Review | Far Cry 6 – Yara, een fictief eiland gelegen ergens in de Caraïben, vormt het decor voor de nieuwste Far Cry-game uit de serie. Ondanks dat er geen link gelegd wordt met Cuba, zijn de invloeden duidelijk op het tropische eiland te vinden. Aan het hoofd van het land staat de president Antón Castillo, die zijn 13-jarige zoon aan het klaarstomen is voor het presidentschap. Elke vorm van revolutie en in zijn ogen terrorisme, wil Castillo koste wat kost onderdrukken. Dat hier doden bij vallen is evident en hoe jij, Dani Rojas in dit verhaal verzeild raakt, lees je hier.
La Révolution
Onder het bewind van Castillo wordt er op Yara massaal Viviro geproduceerd. Dit middel dat geëxtraheerd wordt uit de tabaksplant, is het meest effectieve middel om kanker te bestrijden en Castillo is van plan om Yara om te vormen tot een paradijs met dank aan de export van het product. Hiervoor dient er echter massaal Viviro geproduceerd te worden en zo zal een deel van de bevolking verplicht worden om op tabaksplantages te werken. We moeten er natuurlijk geen tekeningetje bijmaken dat de werkomstandigheden niet al te best zijn en dat we kunnen spreken van slavernij. Jij, Dani Rojas, bent geselecteerd om op zo’n plantage te werken, maar daar heb je weinig trek in en dus probeer je aan het begin van de game van het eiland te ontsnappen.
Deze ontsnappingspoging draait op niets uit en al snel kom je in contact met de leidster van Libertad, een kleine groep die rebelleert tegen de praktijken van Castillo. Je groepje is echter niet groot genoeg om weerstand te bieden en dus zal je andere kleine rebelgroepen moeten overtuigen om samen tegen de dictatuur te strijden. Gaandeweg bouw je dus een steeds groter leger op van rebellerende ‘Yarans’ en dat is wel nodig ook. De wereld is namelijk opgedeeld in verschillende provincies met elk iemand aan het hoofd. Jouw taak is om deze figuren uit te schakelen en om uiteindelijk achter Castillo aan te gaan en de tirannie te beëindigen. Dit alles klinkt natuurlijk zoals je van een Far Cry-game mag verwachten en echte grote verrassingen heeft het verhaal niet in petto voor de fans van de reeks. Slecht is het zeker niet, maar verwacht niets baanbrekend of origineels.
Yara
Het tropische eiland zit dit keer niet stampvol met vijandelijke kampen, maar in de plaats daarvan tref je vooral checkpoints die het verkeer controleren en sites met anti-luchtgeschut. Die uitschakelen maakt dat je minder snel gehinderd wordt. Zo is het handig om anti-luchtgeschut te vernietigen alvorens je in een helikopter of vliegtuig stapt. En over voertuigen gesproken, Yara kan je met een hoop verschillende voertuigen doorkruisen. Zo heb je naast de luchtvervoersmiddelen ook auto’s, tanks, paarden, boten en meer tot je beschikking. Bovendien voelt de wereld levendiger aan dan zijn voorganger, maar de personages om je heen lijken toch een beetje een karikatuur van de werkelijkheid. Je komt best wel wat rare snuiters tegen zoals je zal kennen van Far Cry: New Dawn, maar het past op zich wel bij de sfeer die men tracht te brengen.
Het was dan ook een plezier om Yara te doorkruisen en om een auto te nemen in plaats van de fast travel optie te gebruiken. Lekker rondrijden door Yara is echter niet het hoogtepunt van Ubisofts nieuwste game. Nee, dat is toch wel de gunplay. Wapens voelen goed aan en bezitten wel degelijk enige punch. De adaptieve triggers van de PS5-controller zijn echt een toegevoegde waarde, want deze zorgen ervoor dat de wapens nog meer verschillend aanvoelen en maken die ene headshot nog net dat tikkeltje bevredigender. Wapens kennen ook wat meer terugslag dan we gewend zijn van de serie, waardoor wat gunskill verreist is om zonder kleerscheuren uit een gevecht te komen. Dit geeft het net een slagje meer realisme en dat maakt ook dat de gunplay erg goed uit de verf komt.
