Preview | Avatar: Frontiers of Pandora – De eerste Avatar-film was buitengewoon succesvol, maar hetzelfde kan helaas niet gezegd worden over de game die toen door Ubisoft werd ontwikkeld. Vorig jaar werd de tweede Avatar-film uitgebracht en deze bracht opnieuw flink wat geld in het laatje. De Franse ontwikkelaar en uitgever brengt binnenkort hun tweede game in de franchise uit en hoopt nu wel hetzelfde succes te boeken. Er wordt in ieder geval voor een andere aanpak gekozen, want de game vertelt nu niet hetzelfde verhaal als de film, want het avontuur speelt zich voor de bioscoopfilm af. Wij konden al vroegtijdig met Avatar: Frontiers of Pandora aan de gang om te zien of deze aanpak zijn vruchten afwerpt.
Bekend terrein
Voordat we begonnen aan Avatar: Frontiers of Pandora, hadden we al een idee van wat we ongeveer konden verwachten van het spel. De eerder vrijgegeven video’s, in combinatie met het feit dat het om een open wereld-titel gaat van Ubisoft, gaf ons het idee dat het een titel zou worden die vergelijkbaar is met Far Cry. Tijdens onze speelsessie kregen we toegang tot een beperkt deel van de map. Hierin konden we vier hoofdmissies spelen en er waren een aantal zijmissies beschikbaar. Het speelbare personage had al toegang tot enkele ontgrendelde vaardigheden/buffs, en we kregen vijf skillpoints waarmee we zelf konden bepalen welke upgrades we wilden ontgrendelen in de skilltree. In totaal konden we tweeënhalf uur met Avatar: Frontiers of Pandora aan de slag.
Dit hebben we eerder gedaan
Al snel nadat we begonnen te spelen met de vroege versie van de game, werd duidelijk dat onze vermoedens juist waren. Het spel vertoont inderdaad sterke overeenkomsten met de Far Cry-titels. Net als in Far Cry heb je verschillende wapens tot je beschikking, maar hier zijn ook primitievere versies van beschikbaar, zoals een pijl en boog. Dit betekent echter niet dat er geen schietijzers zijn, want die zijn er zeker. Door het voltooien van verschillende missies vordert het verhaal, en tijdens je avontuur kun je collectibles vinden. Het overvallen van kampen is ook weer aanwezig en je kunt een beetje craften, eigenlijk alles wat je gewend bent van een Far Cry-titel. Het spel speelt verder lekker weg en ziet er grafisch goed uit, dus fans van Ubisoft openwereldgames lijken met deze titel in ieder geval op hun wenken bediend te worden.
De missies die we konden spelen, toonden het spel echter niet van zijn beste kant. We kregen onder andere een eenvoudige ‘fetch quest’ te spelen en we moesten bewijsstukken aan elkaar koppelen op een specifieke locatie om tot een bepaalde conclusie te komen. Het was alleen niet erg duidelijk welke objecten we überhaupt konden markeren als bewijsstukken. Zelfs het moment waarop we konden vliegen op een Ikran maakte ons niet extra enthousiast. Hoewel het leuk is om met het exotische wezen door de spelwereld te vliegen, zijn we vliegen inmiddels gewend van Far Cry-titels. We hadden gehoopt op opvallende elementen die Avatar: Frontiers of Pandora zou onderscheiden van andere titels van de Franse ontwikkelaar, maar helaas was dat niet het geval. De grote vraag is dan ook: was de demo gewoon niet zo goed in elkaar gezet, of is dit echt een ‘simpele’ Far Cry-kloon in een Avatar jasje?
Is daar iemand?
Naast het spelen van (zij)missies hebben we ook de wereld zelf kunnen verkennen. Niet alleen om te beoordelen of deze er interessant uitziet, maar ook om te zien of er bijvoorbeeld willekeurige gebeurtenissen plaatsvinden. De vroege versie die wij speelden, liet in ieder geval zien dat de wereld er inderdaad uitziet zoals in de films. De weelderige omgeving is voorzien van exotische planten en dieren, wat er mooi uitziet. Het is echter belangrijk om goed op te letten, want schijn bedriegt: ogenschijnlijk mooie planten of bloemen kunnen bij benadering bijvoorbeeld giftige stoffen afgeven. Het is dus van belang om vertrouwd te raken met de flora en fauna om je heen. Het is jammer dat we verder maar weinig dingen om ons heen zagen gebeuren. We hebben af en toe wat dieren gezien en één keer waren twee van hen betrokken in een gevecht, maar dat was het. Hopelijk zal er in de uiteindelijke versie van de game meer activiteit te bespeuren zijn.
