Review | Dying Light 2: Stay Human – De ontwikkeling van Dying Light 2 is niet bepaald van een leien dakje gegaan. De game werd in 2018 aangekondigd en het was de bedoeling dat het spel in 2020 in de winkels zou liggen. De game werd echter uitgesteld en wat volgde waren geruchten dat er flinke problemen waren bij de ontwikkelaar en dat de game daardoor in ‘development hell’ zat. Deze geruchten werden versterkt, doordat het spel voor een tweede keer werd uitgesteld. Nu zijn we op het punt gekomen dat het vervolg op Dying Light daadwerkelijk te spelen is en Techland kan laten zien dat uiteindelijk alles goed is gekomen…
De zoektocht begint
Aiden Caldwell, de protagonist, is een zogenaamde ‘pilgrim’ die de wereld rondreist op zoek naar mensen die hulp nodig hebben. Aiden weet zijn nobele werk uitmuntend te doen, omdat hij uitermate atletisch is aangelegd en een zeer bekwame vechter is. De hoofdrolspeler doet zijn werk echter niet alleen omdat hij het leuk vindt, maar ook omdat het hem in staat stelt zijn verloren zus terug te vinden. Hij heeft nu informatie gekregen over waar zij mogelijk is en gaat op onderzoek uit in Villedor. Aiden komt in Villedor echter terecht in een stad waar niet alleen zombies je het leven moeilijk maken, maar ook verschillende facties die op hun beurt weer allemaal om de macht strijden.
Een verkeerde eerste indruk
Als je Dying Light 2 opstart zal de game je vrijwel direct laten schrikken en niet op een goede manier. De introvideo die wordt afgespeeld wordt namelijk geplaagd door ‘screen tearing’. Dit is extra hinderlijk, omdat het midden in het beeld zit. Je zit dan direct te hopen dat dit niet het geval zal zijn als je de game gaat spelen. Gelukkig is hiervan niets terug te zien als je aan je avontuur begint. Na deze opluchting wordt er echter een volgende teleurstelling gepresenteerd: Dying Light 2 neemt er namelijk flink de tijd voor om het verhaal op poten te zetten en de verschillende mechanieken uit te leggen. Dit resulteert in vele cutscènes, waardoor je constant wordt onderbroken, terwijl je juist aan de game wil wennen door het daadwerkelijk te spelen.
Wat het nog vervelender maakt is dat je tijdens deze introductie ook nog eens vrij lineaire gameplay voorgeschoteld krijgt in een los level-achtig principe. Degene die de eerste Dying Light hebben gespeeld, weten dat je veel vrijheid krijgt en daar is in de eerste paar uurtjes van diens vervolg weinig sprake van. Dit alles wordt omlijst door vreemde muziek die niet bij het spel past en daardoor niet bepaald de sfeer weet te verhogen. Dat men probeert om op deze manier het verhaal uit te leggen en ook de gameplay toe te lichten, is prima, alleen de wijze waarop dat nu in de praktijk uitpakt is teleurstellend. Het is in ieder geval geen goed begin.
Dit is wat we willen
Is hiermee Dying Light 2 gedoemd te falen? Nee, gelukkig niet. Als de tegenvallende introductie eenmaal ten einde is, krijg je wat je van de game verwacht, namelijk een toffe grote open wereld, die je uitdaagt om te onderzoeken. De parkour-technieken die je tot je beschikking hebt voelen nog beter aan dan in het origineel en het is heel vet om je als een ware acrobaat door de stad te verplaatsen. Het vechten is nagenoeg hetzelfde gebleven als in deel één en voelt nog steeds solide aan. Voor zowel het freerunnen als vechten geldt dat je gaandeweg meer bewegingen kunt vrijspelen, die beide onderdelen alleen maar leuker maken. Zo moet je denken aan manieren om aanvallen van je vijanden te gebruiken om hen uit balans te brengen en de mogelijkheid om tegen verticale objecten op te lopen.
