Review | Assassin’s Creed: Mirage – Het is alweer een aantal jaar geleden dat Ubisoft is gestopt met het jaarlijks uitbrengen van een nieuwe Assassin’s Creed-game, maar nooit eerder hebben fans bijna drie jaar moeten wachten op een nieuwe game in de franchise. Zelfs tussen Assassin’s Creed: Syndicate en Origins, waarin de overstap werd gemaakt van een actie-avontuur naar een RPG, zat slechts twee jaar. Met Assassin’s Creed: Mirage belooft Ubisoft een terugkeer naar een meer traditionele Assassin’s Creed-ervaring, waarbij je daadwerkelijk in de schoenen stapt van een Hidden One. De vraag die bij ons leefde, en waarschijnlijk bij velen van jullie ook, is in hoeverre dit ook daadwerkelijk is gelukt. Wij hebben het antwoord.
Van straatrat naar meester Assassin in spe
Voor het eerst in een lange tijd focust het verhaal van Assassin’s Creed zich nu niet op aanverwanten van de Assassins, zoals het geval was met Eivor en Kassandra, maar stap je echt in de schoenen van een Assassin. Het is het verhaal van Basim, met wie Assassin’s Creed: Valhalla spelers ongetwijfeld al bekend zijn. Je begint als de 17-jarige Basim op de straten van Bagdad in het 9e-eeuwse Mesopotamië onder het regime van het Abassid kalifaat. Een leven waar de jonge Basim geen genoegen uit haalt, hoe goed hij ook mag zijn in het stelen van waardevolle spullen en het ontwijken van het gezag. Daarnaast kampt de jonge dief ook met problemen, zo wordt hij in zijn dromen geteisterd door een mysterieuze Jinn. Dankzij een reeks gebeurtenissen komt Basim al snel in aanraking met de Order of the Ancients, die duidelijk hun grip hebben op de leiders van het kalifaat, en de Hidden Ones, die het volk hun vrijheid willen teruggeven. Basims leven staat volledig op zijn kop, en al snel zal hij in opleiding gaan bij de Hidden Ones om mee te strijden tegen de geheime orde.
Er zijn twee controversiële aspecten in de Assassin’s Creed-verhaallijn, namelijk de delen van het verhaal die zich in het heden afspelen en momenten waarop de Isu, ook wel bekend als ‘Those Who Came Before’, de boventoon voeren. Het hedendaagse verhaal van Assassin’s Creed wordt helemaal niet bevorderd in Mirage, wat jammer is om te zien, gezien het feit dit steeds belangrijker werd in de voorgaande drie games. De Isu en hun technologie zijn wel onderdeel van het hoofdverhaal in Assassin’s Creed: Mirage. De momenten waarop zij op de een of andere manier betrokken zijn, zijn de interessantere delen van het verhaal.
Dat brengt ons bij de kwaliteit van het verhaal. De verhalen van de twee voorgaande games, Odyssey en Valhalla, begonnen en eindigden vrij sterk met spectaculaire taferelen, maar kampten beide met problemen in het tempo. Simpel gezegd, er was amper ontwikkeling in het verhaal tijdens de tussenfase en helaas is dit een probleem dat zich ook hier voordoet. Mirage begint ijzersterk met misschien wel de beste proloog in de franchise, om vervolgens, afgezien van een aantal interessante momenten, in saaiheid te vervallen. De personages die je ontmoet zijn allesbehalve memorabel en worden amper ontwikkeld. Zonde, maar niet verrassend gezien de laatste Assassin’s Creed-releases. Het is ook niet zo dat Ubisoft geen goed Assassin’s Creed-verhaal kan neerzetten; dat laten ze zien in het spectaculaire slotstuk, waarin het verhaal eindelijk weer een goede ontwikkeling ziet.
