelijker gaan worden over de gehele linie.
Ik ben zelf doof aan mijn rechteroor. Ik vind het fijn dat je mono sound kan kiezen, want ik speel toch graag met een headset. Maar de meeste games kennen alleen stereo en surround etc, waardoor ik geluiden of stemmen die van rechts komen niet hoor. Borderlands 3 heeft die mono instelling ook, netjes van ze.
Dus ja, ik juich het alleen maar toe. Gamen moet voor iedereen toegankelijk zijn. Top gedaan Naughty Dog!
Vind dat toegankelijkheid een dlc moet zijn. Tis prima voor de mensen die het nodig hebben maar ik heb er niets mee en wil daar dan ook niet voor betalen
@Anoniem-714: moeilijke game op de ps4 zijn sowieso met 1 hand te tellen
Zeker!