Vorig jaar werd in september tijdens de State of Play-uitzending een gloednieuwe IP van Koei Tecmo en Team Ninja aangekondigd. Deze nieuwe game gaat onder de naam Rise of the Ronin en de eerste beelden gaven een sterke eerste indruk van wat je kan verwachten. Het ziet eruit als een ambitieus project en dat blijkt ook wel uit de ontwikkeltijd.
In een Japans interview van Ryokutya met Koei Tecmo komt naar voren dat de PS5-exclusive al meer dan 7 jaar in ontwikkeling is. Team Ninja heeft voor een lange tijd tegelijkertijd aan Wo Long: Fallen Dynasty, Rise of the Ronin en diverse uitbreidingen voor games gewerkt. Koei Tecmo zegt in het interview dat de ontwikkeling van Rise of the Ronin nog steeds op schema ligt en dat de game ergens in 2024 zal verschijnen.
Gezien het dus zo’n lange ontwikkeling kent, klinkt het ook logischer dat de PlayStation studio XDEV uit Engeland aan dit enorme project meehelpt.
Ik vraag me altijd 1 ding af bij spellen die al zo lang in ontwikkeling zijn:
Hoe doen ze dat op technisch vlak, want de ontwikkeling is nu zoveel verder dan 7 jaar geleden. Wordt in die ontwikkeltijd dan ook een engine geüpdatet bijvoorbeeld? Zo ja, neemt zo’n update dan niet ontzettend veel (onnodig?) tijd in beslag?
In dit geval is het technisch uitwerken van het spel vermoedelijk niet ook al 7 jaar begonnen. Ik neem aan dat toen mensen een verhaal gingen bedenken, maar het spel is nog lang niet gereleased natuurlijk.
@PS89:
GTA5 wordt toch ook nogsteeds gespeeld door veel te veel mensen. Die game krijgt ook geen engine update ondanks de erg verouderde graphics en besturing.
@Anoniem-9667: Dat is niet wat hij zegt. De game die hier boven staat is al 7 jaar in ontwikkeling. Gta is al uitgebracht. Hij heeft het over de ontwikkelingsfase.
@PS89 Er komt heel veel kijken bij het ontwikkelen van een game. Het grafische gedeelte is daar een belangrijk onderdeel van natuurlijk. Vaak wordt daar een engine (Unreal, Frostbite, etc.) voor gebruikt om de grafische details, maar ook zaken als zwaartekracht en collision detectie (bijv. raakt een kogel het doel) af te handelen. Zo’n engine krijgt ook upgrades tijdens de ontwikkelperiode. De wijzigingen die nodig zijn om met die upgrades mee te gaan zijn, als het goed is, relatief klein. Abstractie van de game broncode en de gebruikte engine zijn daarvoor belangrijk en vereisen een goede software architectuur.
Waar ongelofelijk veel tijd in gaat zitten zijn zaken als het storyboard en verhaal, design van de wereld, zowel grafisch als het ontwerp (waar staan de bergen, huizen etc.), textures, bewegingen van objecten, gameplay en natuurlijk testen, testen, testen. Veel aanpassingen moeten tussen afdelingen worden afgestemd, bijvoorbeeld om world design met de juiste aspecten van het verhaal te laten landen en ervoor te zorgen dat je die niet zomaar kunt bereiken als je dat punt in het verhaal nog niet hebt geraakt. Natuurlijk nog veel meer, maar dit geeft een beeld van de complexiteit van (sommige) games.
@Anoniem-9667:
Huh?
Vanaf wanneer rekenen ze
Het story board of vanaf de brainstorm?
7 jaar zeg zo niks.
Ik wacht tot ie gratis te spelen is via ps plus.
Dit word wel een toppertje denk ik hoor
Lekker lang hahah, ach komt vast wel goed.
Hier kijken we naar uit deze komt zeker dag 1 binnen hopelijk is het een grote open wereld game .
@PS89:
Dat is dan idd op een oude engine, kijk bijv naar Red Dead Redemption 2.