In een interview met Axios Gaming laat Mike Daly, de regisseur van Ratchet & Clank: Rift Apart, weten dat ontwikkelaar Insomniac Games niet langer gelooft dat games moeilijk moeten zijn om er voldoening uit te halen. De studio kiest ervoor om hun games toegankelijker te maken voor een groter publiek, in plaats van zich te richten op ‘hardcore gamers’. Dat betekent echter niet dat moeilijkheidsgraden in zijn geheel verdwijnen.
Volgens Daly willen veel mensen gewoon van het verhaal en de ervaring genieten zonder constant dood te gaan of vast te zitten. Er komen dus meer opties om dat mogelijk te maken. Denk hierbij aan de mogelijkheid om de puzzels in Ratchet & Clank: Rift Apart over te slaan. Daarnaast moeten er ook meer toegankelijkheidsopties komen voor minder valide spelers. Insomniac is niet de enige met deze opvatting, zo liet Double Fine weten dat Psychonauts 2 een modus bevat waarin je niet dood kunt gaan zodat iedereen de game kan uitspelen.
Control deed het ook al op de ps4 met die cheats zoals godmode, one hit kill, aimbot en immortality .
Maar ook niet te makkelijk zodat iedereen platinum kan pakken zonder moeite
@Anoniem-6977: niet iedereen speelt het voor platinums
@surirav1995: dan nog moet het niet te makkelijk zijn ook zonder platinum willen behalen. Moeilijkste graad bij ratchet is echt niet moeilijk.
@Anoniem-6977: platinum zijn sinds het bestaan van de ratalaika games al amper meer iets waard.
Dat zijn easy 20 minuten – 2 uur platinum wat de markt overspoeld.
Heb nu 201 platinum waaronder RDR2, GTA5, elder scrolls online. Ook een paar ratalaika games.
Veel willen nu zsm hoog in de ranking komen dmv dat soort games en dan stacken ze het ook nog door hetzelfde spel in andere regio’s te kopen/spelen.
Dus tja, echte platinumhunten stelt niet veel meer voor
@Anoniem-1343: RDR2 kost toch juist wel krankzinnig veel tijd om platinum te krijgen? Alleen al die dieren en planten al…
wat voor nut heeft platinum? kun je er iets van kopen ofzo of krijg je een gratis game? zie er het nut totaal niet van in
Ik Ben daar zo tegen
Ik begrijp dat sommige gamers dat willen makkelijk heb daar niks tegen maar er zijn ook gamers zoals mij die moeilijk wil hebben om spellen leuk te vinden
Platinum de grooste onzin ooit !
ik ben een pro gamer , want ik heb uren onozelen dingen gedaan !
Past precies in de tijdgeest van de huidige veterstrikdiplomageneratie (Scrabble woordwaarde over 9000, dat dan weer wel). Verder: git gud n00bs!
Git gud n0obs!
Press X to finish. Walgelijk
@Anoniem-2838: Prima joh, zet jij de game lekker op expert. Mag ik hem wat lager zetten?
Ik ben inmiddels wat ouder en wil tegenwoordig zoals in het artikel wordt uitgelegd inderdaad lekker onbezonnen even op een avondje een enkel uurtje gamen. Daarbij is de ervaring en het verhaal mij meer waard dan een hele competitieve game.
@Anoniem-3081: Gaat alles goed, jongen? Wat een overdreven reactie. Kunnen games niet gewoon makkelijk en moeilijk zijn? Dat is waar difficulty settings voor zijn toch? En er zijn games die specifiek gemaakt zijn om moeilijk te zijn. Souls Borne games zijn waarschijnlijk de bekendste op het moment. Wat ik persoonlijk weer jammer vind want ik vind het echt fantastische werelden om doorheen te gaan. Maar omdat er geen easy mode in zit kan ik ze niet spelen. Niet iedereen heeft te tijd of wilt de moeite doen om constant tegen een spreekwoordelijke muur aan te rennen. Waarom games niet toegankelijk maken voor een zo breed mogelijk publiek? Uiteindelijk zijn games gemaakt om te spelen of ben ik daarin alleen?
