Review | Assassin’s Creed: Mirage – Het is alweer een aantal jaar geleden dat Ubisoft is gestopt met het jaarlijks uitbrengen van een nieuwe Assassin’s Creed-game, maar nooit eerder hebben fans bijna drie jaar moeten wachten op een nieuwe game in de franchise. Zelfs tussen Assassin’s Creed: Syndicate en Origins, waarin de overstap werd gemaakt van een actie-avontuur naar een RPG, zat slechts twee jaar. Met Assassin’s Creed: Mirage belooft Ubisoft een terugkeer naar een meer traditionele Assassin’s Creed-ervaring, waarbij je daadwerkelijk in de schoenen stapt van een Hidden One. De vraag die bij ons leefde, en waarschijnlijk bij velen van jullie ook, is in hoeverre dit ook daadwerkelijk is gelukt. Wij hebben het antwoord.
Van straatrat naar meester Assassin in spe
Voor het eerst in een lange tijd focust het verhaal van Assassin’s Creed zich nu niet op aanverwanten van de Assassins, zoals het geval was met Eivor en Kassandra, maar stap je echt in de schoenen van een Assassin. Het is het verhaal van Basim, met wie Assassin’s Creed: Valhalla spelers ongetwijfeld al bekend zijn. Je begint als de 17-jarige Basim op de straten van Bagdad in het 9e-eeuwse Mesopotamië onder het regime van het Abassid kalifaat. Een leven waar de jonge Basim geen genoegen uit haalt, hoe goed hij ook mag zijn in het stelen van waardevolle spullen en het ontwijken van het gezag. Daarnaast kampt de jonge dief ook met problemen, zo wordt hij in zijn dromen geteisterd door een mysterieuze Jinn. Dankzij een reeks gebeurtenissen komt Basim al snel in aanraking met de Order of the Ancients, die duidelijk hun grip hebben op de leiders van het kalifaat, en de Hidden Ones, die het volk hun vrijheid willen teruggeven. Basims leven staat volledig op zijn kop, en al snel zal hij in opleiding gaan bij de Hidden Ones om mee te strijden tegen de geheime orde.
Er zijn twee controversiële aspecten in de Assassin’s Creed-verhaallijn, namelijk de delen van het verhaal die zich in het heden afspelen en momenten waarop de Isu, ook wel bekend als ‘Those Who Came Before’, de boventoon voeren. Het hedendaagse verhaal van Assassin’s Creed wordt helemaal niet bevorderd in Mirage, wat jammer is om te zien, gezien het feit dit steeds belangrijker werd in de voorgaande drie games. De Isu en hun technologie zijn wel onderdeel van het hoofdverhaal in Assassin’s Creed: Mirage. De momenten waarop zij op de een of andere manier betrokken zijn, zijn de interessantere delen van het verhaal.
Dat brengt ons bij de kwaliteit van het verhaal. De verhalen van de twee voorgaande games, Odyssey en Valhalla, begonnen en eindigden vrij sterk met spectaculaire taferelen, maar kampten beide met problemen in het tempo. Simpel gezegd, er was amper ontwikkeling in het verhaal tijdens de tussenfase en helaas is dit een probleem dat zich ook hier voordoet. Mirage begint ijzersterk met misschien wel de beste proloog in de franchise, om vervolgens, afgezien van een aantal interessante momenten, in saaiheid te vervallen. De personages die je ontmoet zijn allesbehalve memorabel en worden amper ontwikkeld. Zonde, maar niet verrassend gezien de laatste Assassin’s Creed-releases. Het is ook niet zo dat Ubisoft geen goed Assassin’s Creed-verhaal kan neerzetten; dat laten ze zien in het spectaculaire slotstuk, waarin het verhaal eindelijk weer een goede ontwikkeling ziet.
De straten en daken van Bagdad
Waar het verhaal nog wat te wensen overlaat, is er een verbetering die boven alles uitsteekt: het wereldontwerp en daarmee ook de parkour-gameplay. Het spel speelt zich af in een dichtbevolkte en dichtbebouwde stad, vergelijkbaar met de Assassin’s Creed-games voor Origins, en dit komt de ervaring alleen maar ten goede. De parkouropties zijn exponentieel toegenomen, wat niet alleen het navigeren door de stad leuker maakt, maar ook meer diversiteit creëert in de manieren waarop je een doelwit kunt benaderen. Veel elementen keren terug uit eerdere games, zoals touwlijnen waarop je kunt balanceren en liften waarmee je snel op het dak kunt komen, evenals nieuwe elementen zoals een stok waarmee je snel van het ene naar het andere dak kunt bewegen. Zijwaarts springen maakt helaas nog geen terugkeer, maar het is een wereld van verschil vergeleken met de vorige Assassin’s Creed-game.