Je zal flink gebruikmaken van je verschillende skills, want de oppervlakte van de stad is groot en er zijn meer soorten zombies aanwezig dan in het origineel. Er is ook meer dan genoeg te doen en te vinden, dus je zal aardig wat uurtjes bezig zijn voordat je de eindcredits ziet. De missies en zijmissies zijn interessant genoeg om verder te blijven spelen, doordat ze elkaar niet alleen complimenteren, maar ook genoeg variatie met zich meebrengen. Het ene moment sla je je als een malle door een horde zombies heen om belangrijke papieren te vinden om er later alles aan te doen om niet gezien te worden om uiteindelijk een belangrijke machine aan de praat te krijgen. Het verhaal is tevens goed genoeg om je nieuwsgierig te maken naar wat komen gaat. Dit alles in combinatie met het toffe freerunnen en de leuke gevechten, maakt van Dying Light 2 een erg vermakelijke game. Een game die de fans in de kern geeft wat ze willen.
Sfeer verhogend
De totale ervaring wordt ook nog eens verhoogd door de stad zelf. De verschillende zombies en facties die je tijdens het avontuur tegenkomt reageren niet alleen op jou, maar ook op elkaar. Zo zal je gevechten tussen de eerder aangehaalde facties zien en je kan gebruikmaken van degene die zich op dat moment in je buurt bevinden. Als je bijvoorbeeld wordt achtervolgd door een aantal personen van één groepering en je weet dat een rivaliserende bende in de buurt is, dan ren je daar naartoe. Dit zal resulteren in de situatie dat beide facties met elkaar op de vuist gaan, zodat jij kan ontsnappen. Dit soort dingen dragen extra bij aan de totale sfeer van de game.
Wat wel jammer is, is dat Techland zich er een beetje gemakkelijk van af heeft gebracht qua variatie in personages. Je ziet af en toe exact dezelfde personen terugkeren of kleine variaties daarop. Het kan zelfs voorkomen dat, als je tegenover een groep menselijke vijanden komt te staan, dat er twee of zelfs meer identiek zijn. Wat ook opvalt is dat het er in de nacht in Dying Light 2 wat makker aan toegaat dan in het eerste deel. Daar werd het een zeer intense ervaring als de zon onderging en ging je op het puntje van je stoel zitten om op alle gevaren te kunnen reageren. Daar is hier toch wat minder sprake van, omdat de meeste zombies wat gemakkelijker zijn te verslaan dan in het origineel. Hierdoor is het verschil tussen dag en nacht niet zo heel groot als dat het eigenlijk hoort te zijn.
Belofte maakt schuld
Techland beloofde voor het tweede deel van Dying Light ook grote vernieuwingen, waaronder dat je beslissingen grote gevolgen zouden hebben. Dit zou zelfs zo ver gaan dat door jouw toedoen bepaalde gedeeltes van de stad compleet konden veranderen. Hier is in de game niets van terug te zien. Ja, je moet soms beslissingen maken, maar deze hebben maar weinig impact. De grote beslissingen bestaan uit het toewijzen van delen van de stad aan een factie. De veranderingen die dat met zich meebrengt zijn minimaal, bijvoorbeeld dat er in de stad iets meer ‘ziplines’ te vinden zijn. Grote serieuze gevolgen zijn simpelweg niet aan de orde. Het was dus een loze belofte van de ontwikkelaar en dat valt zwaar tegen.
Een andere toezegging die werd gedaan voor Dying Light 2 is dat de gameplay meer verticaal zou zijn. Hier heeft Techland wel daad bij woord gevoegd. Er zijn hogere gebouwen en dat zorgt er voor dat de map nog groter aanvoelt dan het al is. In het tweede gedeelte van het spel lijkt Techland de niet nagekomen belofte over beslissingen en gevolgen goed te willen maken door nog extremer in te zetten op verticaliteit. Dit pakt alleen niet helemaal lekker uit. Doordat je extreem hoge gebouwen moet beklimmen wordt de flow van de game wat aangetast.