De straten en daken van Bagdad
Waar het verhaal nog wat te wensen overlaat, is er een verbetering die boven alles uitsteekt: het wereldontwerp en daarmee ook de parkour-gameplay. Het spel speelt zich af in een dichtbevolkte en dichtbebouwde stad, vergelijkbaar met de Assassin’s Creed-games voor Origins, en dit komt de ervaring alleen maar ten goede. De parkouropties zijn exponentieel toegenomen, wat niet alleen het navigeren door de stad leuker maakt, maar ook meer diversiteit creëert in de manieren waarop je een doelwit kunt benaderen. Veel elementen keren terug uit eerdere games, zoals touwlijnen waarop je kunt balanceren en liften waarmee je snel op het dak kunt komen, evenals nieuwe elementen zoals een stok waarmee je snel van het ene naar het andere dak kunt bewegen. Zijwaarts springen maakt helaas nog geen terugkeer, maar het is een wereld van verschil vergeleken met de vorige Assassin’s Creed-game.
Wordt een schaduw
De belofte om terug te gaan naar de roots van de serie betekent, naast de verbeterde parkour-gameplay, dat oude systemen weer worden geïntroduceerd. Spelers hebben opnieuw toegang tot enkele sociale stealth-opties, zoals het verstoppen op een bankje of tussen een groep (bewegende) mensen. Een nieuwe toevoeging is het gebruik van vermommingen, waarmee je je in bepaalde situaties zonder problemen onder de vijand kunt mengen. Hoe beruchter je bent, hoe sneller je wordt aangevallen. Het beruchtheidsysteem is dus ook terug van weggeweest en je kunt je beruchtheid verminderen door ‘gezocht’-posters van de muren af te rukken of door een ‘Munadi’ (een soort spreker) te betalen met een ‘favor’-token. Doe je dat niet? Dan zijn er gelukkig nog tal van plekken om je te verstoppen, al zal je beruchtheid daardoor niet afnemen
Bovendien is het voor Basim met zijn roots als straatrover natuurlijk mogelijk om te zakkenrollen, maar dat werkt nu ietsje anders dan voorheen. Wanneer je iemands zakken probeert te rollen, zul je een quick time-event succesvol moeten afronden. Door met succes van mensen te stelen, krijg je Dirhams (de valuta in Mirage), voorwerpen of favor tokens. De favor tokens zijn een nieuwe valuta waarmee je dus zoals eerder genoemd verschillende NPC’s kunt omkopen voor een gunst. Je hebt verschillende tokens voor verschillende soorten personages, zoals aparte tokens voor handelaren en geleerden. Deze verschillende NPC’s in het spel kunnen bijvoorbeeld op hun beurt weer vijanden voor je afleiden, je helpen met vechten of je helpen om een vijandelijke nederzetting binnen te dringen.
Geen eenmansleger
In Odyssey en Valhalla was het dankzij alle vaardigheidsopties vrij gemakkelijk om in je eentje als een soort god de eilanden van Griekenland en de velden van Engeland onveilig te maken. In Mirage zal dit je waarschijnlijk niet lukken. De combat is nog nagenoeg hetzelfde, al voelt het wat langzamer aan en je zult snel overrompeld worden als je tegenover een groot aantal vijanden staat. Door deze verandering wordt duidelijk dat Mirage liever heeft dat je vijanden geruisloos uitschakelt, maar het voelt nooit als een verplichting. Het is gewoon de meest efficiënte manier om je doel te bereiken, ook deels dankzij de nieuwe Focus skill, waarmee je gemakkelijk maximaal vijf vijanden achtereen in één keer kan omleggen. Dat gezegd hebbende is de combat niet erg meeslepend en voelt het meer als een taak dan vermaak.
In de game zul je geen XP krijgen of levels omhoog gaan, maar krijg je vaardigheidspunten op basis van je voortgang in het spel. Deze punten kun je besteden in drie vaardigheidsbomen: één voor (stealth) combat, één voor je Assassin-tools en één voor je adelaar Enkidu, die dezelfde functie heeft als je gevogelte vrienden in Origins, Odyssey en Valhalla. Dit keer ben je echter helemaal niet afhankelijk van je vogel, want Basim beschikt zelf ook over Eagle Vision die constant actief is (zolang je niet rent). Dit in tegenstelling tot Odin Sight en Animus Pulse. Hiermee kun je dus gemakkelijk vijanden en mogelijkheden waarnemen.
