Review | Biomutant – Als nieuwe ontwikkelaar is het logisch dat je met je eerste project meteen indruk wilt maken. Dit was hoogstwaarschijnlijk ook de gedachte van Experiment 101, toen zij begonnen met Biomutant. De ontwikkelaar liet weten grote ambities te hebben voor deze titel, alleen werd gaandeweg duidelijk dat het uiteindelijke doel toch moeilijker te behalen was dan gedacht. De actie RPG werd dan ook meerdere keren uitgesteld. Een van de redenen hiervoor was dat het team achter Biomutant uit maar 20 man bestond en de plannen die ze voor de game hadden normaliter zijn besteed aan grote Triple A-ontwikkelaars met enorme ontwikkelteams. Het vele uitstellen deed dan ook vermoeden dat Experiment 101 teveel hooi op zijn vork had genomen.
Een nieuw begin
In Biomutant kom je terecht in een wereld waar zware vervuiling gezorgd heeft dat de volledige bevolking is uitgestorven en dat daar nieuwe levensvormen voor in de plaats zijn gekomen. Helaas gaat het in deze ‘nieuwe wereld’ ook niet goed. De ‘Tree of Life’ – die voor al het leven op de planeet zorgt – is vergiftigd door ondergrondse olie, waardoor elk leven in gevaar is. Daarbij zijn er ‘world eaters’ gesignaleerd, monsters die de stronken van de levensboom opeten. Hierdoor kan de boom zichzelf onmogelijk helen. Jij stapt in de schoenen van de held die de wereld moet gaan redden van dit alles. Om dit te bewerkstelligen moet je niet alleen tegen monsters vechten, er zijn ook verschillende stammen die elk hun eigen idee hebben om de ‘Tree of Life’ te helpen wat voor het avontuur zorgt dat je in deze game zult beleven.
Een goed begin is het halve werk
De Zweedse ontwikkelaar heeft voor hun eerste game er voor gekozen om een actie RPG te maken die zich afspeelt in een grote open wereld. Als je het spel opstart, dan kom je er al snel achter dat er flink wordt ingezet op het RPG-gedeelte. Je kan het hoofdpersonage vormgeven zoals je wilt, zijn klasse bepalen en er zijn flink wat statistieken die je kan aanpassen. Vooral het laatstgenoemde gaat dieper dan je gewend bent van een ‘normale’ titel in hetzelfde genre. Dit maakt meteen indruk en laat je vermoeden dat je wellicht een bijzondere game te spelen krijgt.
Als je eenmaal in de wereld van Biomutant wordt gedropt, dan worden deze vermoedens nog eens extra versterkt. Zo ziet de omgeving er in Full HD erg mooi en gedetailleerd uit. Helaas draait de game niet in native 4K, maar dat volgt waarschijnlijk later nog. Doordat de game op 60 frames per seconde draait speelt het lekker weg, maar hier en daar zijn soms wat scheurtjes te zien. De framedrops zijn echter zo sporadisch dat het je plezier niet in de weg staat. Daarbij reageert het hoofdpersonage ook prima op jouw commando’s. De eerste indrukken van Biomutant zijn dan ook uiterst positief. Het is echter jammer dat dit niveau niet op andere vlakken van de game gelijkwaardig is.
Een dalende lijn
Zoals het een openwereldgame betaamt zijn er hoofd- en zijmissies die je kan voltooien. Volg je het verhaal, dan moet je basissen van de vijand overvallen en vier ‘world eaters’ een kopje kleiner maken. Voor de basissen geldt dat dit vrij snel gaat vervelen, want je doet nagenoeg continu hetzelfde en de gebouwen lijken ook nog eens vaak op elkaar. Om de ‘world eaters’ te kunnen verslaan zal je hulp moeten inroepen van bepaalde personages, zij voorzien je vaak van een voertuig om de monsters te lijf te gaan. Dit mondt uit in fetch quests met aardig wat backtracking. De hoofdmissies raak je na een paar uur spelen dus een beetje zat. Dit had verzacht kunnen worden door leuke zijmissies, alleen is het ook hier niet je van het.