Waar je in het eerste gedeelte zeer vaak al rennend verschillende obstakels kan trotseren en dat voor lange tijd vol kan houden, is dat minder het geval in het tweede gedeelte. Dit komt doordat de veel hogere gebouwen je momentum remmen. Nu krijg je wel items en mogelijkheden die je helpen om hoogtes te trotseren, maar ook deze geven je niet dezelfde flow die je wel in het eerste gedeelte van het spel beleefd. Nu wil dat niet zeggen dat de tweede helft van Dying Light 2 geen zak aan is, maar het is wel iets minder leuk dan de eerste helft. Dat beloftes niet zijn nagekomen en meer verticaliteit niet leidt tot meer speelplezier zorgt er tevens voor dat de game zich niet echt onderscheidt van diens voorganger. Er is geen feature die Dying Light 2 tot een echt vervolg maakt. En dat is, ondanks dat de game leuk is om te spelen, toch jammer.
Moeilijke keuze
Techland biedt maar liefst drie verschillende grafische modi om Dying Light 2 te kunnen spelen: performance, quality en resolution. Je hebt op het eerste gezicht dus meer dan genoeg mogelijkheden om de game in de voor jou ideale omstandigheid te spelen. Het is echter wel zo dat elk van de modi je een andere ervaring voorschotelt, die niet altijd even positief is. Vanzelfsprekend geeft de resolution modus met zijn bijna 4K textures (sub 4K) je de meest scherpe graphics en dit zorgt ervoor dat de speelwereld zeer prettig is om naar te kijken. Schakel je naar performance (1080p @ 60fps) of quality (1080p @ 30fps), dan word je toch wat minder vrolijk. De resolutie schaalt dan immers terug naar Full HD en het gevolg is dat vooral vergezichten er regelmatig niet bepaald mooi uitzien, omdat het een erg wazig geheel wordt.
Performance geeft je een heerlijk soepele 60 frames per seconde en dat zorgt niet alleen voor een stabiele presentatie, maar ook voor fijn werkende gevechten en parkour. Dit omdat er sneller wordt gereageerd op jouw input. Quality geeft je dan weer mooie ray tracing, schaduwen en ambient occlusion. Beide modi hebben hun voordelen, daar betaal je wel een prijs voor die wat aan de hoge kant is. Het verschil van resolutie is gewoon merkbaar groot. Je kan natuurlijk kiezen om in de resolution modus te spelen, maar het speelt toch wat minder lekker op 30 frames per seconde, wat ook het geval is in de quality modus. Het is erg jammer dat er geen gulden middenweg is. Wat wel positief is, is welke modi je ook kiest, dat de framerate uitermate stabiel is.
Gereviewd op: PlayStation 5
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Techland slaat met het opstarten van Dying Light 2 even de plank mis, maar weet zich gelukkig weer te revancheren met de rest van de game. Het parkouren werkt zeer goed, de stad is levendig en er is genoeg leuke content aanwezig om je lang mee te vermaken. De features die Dying Light 2 had moeten onderscheiden van diens voorganger komen alleen niet goed uit de verf. De meer verticale gameplay heeft niet het gewenste positieve effect en de keuzes die je maakt hebben weinig impact. Er zijn ook wat kleine dingetjes die beter hadden gekund, waaronder variatie in personages en dat het in de nacht niet zo intens is als in het eerste deel. Dying Light 2 voelt dan ook niet helemaal aan als een volwaardig vernieuwend vervolg, maar er is zeker genoeg aanwezig om van de game te kunnen genieten.
Pluspunten
- Parkour werkt heerlijk
- Stabiele framerate in alle modi
- Levendige stad
- Meer dan genoeg content
- Extra skills zorgen voor extra speelplezier
Minpunten
- Grafische modi bieden geen ideale middenweg
- Eerste paar uurtjes vallen bar tegen
- Jouw keuzes hebben nagenoeg geen impact
- Meer verticaliteit heeft geen positief effect
7.5
Mooi cijfer ! Precies het gemiddelde haha
Met of zonder day 1 patch ?