Als Assassin krijg je daarnaast de beschikking over een aantal tools, zoals rookbommen, werpmessen, vallen die vijanden bewusteloos maken en meer. In totaal zijn er vijf tools die je kunt vrijspelen wat begint met de messen. Alle andere tools kun je zelf kiezen in welke volgorde je ze vrijspeelt en op welke manier je ze upgrade. Deze toevoeging zorgt ervoor dat iedereen een iets andere ervaring zal hebben, aangezien hun speelstijl zich zal ontwikkelen op basis van de tools die zij tot hun beschikking hebben. Deze vorm van vrijheid in de ontwikkeling van de gameplay mogelijkheden is iets wat we toejuichen en graag terug willen zien in toekomstige Assassin’s Creed-games.
Een fusie tussen oud en nieuw
Hoewel er veel oude systemen terugkeren, is er echter een duidelijk probleem, namelijk dat Mirage bedoeld was als uitbreiding voor Valhalla en dus is gebouwd op het fundament van die game. Het is overduidelijk dat de ontwikkelaar zoveel mogelijk heeft geluisterd naar de wensen van fans van de oudere Assassin’s Creed-games, maar werd beperkt door de bestaande systemen. De sociale stealth systemen voelen alsof deze bovenop de bestaande RPG-systemen zijn gebouwd, in plaats van dat het kernsystemen zijn. De game is qua gameplay in ieder geval een stap in de goede richting voor fans van de oudere stijl games, maar voelt tegelijkertijd vooral als een fusie tussen oud en nieuw. Het risico bestaat dat het daardoor voor velen zal aanvoelen als ‘net niet’.
Checklists
Ondanks dat de game wat kleiner is van formaat dan voorgaande games, biedt het spel nog genoeg content om je mee te vermaken. Je hebt natuurlijk het hoofdverhaal, waar je zo’n 14 à 15 uur zoet mee zult zijn als je je erop focust. Daarnaast heb je nog Assassin-contracten, waarvoor je vaak een doelwit moet uitschakelen, een object moet stelen uit een huis of iemand veilig moet escorteren naar een locatie. Deze missies hebben helaas geen interessant narratief en bieden ook niet echt unieke gameplay ervaringen. Het is dus meer van hetzelfde en de beloningen zijn ook niet heel spannend. Je krijgt bij het voltooien vaak Dirham, favor tokens en materialen om je tools mee te upgraden.
De zijcontent waar wij ons het meest mee hebben vermaakt zijn de Tales of Baghdad missies. Dit zijn kleine (scripted) missies waarin je interactie hebt met de inwoners van Bagdad en waarmee je meer over hen te weten komt. Deze missies zijn vermakelijk doordat je vaak net wat andere acties moet uitvoeren dan in de andere missies van het spel. Daarbij is de dialoog vaak geestig of juist heel emotioneel. Ondanks dat het vaak hele korte missies zijn, is het juist één van de leukere dingen om te doen. Daarom hadden we er graag meer van gezien, want veel van deze missies zijn er helaas niet. Tot slot zijn er vooral nog verzamelobjecten, zoals artefacten en mysterieuze scherven die je moet stelen, en als hoogtepunt misschien wel de animusfragmenten die meer informatie over Bagdad ontgrendelen in de Codex.
Gewoon prima en een genot voor het oor
Assassin’s Creed: Mirage weet op grafisch gebied geen hele grote verbetering te bieden ten opzichte van zijn voorgangers. Dit is natuurlijk niet erg, omdat Assassin’s Creed er over het algemeen altijd wel goed uitziet. Toch zou het mooi zijn als de serie ooit de grafische kwaliteit van de gebouwen en straten van Parijs in Assassin’s Creed: Unity, een game die nu al bijna tien jaar oud is, zou kunnen overtreffen. Het spel heeft twee verschillende grafische modi: een Quality modus met als doel een 4K-resolutie en een 30fps limiet. In deze modus hadden we soms wel wat framedrops, daarom zul je waarschijnlijk de beste ervaring hebben met de Performance modus, waarin je een stabiele 60fps behoudt tegen een variabele resolutie.