Wordt een schaduw
De belofte om terug te gaan naar de roots van de serie betekent, naast de verbeterde parkour-gameplay, dat oude systemen weer worden geïntroduceerd. Spelers hebben opnieuw toegang tot enkele sociale stealth-opties, zoals het verstoppen op een bankje of tussen een groep (bewegende) mensen. Een nieuwe toevoeging is het gebruik van vermommingen, waarmee je je in bepaalde situaties zonder problemen onder de vijand kunt mengen. Hoe beruchter je bent, hoe sneller je wordt aangevallen. Het beruchtheidsysteem is dus ook terug van weggeweest en je kunt je beruchtheid verminderen door ‘gezocht’-posters van de muren af te rukken of door een ‘Munadi’ (een soort spreker) te betalen met een ‘favor’-token. Doe je dat niet? Dan zijn er gelukkig nog tal van plekken om je te verstoppen, al zal je beruchtheid daardoor niet afnemen
Bovendien is het voor Basim met zijn roots als straatrover natuurlijk mogelijk om te zakkenrollen, maar dat werkt nu ietsje anders dan voorheen. Wanneer je iemands zakken probeert te rollen, zul je een quick time-event succesvol moeten afronden. Door met succes van mensen te stelen, krijg je Dirhams (de valuta in Mirage), voorwerpen of favor tokens. De favor tokens zijn een nieuwe valuta waarmee je dus zoals eerder genoemd verschillende NPC’s kunt omkopen voor een gunst. Je hebt verschillende tokens voor verschillende soorten personages, zoals aparte tokens voor handelaren en geleerden. Deze verschillende NPC’s in het spel kunnen bijvoorbeeld op hun beurt weer vijanden voor je afleiden, je helpen met vechten of je helpen om een vijandelijke nederzetting binnen te dringen.
Geen eenmansleger
In Odyssey en Valhalla was het dankzij alle vaardigheidsopties vrij gemakkelijk om in je eentje als een soort god de eilanden van Griekenland en de velden van Engeland onveilig te maken. In Mirage zal dit je waarschijnlijk niet lukken. De combat is nog nagenoeg hetzelfde, al voelt het wat langzamer aan en je zult snel overrompeld worden als je tegenover een groot aantal vijanden staat. Door deze verandering wordt duidelijk dat Mirage liever heeft dat je vijanden geruisloos uitschakelt, maar het voelt nooit als een verplichting. Het is gewoon de meest efficiënte manier om je doel te bereiken, ook deels dankzij de nieuwe Focus skill, waarmee je gemakkelijk maximaal vijf vijanden achtereen in één keer kan omleggen. Dat gezegd hebbende is de combat niet erg meeslepend en voelt het meer als een taak dan vermaak.
In de game zul je geen XP krijgen of levels omhoog gaan, maar krijg je vaardigheidspunten op basis van je voortgang in het spel. Deze punten kun je besteden in drie vaardigheidsbomen: één voor (stealth) combat, één voor je Assassin-tools en één voor je adelaar Enkidu, die dezelfde functie heeft als je gevogelte vrienden in Origins, Odyssey en Valhalla. Dit keer ben je echter helemaal niet afhankelijk van je vogel, want Basim beschikt zelf ook over Eagle Vision die constant actief is (zolang je niet rent). Dit in tegenstelling tot Odin Sight en Animus Pulse. Hiermee kun je dus gemakkelijk vijanden en mogelijkheden waarnemen.
Als Assassin krijg je daarnaast de beschikking over een aantal tools, zoals rookbommen, werpmessen, vallen die vijanden bewusteloos maken en meer. In totaal zijn er vijf tools die je kunt vrijspelen wat begint met de messen. Alle andere tools kun je zelf kiezen in welke volgorde je ze vrijspeelt en op welke manier je ze upgrade. Deze toevoeging zorgt ervoor dat iedereen een iets andere ervaring zal hebben, aangezien hun speelstijl zich zal ontwikkelen op basis van de tools die zij tot hun beschikking hebben. Deze vorm van vrijheid in de ontwikkeling van de gameplay mogelijkheden is iets wat we toejuichen en graag terug willen zien in toekomstige Assassin’s Creed-games.