Op het eerste gezicht lijken de secundaire opdrachten best divers. Je moet allerlei apparaten vinden en bij elk krijg je een puzzel om op te lossen. Er zijn tevens objecten aanwezig die je personage sterker kunnen maken, waarbij je wat quick time events voor je snufferd krijgt. Dit lijken aardige afleidingen, alleen kom je er na een tijdje achter dat de eerder genoemde puzzels allemaal hetzelfde zijn, alleen verpakt in een iets ander jasje. De zijmissies vallen daardoor in dezelfde categorie als de hoofdmissies: het wordt na een paar uurtjes repetitief, ook al geldt voor beide dat je constant wordt beloond met nieuwe loot.
Het enige wat je nog kan doen om even te kunnen ontsnappen aan de herhalende missies is er zelf op uit trekken en de wereld te onderzoeken. Dit is een verrassend leuke bezigheid. De plek waar het avontuur zich afspeelt bevat aardig wat bezienswaardigheden en geheime plekken. Toch zie je ook hier dat er maar een klein team aan de game heeft gewerkt, doordat gebouwen en objecten hier en daar gekopieerd zijn. Het is niet zo erg dat dit ten koste gaat van de ervaring, want er is gelukkig genoeg variatie voor een hele interessante wereld, die schreeuwt om aandacht.
Het is knokken geblazen
Een andere fijne bijkomstigheid van het ontdekken van de wereld is dat je onderdelen kunt vinden voor je wapens. Deze heb je zeker nodig, want Biomutant heeft een zeer robuust en vooral vet crafting systeem. Je kunt je kledij een beetje upgraden, maar als je dat bij je wapens gaat doen, dan heb je flink wat mogelijkheden. Deze bestaan uit verschillende onderdelen die op hun beurt weer aangevuld kunnen worden met extra onderdelen om tot een indrukwekkend eindresultaat te komen. Er zijn heel veel verschillende componenten voor wapens, waardoor je een haast ontelbaar aantal mogelijkheden hebt. Je creatie kan je ook weer upgraden door de kwaliteit van de componenten te verbeteren. Het is duidelijk dat Experiment 101 veel tijd in het crafting systeem heeft gestoken en dat werpt zijn vruchten af.
Deze wapens komen natuurlijk van pas tijdens het vechten en dan heb je de beschikking over zowel een mêlee-wapen als een schietijzer. Dit zorgt voor een Devil May Cry-achtige vibe, met een vleugje Batman Arkham. Er is alleen één groot verschil: het knokken voelt in Biomutant niet zo lekker aan als in de eerder genoemde games. Dit komt door een aantal dingen. De mêlee-aanvallen missen wat ‘impact’ en voelen daardoor aan alsof je je vijanden helemaal niet raakt. Het is ook niet prettig dat je pas kan blokken als een aanvalsanimatie volledig is afgerond. Vooral bij speciale aanvallen – die een langere animatietijd hebben – kunnen je tegenstanders je flink te grazen nemen, zonder dat je er wat aan kan doen. Wat ook vervelend is, is dat je niet wordt gewaarschuwd als vijanden die je niet kan zien je aanvallen. Iets van een marker was toch wel fijn geweest.
Niet slecht
Dat de gevechten wat mankementen vertonen wil nog niet zeggen dat dit gedeelte van de game totaal niet leuk is om te spelen. Als je de mankementen voor lief neemt, dan kan het er aardig mee door. Dat komt mede doordat je ook speciale aanvallen tot je beschikking hebt, waar je er ook steeds meer van kan ontgrendelen. Je hebt ook verschillende mogelijkheden om je personage sterker te maken en net als tijdens het maken van je personage gaat dat dieper dan je gewend bent van een gemiddelde actie-RPG. Je zult aardig wat spannende knokpartijen meemaken, maar het had wel wat beter gekund.
