Special | Crysis Remastered Trilogy – De woorden ‘can it run Crysis’ zal menig pc-gamer nog nachtmerries bezorgen. De tropische shooter van de Duitse heren bij Crytek stond jaren bekend om de enorm hoge systeemeisen en weet nog steeds menig bakbeest op z’n knieën te krijgen, want de engine is zwaar gelimiteerd door de hoeveelheid cores die het van je CPU kan inzetten. Toen de originele Crysis miraculeus genoeg van een port werd voorzien voor de PlayStation 3 en Xbox 360, werd er zelfs een compleet level uitgeknipt. Ook diens opvolgers, Crysis 2 en 3, waren niet bepaald je van het op de zevende generatie consoles. Crytek en Saber Interactive besloten om de gehele trilogie van een likje verf te voorzien en – hopelijk – beter tot hun recht te laten komen.
Run through the jungle
We zullen niet te veel woorden vuil maken aan Crysis Remastered, die hebben we immers vorig jaar nog van een special voorzien. Sinds de launch van die remaster zijn er wel een aantal nieuwe consoles verschenen en dan hebben we het natuurlijk over de PlayStation 5 en de Xbox Series X|S. Saber Interactive heeft daarom nog wat extra werk verricht om Crysis 1 (en diens opvolgers) ‘next-gen aware’ te maken. Dit betekent dat de game niet native draait op de nieuwe consoles, maar dat ze wel gebruik kunnen maken van de extra pk’s. Op de Xbox Series X – het platform waar wij alle games op hebben gespeeld – betekent dat Crysis 1 hoe dan ook een framerate van 60fps als doel heeft.
De Quality modus is hier de ster van de show, die poogt om deze legendarische game op een resolutie van 4K te draaien. Het zorgt voor scherpe plaatjes, maar framerate is koning en daarom zal de resolutie waar nodig naar beneden gehaald worden om de hoeveelheid beeldjes op niveau te houden. Desalniettemin blijft het Crysis en dus zijn framedrops nog steeds aan de orde, hoewel ze ditmaal minder storen omdat het deze keer om hogere framerates gaat. De ray tracing modus schroeft de resolutie ietwat naar beneden – een doel van 1440p – ten faveure van betere en meer accurate belichting. Het is aan jou of dat compromis de moeite waard is. Hoe dan ook, veertien jaar na dato is Crysis nog altijd een grafisch hoogstandje.
Rumble in New York
Interessanter in deze trilogie zijn misschien wel de twee vervolgen, waarvan we nu het eerste vervolg gaan bespreken. Crysis 2 ruilt de jungle van het eiland Lingshan in voor de stedelijke jungle die New York heet. Je speelt als Alcatraz, een marinier die naar de Big Apple is gestuurd om ene dr. Nathan Gould op te pikken. Bij aankomst worden hij en zijn ploeg echter aangevallen door een horde Ceph en ontsnapt hij op nippertje met zijn leven. Onverhoopt belandt Alcatraz in een Nanosuit, dezelfde pakken uit de eerste game die een persoon bovenmenselijke vaardigheden schenken zoals extreme fysieke kracht, bepantsering en nagenoeg onzichtbare camouflage. Tijd om dat buitenaardse gespuis het verkeerde eind van je wapen te laten zien. Crysis 2 stapte destijds af van het enorme, open concept van Lingshan eiland en men koos ervoor om voor een meer lineaire opzet te gaan.
Het vervolg bevat zo’n negentien levels van variërende grootte en nieuwkomers zullen zo’n 7-8 uur bezig zijn met de verhaallijn. Verwacht overigens niet dat het verhaal je van je sokken zal blazen, het dient meer als een vermakelijk excuus om lekker op aliens te schieten en je langs een paar bekende plekken in New York te brengen zoals Times Square en Central Park, en dat werkt prima. Crytek was één van de eerste ontwikkelaars die het weer aandurfde om New York te betreden na de gebeurtenissen van 11 september en ze laten geen kans onbenut om zoveel mogelijk bezienswaardigheden in beeld te brengen. Het is geen verrassing dat ook Crysis 2 er heden ten dage nog steeds fantastisch uit ziet. Scherpere textures, verbeterde belichting, screen space reflecties en de ondersteuning van ‘tesselation’ (een primeur voor Crysis 2 op de consoles), wat ervoor zorgt dat bijvoorbeeld bakstenen reliëf hebben; ze brengen de chaos in New York tot leven.