Op alle wapens kan je natuurlijk weer attachments zetten, die ervoor zorgen dat het wapen beter presteert. Je krijgt hierin heel veel opties, waardoor je een loadout geheel naar eigen smaak kunt customizen. Ook heb je bij aanvang direct veel meer slots ter beschikking, zodat je niet beperkt wordt in de wapens die je meeneemt. Daarnaast heeft je kleding deze keer ook nut. Zo zal een bepaald horloge de schade die je aanricht verbeteren en doen bepaalde schoenen je sneller lopen. Dit alles gaat echter wel ten koste van een skill tree, die daardoor niet aanwezig is in Far Cry 6. Je zal dus geen dierenvellen meer moeten verzamelen en ook de uitdagingen die je in Far Cry 5 had, zijn niet meer terug te vinden in de game. Dit wil niet zeggen dat er geen dingen zijn om je tussendoor mee bezig te houden. Zo kan je in bepaalde kampen het spel domino spelen of kan je in een soort Mortal Kombat-stijl deelnemen aan hanengevechten.
Verder biedt Far Cry 6 nog wat passieve missies, waarbij je de leden van jouw rebellengroep op pad stuurt voor extra inkomsten en grondstoffen. Daarnaast is een eervolle vermelding van de Treasure Hunts wel op z’n plaats, wat eigenlijk de bekende Prepper Stashes uit Far Cry 5 zijn, in een nieuw jasje. In Far Cry 6 keren verder de Guns for hire – of Amigos – terug, die je helpen met het verslaan van de tegenstanders, variërend van een krokodil tot een gehandicapt hondje. Het is weer lekker over de top, zoals we van de reeks gewend zijn plus dat ze een leuke bijdrage hebben in de gameplay. Om daar nog een schepje bovenop te doen, krijg je een zogeheten ‘Supremo’ ter beschikking, wat een rugzak is met verschillende unieke mogelijkheden. Zo is de eerste die je krijgt voorzien van raketten op een cooldown, die verdomd handig is om als een soort SAM-systeem helikopters en tanks mee te bestoken.
Door het ontbreken van een skill tree krijg je wel minder het gevoel dat jij zelf een soort supersoldaat wordt die het opneemt tegen Castillo, aangezien je hierdoor een stukje persoonlijke ontwikkeling mist. Ook zal het aantal en de sterkte van de soldaten alleen maar toenemen door het verhaal heen en dus heb je niet het gevoel dat je een eiland aan het bevrijden bent. Het zal alleen maar drukker worden op de wegen en zonder beschoten te worden terwijl je van A naar B gaat, is richting het einde van de game haast onmogelijk. Maar dat is natuurlijk een deel van wat Far Cry in de kern is, want Castillo zet meer druk op z’n legers om je het vuur aan de schenen te leggen. Dat neemt niet weg dat het echte gevoel van bevrijding wat ontbreekt, waar dat voorheen juist meer prominent aanwezig was. Wat in die zin erg helpt is dat je in gevechten munitie automatisch van dode soldaten oppakt, wat het tempo ten goede komt. Dat hetzelfde niet werkt voor grondstoffen of items is dan wat onhandig, want dat vertraagt de boel weer.
Plezier voor twee
Zoals je al wel leest, lijkt Far Cry 6 heel erg op zijn voorgangers. Je hoeft wat dat betreft geen bijzondere innovaties te verwachten, want men borduurt voort op wat we al kennen. Zo keert ook het coöperatieve aspect weer terug en via deze modus kun je het hele avontuur met twee man doorlopen. Een nadeel hiervan is wel dat de voortgang in het verhaal enkel bij de host opgeslagen wordt, de andere speler zal in zijn of haar game dus alles nog eens apart moeten doen. Dit is bekend van de eerdere delen, maar desalniettemin jammer dat het niet gewoon synchroon opgeslagen wordt, zoals wel in de Ghost Recon games het geval is. Ondanks dat dit een minpunt genoemd mag worden, is het spelen van Far Cry 6 in coöp wel echt een groot genot. Het is domweg gezelliger en samen het land verkennen is een plezier.