Een fusie tussen oud en nieuw
Hoewel er veel oude systemen terugkeren, is er echter een duidelijk probleem, namelijk dat Mirage bedoeld was als uitbreiding voor Valhalla en dus is gebouwd op het fundament van die game. Het is overduidelijk dat de ontwikkelaar zoveel mogelijk heeft geluisterd naar de wensen van fans van de oudere Assassin’s Creed-games, maar werd beperkt door de bestaande systemen. De sociale stealth systemen voelen alsof deze bovenop de bestaande RPG-systemen zijn gebouwd, in plaats van dat het kernsystemen zijn. De game is qua gameplay in ieder geval een stap in de goede richting voor fans van de oudere stijl games, maar voelt tegelijkertijd vooral als een fusie tussen oud en nieuw. Het risico bestaat dat het daardoor voor velen zal aanvoelen als ‘net niet’.
Checklists
Ondanks dat de game wat kleiner is van formaat dan voorgaande games, biedt het spel nog genoeg content om je mee te vermaken. Je hebt natuurlijk het hoofdverhaal, waar je zo’n 14 à 15 uur zoet mee zult zijn als je je erop focust. Daarnaast heb je nog Assassin-contracten, waarvoor je vaak een doelwit moet uitschakelen, een object moet stelen uit een huis of iemand veilig moet escorteren naar een locatie. Deze missies hebben helaas geen interessant narratief en bieden ook niet echt unieke gameplay ervaringen. Het is dus meer van hetzelfde en de beloningen zijn ook niet heel spannend. Je krijgt bij het voltooien vaak Dirham, favor tokens en materialen om je tools mee te upgraden.
De zijcontent waar wij ons het meest mee hebben vermaakt zijn de Tales of Baghdad missies. Dit zijn kleine (scripted) missies waarin je interactie hebt met de inwoners van Bagdad en waarmee je meer over hen te weten komt. Deze missies zijn vermakelijk doordat je vaak net wat andere acties moet uitvoeren dan in de andere missies van het spel. Daarbij is de dialoog vaak geestig of juist heel emotioneel. Ondanks dat het vaak hele korte missies zijn, is het juist één van de leukere dingen om te doen. Daarom hadden we er graag meer van gezien, want veel van deze missies zijn er helaas niet. Tot slot zijn er vooral nog verzamelobjecten, zoals artefacten en mysterieuze scherven die je moet stelen, en als hoogtepunt misschien wel de animusfragmenten die meer informatie over Bagdad ontgrendelen in de Codex.
Gewoon prima en een genot voor het oor
Assassin’s Creed: Mirage weet op grafisch gebied geen hele grote verbetering te bieden ten opzichte van zijn voorgangers. Dit is natuurlijk niet erg, omdat Assassin’s Creed er over het algemeen altijd wel goed uitziet. Toch zou het mooi zijn als de serie ooit de grafische kwaliteit van de gebouwen en straten van Parijs in Assassin’s Creed: Unity, een game die nu al bijna tien jaar oud is, zou kunnen overtreffen. Het spel heeft twee verschillende grafische modi: een Quality modus met als doel een 4K-resolutie en een 30fps limiet. In deze modus hadden we soms wel wat framedrops, daarom zul je waarschijnlijk de beste ervaring hebben met de Performance modus, waarin je een stabiele 60fps behoudt tegen een variabele resolutie.
Assassin’s Creed heeft sinds de conceptie van de franchise altijd al een uniek geluid gehad waaraan je de games kunt herkennen. De eerste soundtracks werden gecomponeerd door Jesper Kyd en sindsdien zijn er diverse componisten geweest die de muzikale identiteit goed hebben weten over te brengen. Dat is ditmaal niet anders; de unieke Assassin’s Creed-smaak is perfect vertaald naar de 9e-eeuwse setting van Bagdad. De soundtrack creëert een fijne sfeer met veel variatie in muziekstukken die altijd goed bij de gameplay momenten en scènes passen. De kwaliteit van de Engelse nasynchronisatie is echter wat wisselend. De stemmen van hoofdpersonages zoals Basim, Roshan en Nehal zetten een goede prestatie neer, maar andere personages voelen soms wat plat. Voor de immersie is het ook aan te raden om het spel in ieder geval een tijdje met Arabische stemmen te proberen.