Voorlopige conclusie
Onze speelsessie met de vroege versie van Avatar: Frontiers of Pandora heeft eigenlijk weinig met ons gedaan. Onze vermoedens dat het een Far Cry-achtige titel zou worden werd namelijk bevestigd. De missies die wij te spelen kregen waren ook niet bijzonder en/of vrij basic. Het heeft ons hierdoor dan ook niet helemaal duidelijk gemaakt of Avatar: Frontiers of Pandora een eigen identiteit heeft. De enige manier om daar achter te komen is door meer uren in de game te stoppen en dat zal kunnen als we de review-versie binnen krijgen. Op basis van wat we nu hebben kunnen ervaren, kunnen we zeggen dat het zeker geen slechte game zal worden. Het speelt namelijk lekker weg, de wereld is erg interessant en grafisch is het in orde, maar we kunnen nu simpelweg niet zeggen hoe goed de game uiteindelijk zal zijn. We hopen vooral dat we de wat mindere content hebben kunnen spelen in de preview en dat de uiteindelijke game meer van een eigen identiteit laat zien.
Deze game staat heel hoog op mijn lijstje het is tof om te lezen dat de game wegspeelt als Far cry daar houden we wel van .
Ubisoft schotelt weer een game voor die we al gespeeld hebben voordat het uitkomt.
Erg veel zin in. Gaat weer top worden.
@coola: ik heb er ook wel zin in
@Rahl: Dat kun je op dit moment ook van elke andere ontwikkelaar zeggen.
@Anoniem-2449:
Ja…. Leuk maar andere ontwikkelaars mogen het doen. Ubisoft moet op alles afgestraft worden want Ubisoft is een k.u.t. bedrijf.
@jimke1: “het is tof om te lezen dat de game wegspeelt als Far cry”
Vind ik ook geen probleem.
@coola: Haha blijkbaar niet uit de eerste previews zoals Ubisoft beaamt weer een 7.0 game opnieuw tevreden met de middelmaat.
@Smaakmaker: Ik geef de game zelf wel een cijfer. Hoeft niemand anders voor mij te doen.
@Smaakmaker: Of een game middelmaat is of niet, dat is een mening. Geen feit.
Budgetbak game.
@jimke1: Ja,maar jij hebt de goesting niet om game te installeren zei je over Cyberpunk. Voor deze game dan wel?
@Smaakmaker:
Dat de game op de meeste sites maar een 7 krijgt betekent op geen enkele manier dat het maar middelmaat is omdat iedereen gewoon zelf bepaald wat ze wel of niet top vinden daar heb je je geen meta critic of open critic voor nodig.
Als iemand deze game of een andere game die op critici sites maar een 7 scoort een top game vind heb jij niet het recht om te zeggen dan neem je al genoegen met middelmaat want jij en ook playsense of kotaku bepaald niet wat er middelmaat is
@Smaakmaker: hou nou toch eens op met zeiken als coola het een goede game gaat vinden moet ie dat toch lekker zelf weten
@Silencer:
Voor jou misschien. Voor mij is het day one
@Silencer: inderdaad zal wel weer veel van het zelfde zijn saai en niet boeiend.
@Anoniem-8449: Hij denkt volgens mij dat die cijfers op metacritic feiten zijn. Niet dus.
@Sativa604:
Oh is dat een feit dat het meer van het zelfde is en saai? Is volgens mij namelijk niet bewezen en enkel mening. Mijn mening is dit klinkt erg interessant
@Silencer: Je hebt het over Robocop ? Dat ziet er pas slecht uit man.
Games met zo’n licentie zijn vaak niet heel erg goed.
Datzelfde idee heb ik hierbij ook, maar laat me graag verrassen.
@Smaakmaker:
Dit is nu precies waar ik me aan stoor. Er zijn maar een handvol titels die je fantastisch vind en de rest is prima tot slecht. We hopen allen dat je game, waar je erg naar uitkijkt een 9 of 10 word maar we weten met z’n allen dat 98% niet de 9 aanraakt. Tóch verwachten we het en als het niet zo is, dan is het een kutbedrijf. Logisch!
@Anoniem-1195) Ik heb nergens gezegd kut. Ik heb gezegd zo te zien dat Ubisoft ook met deze titel weer tevreden is met een zeven cultuur. En dan bedoel ik niet de mensen die aan deze game werken maar de spreadsheet managers. Want waarschijnlijk gaan we ook van deze game te horen krijgen dat een jaar extra ontwikkeling of misschien wel 2 de game stukke beter had gemaakt. En wil Ubisoft zich tot de top ontwikkelaars moeten ze af van die mensen die maar de makers blijven pushen om iets uit te brengen wanneer hun het willen ipv het uit te brengen wanneer het echt topnotch is.
@Smaakmaker: “Ik heb gezegd zo te zien dat Ubisoft ook met deze titel weer tevreden is met een zeven cultuur”
Dat is toch gewoon jouw mening ?