Assassin’s Creed heeft sinds de conceptie van de franchise altijd al een uniek geluid gehad waaraan je de games kunt herkennen. De eerste soundtracks werden gecomponeerd door Jesper Kyd en sindsdien zijn er diverse componisten geweest die de muzikale identiteit goed hebben weten over te brengen. Dat is ditmaal niet anders; de unieke Assassin’s Creed-smaak is perfect vertaald naar de 9e-eeuwse setting van Bagdad. De soundtrack creëert een fijne sfeer met veel variatie in muziekstukken die altijd goed bij de gameplay momenten en scènes passen. De kwaliteit van de Engelse nasynchronisatie is echter wat wisselend. De stemmen van hoofdpersonages zoals Basim, Roshan en Nehal zetten een goede prestatie neer, maar andere personages voelen soms wat plat. Voor de immersie is het ook aan te raden om het spel in ieder geval een tijdje met Arabische stemmen te proberen.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Met een dichtbebouwde stad vol parkourmogelijkheden en de herintroductie van sociale stealth-opties, zullen fans van het actie-avonturen tijdperk van Assassin's Creed zeker blij zijn. Echter, de fusie tussen de oude en nieuwe Assassin's Creed-games voelt nog steeds meer als Valhalla dan bijvoorbeeld Assassin's Creed II, en voldoet nog niet helemaal aan de wens om terug te keren naar de traditionele formule van weleer, maar zet wel een goede stap in die richting. Het verhaal richt zich eindelijk weer eens op een Assassin, maar weet helaas buiten het begin en het slotstuk geen diepe indruk te maken. Er is genoeg content om je mee te vermaken, met als hoogtepunt de Tales of Baghdad. Voor de rest zullen de randactiviteiten wel bekend aanvoelen als je al eerder Assassin's Creed hebt gespeeld. De grafische Quality modus valt bovendien wat tegen, dus zul je waarschijnlijk de beste ervaring hebben in de Performance modus. Al met al biedt Assassin's Creed: Mirage hoop voor een betere toekomst met een grotere focus op stealth, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering
Pluspunten
- Level design
- Beste parkourgameplay in jaren
- Iconische soundtrack
- Tales of Baghdad
- Grotere focus op stealth...
Minpunten
- ...maar systemen voelen meer als een toevoeging dan de kern van het spel
- Verhaal staat lang stil
- Framedrops in Quality modus
- Saai combatsysteem
- Kwaliteit stemmenwerk is wisselend
7.5
Klinkt als een top game
Gewoon net als the Crew motorfest een leuk tussendoortje. Wat ik al vond toen ik de gameplay zag. Het is overstijgt nergens de middelmaat. Maar dat is vind ik een beetje het niveau wat Ubisoft op dit moment vaak is. Gewoon leuke games maar wel vaak in het midden segment van kwaliteit.
Klinkt zeker als een top game GOTY
Matig cijfer….
Net als The Crew weer een pareltje van Ubisoft, games die toch met kop en schouders boven matige games zoals Starfield en Forza uitsteken.
Keep it up, Ubi!
@coola: Klinkt niet als een topgame. Klinkt als een goed tussendoortje. Zoals we dat van Ubisoft kennen. Zo is the Crew motorfest ook een tussendoortje. En is niets mis mee.
@SaiyanSenshi: ga de game spelen en bepaal dan zelf een cijfer. Dit is maar de mening van 1 persoon.
@coola: als je met n 7,5 genoegen neemt wel. Ubi is zn glans al lang verloren. Allemaal 7’tjes. Prima maar niet top. Thats Ubi.
@SaiyanSenshi: Ik was er op mijn rapport zeer content mee met een 7.5. Maar het is zoals Ubisoft wel vaker bekend om staat de ontwikkelaar/uitgever die goede tussendoortjes uitbrengt.
@Smaakmaker: das jouw mening.
@Smaakmaker:
Klinkt wel als een top game
@Anoniem-401: Nou niet alleen die van mij 76 gemiddeld is dus het cijfer niet van een topgame. Maar dit zijn cijfers die zijn voor niet de absolute topgames. Maar games die je gewoon plezier geven met minpunten die je voor lief neemt.
Wel is het leuk dat mensen zoals een Coola die beweren dat Ubisoft absolute top games maakt wel steeds minder serieus genomen kunnen worden.