Gespeeld op: PlayStation 5.
Ook beschikbaar op: PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S en pc.
Conclusie
Met een dichtbebouwde stad vol parkourmogelijkheden en de herintroductie van sociale stealth-opties, zullen fans van het actie-avonturen tijdperk van Assassin's Creed zeker blij zijn. Echter, de fusie tussen de oude en nieuwe Assassin's Creed-games voelt nog steeds meer als Valhalla dan bijvoorbeeld Assassin's Creed II, en voldoet nog niet helemaal aan de wens om terug te keren naar de traditionele formule van weleer, maar zet wel een goede stap in die richting. Het verhaal richt zich eindelijk weer eens op een Assassin, maar weet helaas buiten het begin en het slotstuk geen diepe indruk te maken. Er is genoeg content om je mee te vermaken, met als hoogtepunt de Tales of Baghdad. Voor de rest zullen de randactiviteiten wel bekend aanvoelen als je al eerder Assassin's Creed hebt gespeeld. De grafische Quality modus valt bovendien wat tegen, dus zul je waarschijnlijk de beste ervaring hebben in de Performance modus. Al met al biedt Assassin's Creed: Mirage hoop voor een betere toekomst met een grotere focus op stealth, maar er is nog genoeg ruimte voor verbetering
Pluspunten
- Level design
- Beste parkourgameplay in jaren
- Iconische soundtrack
- Tales of Baghdad
- Grotere focus op stealth...
Minpunten
- ...maar systemen voelen meer als een toevoeging dan de kern van het spel
- Verhaal staat lang stil
- Framedrops in Quality modus
- Saai combatsysteem
- Kwaliteit stemmenwerk is wisselend
7.5
Die combat was ik idd al bang voor.
Niet iedere Assassins Creed game hoeft toch een topper te zijn. Vond Odyssey ook matig en veel te langdradig. Dit Assassins Creed Mirage is een matige tussendoortje. Prima toch. Geen topper maar matig. Geen top cijfer maar nog altijd voldoende. Dan ben je gewoon eerlijk. Dat geroep toeter dat het een topper is en moet zijn door o.a Coola is ook vermoeiend. Je mag het een topper vinden wil nog niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk een topper is. Heb vele reviews al gelezen en zelf beeldmateriaal gezien via YouTube en de conclusie is toch over het algemeen. Matig. Amen.
@coola: Dacht dat jij altijd zegt dat JIJ je mening mag geven? waarom mogen andere dat dan niet.
Redactie kijkt u mee
@Anoniem-4175: en alle kritiek wat volgde hou je natuurlijk geen rekening mee
@Anoniem-1952: en een andere site geeft het een 8. Wat wil je nou eigenlijk zeggen?
Uiteindelijk is Mirage vooral één ding: saai. Het is niet een game met gênante bugs of crashes, maar wel een die niet weet te boeien. Het duurde uren tot de boel op gang kwam, waarna het een suf verhaal vertelde en geen toffe nieuwe ideeën introduceerde. Ik heb me er met tegenzin doorheen gewerkt. Het is tof dat de game wat beter omgaat met zijn setting dan het eerste deel, maar dat ene lichtpuntje doet weinig om het spel verder de moeite waard te maken.
@Kassandra:
Tja en zelfs kan kan je er vraagtekens bij zetten. Valhalla werd goed beoordeeld maar ik vond de game een marteling. Het duurde maar en het duurde maar.
Bij Mirage zijn de meningen heel verdeeld en dat kan want een review is dus maar een mening. Waarbij de een blij is dat je eindelijk weer een Assassin mag spelen zal de ander balen dat de game nog te veel Valhalla elementen bevat.
Deze game schijnt redelijk bug vrij te zijn wat best uniek is voor een Ubisoft game.
Ik erken dat zolang ik de game niet heb gekocht ik geen oordeel kan vellen en doe dat ook niet. Mocht ik de game ooit kopen dan ben ik wel benieuwd hoe ik oordeel maar heb er eerlijkgezegd weinig vertrouwen in.
Vandaag via Ubisoft plus premium voor Xbox. Aan het binnenhalen en vanavond eens kijken wat ik er zelf van vindt.
@Anoniem-2291: ja zeg ik niet maar ik had wel een betere score verwacht .
@Anoniem-3685: ja ik heb deze bewust fysiek gekocht. Even maand spelen en dan op marktplaats naar een volgende liefhebber voor een leuke prijs. Hebben 2 mensen er plezier van gehad.
