Recent publiceerden we een bericht over EA en Battlefield 2042, waarbij de uitgever onder andere Halo Infinite aanwees als ‘boosdoener’ voor de matige prestaties van de shooter. De vergelijking werd gemaakt dat Battlefield 2042 een shooter met technische problemen was en daar tegenover stond een shooter zonder problemen die juist gepolijst was.
Ook was de ‘verrassende’ release van Halo Infinite iets wat EA als oorzaak voor de wat tegenvallende verkopen van Battlefield leek aan te wijzen. Dit leverde gefronste wenkbrauwen op en bij PC Gamer heeft men nu tekst en uitleg gegeven.
Volgens John Reseburg, VP van communicatie bij EA, zijn de vele berichten die naar aanleiding van de meeting online zijn verschenen geen accurate weergave van de discussie die men had. Het gesprek dat EA had over de game ging namelijk niet om het aanwijzen van schuldige factoren, maar om juist te leren van de fouten en om te bespreken welke actie er genomen komen worden.
“It was about key learnings and actions we are taking, not blaming external factors.”
De verrassende release van Halo Infinite is ook van iets meer context voorzien. Microsoft besloot namelijk om de multiplayer eerder dan de aanvankelijk gecommuniceerde releasedatum beschikbaar te stellen en dat is precies waar EA op doelde.
“The following Monday, Halo did a surprise release of their multiplayer mode, and their game was very polished. It was a small segment of the game, but it was very polished, and it was not a favorable comparison to our experience given some of the bugs and polish issues we had.”
Vanzelfsprekend is het nog steeds een beetje discutabel om Halo Infinite bij Battlefield 2042 te betrekken. Hoewel de situatie zoals geschetst inderdaad een correcte weergave van de tijdslijn is, neemt dat niet weg dat Battlefield 2042 klaarblijkelijk niet goed genoeg was bij de release.
Dat Halo Infinite vroeger kwam dan geanticipeerd en ook in een betere status verkeerde zegt eens te meer wat over de aanvankelijke situatie rondom Battlefield 2042. De kritieken op de game waren in eerste instantie voornamelijk afkomstig van pc-spelers, die issues met de performance hadden.
Het goede nieuws is echter dat EA heeft ingegrepen en Vince Zampella aan het roer heeft geplaatst met betrekking tot het houden van overzicht op de franchise.
Ik wist niet dat het mogelijk was om een zin te maken waar zowel “EA” als “leren van fouten” in staat.
EA heeft gewoon een enorm matige shooter afgeleverd, ben of was een echte battlefield fan. Maar ze stellen mij weer teleur, had er wel vertrouwen in dat deze weer een succes zou worden maar nee echt bagger.
@The Dutch Hunter: Ik had er ook vertrouwen in dat het goed zou komen. Ik ben en altijd een trouwe fan geweest. Een zogeheten BF veteraan. Maar dit wangedrocht begraaf ik en pre-order nooit meer iets wat uit de stallen van EA/Dice komt….
@Anoniem-8761:
Zo makkelijk, ik doe het gewoon nog een keer:
EA zal nooit leren van fouten.
Zie je, heel simpel :’)
@MacBlade: dit heb ik dus ook. Ben bij bfbc2 voor het eerst ingestapt en trouwe fan gebleven. Nu koop ok er nooit meer 1. Zonde van het geld en netjes ingewisseld bij GM voor Horizon
@MacBlade: Precies, had voor deze de volle pond van 80 betaald. Persoonlijk vind ik de BF1 nog wel goed, maar V vond ik ook al minder
Maak een nieuwe battlefield , 2042 valt niet meer te redden.
al loopt het als een zonnetje , maps en specalist blijven kut.
Waarom zou EA leren van fouten als reviewers de game een hoger cijfer geven dan horizon….
@Dopekoe: iemand die het snapt en geen oogkleppen op heeft.
Kan de keuze van Playstation gamers wel begrijpen om eerder Halo te spelen dan een nieuwe Battlefield…. Ow wacht.
EA en Dice zeiden na BFV al geleerd te hebben van de situatie. Dat klopt zeker, ze pakten alle negatieve aspecten van BFV en stopte het in BF2042 om maar skins te verkopen en dingen te veranderen aan de Core van de serie.
Daarnaast kunnen wij als gamers voortaan de reviews beter negeren, want leek meer op halve PR praatjes dan fatsoenlijke beoordelingen. Hazard zone werd door sommige als geweldig ervaren…. Was dood na twee weken. Ook waren de maps mooi, groot en leuk… Sorry brilletje nodig ? De zes jaar oude BF1 is nog mooier en heeft nog meer detail.
Heel pijnlijk dit allemaal, hahaha.
Een Meesterwerk als HFW 7,5/10
Battlefield troep 8/10
getekend playsense.
Wat een corporate praatjes allemaal weer van EA. Ze geven helemaal niks om hun fanbase en leren al jaren niet meer van de fouten die er gemaakt zijn, voornamelijk met deze franchise.
EA is in de laatste jaren gewoon troep gaan produceren wat relatief “veilig” is en laat het daarbij zitten. Totaal geen innovatie of nieuwe ideeën, alleen maar replica’s uit andere games.
DICE is ook niet meer wat het geweest is, de meeste “OG’s” zijn al lang vertrokken toen ze in de smiezen kregen wat EA van plan was.
Ik zal nooit meer een EA game pre-orderen en kopen zal ik alleen doen als er een flinke korting op zit.
De “Arts” in Electronic Arts is allang verdwenen. Zelfde gebeurd nu met Ubisoft.
@Anoniem-1758: echt hè
Heeft niks met een andere game te maken heeft er mee te maken dat ze een game voor mainstream wilde en het geen battlefield meer was.
Maar een fortnite/cod mix en nog iets
@The Dutch Hunter: speel nu gewoon Battlefront dat heeft Dice wel aardig gedaan erg vermakelijk ookal is die game oud sfeer is super 🙂
@Anoniem-8761: Voor alles is er een eerste keer toch?
@The Dutch Hunter: Ja balen zeg zeker de mensen die hier veel tijd en geld in hebben gestoken.
@Dopekoe: Ìk denk dat je gelijk gaat krijgen ahhaha
@El010yo: Dit is de beste aankoop die je dit jaar hebt gedaan!
@Anoniem-2059: Is dit een grap of ben je nu serieus……………..