Dit land is overigens bij momenten een genot voor het oog, dankzij de draw distance en de goed geïmplementeerde lighting, die voor prachtige vergezichten zorgt. Dankzij de 4K resolutie komt Yara als setting prima uit de verf, waarbij je zo nu en dan even de tijd neemt om om je heen te kijken. Dat samen met allerlei bijpassende omgevingsgeluiden, maakt dat je je echt in een tropische omgeving waant en dat werkt de sterke sfeer in de hand. De andere kant van de medaille is echter wel dat textures op grote afstand continu veranderen als je door de lucht vliegt, wat een afbreuk aan de immersie doet. Daarnaast is Ubisoft vergeten om de modellen van de personages van een goede upgrade te voorzien. Deze ogen bij momenten alsof ze uit een PlayStation 3 game komen en dat steekt heel erg af tegen de rest. Zonde, want hierdoor krijg je een gemixt totaalpakket.
Beperkt intellect
En dit brengt ons ook bij meer punten van kritiek, want hoewel de game je geen moment zal vervelen, zijn er zaken die echt gewoon beter kunnen en ook beter hadden gemoeten. Zo is de screen-tearing op de PlayStation 5 soms wat vervelend – wat opvallend genoeg meer voorkomt in coöp dan in solo play – en daarnaast merken we dat de cut-scènes bij momenten stotterend verlopen, daar waar de rest van de gameplay in vloeiend 60 fps plaatsvindt. Ook dat is weer een tegenstelling, want net zoals in de vorige alinea omschreven met de modellen van personages, steekt ook dit tegen elkaar af. En wat de immersie ook niet vooruithelpt is de AI van de vele vijanden, die zijn namelijk te dom om te poepen. Iemand door z’n kop schieten met een collega die naast hem staat, die vervolgens niks doorheeft… en het andere moment weet heel de basis het.
Typische issues die we vaker in Ubisoft games zien, maar daar valt op zich nog mee te leven. Vervelender is vooral dat de NPC’s de meest bizarre looproutes nemen en continu als een kip zonder kop gaan rondrennen zonder enig doel te hebben. Eerlijk is eerlijk, het is niet zo erg als in Far Cry: New Dawn, maar over het algemeen is het intellectuele vermogen van de personages in de game er niet echt op vooruit gegaan. Tot slot moeten we aanstippen dat de game nog te maken heeft met de nodige glitches en bugs. Onzichtbare muren komen meer dan eens voor en ook wil de game je nog weleens een paar meter verplaatsen. En dit is dan een minimalistische greep uit de dingen die we zijn tegengekomen, wat allemaal samen te vatten valt onder de noemer ‘ongepolijst’, want dat is het.
Gereviewd op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Far Cry 6 borduurt voort op de formule waar de franchise om bekend staat. Een nieuwe grote vijand, een nieuwe omgeving en een nieuwe held die opstaat om het regeren met harde hand tegen te gaan. Ditmaal doen we dat op Yara, wat een mooie omgeving is om in te vertoeven en waarin de gameplay prima tot zijn recht komt dankzij de vele mogelijkheden. Met name de gunplay voelt erg sterk aan, wat voor een fijne gameplayervaring zorgt. Grafisch is het degelijk te noemen, maar wel met wisselvallige elementen en tot slot is de AI ontzettend dom. Het wordt echt tijd dat Ubisoft daar wat meer aandacht aan gaat besteden, want het is ondermaats tegenover de huidige standaard. Dat gezegd hebbende, Far Cry 6 is ondanks de nodige punten van kritiek wel een ontzettend leuke en vermakelijke game om te spelen. Zeker in coöp en dat maakt dat het op zich een aanrader is, maar met weinig nieuws onder de tropische zon.
Pluspunten
- Antón Castillo
- Zeer goede gunplay
- Wapens modificeren
- Kledij is nuttig
- Erg vermakelijk in coöp
- Omgevingsgeluid draagt veel bij aan de sfeer
- Treasure Hunts
- Amigos
- Leuk verhaal…
Minpunten
- …maar soms wat te voorspelbaar
- Coöp voortgang wordt enkel bij host opgeslagen
- Geen skill tree meer
- Domme AI
- Bugs en glitches
- Ongepolijst
7.5
Nog steeds geen gezamenlijke Coop progressie, dat is echt niet meer uit te leggen ubi.