De game doet het vast goed als ik alleen al kijk hoeveel reacties de review heeft. Persoonlijk toch teleurgesteld na het lezen van verschillende reviews. Hoopte echt dat dit de ommekeer zou zijn van de franchise. Ik zelf vind het gewoon vet 1 gigantische mooie stad en daar dan je ding doen, ipv een groot gebied met generieke dorpjes. Maar nu hopen dat de star wars game wel een toppertje word.
@Anoniem-7891:
Uhm ik weet niet hoor maar je let niet echt op. Ik reageerde als eerste met dat klinkt als een top game. En ik werd meteen aangevallen.
Daarbij ik heb tegen niemand gezegd dat ze de game niet kut mogen vinden
@Anoniem-3724: “Je mag het een topper vinden wil nog niet zeggen dat het dan ook daadwerkelijk een topper is”
Je mag de game matig vinden maar dat wil dus ook niet zeggen dat de game daadwerkelijk matig is.
Goede of slechte games bestaan niet. Er bestaan alleen games die je goed of slecht VIND.
@Anoniem-3724:
Dat zeg ik nergens enige wat ik zeg is dat met alle reviews die ik heb gelezen het als een top game Klinkt voor mij. En de kans is groot dat als ik hem morgen eindelijk kan spelen ik het ook een top game vind.
En dat is het trieste aan deze site ik ( en andere) mogen niet zeggen dat de Assassin’s Creed franchise top is.
@Anoniem-5160: Nou nee daar zit nog wat tussen. Matig dus. En dat is de conclusie na vele reviews. Niet slecht ook niet goed maar matig. Een topper of goed is erg overdreven. Dat is het gewoon niet. Matig.
@coola: Van mij mag zeggen wat je wilt hoor. Als jij het persoonlijk een topper vind dan is dat toch verder prima. Het is in ieder geval vermakelijk. Daar is Ubisoft zeker een topper in vermakelijke games maken. Veel plezier alvast.
@Anoniem-3737: Een game IS nooit matig of een topper. Je kunt een game matig of een topper VINDEN.
Reviews zijn meningen, geen feiten.
@Anoniem-3737:
Dus iemand mag niet persoonlijk vinden dat dit een top game is? Iedereen moet het maar matig vinden om dat de overall score maar een 77 is ?
@Anoniem-3737: Jij hebt dus geen eigen mening ? Je laat die paar reviewers beslissen of de game goed of slecht is ? Dat gaat toch nergens over.
Ik hoor toch via de gamekings review dat zowel de Xbox als pc versie vastlopers had. Dus hopen op een day one patch. En volgens Jelle van Gamekings loopt de PC versie om de 5 minuten vast. Erg slordig weer van Ubisoft.
Dankuwel bol.com voor 1 dag vertraging
@Anoniem-9006:
Dit dus. Daarom laat ik reviews nooit zwaar meewegen of zelfs gewoon nooit mee wegen. Als ik mij zou laten leiden door critici dan had ik zoveel pareltjes gemist.
Hoe dan ook ik heb er zin in om deze game morgen te spelen. En ik weet zeker dat ik hem met plezier ga spelen, maar ik denk dat hij voor mij niet zoals Odyssey en Vahalla een 9,6 gaat krijgen. Er zijn een aantal dingen die ik als een klein minpuntje zie.
@coola: Critici geven ook maar gewoon hun mening. Daar kun je het altijd mee eens of oneens zijn.
@Anoniem-5160: De game GOLLEM is je zeer dankbaar voor deze absolute stelling.
@Anoniem-4128:
Die kritiek van die azijn pissende users op meta critic die altijd wel wat te zeiken hebben? Ja die negeer ik graag.
@Anoniem-5999: Dat is inderdaad de conclusie van het lezen van vele reviews. En het bekijken van vele gameplay beelden. Dat het matig overkomt. Reviews zeggen wel degelijk iets over de kwaliteit en of kwantiteit van een game. Anders zouden ze geen reviews hoeven doen hé. Maar natuurlijk mag een ander persoonlijk het een topper vinden. Smaken verschillen.
@Anoniem-6958: Die game valt daar ook gewoon onder.
@Anoniem-6958:
Geloof het of niet maar er zijn mensen die die game leuk vinden
@Anoniem-4161: Precies, je hebt goede smaak, slechte smaak en flauwe smaak….