Bij mij gaan games om het verhaal en niet om hoe moeilijk/makkelijk de game is
Speel altijd een game de 1ste keer op easy/normaal voor het verhaal
En als de game me bevalt
En het heeft new game+ zoals persona batman etc.
Dan doe ik als ik opnieuw ga Beginnen steeds de moeilijkheidsgraad eentje omhoog
Geef zelf geen zak om trofeeën dus die kunnen me gestolen worden
Ja, en water is nat.
Is het te moeilijk, zet je het wat makkelijker. En andersom.
Ik denk dat Insomniac gewoon even van zich moest laten horen.
@Anoniem-6617: Ik hou erg van moeilijke games. Hoe frusterend het ook soms kan zijn.
Maar ik vind wel dat je een punt hebt. Waarom niet? En zeker wanneer je het zelf kan kiezen.
@Anoniem-6977: snap sowieso niet de fetish met de platinum haha zie iedereen bijna over elkaar heen vallen om te roepen dat ze een game platinum gehaald hebben.
TErwijl ik heb letterlijk 1 keer echt mijn best gedaan puur om het te ervaren en kan je garanderen dat het echt niet zo leuk was als het lijkt haha
@Anoniem-6812: bragging rights?
Je hoort er niet bij als je gewoon van een game geniet zonder platinum?
I don’t know haha maar lees maar de comments en je ziet mensen pochen over hoeveel ze wel niet hebben gehaald en shit ahha
@Anoniem-2105: gamers zoals ik!!
@Anoniem-50: AMEN!
Ik ben vaak tussendoor aan het kutten en dan is wel lekker als je gewoon even je ding kan doen rustig aan
@Anoniem-6617: true true ik snap wel dat je bij sommige games dan de ervaring mist als het te makkelijk is.
Maar denk dat het wel een optie zou moeten zijn altijd.
Denk ook dat het voor de andere gamers niet echt veel uitmaakt of een game echt makkelijk gemaakt kan worden en zij dan gewoon hardcore mode spelen.
Niks aan handje toch?
MAar goed er zijn genoeg mensen die dat weer anders zien.
@Anoniem-5050: @Anoniem-6977: wat ben je daar mee? joepie ik heb een beker!
@jrpg gamer: precies dit ja!
Ik weet nog dat ik na 3/4 jaar batman new game plus probeerde maar ik totaal de controls niet kende.
Toen speelde ik gewoon op normaal en dacht ik ok heb de controls weer ga hem new game plus doen eerst volgende keer.
Dat werkt gewoon
Ik speel voor mijn plezier, moeilijke games zijn alleen maar frustrerend met Soul games als uitzondering.
@Anoniem-2105: Ook als je 100x dood gaat op 1 punt..? vindt je het dan nog steeds leuk… 🙂
@Anoniem-8379: ik leer van mijn fouten die ik maak en zo kom ik verder en dat vind ik juist leuk en zo word ik ook steeds beter in gamen
@Anoniem-50: +1
@Anoniem-6812: je kunt het trots aan iedereen laten zien. Net als de stickers die de kleuterjuf op school uitdeelde als je iets goed had gedaan. Mama mama kijk ik heb een sticker van de juf gekregen. Dat doen ze nu met trophies
@Anoniem-9152: doe ik het liever met aantal vrouwen dat ik heb versleten in me leven XD
Er is een verschil tussen moeilijk, maar “eerlijk” (de game is prima mogelijk maar wellicht moet je wat mechanics leren of masteren, betere tactieken gebruiken, of bepaalde inzichten krijgen) – en moeilijk, maar “oneerlijk” (artificial difficulty, expres onbegrijpbaar, externe guides nodig..).
De eerste variant maakt een game goed. De tweede variant maakt een game slecht. Heeft ook niet per se iets met hardcore of niet te maken. Je kunt ook prima een moeilijke game voor casual gamers maken. Uitdaging is altijd essentieel zodat je brein niet verveeld raakt.