Hetzelfde geldt voor de muziek en de manier waarop dialogen worden gevoerd. De deuntjes die aanwezig zijn, zijn niet bijzonder en worden af en toe net even teveel herhaald. Voor de dialogen wordt gebruik gemaakt van één persoon, die als verhaalverteller dienst doet. Hij laat weten wat de verschillende personages zeggen als je in gesprek met ze gaat. Dit is een slimme oplossing voor een kleine ontwikkelaar en het werkt in principe goed. De game slaat echter af en toe een beetje door in de hoeveelheid informatie die je tijdens een conversatie krijgt. Je krijgt dan namelijk ook dingen te horen die er eigenlijk helemaal niet toe doen. Het resultaat is een ellenlange dialoog, terwijl het ook met drie of vier zinnen had gekund, waardoor je al snel neigt naar het doorklikken.
Conclusie
Op de vraag of Experiment 101 teveel hooi op zijn vork heeft genomen met Biomutant, kunnen we kort zijn: ja! De ontwikkelaar heeft heel veel features in de game willen proppen, maar had daar simpelweg de mankracht niet voor. Dit resulteert in een game met repetitieve missies en een vechtsysteem dat aardig is, maar zeker voor verbetering vatbaar is. Er zijn punten waar de game wel goed mee voor de dag komt, zo is de wereld zelf erg interessant en de game ziet er grafisch ook goed uit. Het crafting systeem is erg vet door de vele mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Dit laat zien dat de ontwikkelaar wel degelijk van wanten weet, alleen waren de ambities voor Biomutant te groot.
Pluspunten
- Grafisch prima in orde
- Interessante wereld
- Tof crafting systeem
- Het vechten is aardig...
Minpunten
- …maar aantal puntjes kunnen voor wat frustratie zorgen
- Zowel hoofd- als zijmissies worden op den duur repetitief
- Soms ellenlange dialogen
- Af en toe repetitieve muziek
5.0
Blij dat ik hem nog niet heb gekocht. Wacht wel tot die een keer een paar tientjes goedkoper is
Als ik naar jullie min-punten kijk snap ik het cijfer niet. Een 5? Ik zou zelf ook een 5 geven maar dan omdat in de ‘mooie’ omgevingen absoluut NIETS gebeurd en levenloos is. Een open, maar saaie wereld.
Keek er heel hard naar uit, maar ik moet de reviewer helemaal gelijk geven. Spel is leuk maar combat voelt echt niet afgewerkt, zoals ik in de gameplaybeelden zag voor de release.
Kga het sws uitspelen en daarna wss nooit meer aanraken! Ratchet en clank here i come
Dit doet pijn
Vind een 5 nog best hoog voor deze game. Behoorlijk saaie game, die ook nog eens niet echt “af” voelt.
@Anoniem-2820: Het is een post-apocalyptische wereld, dan kan je niet verwachten dat het er bruist van het leven.
Hmmm dikke 7 voor mij…
Nu 20 uur in de game zitten, is voor mij toch wel een dikke 8 hoor. Enorm toffe game.
Woooo dit had ik niet verwacht is wel lachen geblazen hehehe óóit wel ééns aan 5 a 10 euro kopen.
@Anoniem-3138: Je eerste game ever ?
hahaha een 5 wauw meer dan terecht. budgetbak
failout 76 was een gedrocht van een game,al na 2 weken in de sale,youtube zit vol met de gekste glitches and bugs,de game was een ramp,ondanks dat kreeg het een 5,en dit krijgt ook een 5? kom nou,ik neem jullie nooit meer serieus,wees eerlijk en kritisch of hou op met games te reviewen.
@Anoniem-2820:
Ahh net Horizon dus. En dat was een Triple A game die niks origineel deed of probeerde. Gek genoeg kreeg die drol geen 5. Stel merk dozen.
En No Man’s Sky kreeg destijds een 7,5? Geen pijl op te trekken met jullie cijfers.