Balen dat je helemaal terug moet naar 1080p voor 60 fps. Ziet er toch behoorlijk blurry uit op een 4K tv. Daarnaast kijk ik wel enorm uit naar de game. Morgenavond eens lekker aan beginnen.
@Anoniem-3677:
Er is geen verschil tussen een day 1 patch of day 300.
De game voor de review is de game voor de review, een patch hoort daar niet bij.
@Anoniem-89:
De PS5 gaat 4k 60 fps niet trekken bij dit soort games helaas.
Complimenteren of complementeren?
@Anoniem-89:
Tweakers wacht gewoon netjes met reviewen na de day 1 patch.
@Anoniem-89: ja idd 1080 lijkt blurry als je 2k of 4k gwn bent
@Anoniem-3284: Precies. Maakt wel degelijk verschil.
Morgen gewoon lekker mee aan de slag op de PS5. Ga er vast weer van genieten zoals deeltje 1
De graphics zijn in de verte wat wazig. OMG ! Wat een ramp ! Blij dat ik het niet gekocht heb.
@Anoniem-89: onzin, zit een gigantisch verschil tussen een versie zonder patch of niet. Wij krijgen de Day 1 patch met alle verbeteringen. Zij blijkbaar niet
@Brave Fencer Musashi: de verbeteringen van de Day one patch hebben geen invloed op de review. Er worden bugs en dergelijke opgelost waar ik wel een klein aantal van ben tegengekomen, maar omdat deze in de lijst stonden van opgeloste problemen ik dat de game verder niet heb aangerekend. De gameplay, resolutie en dergelijke blijven gewoon hetzelfde. Daar verandert niets aan.
@20style [20]: 2k is 1080p
@Anoniem-443: op 1080p mode ja, lezen…
Blijf erbij, 60fps enkel mogelijk op 1080p is belachelijk, het is 2022, zelfs 1440p zou motte kunnen, zie demon souls! Dit spel ging door development hell en is te merken, cheesy voice acting, keuzes zijn niets betekenend en grafisch wat ik zei, 60 fps is epic, maar op full hd, kom op. De xbox 360 en ps3 tijd is voorbij techland! Bij mij gaat hij in de kast tot update ooit hopelijk maar gezien deel 1 nog steeds geen 60 fps heeft qua update zal het wel nix worden!
@Anoniem-7843:
Oh jawel hoor. Maar deze game was al te lang in ontwikkeling. Is nooit gemaakt met het idee voor ps5 etc. Daarbij zijn ze bij techland ver van de beste progammeerders etc. Maargoed. Volgende keer niet zo uit je reet hoesten.
4k 30fps it is.
@misterAdmirals: Dat kun je nooit met zekerheid zeggen.
In de patch notes staat dat de scherpte wordt aangepakt, dus ze zijn er wel mee bezig.
–> DLSS enabled. Improved default DLSS sharpness.
@Anoniem-9823:
Dat doet nog steeds niets voor de game zelf.
Een patch gaat echt niets drastisch veranderen aan een review.
@Anoniem-735: Daar heb ik het ook niet over. 🙂
Er werd geschreven dat de patch notes alleen uit bug fixes bestond en dat gameplay, resolutie e.d (ja, wat is en dergelijke hier?) hetzelfde bleven.
In de patch notes staat dat de scherpte wordt aangepakt. Weliswaar voor de PC versie, maar je weet niet wat er nog verder in de patch notes staat omdat dat niet openbaar is.
@Anoniem-5073:
DLSS enabled is enkel boeiend voor PC.
720, 1080, 4k, 8k, 30fps, 60fps, kzie er allemaal geen verschil in. Dus boeiend.
7.5 geen topper maar een goede game.
Had eigenlijk wel op meer gehoopt
@Anoniem-8312: Dat staat er ook.
