Baldur’s Gate 3 verschijnt dit jaar nog voor de Xbox Series X|S nadat Phil Spencer van Microsoft vorige week met Swen Vincke van Larian heeft gesproken. De ontwikkelaar mag de game op de Xbox uitbrengen met een verschil tussen de Series X en S versie, die laatste editie beschikt namelijk niet over een split-screen optie.
Dit is een oplossing, want split-screen was een bottleneck voor de Xbox Series S en gezien Microsoft normaal gesproken eist dat de features gelijk zijn tussen versies, vertraagde dit de release behoorlijk. Met het toelaten om de split-screen optie te schrappen, gaat alles een stuk sneller.
Dit betekent echter niet dat split-screen nooit beschikbaar zal zijn in de Xbox Series S versie van de game. Op X laat Microsoft weten dat ze de mogelijkheid om split-screen toe te voegen aan de Xbox Series S versie na de release blijven onderzoeken. Dus mogelijk dat het op lange termijn alsnog volgt.
“To answer some questions we’re getting, we’ll continue to work with Larian to explore the addition of split-screen on Series S post launch.”
De series S was altijd al een bottleneck voor de series X en die bottleneck zal telkens smaller worden waardoor het moeilijker wordt om games op beide consoles het zelfde te laten zijn. Die parity eis van Microsoft is echt achterlijk.
Ze hadden nooit heel die S uit moeten brengen.
Met multiplatform en Xbox games worden ontwikkelaars nu nog steeds beperkt in wat ze maken omdat het perse op een zwaar inferieur apparaat moet werken.
@Anoniem-2574:
Dat interesseert Microsoft niks, zolang ze maar zoveel mogelijk mensen Game Pass aan kunnen smeren.
@Anoniem-7212: mag je niet zeggen anders worden de mensen boos.
Blijft altijd grappig om te zien hoe de schuld wordt gegeven aan de Series S, ontwikkelaars die dit doen brengen games uit die op alle consoles en pc slecht draaien. Daarnaast zijn er genoeg voorbeelden van games die wel prima draaien op de Series S, sommige zelfs met ray tracing. De nieuwe Forza bijvoorbeeld krijgt op de Series S gewoon ray tracing, het kan dus wel. Maar goed als je ziet in welke staat games heden ten dage uitkomen op alle platformen, leg ik de schuld toch eerder neer bij de ontwikkelaars en of de keuze voor een bepaalde engines.
@Anoniem-7212:
Dit dus. Was eigenlijk ook al vrij snel een bottleneck. Dat ze de S hebben gemaakt is niet verkeerd maar de de parity eis is inderdaad heel erg dom.
@Anoniem-7212: Gewoon net als bij Playstation een Series-X met en zonder disc.
@PvdW90:
Achja dan worden mensen maar boos. Het zijn nu eenmaal de feiten en feiten kunnen niet altijd leuk zijn.
@Anoniem-817: Verzonnen ‘feiten’.
@Anoniem-8106:
Als meerdere developers het zeggen dan zit er een kern van waarheid in. En aangezien meer Devs het als een bottleneck zien….
@Anoniem-111: Iets zien als een bottleneck maakt het nog geen objectief vaststaand feit.
Om Anoniem-3157 hierboven maar even aan te halen: “als je ziet in welke staat games heden ten dage uitkomen op alle platformen, leg ik de schuld toch eerder neer bij de ontwikkelaars en of de keuze voor bepaalde engines.”
Nog even: als het zo,n hopeloze console is, waarom schijnt Starfield (toch een beh. grote game}dan wel voor het overgrote deel zonder problemen te draaien op die ‘aardappel’?
@Anoniem-111:
Het is zeer zeker een kern van waarheid. Erg flauw om te roepen de devs zijn incompetent.