@Anoniem-8896: Waaronder? onder objectief slecht? daar heb je zeker gelijk in.
@Smaakmaker: Dat is dan inderdaad erg slordig. Matig dus
Ik begrijp echt niet waarom mensen hier een probleem hebben met de mening van een ander.
Als IK VIND dat het een topper is, dat is MIJN mening, accepteer dat nou eens.
@RegeraFox:
Snap ik ook nog steeds niet. Als iemand de game kut vind ik het best. Ik ga sowieso genieten van deze game.
Vindt het wel altijd jammer dat als ik zeg deze game is top er altijd minimaal èèn droeftoeter is die zegt : je zet je zelf een brevet van onvermogen op of je mening telt niet of jij bent niet serieus te nemen.
@Anoniem-9089: Nou doe je toch precies hetzelfde. Als ik de game matig vind overkomen dan mag dat toch. Matig is nog altijd niet slecht maar ook niet goed. Wel eens gehoord van een middenmoot?
@Anoniem-1416:
Ah dus starfield , Forza Motorsport, the Witcher 3 etc zijn dus ook matig want die hebben ook glitches en freezes.
@coola: Af en toe een vastloper is anders dan de Pc versie die bij Jelle om de 5 minuten eruit vloog. Dus je kunt ook gewoon zeggen dat is niet best dat dit gebeurd.
@Anoniem-5790: Nee, matig is vlees noch vis.
Dan nog liever slecht en legendarisch zijn in je falen, wie wil er nou grijze middenmoot zijn? De Jannes der videogames?
@Smaakmaker:
Ja en andere pc reviewers melden amper crashes dus?
@coola: Die bronnen wat jij noemt zijn puur de positieve reviews met wat slechte er tussen ik zou maar eens gaan kijken naar betrouwbare druk bezochte websites.
De reacties van mensen afgezien van de reviews is ook niet positief veelal woorden als “saai” “Valhalla met meer stealth” “Meteen op marktplaats gezet XD”.
AC is niet meer wat het was
@coola: volgens mij noem je iemand bovenaan in de comments “domme reacties 6jes XD XD”.
Maar jij accepteert iedereen zn mening?
hou toch op
@Anoniem-6689
Omdat ik het persoonlijk ook een domme reactie vind. Is mijn mening
@Anoniem-9953:
Easy allies zijn 100% betrouwbaar
@Anoniem-6056:Je doet matig af als iets vies haha. Het is niet zwart/wit. Matig is niet vies maar net niet goed of slecht. Prima toch. 😉
@coola: Dus wat maakt dat uit? Hij hoort voor iedereen te werken of vind jij van niet? Wat een onzinnige reactie weer.
@Smaakmaker:
Met die redenering is starfield een kut game want ik heb op de pc om het half uur een crash
Trouwens over meningen respecteren. Was jij niet de eerste onder deze review die mijn mening dat ik het vind klinken als een top game niet respecteerde? Volgens mij wel eh
@Anoniem-3357:Zeg nergens dat matig vies is,dat maak jij ervan, blijkbaar werkt dat in jouw hoofd zo.
Maar als jij je graag met het Jannes segment vh leven wilt bezighouden , ook wat betreft videogames, mijn zegen heb je. veel plezier enne vooral sterkte 🙂
@coola: Starfield is absoluut matig. Maar niet om de glitches en freezes. Mirage reken ik daar ook niet op af maar het is wel degelijk slordig. Ze hebben ruimschoots de tijd gehad om de game te optimaliseren. Maar wederom een Ubisoft game met glitches bugs en freezes. Wie kijkt daar nog van op.
@Anoniem-3918: Bedankt. Denk ik. Jij ook vooral veel sterkte met zwart/wit denken. Je reacties zijn ook matig. En je begint me matig de keel uit te hangen. Dus ik laat het hier verder bij. Haha 😉
@Anoniem-3666:
Thja zelfs “top” Games als the Witcher 3 heeft glitches en Freezes. Niet leuk maar ook echt geen ramp.
Mirage zal vast glitches etc. hebben maar zelfs de meeste gematigde Reviews hebben het over Mirage is de meest bug Vrije game in de franchise. Dus ze voor hun doen hebben ze het gewoon goed gedaan.
Er is altijd plek voor verbetering.
