Ontwikkelaar Forza Motorsport benadrukt: ray tracing is real-time actief tijdens het spelen

blank
Na een lange tijd van stilte liet de aankomende Forza Motorsport vorige week eindelijk weer van zich zien. Microsoft pakte tijdens de Xbox & Bethesda Games showcase uit met een trailer en een gameplay demo, waarmee we voor het eerst een goede blik op de racegame kregen. Daarna deelde Turn 10 Studios nog meer informatie in een uitgebreide video en daarin ging de ontwikkelaar ook dieper in op één specifiek onderwerp: ray tracing.

Forza Motorsport zag er in de recente beelden prachtig uit en Turn 10 Studios liet toen al weten dat de game ook over ray tracing beschikt, wat voor nog mooiere plaatjes moet zorgen. De vraag was alleen hoe ver de implementatie van ray tracing gaat. Een voorbeeld dat door sommige mensen werd aangehaald is Gran Turismo 7. Die game heeft ook ray tracing, maar alleen tijdens herhalingen en wanneer je bijvoorbeeld auto’s in je garage bekijkt. Tijdens daadwerkelijke gameplay, is ray tracing niet actief in Gran Turismo 7.

Daarom was het een terechte vraag wanneer ray tracing nou echt actief is in Forza Motorsport creative director Chris Esaki heeft daar nu duidelijkheid over gegeven. Esaki benadrukt in heldere woorden dat ray tracing in Forza Motorsport real-time actief is wanneer je de game daadwerkelijk aan het spelen bent en niet alleen in specifieke situaties buiten gameplay om. Hij benadrukt dat Turn 10 Studios niemand voor de gek wil houden en spreekt daarom klare taal om misverstanden te voorkomen.

“Ray tracing is here. It’s on track and most importantly, it’s real-time gameplay. I really want to make that clear: when we say ‘on track’, it doesn’t mean it’s only in replays or it’s only in Photo Mode on track and we’re just being funny with words. We’re not trying to mislead you here. When you’re racing and when you are playing the game, ray tracing is on. We want to be really clear about that.”

“When you’re playing it, it’s a level of immersion there that can be subtle at times but it’s a thing that really just pulls you into the visuals and experience unlike we’ve had before. When we talk about ray tracing, yeah, it looks amazing: it looks photo-real, it looks immersive, and you get that in gameplay – I want to be really clear about that.”

  1. Anoniem-8756's avatar

    Sorry maar jij hier boven moet zéker eens de YouTube van Digitale foundry kijken over Forza zij zegen iets anders .

    0
  2. User  avatar
    3568 XP

    @Anoniem-8756: idd 4k 60fps met rt is zelf op pc moeilijk. Maybe 40fps of lager.
    Plus ben benieuwd op series S

    0
  3. User  avatar
    9504 XP

    @surirav1995: series s kun je het vergeten die raytracing. Daar blijft het akelig weg bij (ook in het digital foundry filmpje uitgelegd)

    @Anoniem-8756: het zal gerust er in zitten, maar inderdaad op de pc haha. En waarschijnlijk op de series x met andere toeters en bellen uitgeschakeld

    0
  4. User  avatar
    36 XP

    @Anoniem-8756:

    Ze zeggen dingen zonder facts, als head developer het heel duidelijk maakt dat het erin zit zonder bullshit dan zit t er gewoon in punt, je kan wel gaan lopen zeuren en twijfels hebben maar laten we eerlijk zijn wat je ziet is ook wat je echt krijgt tijdens ingame en dat is echt impressive.

    0
  5. Anoniem-2826's avatar

    @derik-for-real24: Je vergeet 1ding te vermelden de game draaide niet op de xbox series x Digital foundry had wat meer vragen voor Microsoft daar over en zij hebben dit toegegeven het draaide op een dikke PC dit is klanten in de maling nemen.

    0
  6. Anoniem-5368's avatar

    Spider-Man heeft toch ook 60 fps performance ray tracing modus.. snap niet waarom dit niet zou kunnen. Denk dat het wel goed komt!

    0
  7. User  avatar
    36 XP

    @Anoniem-2826:

    ahaha dikke pc, los daar van het zal identiek zijn aan de console met alle fancy visuals die we hbben gezien, pc gaat wel stukje crispier uit zien en hoger fps draaien natuurlijk, maar ik zie echt geen exclusive visual effects op pc. Wat je ziet is wat je krijgt, geen wonder, ze hebben hun game eninge geupgrade om dit soort visual fidelity te kunnen presenteren, het is ze gelukt ook.

    Forza heeft wel goeie game enine engineers, forza horizon 4 en 5 draaien supper goed zowel console en pc, ook met oud hardware, het is geloof waardig dat ze hun nieuwe engine naar een andere niveau hebben gepush, true next gen.

    0
  8. User  avatar
    36 XP

    @Anoniem-5368:

    je maakt een goeie punt kerel, vermoedelijk kunnen sony gatekeepers niet accepteren dat xbox true next gen game kan maken, Forza 8 is inderdaad the true next gen racing game waar we op hebben gewacht.

    0
  9. User  avatar
    3568 XP

    @derik-for-real24: ze kunnen dat gewoon zeggen omdat het moet van publishers zoals Microsoft.
    Precies hetzelfde met crackdown3 live destruction my ass.
    En true next gen racing maybe yes als je weer over 100€ moet betalen om alles te krijgen.
    Nu met fh5 kost het op steam 160€ op steam en dat is met korting

    0
  10. Anoniem-1316's avatar

    @7th-son: Is al bevestigd door turn 10 dat de Series S versie ook ray tracing heeft

    0
  11. User  avatar
    6 XP

    Laten we vooral rustig blijven met zn allen. Ik slaap er al dagen niet van. Ik hoop dat het allemaal goedkomt. Heb geduld en vertrouwen in Turn 10.