Dus het kan niet zo zijn dat als iemand deze game straks speelt dat die persoon deze game misschien wel een 9 gaat geven ?
Jij snapt niet helemaal dat reviews altijd subjectief zijn.
@Anoniem-3199: Nou niet alleen mijn mening maar meningen van vele met mij. Maar Ubisoft moet af van die mensen die makers blijven pushen games uit te brengen wanneer het eigenlijk nog niet zover is zoals met Mirage.
@Smaakmaker:
Met jou retoriek gaat Skull and bones geweldig worden en nu niet komen met dat is anders want dat is totaal niet.
@Smaakmaker:
En er zijn ook heel veel mensen die net als coola het een top ontwikkelaar vinden. Maar volgens jou hebben die natuurlijk allemaal een brevet van onvermogen opgespeld.
@Smaakmaker: “Nou niet alleen mijn mening maar meningen van vele met mij”
Dat kan toch ? Prima. Maar dat wil niet zeggen dat iedereen het met die mensen eens is.
@Anoniem-8449: iedereen bepaald zelf of hij iets leuk vind ja of nee. Maar metacritic geeft wel n beeld wat de gemiddelde gamer er van vindt. Als de meesten het matig vinden dan zal daar wel n kern van waarheid in zitten. Bij anderen is n kinderhand snel gevuld blijkbaar.
@Anoniem-7153: “Bij anderen is n kinderhand snel gevuld blijkbaar”
Anderen hebben gewoon een andere smaak. Meer niet.
@Anoniem-4282: wansmaak idd
@Anoniem-4818: Das jouw mening.
@Anoniem-4282: Ubisoft is toch al lang niet meer de Ubi van de eerste Far Cry of eerste AC. Verneuwend. En de eerste delen daarna ook. Nu is het allemaal hetzelfde in n vernieuwd jasje. Alle eerste reacties van deze Avatar game precies herzelfde.
@Anoniem-9813: “Nu is het allemaal hetzelfde in n vernieuwd jasje”
Kijk naar Spiderman 2, kijk naar God of War Ragnarok. Daar geld toch hetzelfde voor ?
Er zijn zoveel games die constant hetzelfde doen.
Ik vind het jammer en heb totaal geen zin in een far cry in Pandora game. Mijn hoop is gevestigd nu op starwars outlaw.
@Anoniem-9813:
ik vind van wel. ik vind dat Ubisoft nog steeds levert wat ik leuk vind.
@Anoniem-4818:
jij gaat niet bepalen wat wansmaak is. als iemand deze game goed vind of far cry of Assassin’s Creed dan is dat zijn keuze en smaak en daar is niks wansmaak aan,
@Anoniem-6852: toch krijgen die games het voor elkaar om je tot het einde geboeid te houden. Als ik aan n nieuw AC begin dan is het na zo’n 8 uurtjes wel klaar. Waarom lukt Ubi dat dan niet?
@Anoniem-7089: Dan vind je waarschijnlijk Ubisoft games niet zo tof. Dat kan.
Far Cry <3
@Anoniem-2808: niet meer. Wat ik jammer vind. Vond ze altijd een van de betere studios. Die glans zijn ze al n tijdje kwijt. Alleen Anno is goed.
@Anoniem-7089:
Waarom heeft de laatste ac game mij dan 27 uur vermaakt. Ragnarok was ik na 12 uur al zat.
@Anoniem-7989: Waarom bij Ragnarok dan zo kort?
@Anoniem-6852: Waarom krijgt Rockstar dat wel voor elkaar dan? Duurt (te) lang voor dat ze iets uitbrengen. Maar het is altijd n stuk beter dan Ubi. Parodie op GTA, Watch Dogs. Ook alweer matig.
@Anoniem-6852: De games die je opnoem zijn vervolgen. Dan is het logisch dat ze nagenoeg hetzelfde doen als hun voorganger. Dit is geen vervolg. Ubi gebruikt dezelfde formule in veel van hun verschillende franchises.
Grote FarCry fan. Dit zie ik als FarCry 6.5……GOTY 2023
@Anoniem-4764: Is totaal anders. Want daar weten ze al jaren een game niet goed te krijgen. En is het fundament van de game al niet goed. Dat is hier en bij Mirage in orde. Alleen door het verplicht moeten rushen word het laatste niet verfijnd. Dat is een beetje het probleem bij Ubisoft games.
@PowerYourDreams: Jij hebt wel elke dag een andere game of the Year
@Anoniem-3199: Reviews zijn meningen dat klopt. Maar de mening die vrijwel terugkomt bij Ubisoft is de zeven cultuur is. En sommige dingen die niet goed zijn zoals een Ai zijn gewoon feitelijk. Dat heeft niets met een mening te maken.
smurfen met guns , wat geweldig !