Dit wordt een budget bakkie voor mij.
Ahh hij valt hier echt gelijktijdig met jullie review op de mat…ben benieuwd!
@Oldskool-NL: vind dit ook echt heel jammer. Dat was in FC5 ook zo
Domme ai, zo jammer weer dit zoals verwacht.
Is coöp multiplayer only of ook lokaal? Zou dit graag ook met mijn vrouw willen spelen, maar om nou een tweede PS5 aan te schaffen?
@Oldskool-NL:
Budget bak idd.
@Oldskool-NL: far cry altijd snel in de budgetbak ja, bijna lle titels van ubi trouwens
Another one bites the dust
Pfff 7.5. Kan deze review niet eens serieus nemen.
Prima review en een prima budgetbak game!
Wederom een budgetbak far cry spel van wat ik heb gezien zit het ook weer vol met microtransacties en dat in een 60/70 euro spel, de a.i. is wel echt schandalig Ubisoft boeit het niet want waarom zou je goede a.i. willen in 2021 het is ook weer een bugfest van jewelste het lijkt wel of Ubisoft spellen gewoon van een lopende band af rollen ze worden niet meer door mensen met passie gemaakt het is allemaal maar copy/paste en ze komen er ook gewoon mee weg want het blijft goed verkopen!
€20 Max game
Echt waarom zijn de meeste mensen hier allemaal zo zuur op Ubi terwijl die wel een nieuw deel van een game uitbrengen en niet aan 1 uier blijven lurken zoals Rockstar dat het bloed er gewoon al uit komt.
en misschien is het copy paste, maar de games spelen altijd wel heerlijk weg
Ik kijk uit na deze game en kan niet wachten om deze vandaag\morgen te spelen
mooi cijfer ook
Als je de xbox versie digitaal koopt kan je het al vinden voor 45 euro als je goed zoekt
kortom meer van het zelfde vergeleken met het vorige deel… en het deel ervoor en daarvoor 😉
@Anoniem-6477:
omdat ubi, elk jaar weer, dezelfde kak uitbrengt in een ander jasje en dat is men gewoon beu. Net zoals R*.. daar zijn ook genoeg mensen klaar mee dat ze gta5 voor de 3e keer op een nieuwe console uitbrengen
Dat de textures op grote afstand constant veranderen, de LoD’s, duidt op een wereld die niet goed geoptimaliseerd is.
Het is een hele kunst om de overgang tussen ver detail en dicht detail zo soepel mogelijk te maken.
Maar veel ontwikkelaars kunnen dat heel goed en ongemerkt.
Hoe beter die overgang tussen ver en kort detail is, des te meer consolepower er gevraagd wordt.
Zodat je je console echt ziet werken. (of zweten)
Conclusie is dus dat het een gemakzuchtig ontwikkelde spelwereld is
Verder goede, duidelijke review, met beide voeten op de grond.
Kan me best in het cijfer vinden, niet slecht, maar ook geen echte vernieuwing.
Met hier en daar minpunten die duidelijk onderstreept worden, zoals modellen van NPC’s die uit het PS3-tijdperk lijken te komen.
Niet verblind door hype, wat in deze tijden ook een hele kunst is.
Daar heb je iets aan.
Deze review zal doorheen de tijd, dus stand houden.
Ik schaf Far Cry 6 zelf niet aan.
Omdat ik weet wat ik kan verwachten, en heb daar geen zin meer in.
Moest de game ray tracing ondersteunen, zoals op de PC, dan had ik het een kans gegeven.
Heb de game zelf niet dus ik kan niet beoordeelden of de nadelen opwegen tegen de voordelen maar het is wel een duidelijke review en ik snap hoe men bij het eindcijfer is gekomen.
Kom maar op met de november sale…!
