Volgende maand kunnen we achter het stuur van talloze rallywagens kruipen met EA Sports WRC en in aanloop naar de release zet ontwikkelaar Codemasters hun PR-machine even een versnelling hoger. In een interview met VG247 had men het over de engine die gebruikt zal worden in de game: Unreal Engine 5. Misschien een wat aparte keuze, aangezien Codemasters eerder werkte met hun eigen ‘EGO-engine’ en bovendien heeft EA ook nog eens de Frostbite-engine. Toch was deze keuze voor de ontwikkelaar gegrond: EGO was verouderd en overstappen naar Frostbite kwam wat ongelegen gezien Codemasters aan het begin van de ontwikkeling nog niet aan EA gebonden was.

“EGO was a fantastic engine for us and we made a lot of incredibly good games on that, but it had reached a point where we wanted our stages to be longer and longer and our environments to be bigger and visually richer.

EGO was not going to be able to do that in the time we had and the team size that we had. A big evaluation took place on which engine we should move to and it was actually pre-EA that we made the decision to change – hence Frostbite not really figuring at that point.”

De keuze bleek uiteindelijk goed uit te draaien want, ondanks wat aanpassingen, slaagde het team erin om de game goed te laten draaien met Unreal Engine 5.

“Unreal enabled us to bring across all of our handling physics and essentially plug that into the engine. Unreal has been a great collaborator and so supportive of what we’re trying to do, putting us in touch with other professionals working in Epic to help us fold the engine to our own needs – that’s been a fantastic benefit to the project.”

EA Sports WRC verschijnt op 3 november, lees meer in onze preview.