Wie speelt dit nou nog, uitgemolken game die allang zn magie kwijt is en repetitief wordt na 20 uur, en dan heb ik het niet eens over de overpriced dlc. Ubiflop ben ik allang klaar mee.
@Smaakmaker: metacritic = meningen.
@Anoniem-1250: Klopt maar wel veel critici die dezelfde mening met elkaar delen. Dus moet het een wake up call voor Ubisoft zijn. En moeten ze aan de bak.
@Smaakmaker: inderdaad zijn het meestal games die wel goed zijn maar ook zo weer vergeten, misschien weten ze met avatar of star wars wat beter te scoren.
Pfoe, dat cijfer valt behoorlijk tegen. Geen AAA game dus. Ik wacht tot die in de budgetbak ligt.
@Smaakmaker: wat een onzin. Je hoeft het niet met die reviewers eens te zijn. Dat maak ik zelf wel uit.
Matig framedrops in quality modus.
Kortom echte kwaliteit
@Anoniem-9063:
Dit dus. Overigens is Easy allies waar ik vaak naar toe ga voor mijn reviews positief met een 8.
Ik hoor hier mensen “Crew Motorfest” een tussendoortje noemen. Eigenlijk best komisch gezien de game A enkel zal worden uitgebreid B lang zal worden ondersteund C de gameplay gewoon verslavend is.
Dat AC een tussendoortje is oké. Het is een SP verhaal gedreven game waar daar buiten niks te doen is. Daarbij kost deze game 40 euro. En ook dat is niet voor niks.
Kortom dit vergelijken met Motorfest is wat mij betreft dikke onzin.
En als die zogenaamde kenners hier zoveel andere betere games kennen dan Crew Motorfest die het zelfde doen. Noem ze effe op dan gezien dit blijkbaar de middelmaat is in dat straatje volgens jullie. Terwijl er niks in dat straatje te vinden is behalve Forza Horizon 5 wat weer exclusief voor Xbox en pc is.
Of wouden jullie nou beweren dat NFS unbound beter is? Not by a long shot!
@coola:
Gemiddeld 78 dus geen topgame dus gewoon wat ik al eerder vond gewoon een leuke tussendoor game maar niet eentje die zich kan meten met de beste van het jaar. Maar daar heeft Ubisoft al jaren last van het is bij uitstek de uitgever geworden voor tussendoortjes.
@Anoniem-1075: Wat ik bedoel dat het een lekker tussendoortje is dat als je het vergelijkt met Forza Horizon 5 dat het echt op vele vlakken vind ik minder is. Maar alsnog leuk genoeg om tussendoor plezier mee te hebben.
Oef bij PU krijgt ie een 5!
@Smaakmaker:
Voor mij nog steeds klinkend als een top game. Als ik hem vrijdag ga spelen en ik vind hem vet en als ik hem dan na 20 uurtjes heb uitgespeeld en het een 8,5 of 9 geef dan is dat gewoon mijn goed recht en kan ik ook gewoon nog steeds serieus genomen worden.
@Smaakmaker: dat is compleet subjectief. Heb je de game al gespeeld of praat je gewoon de reviewers achterna ?
@Anoniem-7926: Ik heb de game nog niet gespeeld. Morgen ga ik eraan beginnen. Maar een game die meestal dit cijfer scoort dat gaat na het spelen ook geen game of the year niveau uitrollen.
@Anoniem-7926:
Dit dus. Ik vorm nog altijd mijn eigen mening. Dan mag men mij tegendraads vinden. Maar het is echt achterlijk om te zeggen jou mening telt niet want bla bla bla
@Smaakmaker: jij bepaalt niet of een game een topgame is en ook de reviewers niet. Maar dat snap je blijkbaar nog steeds niet.
@coola: gelukkig maar. Smaakmaker neemt gewoon de mening van een ander over.
Ongeacht welke cijfers de critics ook geven, ik heb altijd heel veel plezier met een AC game.
Ook deze wordt weer een day 1, hele toffe setting, fantastische muziek en zo te zien een erg tof character.