@coola: Eens. Er is altijd ruimte voor verbetering. Maar ze hadden al ruim de tijd genomen om de game te optimaliseren. Om de 5 minuten een freeze of crash is toch wel erg te noemen. Maar hoe erg het in werkelijkheid is moeten we zelf gaan ondervinden. Nogmaals ik wens je hoe dan ook veel plezier met de game. Daar gaat het uiteindelijk om. Niemand kan jou dat afnemen toch. Je bent in ieder geval trouw aan je passie voor deze franchise.
Poep game al op Marktplaats gezet
@Anoniem-7037:
Tuurlijk knul.
@Anoniem-5684: kopen.?
@Anoniem-7740: kost maar €45 dus jij wacht op €5?
Een review blijft een mening, echter wat GEEN mening is is hoe de game draait.
Als ik ergens een game op afreken is DAT het wel want wat de een een goed verhaal vindt dat vindt de ander slecht. Bugs en crashes zijn gewoon slecht, daar bestaat geen twijfel over en kan je niet over discuzeuren.
Wat ik dan extra meereken is dat Mirage gebouwd is op de basis van Valhalla. Het is dus geen compleet nieuwe game en dus vind ik de bugs extra kwalijk.
Maar goed Ubisoft games bevatten meer bugs dan het insectenhuis van de dierentuin dus dat mag geen verbazing meer zijn.
Nieuwsflash: 5 ubisoft executives zijn gearresteerd ivm sexual assault
@coola:
Eens, ubisoft is zeker een triple A uitgever, of de games allemaal ook triple A kwaliteit zijn is de vraag…
@Anoniem-1328: Tsja die passie had ik ook lange tijd maar zelfs ik kon Valhalla niet rechtpraten.
Passie is heel goed maar het moet je niet blind maken. Mij maakt het extra kritisch.
@coola: Ik heb het al gespeeld en is zeker een 8 waard , ik heb nog geen framedrop gehad alles is prima , ik denk dat PU hert niet getest geeft met hun 5/10 .
Gelooft men nou echt dat deze 164 comments komen van allemaal bezoekers? Ik geloof er geen reet van. Dit is gewoon Ubisoft zelf die damage controle is aan doen in de comments.
@coola: Ik speel deze game en eerder 85/100.
Als ze alle reacties hadden laten staan waren het er 230 geweest. Goed lees voer voor een game die zo extreem verdeeld is. Bepaalde personen moeten is hun grens kennen en kappen met reageren, ben blij dat er reacties weg zijn gehaald van bepaald persoon, echt vermoeiend die kerel. Ik ga iig deze game niet halen, teveel copy paste wat mij betreft van Valhalla.
@coola:
De meest bugvrije Assassin’s Creed vind ik nou niet echt een badge of honor te noemen.
@Anoniem-3102:
En ik wel.
@Anoniem-9765: Kritisch is goed. Blijf dus vooral Kritisch 😉
@Anoniem-9765:
Ik ben ook kritisch genoeg.
@Wadanda:
Goed om te horen. Hoor nu meerdere positieve geluiden dus komt helemaal goed met deze game.
@coola: Dat betekend dat de andere AC technisch niet af waren bij launch.
@Smaakmaker:
Onzin
@Smaakmaker: Nou ja Valhalla zeker want genoeg spelers konden op een gegeven moment niet verder. Missie meerdere keren gedaan zelf, werkte niet.
Oudere save gepakt- liep de game daar al vast. Toen opgegeven. Niks erger als je meer dan 80 uur in een game hebt zitten niet meer verder kan.
Dus ik zou zeggen dat de game technisch zeker niet af was.
ACreed Odyssey ging nog wel, maar Origins en Valhalla vond ik echt niet leuk!
@Anoniem-6467: De laatste AC was echt vreselijk veel vastlopers gehad.
@Anoniem-6467:
Die game was zeker technisch wel af. Er is ook nog zoiets als gewoon pech hebben dat had jij ook gewoon. Want het valt echt heel erg mee met hoe glitchy Valhalla was.
@Anoniem-8578: ik denk ook dat Coola stiekem Ubisoft is
@Anoniem-7037: ik bied 5 euro
@Anoniem-1075: mario wonder kontschopt al deze games kwa sales en dat op 1 console geloof mij
Een leuke zoethouder tot infinity er is…
Ik ben erg benieuwd. Heb al heel lang geen AC spel gespeeld. Helaas.vertraagd door Bol.
@coola: Zeker weten als Assissen C 1 iets was waarje mee graag speelde is dit je game , ps ik bedoel als je een oudere gamer bent is dit een game geupdate uit het verleden .