Ben trouwens nog bezig met FC5 haha
Maar ga vanavond eindelijk eens beginnen met TLOU2 # VEEL GAMES TE WEINIG TIJD…
Vroeger te weinig budget en teveel tijd…
Toen online gamen nog geen must was. Hahaha
Far cry 6
a Ubisoft original?
Is dit een grap!
@Marlon_o: TLOU 2 is 1000000000 malen beter dan deze ubi poep
@Anoniem-6477: juist, amen 🙂
@Anoniem-8524: Zolang gamers niet meer waar voor hun geld blijven eisen, zal Ubisoft hiermee doorgaan.
Het is goed dat er algemene klachten op de monotone AI beginnen komen, want Ubisoft camoufleert de achterhaalde AI bijvoorbeeld door u te verbazen met de spelwereld, of een goed vechtsysteem, of goede shooter-actie.
Zodat je breinloos vijanden neerknalt, want het voelt zo goed, maar hierdoor geen oog meer hebt voor de AI zelf.
Het is manipulatie dat al een dikke tiental jaren bezig is, en gamers beginnen dat door te krijgen.
De systemen dat Ubisoft inbouwt zijn niet zozeer om hun verschillende spellen te stroomlijnen, maar om uiteindelijk, de gamer te bedriegen.
Met zeer weinig werk, waar je wel de volle prijs voor betaald.
Het is in de verste verte niet wat een next-gen-Far Cry zou moeten zijn.
Neen, de spellen worden niet meer met passie gemaakt.
Dat komt denk ik omdat de corporatieve mensen de games zelf machinaal ontwikkelen, met oude gevestigde game-waarden.
Zolang gamers dit blijven kopen en niet meer waar voor hun geld beginnen eisen, zullen de corporatieve mensen vanachter hun bureau blijven komen, om de games te ontwikkelen.
Ze bedenken een nieuwe setting, een nieuw verhaal, en pleuren alles bij elkaar op een wat technisch gezien, Far Cry 3-engine is.
Hoe kan gunplay nou goed zijn als de a.i. tyfus dom is?
@Anoniem-5295:
Ja en dan draait ie meteen minder soepel
Mensen die van co-op houden. Goede co-op. Haal insurency sandstorm. Trust me!
@Anoniem-8738: Doordat je door de gunplay, de AI vergeet.
Ubisoft rekent op dit soort breinloze gamers, die het helemaal de max vinden.
Als ze maar een geweer vasthebben en kunnen schieten.
Of dat je denkt, doordat je jonger bent, dat het nooit anders is geweest.
Is hij al te koop ?
Mooie review wel, eerlijk cijfer.
@Anoniem-6556: Alleen online, ik loop altijd tegen hetzelfde probleem aan! kleine tip! A plague tale innocence, erg leuk om samen te spelen. Het is niet co-op maar wel erg leuk
@Anoniem-1147: Maar welke game developer doet het op dit moment wel goed?
@Anoniem-9675: Is dat een verhaal? Speel je alleen te AI of is het online? Ziet er wel goed uit!
@Anoniem-6556: Enkel online.
@Anoniem-8524: is ervaring en constatering vriend
ik heb zelf een ps5… dus ik heb geen zin in een flamewar mbt consoles ofzo…. maar waarom komt er screen-tearing voor op de ps5? Ik speel zelf WRC 10 op de ps5 en daar is ook al sprake van. Is dat op de xbox x-series ook zo?
Bugs, glitches en ongepolijst. Jammer, maar ik was er al bang voor met zo’n late review embargo.
@Anoniem-1380: xbox series x heeft VRR en als je tv hebt die dat ook ondersteunt zal je geen screen tearing zien.
ja dat klopt slecht FC6 game. ik ga niet kopen…
@Anoniem-9152: over je slechte Nederlands maar te zwijgen….
En wat de immersie ook niet vooruithelpt is de AI van de vele vijanden, die zijn namelijk te dom om te poepen. Iemand door z’n kop schieten met een collega die naast hem staat, die vervolgens niks doorheeft… en het andere moment weet heel de basis het.
Typische issues die we vaker in Ubisoft games zien, maar daar valt op zich nog mee te leven. Vervelender is vooral dat de NPC’s de meest bizarre looproutes nemen en continu als een kip zonder kop gaan rondrennen zonder enig doel te hebben.