Ik vind Biomutant wel tof, hoor. Het begin moet je even doorheen, maar hoe verder je komt hoe leuker het wordt. En dat gezeur over dat het repetitief is, dat valt wel mee. Die zeurpieten spelen vast zelf warzone of fortnite ofzo. En dat is niet repetitief wou je zeggen?
Review leest totaal niet als een 5, eerder een 6 of 6,5. Vreemd en jammer..
Ah de eeuwige zeikerds hier kunnen zich weer even uitleven…
@Anoniem-3551: mee eens!
Review leest totaal niet als een 5
@Anoniem-3551:
Dit dus. Ik was ook nogal verbaasd toen ik opeens een 5 zag staan.
Deze review valt ook gewoon weg niet serieus te nemen
Na het lezen van de review had ik 5 als cijfer totaal niet zien aankomen! Bij deze review zie ik al veel sneller een 7 staan in plaats van een 5. Ik wacht tot deze in de budgetbak te koop is.
Af en toe repetitieve muziek, hmmm apart min punt volgens mij hoor je alle games repetitieve muziek.
Voor alle zeikers, die zeiken omdat de game een vijf krijgt: een review is subjectief en niet objectief.
@Anoniem-1516: Ahja, want reusachtige robot dino’s zien we echt super vaak in games, vooral als je ze met pijl en boog te lijf moet gaan.
Ik maar denken dat het spel een 7 zou krijgen van jullie. Een 5 na die pluspunten…?
Heb de game en kan me niet vinden in deze review .. overal word de game afgekraakt maar de meeste spelers (bijna allemaal ) vinden de game top en erg leuk . Ik vermaak me er prima mee !
@MrStef85: joa nou en, failout was 100x erger, hoe kan die dan een 5 krijgen, zou minstens een 2 moeten krijgen, kom nou
@Anoniem-926: precies! Net of alle reviewers alleen maar de eerst 4 uur tutorial gespeeld hebben.
Ik vermaak me er echt dikke prima mee, super leuke game. Ook de meningen op de diverse game fora zoals Neogaf, Resetera en Reddit zijn hartstikke positief
Een review is maar een mening hè mensen.
De mening van 1 iemand, die hoogstwaarschijnlijk een heel andere smaak heeft dan jij en ik, en waarschijnlijk ook een heel andere speelstijl.
Reviews kun je nooit 1 op 1 vergelijken met je eigen mening. Het beste is gewoon om de desbetreffende game zelf te spelen en je eigen mening te vormen
@Anoniem-6933: Wat een onzin. Een review hoort zo objectief mogelijk te zijn, want reviews worden gebruikt door de lezer om een beeld te krijgen of die de game de moeite waard vindt of niet. De lezer kan niet weten of de reviewer een slecht cijfer geeft omdat de game gewoon ronduit slecht is of dat de game totaal niet zijn smaak is. Als het genre game totaal niet naar de smaak is van de reviewer, laat de game dan door een ander reviewen. Ik heb zelf de schurft aan sport en race games, maar als ik zulke games zou moeten reviewen, zou ik het ook niet gelijk afbranden omdat het totaal niet mijn ding is.
@Anoniem-7858: wat een onzin. Een review is altijd subjectief. Hoort zo objectief mogelijk te zijn, maar is nooit objectief. Dus, subjectief.
Dat een game bijvoorbeeld grote technische fouten heeft, kun je prima uit een review halen. Maar of JIJ een game leuk/tof/goed gaat vinden, kan een review jou nooit vertellen, dat moet je nog altijd zelf gaan ondervinden
@misterAdmirals: Er zijn meer dan genoeg games waar je om de paar meter (irritant vaak) vijanden tegenkomt, en dit is dan weer het totaal tegenover gestelde.
@MrStef85: Gebaseerd op een mening en geen feit in begrijpelijk Nederlands.
@Anoniem-7788:
De auteur vind het stuk vindt het een 5 en geen 2. Dus als jij het een 2 vindt is het prima toch? Altijd dat gezeur om cijfers.
@Anoniem-1516: @Anoniem-1516: helemaal niet gek was een topgame en zeker geen drol ga je mond spoelen zeikerd