@coola: ja zeker joh daarom post je een waslijst aan reviews om maar te pushen hoe geweldig dit is.
Het is een matige game daar is de meerderheid het over eens.
@Robintjuh: bol of post niet leveren?
@Killionaire: En nog zal een zeker persoon hier alles doen om het goed te praten
Klinkt als een ondermaatse game skip
@Anoniem-73:
Kan je nog meer onzin uitkramen of heb je eindelijk het onderste van het vat er uitgeschraapt
@Wadanda:
Klinkt als een top game
Zelf nu de proloog uitgespeeld. Het is een vermakelijke game tot nu toe. Voor mij veel leuker dan die enorme zwakke open wereld Ac games. Als het zich zo voortzet prima game voor de middenmoot van mijn eindejaars lijst. Maar ik hoop dat ze volgend jaar van die zeventjes cultuur afgestapt zijn. En dat Prince of Persia van een Metroid Dread/Ori/ holow Knight niveau gaat zijn. En dat die Star Wars gewoon zijn potentieel waarmaakt.
Phoe saaie game NPC zijn echt houterig
@Anoniem-8148: De game is sowieso wat onstabiel heb ik het idee. Alsof het elk moment kan crashen. Vind het grafisch ook wat tegen vallen. Soms ziet het er wat wazig uit en dan weer mooi maar ook beetje korrelig. Veel te veel motion blur en geen optie om die uit te zetten. Heb het hier dan over de performance mode op playstation 5. De hogere resolutie mode ziet er niet bepaald ook echt beter uit en is wat mij betreft ook onspeelbaar. Erg stotterig en nog veel erger onstabiel.
Bevoordeeld Valhalla ziet er mooier uit en dat is een mega grote game. Het oogt wat onscherp allemaal met washed out kleuren. Is mijn menig. Coola zal het wel weer tegenspreken want die vind alles mooi en prachtig aan Assassins Creed games. Dat gezegd hebbende is de game wel vermakelijk maar kort. Maar dat laatste wisten we al vantevoren dat het geen lange game zou worden. De map is wel toch groter dan ik dacht. En erg sfeervol. Niet alleen het stad gedeelte maar ook het gebied er omheen. Absoluut niet alleen maar een dorre woestijn wat ik ergens las. Je hebt ook mooie oases en moerassen omringd met wuivende palmbomen. Het doet me beetje denken aan Origins maar dan in het klein. Vermakelijke game maar zeker geen topper vergeleken bij Bovengenoemde Origins die in alles een echte topper was. Die heb ik dan ook nog met regelmaat aan staan.
Tja… Gamers willen altijd weer terug naar de basis, want deel 1 was zo tof. Nostalgie lekker laten waar het hoort, zoals jullie kunnen zien wordt niemand vrolijk van die oude meuk.
Godzijdank bestaat Ubisoft+ gelijk even proberen!!!
@Anoniem-73: Zeer matig inderdaad.
@Anoniem-2721: ik zit ook nog steeds in Origins
@Anoniem-5907: Via Bol zelf..
Nu voor 5 uurtjes gespeeld en ik kan zeggen dit is een top game. Op starfield na de beste game die ik nu op pc speel dit jaar. Een paar kleine bugs hier en daar maar voor de rest loopt het prima 4k 60fps stabiel. Gameplay is echt heel erg leuk, zowel het klimmen als de combat is smooth as silk. En de wereld is prachtig, sfeervol en boven al heeft het een perfecte grote.
Verhaal is tot nu toe ook best wel interessant ben echt benieuwd hoe het verder gaat.
Deze game vind ik erg goed. Vooral hoe Bagdad is nagemaakt. Maar mijn favoriete ac blijft Oddessey.
@Anoniem-1404: Origins is en blijft een topper. Goed verhaal. Mooie grote open wereld. En grafisch gezien een hoogstandje.
Tegenvaller van Ubiflop
Dit is de beste Assassin’s Creed sinds Black Flag. Ubisoft is weer helemaal terug en kan met recht weer een top developer genoemd worden.
@Anoniem-4255:
Nou ja om tegen te vallen moet je eerst iets verwachten en dat deed ik hier al niet. Dus de game kan hoogstens bevestigen wat ik vermoed.
Maar goed dat is een vermoeden. Een maat van me heeft er al 7 uur inzitten en die bevalt de game goed. Dus who knows?
@Anoniem-7644: omdat PUn