-sorry maar dit houd in dat ze gewoon laks zijn,heeft het uberhaupt zin om op de moeilijkste graad te spelen? 7,5 is een goeie cijfer voor far cry begrippen,maar een domme AI is hinderlijk irritant,moet dan men gewoon domweg een basis binnenstormen ,guns blazing?
-doe mij maar een budgetbakkie.
@Anoniem-6477: Maar ben je dan blind voor de minpunten of neem je die op de koop toe?
Sorry maar een game die al meerdere keren is uitgesteld moet toch bij release gewoon goed geoptimaliseerd zijn?
Dat er bepaalde game elementen niet helemaal tof zijn ligt er aan.
De coop vind ik zelf vrij logisch en is ook maar kleine issue.
maar de bugs glitches screen tearing en shit mag je toch niet voor granted nemen?
@Oldskool-NL: Is dat de enige reden?
Anders wel zonde toch?
Bedoel anders speel je voor je zelf de game uit en ga je daarna game uitspelen in coop ergste geval zelfs help je iemand die nog niet heft uitgespeeld?
@Oldskool-NL: ja echt vreselijk dat ze dit nog niet gefixed hebben. Ook voor mij budget bakkie
13 in een dozijn Ubisoft game.
@Anoniem-6477:
Zo is dat. Geniet er van!
@RobanosSmatros: ik denk dat het door de vingers zien hiervan grotendeels te maken heeft met niet objectief kunnen of willen zijn
Grootste minpunt dat ze Gun of Hire niet meer bij zit. En NPCs had meer realistischer gemoeten. Ubisoft. Jullie moeten schamen! Zijn jullie wel of niet goeie spelontwikkelaar?????????????????
Zin in morgen!!!!!
Kan niet wachten tot morgen!!
Redelijk positieve cijfer. Kan niet wachten om het morgen lekker te spelen
@Anoniem-8524: holy shit dat is een lange zin die totaal niet te lezen is zo haha
Dualsense features?
@Undergod: de beste AI ooit in een game was die van F.E.A.R.
Deze was zelfs zo goed dat het echt beangstigend was. Heb dat niveau nooit nog teruggezien in een game…
Ooit een fan van Ubisoft. De laatste jaren koop ik gewoon niets meer van Ubisoft. Ook al lijkt het verleidelijk … ik pas.
Wat is er gebeurd met ubisoft montreal die pracht games als valiant heart en child of light afleverde
@RobanosSmatros: ik ben echt een Coop fan, dus voor mij is dat sws een reden om niet volle mep ervoor te betalen. Ik gun dat ubi gewoon niet. Het is gewoon pure luiheid dat ze dat weglaten.
Waar is blood dragon dan? Zit toch bij season pass??
Ubi heeft echt vaak goud in handen maar heb toch het idee dat er zoveel foute keuzes gemaakt worden op het HQ… als ze iets meer less is more waarderen en de wereld gebruiken voor uniekere ervaringen zou dit echt een top game kunnen zijn…
Zo mijn exemplaar is binnen. Blijft voor mij een mooie serie. Gelukkig is die skill tree verdwenen. Dat er voor coop geen duo progress is is voor mij geen probleem. Kan ik op me gemak exploren.
Voor de mensen die graag coop spelen probeer Enlisted of Hell let Loose. Kan je voor uren je lol mee op.
Blijft voor mij een lekkere serie. heb dat sowieso met UBI games, Het is nu cool om op ze te haten, maar ik geniet altijd van Assassins Creed en Far Cry..Ja, ze volgen een stramien, zoals alle games van UBI elementen van elkaar overneemt. Ik vind dat prima; ik hou gewoon van die formule en speel ze met name voor de enorme sandbox en setting.
en de mensen die zeuren dat FC6 geen next gen is: nee, dat klopt ook, het is namelijk een cross gen titel.
@Anoniem-85:
Helemaal mee eens.
Ik twijfelde nog om dit day one te kopen, maar dit wordt een budget bag game
Jammer Far Cry heeft zoveel potentie.
Ubisoft en domme AI gaan hand in hand. altijd het probleem