@IIIuminated1: dan geef je hem zelf toch een 9. Ook weer opgelost.
@IIIuminated1: Een 7.5 is nog altijd een dikke voldoende. Precies wat ik ervan verwacht had. Een game die voldoet maar geen hoogvlieger.. Hoeft toch ook niet altijd.
Prima review. Geen gelul.Maar gewoon eerlijk.
Ik heb net even een half uur gespeeld op de PS5, en moet zeggen dat ik echt teleurgesteld ben in de performance. Het beeld is dusdanig slecht dat ik dacht een ps3 spel te spelen op de ps5. 1080p is zeer wazig en ziet er qua graphics niet uit. De “4k” optie is echt niet te doen op 30fps als je 60fps gewend bent. De kwaliteit van het spel is me zo tegen gevallen, dat ik het als een defect spel bij sony heb gemeld, en geld retour heb gevraagd. Ik klink als een zeikerd maar dying light 1 heb ik kapot gespeeld, en heb sinds de ps1 nog nooit geld terug gevraagd. Heb me zwaar vergist in deze game.
@Anoniem-5712: Ik ben hier helemaal mee eens. Ik kon niet wachten tot het 12uur was, ook al moet ik 7 uur de deur uit. Van wat ik tot nu toe heb gezien, ben ik zwaar teleurgesteld. Graphics zijn natuurlijk niet het belangrijkste, maar dit lijkt totaal niet op een next gen game. Ik heb nu een jaar een PS5 en dit is qua graphics het slechts wat ik heb gezien. En het lijkt inderdaad meer op een opgepoetste PS3 game. En als ik het goed heb gezien ondersteunt de game niet eens HDR.
Normaal koop ik nieuwe games altijd op disc, maar ik kon dit keer niet wachten. Sukkel dat ik ben!!
@Anoniem-9823: DLSS is alleen te gebruiken als je een RTX grafische kaart hebt voor pc. Zoals je onderaan de review kan lezen heb ik de game gespeeld op de PlayStation 5.Nu is het natuurlijk mogelijk dat in een later stadium ze alsnog de resolutie omhoog kunnen krijgen voor consoles, maar daar kan ik nu geen rekening mee houden. De game ligt nu in de winkel, dus wordt de game beoordeelt zoals hij nu is.
Lekker voor €20 keer kopen dan
@misterAdmirals: zoo is dat
Deze game ziet er fenomenaal uit. 8 uurtjes gespeeld en ben positief gestemd. Zelfs op 1080p en 30 fps ziet de game er geweldig uit.
@Anoniem-3259: dan mankeert jou wat aan de ogen denk ik
@Anoniem-5176:
Nope mijn ogen zijn perfect.
Ik ga hem waarschijnlijk alsnog halen en spelen, de minpunten waren bijna precies wat ik verwachtte en de pluspunten zullen denk ik voor mij genoeg zijn om me nog steeds goed te vermaken hiermee!
Thanks voor de duidelijke review, Patrick!
@Patrick Zwarts
Zou het geen goed idee zijn om de game nog eens te reviewen na de day one patch?
Lijkt me wel interessant om eens te kijken welke problemen ze hebben aangepakt…
@Anoniem-5176:
Game ziet er prima uit. Het probleem zit eerder dat mensen dit willen spelen op een 55 inch 4k scherm, 4k resolutie, 60+ fps op een PS5. Al deze dingen gaan niet samen.
Wil je betere performance? Juist, PC.
Het gros van de consolegamers is weer massaal voor de 4k marketing gevallen zonder enig onderzoek te doen.
Nou veel plezier met je gigantische scherm en console, dat worden weer lange jaren.
@misterAdmirals: Klopt helemaal wat je zegt. Alleen weten we niet wat die 1000 fixes in de Day 1 patch inhoudt. 1 van die fixes is dus scherpte aanpakken voor de PC versie. Wie weet pakken ze ook het 1 en ander aan voor de consoles met de Day 1 patch.