De meerdere grafische modi die wél aanwezig zijn in Crysis 1, zijn hier naar de prullenbak verwezen. Je hebt hier dus te maken met één configuratie, met alleen de opties om motion blur en HDR aan of uit te zetten. Op de Xbox Series X betekent dit een target resolutie van 4K op 60 frames per seconde, met ook hier een agressieve dynamische resolutie om de performance op niveau te houden. In de praktijk zul je daar echter weinig van merken en is Crysis 2 van begin tot eind een vloeiende, scherpe en oogstrelende ervaring, met een paar hele toffe setpieces. Helaas is de AI niet aangepakt, wat resulteert in dat vijanden je soms een paar tellen aan zitten te staren voordat ze beseffen dat ze je te grazen moeten nemen. Dit was in het origineel al een punt van kritiek en dat geldt tevens voor de remaster van Crysis 1. Het gaat hier natuurlijk om remasters, dus het is niet iets om heel streng op te zijn, maar we vonden het toch het benoemen waard.
New York 2.0
Dat brengt ons bij de afsluiter van de trilogie: Crysis 3. Ruim twintig jaar na de gebeurtenissen van Crysis 2 stap je in het pak van Prophet, die in de eerste twee delen reeds al een prominente rol speelde. De setting is nog steeds New York, maar dan in een ander jasje. De kwaadaardige organisatie CELL heeft de ‘city that never sleeps’ namelijk veranderd in een enorme centrale die energie levert voor de rest van de wereld. Middels een enorme koepel is de stad afgesloten en dus heeft de natuur z’n kans gepakt: New York staat bol van het groen, sterke rivieren en moerasland. CELL houdt de mensheid in z’n greep door contracten die ze nooit kunnen afbetalen. Een groepje rebellen pikt het niet langer en ze hopen – met de hulp van Prophet – zich voor altijd te ontdoen van CELL’s houdgreep.
Qua spelverloop is Crysis 3 een mengelmoes van de eerdere twee delen: er zijn minder levels – zeven stuks – maar ze zijn nu wel langer en vooral meer open, zodat je wat meer vrijheid van aanpak hebt. Nieuw in dit deel is de toevoeging van een boog, een krachtig wapen die je in staat stelt om meer stealthy te werk te gaan, iets wat veel fans mistten in het tweede deel. Ook hier zal het verhaal geen potten breken, maar weet het je wel voor zo’n zeven uurtjes te vermaken en kom je langs een aantal fantastische setpieces en prachtige uitzichten. Met name de levels ‘Root of All Evil’ en ‘Safeties Off’ zijn absolute hoogvliegers en mijn persoonlijke favorieten in Crysis 3. Helaas moeten we ook bij dit deel toch wat kritiek hebben op de AI, die dezelfde euvels vertoont als Crysis 1 en 2.
Voor de technische opmaak zien we eenzelfde opzet als bij Crysis 2. Dat betekent geen grafische opties, los van de instellingen voor motion blur en HDR en dezelfde doelresolutie van 4K@60fps op de Xbox Series X. Zijn er nog andere verbeteringen? Zeker. Vooral de character models zien er een stuk beter uit ten opzichte van Crysis 2 en dan hebben we het over scherpere textures, betere animaties – die in het voorgaande deel nogal statisch waren – en vollere details middels de sterke tesselation. In 2013 zagen de gezichten er fantastisch uit en anno 2021 kunnen ze nog prima mee. Qua flora en water zijn de effecten tevens aangepakt. De animaties waren destijds zelfs gelocked op pc op een framerate van 30fps, wat ervoor zorgde dat de beelden soms houterig aanvoelden. Dit is nu vrijgegeven, waardoor gras mooi meedanst met de wind en rimpelingen in het water niet langer schokken.