Niks bijzonders , gewoon ubisoft meuk !
@Anoniem-7740:
Jij bent dus zo iemand die zijn mening volledig en 100% toevertrouwd aan 1 review van 1 persoon die zijn of haar mening geeft.
Doe je oogkleppen eens af zou ik zeggen…
@Anoniem-1866:
Hou je mond toch als er niets anders dan onzin uitkomt..
@coola:
En je hebt gelijk ook, ik ga er ook met veel plezier aan beginnen!
@Anoniem-7644:
Omdat het gereviewed is door een sukkel die gezien zijn leeftijd nooit AC1 of 2 heeft gespeeld, dus ook geen nostalgische waarde eraan verbindt.
zoals verwacht stemwerk is matig,beste parkour ben ik niet eens, van unity is 100x beter en vloeiender geweest, verhaal hadk wel verwacht na 21 minuten gameplay gezien washet tergend
al met al een mooie budgetbak!
Nette review met goed onderbouwde kritiek. Na het lezen van de review zag ik het cijfer wat iets lager ligt dan ik had verwacht uit de tekst. Maar voor mij is dit een topper!
Wat een uiteenlopende reacties hier weer, voornamelijk van kinderachtige personen die de game helemaal niet gespeeld hebben en lekker haten omdat Ubisoft de uitgever is.
Ik ga deze game in ieder geval helemaal uitwonen!
@Anoniem-6946: dit dus.
power unlimited geeft het een 5,dat het supersaai en onboeiend is, zowel verhaal als gameplay, gewoon 20 eurie.
@Anoniem-1952:
En omdat een of andere snuiter van de PU het zegt, is het de waarheid?
Een 7,5 voor deze game, lijkt mij prima.
Morgen krijg ik hem binnen, ik ben benieuwd.
Tja moet zeggen dat het cijfer me niet echt verbaast. De game begon tenslotte als uitbreiding op Valhalla en ze bouwden de game dus letterlijk op basis van die game in plaats van opnieuw te beginnen.
Deze laat ik lekker liggen tot hij een keer in PS+ opduikt. Als Playsense al niet verder komt als een 7,5 (wat netjes is maar niet goed, laat staan spectaculair) dan zal mijn persoonlijke cijfer niet veel hoger zijn.
En hoe kan het dat Unity nog steeds niet overtroffen is? Dat was een PS4 launch game en we zitten nu in het PS5 tijdperk.
@Anoniem-9617:
Heb ik nooit gezegd. Maar AC Syndicate is wel mijn GotY van 2015.
@Anoniem-8069: Nee het is nog steeds maar een mening maar goed ik vind dat hij best een punt heeft.
@coola: Maar dat was een echte top game.
@Smaakmaker:
Zeur niet zo vent.
@RegeraFox: Ben de game nu ook aan het spelen. Toffe game….niets mis mee.
@Anoniem-1952: eurie ?
Matig zoals verwacht budgetbak titel 10 eurie
@Anoniem-1952:
onboeiend???
Dat we leven in een wereld waar een 77 gemiddeld gezien wordt als matig
Ubisoft kenende ligt deze over 2 weken al in de budget bak voor 30
@Anoniem-5812: eurie ?
@Anoniem-5370: moet je wel zeggen
Mooi cijfer voor een game die eigenlijk als DLC bedoeld was.
@Anoniem-2751:
Dit. AC Mirage is inderdaad geen AAA game. Ubisoft heeft altijd al gezegd it’s a Smaller Game not only in scope but also in budget
Het mag dan geen absolute topper zijn het is wel fijn om te zien dat er dit jaar nog een game uitkomt met fatsoendelijke performance op launch day. Van wat ik heb gezien draait de game erg goed in performance mode op PS5 en Xbox series x 🙂
@Anoniem-2751: Dat vind ik ook. Ik ga hem zeker spelen, maar eerst staat er nog wat anders op het programma. Veel te veel interessante games en jammer genoeg te weinig tijd.
@coola: Dat klopt. Het is vergelijkbaar zoals destijds met The lost legacy van Uncharted. Dat was ook eerst DLC maar werd toen toch als stand alone uitgebracht. Deze AC zal zeker vermakelijk zijn.