Veel game plezier voor degene die het spelen, ik begin er na mijn werk aan. 🙂
@Anoniem-3259: Fenomenaal? Niet op PS5.
Weet je wat er fenomenaal uitziet? TLOU2, GOW, Days Gone. En dat zijn PS4 games! Besef
@Anoniem-9073: ik heb de game ook nog voor de review met de Day one patch gespeeld. Resolutie is hetzelfde gebleven.maar zoals ik al eerder zei wellicht dat ze in de toekomst nog de resoluties van de console-versies gaan aanpakken. Ik zou dat absoluut toejuichen
@voodoo666: dat zou een onmogelijke opgave zijn, simpelweg omdat niemand alle problemen tegenkomt die door techland zijn aangepakt. Ik heb tijdens mijn speelsessie voor de Day one patch maar een klein aantal problemen tegengekomen.dus bij lange na niet de honderden die zijn aangepakt met Day one
vind het nogal een hoog cijfer, er is geen pvp meer zoals in deel 1 en de game zit vol bugs. Zelfs save data beschadigingen en het verhaal is niet boeiend. En de main character is super saai.
Koop deze wel een keer voor 2 tientjes.
@Anoniem-2101: Onzin. Heeft niets met de ps5 of series x te maken…………heeft met deze game te maken. Slechte ontwikkelaar.
Gaan ze nu eindelijk dead island 2 eens afmaken ?
Veel gelezen veel gekeken.. de nacht voelt een beetje off ivm vorig deel. De 6min timer , ik weet niet. Zal prima game zijn maar mn hype is wel minder geworden.
https://www.xgn.nl/nieuws/dying-light-2-krijgt-controversiele-beveiligingssoftware/amp
Vergeet niet dat ze laatste monent een denuvo erop hebben gezet wat veel fans boos heeft gemaakt denuvo is een software dat voor glitches zorgt
@Anoniem-8771: Leuk. De PC versie is dus ook ‘fucked’.
Apart dat geen enkele review het over het ontbreken van HDR heeft. Zowel op PS als op Xbox
@Anoniem-2663: klopt en dat anno 2022 sorry maar dat is gewoon slecht
@Anoniem-89: als je zegt dat daar geen verschil tussen zit ben je niet erg snugger
@Anoniem-3259: Ben benieuwd hoe het eruit ziet op een 4K scherm 1080p 60FPS. Gaat leuk worden…:S
Heeft de game ook CO-OP functie
@Anoniem-4919: Ja. Net als deel 1 heeft dit deel ook co-op.
@Anoniem-5042:
Ik speel het op de ps5. Ziet er geweldig uit
@Anoniem-89: tjah ik heb twee recensies gezien zonder day one patch en die waren niet te spreken over de bugs en shit.
Terwijl wij als consument er geen last van hebben omdat we de day one patch hebben dus in mijn ogen maakt het zeker wel uit
@Anoniem-6753: kan je hem dan nite beter verkopen ahhaa
@Anoniem-2101: ja dat is allemaal leuk en aardig maar zijn genoeg games die op mijn ps5 wel goed uitzien zonder al die toeters en bellen.
Dat is denk het verschil dat het gewoon goed uit ziet en niet perse welke mate.
Ik heb laatst last of us remastered gespeeld en als je dan bedenkt dat je een geupgrade ps3 versie speelt ben je super tevreden.
EEn spel dat ontwikkelt is voor de ps5 met zulke grapics is gewoon niet te accepteren…
Wat een gezeur mensen. Een day 1 patch gaat echt geen verandering in de game brengen.
Lees de minpunten in deze review, daar kan niets aan ‘opgelost’ worden door een patch.
@Anoniem-6413: bedankt voor de info
@Anoniem-2586: A 2K native resolution is 2560 pixels horizontally and 1440 pixels vertically.
1440p niet 1080p
1080p is full hd.