Conclusie
Crysis is terug en de gehele collectie oogt en speelt meer dan prima. Diepgaande verhalen hoef je hier niet te verwachten, het gaat hier vooral om de grafische hoogstandjes en het hersenloos over de kling jagen van de buitenaardse Ceph. Crysis speelde nog nooit zo goed op een console. Waar de titels echter op de grafische top van hun kunnen zitten, is de AI helaas ongeroerd gebleven. Wellicht dat een paar kleine tweaks hier en daar deze collectie naar een hoger niveau had getild. Ook ontbreken de multiplayermodi van alle games, die een kleine doch fanatieke fanbase kenden. Daarom kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat de Crysis Remastered Trilogy toch ietwat aan de ‘veilige’ kant voelt en een manier is om de wateren te testen voor een eventueel vierde deel. Desalniettemin is een adviesprijs van € 49,99 geen slechte deal voor een pakket met drie van de meest spraakmakende shooters van de afgelopen veertien jaar, zeker als je ze al die jaren hebt moeten missen door de hoge systeemeisen of ondermaatse performance op de zevende generatie consoles.
Crysis toentertijd zeer vermakelijk! Zelfs online nog aardig wat tijd in gestopt! Heb zeker interesse maar ik wacht wel even. Waarschijnlijk met black friday of met kerst wel in de aanbieding
dacht dat jullie gamers waren? zou jullie sieren als jullie eens een artikel maken met alleen maar haat op de remasters. of durven jullie geen kritiek te geven? gamers waren juist kritisch, tegenwoordig is t alleen maar meelopen dmv sociale druk, en meelullen door sites als jullie om kliks te vangen.
waarom durven jullie nooit kritiek te uiten ophoe moe je wordt van al die remasters? dit is toch niet waarom je een nieuwe console koopt?
hoop dat dit niet verwijderd wordt, iets waar jullie ook al te graag aan meedoen zodra er enigszins een vorm van kritiek is. gr
@Anoniem-1326: Verspilde moeite, helaas. Je hebt gelijk.
@Anoniem-1326: alleen omdat het een remaster is moet je een game afbranden? Dat slaat natuurlijk nergens op. Dan moeten ze ook maar open wereld games gaan afbranden want daar worden er ook zoveel van uitgegeven? En 3d games dan ook want dat is vandaag de dag ook schering en inslag.. en zo kunnen we doorgaan.
@Anoniem-3356: vergeet vervolgen niet. FIFA 18, FIFA 19, FIFA 20, FIFA 21, FIFA 22
Call of duty weet ik welke ops allemaal,
Assassin’s elk spel hetzelfde maar dan in een ander jasje Creed
Etc etc etc
Ps5 de console met meer remasters dan nieuwe games. Laat staan exclusiviteit.
@Anoniem-1326: Er zijn anders meer dan genoeg valide redenen om een remaster uit te brengen, er zijn immers ook mensen die een bepaalde game hebben gemist door bijvoorbeeld leeftijdsbeperkingen of omdat ze rond die tijd geen pc of console hadden, dat is ook meteen een goede manier om een speler kennis te laten maken met een bepaalde franchise, mochten er vervolgen (in ontwikkeling) zijn.
Het probleem omtrent remasters wordt groter gemaakt dan het daadwerkelijk is. Vaak werken de oorspronkelijke studio’s niet eens aan de remaster, zodat zij hun handjes vrij hebben voor de daadwerkelijke nieuwe projecten (Crysis is hier een mooi voorbeeld van, is grotendeels door Saber Interactive aangepakt). En ja, het is makkelijk centjes verdienen, maar die paar extra knaken kunnen net het verschil maken tussen een succesvol project of weer iets wat de archiefkast in kan. Er is al waanzinnig veel aangekondigd en er is nog zóveel meer onderweg, dat het bijna niet te behappen is. Een generationele sprong is nou eenmaal een overgangsperiode en daar zitten we nu middenin.
We zijn kritisch op remasters die echt niet door de beugel kunnen of in het gezicht spugen van het origineel (Silent Hill HD, bijvoorbeeld), maar er is verder niks om te ‘haten’. Dat jíj remasters beu bent, betekent niet dat dat ook voor anderen geldt ;). Remasters zijn nu eenmaal een onderdeel van de industrie geworden en je hóeft er geen geld aan uit te geven als je er geen zin in hebt, dat is ook een manier om je stem uit te brengen.