    0
  12. User  avatar
    718 XP

    Voor deze sim koop ik een nieuw stuurtje

    Oude stuurtje gebruikt voor GT5 destijds een G27 maar die zal inmiddels niet meer compatibel zijn denk ik

    Game ziet er prachtig uit, al lijkt ray-tracing voor mij meer een detail die ovegerens wel mooi meegenomen is zeker in een sim

    0
  13. Anoniem-1812's avatar

    @derik-for-real24:

    Moet zeggen dat ze op de PlayStation wel hard gehit worden. Microsoft heeft echt stappen gemaakt.

    0
  14. Anoniem-4914's avatar

    4k @60fps met Raytracing. Yeah right! Mijn pc met een 3090 video kaart haalt dat niet eens bij meeste spellen.

    0
  15. Anoniem-6828's avatar

    Zei deze developer ook niet dat de gameplay draaiend was op een Series X en daarna zichzelf tegensprak dat het op een PC draaide maaaaaaar dat de series x versie er ook zo uit zal zien.

    0
  16. Anoniem-4464's avatar

    @derik-for-real24: de in game beelden die zijn laten zie waren van de pc versie, niet de console versie.

    0
  17. Anoniem-737's avatar

    Tenminste een serie dat durft te innoveren, in tegenstelling tot GT waar de enige innovatie de duurdere microtransactions zijn

    0
  18. User  avatar
    9504 XP

    @Anoniem-737: wat is er zo innoverend aan 60fps en 4k raytracing dan? Ik vind het qua gameplay niet echt een heel toegevoegde waarde.

    Over innovatie gesproken, Gran Turismo doet wel degelijk aan innoverende dingen, misschien dan niet dit deel. Maar met een vorig deel had je face tracking, de camera in je auto bewoog dan de kant op waar je naar toe keek. Meer een gimmick, maar wel een leuke toevoeging. Zo zijn er nog wel meerdere dingen

    0
  19. Anoniem-7710's avatar

    We zullen het zien wanneer ie uitkomt! Ben heel benieuwd en mijn verwachting is hoog!

    0
  20. Anoniem-2047's avatar

    @Anoniem-4464:

    so what, is dat relevant ? Als t op pc draait gaat console versie opeens reflection effect misse of weather effects lightning effects, dacht het niet, laten we even rationeel denken en naar realiteit kijken, tis nie zo dat console the core visual fidelity gaat missen die er werden gepresenteerd met hun nieuwe engine, zowel pc als console zou t gelijk blijven in basic visual fidelity features.

    Maar Pc zal altijd superiour zijn in grafishe kwaliteit, meer details en higher fps dat is altijd zo en hoort ook zo. Was hetzelfde met fh 4 en 5 en geld voor alle andre triple A releases.

    Punt die je maakt heeft voor die reden ook geen relevance, forza laat indd zien dat ze true next gen kan maken met hun nieuwe engine, Polophony/Sony loop zwaar achter, elke gt game vanaf 5 is copy paste.

    Ik moet zeggen dat Xbox echt streeft naar true next gen experience, en gamepass feature is killer deal, niet te verslaan, unrivaled under the heaven ^^

    0
  21. Anoniem-9727's avatar

    @Anoniem-5368:

    Komt omdat het een race game is waar alles om hoge snelheid gaat en daardoor heb je toch wat meer rekenkracht nodig bij rendering.

    0
  22. Anoniem-9875's avatar

    De Xbox Series consoles hebben custom raytracing hardware, rekeneenheden die onafhankelijk van de GPU werken en deze daardoor ontlasten. Dit is specifiek voor deze consoles, mijn vermoedden is dat Turn10 dit gebruikt in Forza8. Wil je het fijne er van weten, check: https://samagame.com/blog/en/xbox-series-x-the-ray-tracing-difference-and-efficient-design/

    0

Meer Forza Motorsport

Meer

Forza Motorsport viert eenjarig bestaan met grote update

Forza Motorsport kwam op 10 oktober 2023 uit, dus dat betekent dat de game zijn eenjarige bestaan mag vieren. Om het feestje compleet te maken zal de game een grote update ontvangen. Aanstaande maandag zal er een gratis update beschikbaar ...

blank

Patrick Zwarts

Road Atlanta circuit toegevoegd aan Forza Motorsport

Ontwikkelaar Turn 10 heeft Update 11 voor Forza Motorsport uitgebracht en die komt met verschillende evenementen die morgen van start zullen gaan. Daarnaast voegt de update ook een nieuwe baan toe in de vorm van Road Atlanta. Het circuit i...

blank

Lennard Verhage

Nieuwe Forza Motorsport update is nu beschikbaar

Forza Motorsport ontvangt elke maand een nieuwe update die zowel nieuwe features als aanpassingen brengt, en daarnaast ook issues en bugs aanpakt. De update voor juli is inmiddels live gegaan, maar daar zal het deze maand niet bij blijven....

blank

Lennard Verhage

Details van aankomende Forza Motorsport update bekendgemaakt

Maandelijks mogen we een nieuwe update verwachten voor Forza Motorsport en naast nieuwe toevoegingen, brengen deze updates ook verbeteringen aan de reeds bestaande systemen. De ontwikkelaar heeft nu aangekondigd dat we deze week een nieuwe...

blank

Lennard Verhage