Vandaag heb je iets bij geleerd nog een fijn weekend
Tot nu toe vind ik het goed op de ps5
Pff, 30FPS in 2022. Tja, dan waardeer je je high end game PC wel.
Game (PC versie) gratis gekregen bij mijn nieuwe MSI Optix Monitor 🙂 Leuke game.
Koop hem wel voor €5
@Anoniem-447:
Grafische modi bieden geen ideale middenweg = zeker wel te fixen via een patch
Eerste paar uurtjes vallen bar tegen . Dit is dan niet te fixen maar alleen de eerste 15 minuten zijn saai zodra je je wapen hebt is de game gelijk erg interessant
Jouw keuzes hebben nagenoeg geen impact. Die keuzes hebben meer impact dan dat er gezegd wordt in deze review
Meer verticaliteit heeft geen positief effect. De verticaliteit is juist awesome en hoeft ook niet gefixed te worden via een patch als dat al kon.
@20style [20]: 2K is 1080p. 1440p is QHD of 2,5K. Heb jij weer wat geleerd. Jij ook prettig weekend.
Gisteren de hele nacht gespeeld en vind het cijfer wat aan de lage kant heb me goed vermaakt en een spel die zegt 500 speeluren te hebben heb je ook een goede intro bij nodig en uitleg van alles wat je kan unlocken
@Anoniem-6869:
2K (also referred to as “1440p”, “Quad HD”, or “QHD”) is quite the upgrade to 1080
1080p (1920×1080 progressively displayed pixels; also known as Full HD or FHD, and BT. 709) is
@Anoniem-6869: triestig dat je niet het verschil kent van full HD en QHD. En zal zeker genieten van dying light 2 in weekend.
@20style [20]: Nou, dan zal ik het nog makkelijker voor je maken. 4K is 2160p. Pak je rekenmachine erbij en deel beide door twee. Wat krijg je dan?
Of als je goed engels kan lezen kan je ook dit checken.
https://linustechtips.com/topic/691408-2k-does-not-mean-2560%C3%971440/
of ik maak het nog gemakkelijker voor je en haal de belangrijkste zinnen eruit.
“1920×1080 is a 2K resolution. 2048×1080 is another 2K resolution. 2560×1440 is not a 2K resolution, it is a 2.5K resolution.”
“since 2560×1440 is popularly known as being “twice as many pixels as 1080p” (it’s 1.77 times, but close enough), some people decided to start calling it “2K”, and other people heard that and repeated it.”
@20style [20]: ik zeg letterlijk dat 1440p qhd is….
@Anoniem-6065:
Dit zijn de resoluties
720p 1280 x 720
1080p 1920 x 1080
2k 2560 x 1440
4k 3840 x 2160
8k 7680 x 4320
Dit zijn de feiten.
@Anoniem-5045: geef het maar op hij zal het niet toegeven man!
@Anoniem-6065: stop discussie 1080 blijft full hd en geen 2k.
@Anoniem-5045: dit zijn simpelweg geen feiten die jij opnoemt. Dus gerenomeerde sites als linus tech tips en digital foundry hebben het niet bij het rechte eind? En hoe verklaar je dan dat 4k 2160p is en 2k 1440p. De helft van 2160 is geen 1440.bij 8k is ook twee maal 2160.waarom wordt er dan bij 2k afgeweken volgens jou?
@Anoniem-524:
1080P is geen 2k. 1080p is full HD. 1440 is 2k true 2k
Het is heel simpel, jongens. 2k en 4k en 8k slaan op hoeveel pixels er ongeveer op een horizontale lijn zitten. Bij tv’s zit dat altijd onder de aangegeven pixels. Dus 4k heeft 3840 pixels op een horizontale lijn. 8k zit ook onder de 8000 pixels op een horizontale lijn. 2k is dus 1920 pixels op een horizontale lijn. Bij 1440p zijn er 2560 pixels op een horizontale lijn. Dus dat is geen 2k maar 2,5k.
