Afgelopen vrijdag verscheen Returnal exclusief voor de PlayStation 5 en de game is door de critici erg goed ontvangen. Ook wij beloonden de game van de Finse ontwikkelaar Housemarque met een prachtig cijfer in onze review.
Inmiddels heeft Digital Foundry ook al een technische analyse van Returnal gedeeld en daarin zijn de heren ook ontzettend positief over de technische prestaties van de game. Digital Foundry is lovend over de hoeveelheid actie die de game op het scherm tovert. Daarbij ligt de framerate bijna constant op 60 frames per seconde – slechts een enkele keer kan er een framedrop voorkomen, maar erg hinderlijk zijn die niet. Het enige waar Returnal een beetje moet inleveren om de genoemde aspecten mogelijk te maken is de resolutie, waarvoor enkele upscaling technieken gebruikt worden.
Desalniettemin is Digital Foundry bijzonder enthousiast over Returnal. De volledige analyse kun je hieronder bekijken.
En in de review wordt als minpunt gegeven dat de game framedrops heeft. Wie moeten we nou geloven?
@Anoniem-2531: De beelden van DF zijn in de eerste paar uurtjes en grotendeels zelfs van de eerste biome van de game (en ook daar zijn framedrops te zien).
Op een later punt zijn er wel degelijk zwaardere gevallen te merken en dat de game duidelijk moet hoesten en proesten om op tempo te komen.
Je kunt ons dus allebei geloven, want we zeggen hetzelfde :).
Niet acceptabel dat de resolutie gewoon niet native 4k is, dan maar wachten op de ps5 pro.
Ik denk persoonlijk dat de user review tegen gaan vallen. Lijkt me een spel dat voor een bepaalde groep mensen super zal zijn 3n voor andere niet. De componenten/console schaarste zal hier wel in meespelen. De grote sites weten gebruiken dit ook om mensen aan te moedigen om te kopen. Als wij niet kopen zal er niet veel van de game industrie overblijven en zullen de grotere sites ook vallen. Als deze game in een andere tijd was uitgebracht dan had het niet de cijfers wat het nu heeft. Gisteren las ik de rubriek over ratched en clank, en dat deze te vroeg geshowed was. Dat zegt voor mij genoeg, als een game sterk genoeg is dan zou dit geen topic moeten zijn. Nogmaals mijn mening en inderdaad not my cup of tea
@Anoniem-1141: Ik vind het eerder achterdochtig dan een mening. Ik heb het een paar uurtjes gespeeld en hij is (vooralsnog) echt heel vet. Ik had niet verwacht dat dit type spel mij zo erg zou grijpen.
Ach, de user reviews laten een score zien die wat meer aannemelijker is.
Het is wel overduidelijk dat PSX deze game aan het pushen is.
@Anoniem-4892:
De user score bij Metacritic is een 7.5,dat is een prima score voor een nieuwe IP.
@Anoniem-4892: user score is onbetrouwbaar.
Iedereen kan zijn score plaatsen en dit wordt vaak misbruikt door bijvoorbeeld Salty xbox spelers.
@Anoniem-1062: als een game er super scherp uit ziet en het is 1440p is dat beter dan iets dat 2160p is maar eruitziet als halo infinite reveal gameplay
Goed uitgewerkte reconstructed 4K zie je in 95% van de momenten echt niet.
The last of us part 2 op ps4 pro was 1440p en zag er beter uit dan alles wat ik op pc kon spelen met de hoogste instellingen.
@Anoniem-5415: is inmiddels een 7.7
Schijnt bij veel mensen een aangename verrassing te zijn.
@Anoniem-3213:
Dat snap ik wel, maar het lijkt mij dat die consessies niet gemaakt moeten worden in het begin van een console generatie. De games die nu uitkomen moeten makkelijk speelbaar zijn op 4k@60 fps met lichte ray tracing.
@Anoniem-8255: Dan zal ik je uit de droom moeten helpen, want zelfs een lichte vorm van ray tracing is enorm belastend voor een GPU. Met de chipset van de PlayStation 5 worden ontwikkelaars haast gedwongen om de rendering resolutie terug te schroeven om de performance speelbaar te houden, en dit zal de komende jaren ook wel blijven, in ieder geval tot ze meer ervaring hebben met de hardware.
Zelfs dan denk ik dat wat er wat black magic in de engine moet komen die ray tracing en een image quality bevat die haast niet te onderscheiden is van native 4k. Maar een combinatie van native 4K/RT/60 zie ik deze generatie niet gebeuren, in ieder geval niet in een volle AAA-game zoals een God of War, Horizon, etc.
Het is en blijft bij iedere game een kwestie van een middenweg zoeken tussen performance en grafische kwaliteit. Gelukkig kunnen studio’s wel steeds meer grafische opties aanbieden, dan kun je zelf bepalen wat je het fijnst vindt.
@Magnolia:
Dan wordt het misschien al tijd voor een pro variant.