@Magnolia: Ik zie dat deze remasters komen omdat dat tijdens de vorige overgang van PS3/Xbox 360 naar PS4/Xbox One generatie zo’n succes gebleken is. (samen met next-gen-walking-simulators, maar deze lijken ditmaal niet te komen)
Vaak is het zo dat er tussen de eerste lichting games, (of golf, of launchgames) en de tweede golf een gat is.
Om dat gat te dichten zijn remakes en remasters welkom, maar het moet geen bewust verdien-model worden waarbij de ware next-gen-games worden uitgesteld.
Dat een nieuwe generatie ’tijd’ nodig heeft zodat ontwikkelaars leren hoe ze de krachten van de nieuwe consoles kunnen benutten, heb je een punt, maar ze mogen het niet rekken.
Vroeger was het next-gen, direct in je gezicht, waarbij de vorige generatie ijverig gedumpt werd. (ontwikkelaars waren blij, dat ze bevrijdt waren van de limitaties van de vorige generatie, zodat ze hun ‘visie’ konden waarmaken)
Dat is nu wel anders.
Voor zij die Crysis nog nooit hebben gespeeld is dit een goede kans om ermee kennis te maken, maar niet meer dan dat.
Verwacht er zeker niet te veel van.
Het is in kern ondertussen behoorlijk ouderwets.
Maar voor deze prijs zou ik het geen ripp-of noemen.
@Undergod: Met elke generatie kost het voor ontwikkelaars tijd om meer uit de nieuwe hardware te persen. Dat is nooit anders geweest. Waarom zien games aan het eind van een generatie er dan altijd zoveel beter uit dan in het begin van de generatie? Maar om aan een nieuwe console te wennen kost steeds minder tijd, omdat consoles nu gewoon anderhalve pc’s zijn. Het programmeren is dus vele malen gemakkelijker omdat alles op elkaar lijkt. De ene console is alleen iets krachtiger dan de andere.
En de tijd dat ontwikkelaars de vorige generatie meteen dumpte, dan moet je toch echt terug naar de tijd van de cartridges. De laatste generaties worden eerdere generaties juist nog lang in leven gehouden. Dat is natuurlijk ook logisch. Je kan nog tientallen miljoenen gamers aanspreken als je nog games maakt voor de oude generatie. Zo is de PS5 nu meer dan 10 miljoen keer verkocht. Het aantal verkopen zal dus niet super groot zijn, omdat de user base nog ‘klein’is. Pak je de PS4 erbij dan gaat de kans op goede verkopen flink omhoog omdat dat er meer dan 100 miljoen van in omloop zijn.
@Anoniem-1326: maar …. Het zijn nog steeds games toch! En daar schrijft men over …..
De klant (de gamer zelf!!) betaald en bepaalt ….. en zolang die blijven betalen voor FUT, Gta Online , remasters/makes etc…..
@Anoniem-1326: je doet net of jouw mening over remasters boven alles staat. Wel eens bedacht dat er ook mensen zijn die remasters wel de moeite waard vinden?
@Anoniem-4653: Dit dus.
Heb Crysis toendertijd wel geprobeerd op de consoles, maar dat zag er potverdikke niet uit.
Nu eindelijk deze remastered trilogy voor de pc op de kop getikt. En bij de Epic store krijg je een tientje tegoed als je je abonneert op de nieuwsbrief.
Weet niet of dat nog zo is maar ik heb er een tientje mee bespaart voor deze trilogie.
Overigens ben ik een groot voorstander van remasters. Mits ze goed uitgevoerd worden uiteraard.
@Anoniem-1326: “zou jullie sieren als jullie eens een artikel maken met alleen maar haat op de remasters”
Hoor je jezelf praten? Dit is wat je zei.
Waarom zou je haten op remasters?
Het is toch te gek om al die vette games weer te spelen met geupgrade graphics? Ik zeg laat maar komen!