@Anoniem-381: goede onderbouwing ook
@Anoniem-381:
2k is 2560 x 1440 4k is 3840 x 2160 en 8k 7680 x 4320 is zoals al door andere hier gezegd de de feiten.
2K (also referred to as “1440p”, “Quad HD”, or “QHD”) is quite the upgrade to 1080p. A 2K native resolution is 2560 pixels horizontally and 1440 pixels vertically. It is referred to as QHD because it has 4 times the pixels as 720p
@Anoniem-3856: Je komst steeds met dezelfde tekst om je gelijk te krijgen dus heb even gekeken waar dat vandaan komt. Deze tekst wordt letterlijk woord voor woord gebruikt door een aantal vrij onbekende sites. Oftewel die zijn klakkeloos van elkaar overgenomen. Dat komt goed overeen met een zin van een artikel van Linus tech Tips die ik je eerder gaf.
“since 2560×1440 is popularly known as being “twice as many pixels as 1080p” (it’s 1.77 times, but close enough), some people decided to start calling it “2K”, and other people heard that and repeated it.”
Lees nog maar eens goed door wat er in dit artikel nog meer wordt gezegd en heb nog een artikel van Digital Foundry erbij gedaan. Ook een bedrijf wat toch echt wel van de hoed en de rand weten.
en ook nog een tweet van iemand die weet waar hij over praat
https://twitter.com/mkbhd/status/628394987416203265
https://linustechtips.com/topic/691408-2k-does-not-mean-2560%C3%971440/
https://n4g.com/news/1325303/digital-foundry-vs-the-2-5k-display-revolution
@Anoniem-3856: Je kan zelf al zien dat deze beredenering sowieso niet klopt. de 2k en 4k slaat op de pixels in horizontale lijn, niet op totale pixels.
Maar goed als jij er van uit gaat dat het om totale pixels gaat, als jij zegt dat 2k 2k is omdat deze 4x meer pixels heeft als 720p dan is 720p dus volgens jou 0.5k. als ik het aantal pixels neem van 720p en deze keer 8 doe om dan op 4k te komen (want0,5 keer 8 is 4), dan kom ik op een lager aantal pixels uit (7.372.800) als dat ik het totaal van de daadwerkelijke resolutie (want daar was je het in ieder geval mee eens dat die klopte) neem van 4k (3840 x 2160=8.294.400). Dus hoe je jouw beredenering ook bekijkt, het klopt sowieso niet.
Ik zie hier heel veel onjuistheden over 2k uitgesproken worden. 2k is 1440p niet 1080p. Full hd is niet 2k.
@Anoniem-5456: je bent gewoon dezelfde persoon. En nog steeds onderbouw je je redenering niet. Ik heb al laten zien dat je enige gevonden redenering van geen kanten klopt.
@Anoniem-5456:
Idd mee eens.
“Eerste paar uurtjes vallen bar tegen”
Totaal niet mee eens. Vind het wel mooi dat je character langzaam wordt opgebouwd. Ik hoorde Tetraninja ook al klagen dat zijn stamina in het begin zo snel minder wordt.
Het is juist de bedoeling dit op te bouwen en steeds sterker te worden.
Het is geen Spiderman waar je direct al webslingerend door de stad heen dendert.
@Anoniem-2452:
full hd is 1920×1080
2k is 2048 ×1080
@Anoniem-2452: maar 2560 × 1440 is ook nog altijd 2k
@Stefgames09: beide zijn 2K. 🙂
@Stefgames09: en ook hier wordt de claim niet onderbouwt en gaan aan het geleverd bewijs voorbij.
@Stefgames09:
Exact. Deze claim klopt 100%
Wat een geneuzel allemaal over 2k en 4k en 1080, 1440i
@Anoniem-1350: Mooi gesproken en helemaal mee eens.
@Anoniem-7843: deze game valt grafisch vies tegen op de ps5. Ps5 bungelt maar een beetje erbij voor techland. Voor echt mooie beelden heb je een pc van de toekomst nodig