@Anoniem-1913: De beste parkour in jaren duidde op de afgelopen jaren, Unity was in uitvoering (maar vooral potentie!) inderdaad beter, maar dat is ondertussen al bijna tien jaar geleden…
Had ook niet een (veel) hoger cijfer verwacht. Maar t lijkt dus de goede kant op te gaan na Valhalla. Dit spreekt me iig meer aan. Die Ubisoftgames worden overigens altijd snel in prijs verlaagd, dus mss pak ik m later alsnog op. Heb voor nu wel wat beters te gamen.
@coola:
En daar is de prijs ook naar. Prima dat ze het zo doen maar de engine van Valhalla is niet echt geschikt voor stealth, daarvoor hadden ze beter die van Unity kunnen pakken.
“Saai combat” systeem. Splintercell ook maar laatste 2 gooide hoge ogen. Anyway, collectors edition is onderweg!
@Anoniem-3939: “Dat we leven in een wereld waar een 77 gemiddeld gezien wordt als matig”
Snap ik ook niet. Prima cijfer.
@Anoniem-5787:
Mhja misschien wel dat gezegd hebbende Unity, Odyssey en Valhalla zijn de drie games die ik bijna volledig in stealth heb uitgespeeld
@coola: geniet er lekker van coola ga ik ook doen als het goed is komt morgen me collector’s editie binnen
@RegeraFox:
Precies dit, ik had het ook hoger verwacht op basis van de tekst. Ook ik ga hier genoeg plezier mee beleven!
Deze game is door een splinternieuwe studio gemaakt van Ubisoft. Ubisoft Bordeaux niet slecht voor hun eerste titel.
@RegeraFox: @Esromeron:
Ben blij om te horen dat de inhoud van de review alsnog een goed beeld heeft gegeven, ook al komt dat voor jullie misschien niet helemaal overeen met het gegeven cijfer.
Veel plezier alvast ;).
@Anoniem-3939:
In een rare en trieste wereld imho. Een 77 als gemiddelde is gewoon meer dan goed.
@Anoniem-8881:
Onzinreacties mag je achterwege laten…
Ontopic, deze laat ik voorlopig links liggen.
Pik hem net als alle eerdere AC games wel een keer uit een sale op 🙂
Binnenkort voor de helft van de prijs verkrijgbaar. Dan nog even wachten en dan voor max 20 euro ga ik deze wel spelen.
@Anoniem-5370: ja tof toch ik nu ook
@Anoniem-9098:
Ja aan de verkopen van Valhalla te zien is de magie van Assassin’s Creed helemaal weg ( 3 miljard dollar aan omzet is extreem weinig) erg raar dat ze een nieuw deel maken. Rare mensen die game developers
@Anoniem-4175: Dat die game als een malle verkocht dat is duidelijk.
Maar dat zegt niet per se iets over de kwaliteit en/of inhoud.
@Anoniem-4175:
Dit dus. Daarbij is Valhalla kritische ook erg goed ontvangen logisch dat ze dan nog een deel in de franchise maken. En iedereen die zich vermaakt heeft met Valhalla ( en dat zijn wereldwijd best wel veel mensen) zal ook Mirage een kans geven. Dus de vraag/stelling uitgemolken/magie/wie speelt dit nog is imho vrij dom.
@Anoniem-9098: het is een beetje de vraag wat je zoekt in een game. Ik zit bijv niet te wachten op een game met een ingewikkeld combat systeem wat ik pas na dagen een keer door heb. Vernieuwend zal dit niet zijn maar ik zit daar ook niet altijd op te wachten.
@coola: wordt tijd dat ze een keer een remake van unity maken. Daar waar hij geplaagd werd door bugs en glitches verdiend de game het om opnieuw uitgebracht te worden in de vorm van een remake (dus geen remaster)
@Anoniem-8881: En dan is Starfield nog *gekocht* ook. Kun je nagaan, was er alleen Forza geweest. Dan liever Assasins Creed.
@TommyNL:
Starfield is best wel leuk. In principe gewoon Skyrim in space maar meer ook niet. Sowieso ga ik meer genieten van Assassin’s Creed Mirage.
