Na de komst van het gelauwerde Final Fantasy VII Remake mogen we voorzichtig optimistisch zijn over het nieuwe deel in de langlopende JRPG-reeks: Final Fantasy XVI. In oktober vorig jaar werden de eerste details gedeeld, maar producent Naoki Yoshida kreeg tijdens de One Morning radioshow in Tokio de kans om nog wat meer te vertellen over de game.
Zo kon Yoshida kwijt dat het nieuwe deel gericht zal zijn op gameplay met veel actie, maar ontwikkelaar Square Enix is ook bezig met een speciale modus voor spelers die liever alleen het verhaal willen ervaren. Dat betekent niet dat er geen actie is, maar dat de game dan veel simpeler is om te spelen.
Tevens denkt Yoshida met het zestiende deel een verhaal af te leveren dat ook voor fans van het eerste uur de moeite waard is. De producent is zelf ook fan sinds de eerste games en hij is natuurlijk met de jaren volwassen geworden, hij hoopt daarom een aantal aspecten van het ouder en wijzer worden te kunnen weerspiegelen in het verhaal van de game.
‘What about players who aren’t good at action games?) We really want players to enjoy the story, so we’re preparing a mode for players who want to focus on story. Since we have quite the substantial support actions, we’re of course preparing something easy to operate and smooth to play. Don’t worry too much (players who aren’t good at action games.)
I’m from the generation that has been playing the Final Fantasy series from the first game in real-time—I’m almost in my 50s. I think the Warriors of Light have grown up in their own worlds, so I want to create a world of Final Fantasy that those who know the good and bad of reality can also be passionate about. I believe there are certain hardships that are experienced when becoming an adult, so I want to make the main theme of this game something that those who grew up playing Final Fantasy and understand reality can still enjoy, get something out of, and think about.’
Beetje zoals de easy mode met alle opties in TLOU2 en Control?
In control kon je opties aanzetten voor aimbot, instakill en dat je niet dood kon enzo
Fijn dat er rekening gehouden wordt met mensen die wat minder goed zijn in actiespellen. Persoonlijk vind ik het vet als het een beetje uitdagend is. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in mijn jongere jaren wel eens 2 uur bezig was met een boss fight. Achteraf kwam ik er natuurlijk achter dat het met een andere tactiek makkelijker kon, maar het zorgde er wel voor dat ik beter met het verhaal kon mee leven. Vond elke FF wel leuk die ik gespeeld heb vanaf FF IX op de PS1, dus ben benieuwd naar deze.
Ik vind het “verhaal” in de meeste FF games echt niet te volgen. Dan heb je vaak nog DLC die een toelichting moet zijn, een film, boek, achterkant van een pak cornflakes en dan komen ze met een “toevoeging op de titel game” die het hele onsamenhangende zooitje duidelijker moet maken en daar volledig niet in slaagt.