@coola:
Ben de slow pace in Starfield ook al helemaal beu, ik heb geen zin om iedere keer weer te fast travelen.
Assassins Creed daarentegen, heerlijk man. Lekker rondkijken en wandelen in die wereld!
Assassins creed was sowieso nooit erg vlot met progressie van het verhaal dus daarin is het eigenlijk wel weer een terugkeer naar de vroegere Assasins creeds haha
@coola: Nee dat klopt, Starfield is ook echt wel een goede game. Maar idd Skyrim 2.0. Nu lekker AC en Spider-man 2 spelen.
@coola: Overal een 6 is niet bepaald goed he dat hier een 7.5 gegeven word vind ik ook niet terecht voor wat het uiteindelijk is geworden.
Dit is een stap naar OG assasins creed niet daadwerkelijk een terug keer wat het voor mij minder maakt maar ik hoop dat ze hier mee door gaan ipv die verschrikkelijke games sinds origins
@Anoniem-9676: Starfield is even goed een overhyped spel beide kampen presteren niks deze gen.
@coola: Tja ditzelfde commentaar geef oa jij ook op Fifa CoD etc waarom daar niet en bij AC wel? Fifa verkoopt veel meer dan is het zeker logisch dat men blijft doorgaan met wat werkt.
Bij AC werkt de Valhalla stijl niet meer.
Mmm dit is niet een al te hoog cijfer ik ben nu wel ent twijfelen. De game krijgt niet al te goede revieuws.
@Anoniem-5816:
@Anoniem-5816:
overal een 6 ? van de 75 reviews zijn er zes een 6 en van die 75 zijn er 24 die het een 8 geven.
ik moet in deze toch echt Coola een punt geven
@Anoniem-4091:
Mirage is dan ook totaal de Valhalla stijl niet. Totaal andere gameplay. Waar Valhalla een pure rpg is is Mirage een stealth adventure game.
Gelukkig gaat Red wel weer een Rpg AC game worden.
Ik ga dit spel wel een keer halen. Lijkt mij wel grappig.
@Anoniem-2738: Er zijn ook genoeg sites die de game een 8 of hoger geven (wat jij al zei). Niemand heeft uiteindelijk gelijk…….het is zo subjectief als maar wat.
@jimke1: en dat voor €45? Lijkt me een goeie prijs
@Anoniem-2738:
Idd weer zo’n domme reactie overal zesjes xD xD. 75 reviews
Èèn keer een 10
Een keer 9,1
Zes keer een 9
Èèn keer een 8,7
Èèn keer een 8,6
Acht keer een 8,5
Èèn keer een 8,4
Èèn keer een 8,3
Èèn keer een 8,2
24 keer een 8
Twee keer een 7,8
Zes keer een 7,5
Èèn keer een 7,3
Elf keer een 7
Èèn keer een 6,5
Zes keer een 6
Drie keer een 5
Oh oh wat slecht. Drie onvoldoendes van de 75 reviews en het is gelijk een kut game
@coola: Prima cijfers. Maar wat maakt het ook uit………speel de game en vorm je eigen mening. Of je laat de game liggen, kan ook.
Alleen onzekere mensen nemen de mening van een ander over.
@jimke1: Jij twijfelt toch alleen als er online trophies te verdienen zijn? Ik vind dat nog steeds by far de meest rare opmerking om een game al dan niet te kopen. En dan zou nu een 7,7 gemiddeld over 76 reviews maar matig zijn en niet al te hoog?
Man man man wat een flutspel. Het lijkt wel of
ze een dlc voor Valhalla hebben gemaakt. Ik heb het spel meteen op marktplaats gezet.
@Anoniem-5401: Kijk, das nou het voordeel dat je de game fysiek hebt gekocht. Kun je dat geld wat je krijgt weer gebruiken voor een andere game.
Reviews kunnen een goede indicatie zijn, dwz bij enkel onvoldoendes kun je over het algemeen best aannemen dat een game niet geweldig is en bij enkel ruime voldoendes dat het spel kwaliteit heeft. Verder gewoon niet te zwaar tillen aan review cijfers, het blijft ook een kwestie van smaak.