@Smaakmaker:
De AI kan verbeterd worden maar is bij Mirage verre van slecht. Het is geen feit dat AI slecht is enkel een mening.
Het enige wat echt top is bij Ubi is de marketing. Ze verkopen altijd goed. Jammer dat dat weinig zegt over de kwaliteit van hun games.
@Anoniem-7319:
Hun laatste twee games vind ik kwalitatief toch echt wel goed. Kwaliteit is vaak ook een mening dingetje
Ik heb nog nooit een farcry game gespeeld, behalve ooit een demo . Dus zal deze voor mij nieuw aanvoelen. En hele mooie werelden neerzetten kan Ubisoft prima, dus deze staat op mij wishlist! Gisteren Mirage 100% gefinisht. Nu nog eerst AC Nexus.
@Anoniem-4411: Ben alleen beter gewend van Ubi. Ze kwamen toendertijd met goede nieuw IP’s. Far Cry, AC en Splintercel. In die tijd echt mega goede games.
Vind dat ze voorbij zijn gelopen door andere studios. Wat jammer is want potentie/financien zijn er wel.
@Anoniem-7733: Nee hoor dat is geen mening dat is een feit. Als je daar iemand de bos in lokt en de andere naast hem doet niets dan spreken we van extreem slechte ai. Dat is geen mening dat is gewoon een feit.
De meeste film games zijn niet goed zelfs als ze van goede films afkomen.
Ubisof is een ontwikkelaar die op haar best “redelijke” games aflevert zonder enige serieuze vernieuwing (op zich niet erg als de base gameplay maar goed is) en dat in combinatie met de slechtste film van 2023 (nou ja hij moet die plaats delen met Rise Of The Beasts).
Ik zie niet in hoe dit goed kan gaan worden.
En ja ik weet dat de film een fuckton aan geld opleverde. Maar dat maakt de film niet goed.
“Naar mijn mening heeft Ubisoft weinig verbeteringen doorgevoerd of zich verder ontwikkeld sinds de tijd van Far Cry 3, waardoor het ontzettend eentonig is geworden.”
Dit zegt IGN. Dat is nou precies waar de meesten tegen aanlopen bij Ubi games. De meeste mensen die al mee lopen van af de eerste Far Cry snappen dit wel.
@Smaakmaker:
Waar heb jij het over? Bij Mirage komen guards met zn tweeën kijken als ze beiden iets opmerken.
Dat AI slecht is is verre van een feit
@Anoniem-6852: Er zijn inderdaad zat games die steeds hetzelfde doen maar daar is de game play alsmede het verhaal goed.
Ja Spider-Man 2 speelde in New York af maar wel een HEEL beter New York als de 1ste game.
En verder waren het verhaal en de gameplay tof. De sidequest met Howard raakt me diep.
Maar met Spider-Man kan je ook wat want de zaadjes voor deel 3 zijn al gezaaid en heb er nu al zin in.
Of Red Dead Redemption waarvan ik de heruitgave speelde waarbij elke missie tof was.
Vergelijk dat met de laatste Assassin’s Creed games of Far Cry en het verschil is groot. Het was allemaal fetch quest en doe dit doe dat.
Combineer dat met een van de saaiste films ooit gemaakt en ik zie niet in hoe dit een goede game kan worden.
@Anoniem-382: Toch vind ik Far Cry 5 en 6 de beste delen. Maar dat is dan weer mijn mening.
@Anoniem-7768: Nope dat is juist het probleem.
Ik blijf het bijzonder vinden dat previews zo gigantisch van elkaar kunnen verschillen. Gister een preview gezien die precies het tegenovergestelde vertelde. Natuurlijk was de Far Cry feeling aanwezig, maar deze gaf aan dat de game een eigen smoel heeft. Als die toch aan een andere game moest denken zat deze meer in de richting van Mirrors Edge te denken. Dit gezien parcour toch erg belangrijk is en je net als van Mirrors Edge echt van hot naar her aan het klouteren was.
Nou ben ik gelukkig erg makkelijk, want een nieuwe Far Cry maak je me gelukkig mee en een nieuwe Mirrors Edge ook. De combinatie klinkt bij mij als muziek in de oren, dus voor mij gaat deze game er zeker komen! Alleen het wordt niet zoals een echte nieuwe Far Cry een Day One, andere games gaan dan toch voor.
@Anoniem-7903: Die krijg ik dan niet uitgespeeld. Omdat ze rete saai worden. Dat is mijn mening.
@Anoniem-791: Dan verschillen we van mening. Prima 🙂
@Smaakmaker:
Wat nou nope? Ik heb game toch zelf gespeeld en heb elke keer meerdere guards op mijn dak gekregen als ik ging fluiten
@Anoniem-5086: Ik heb de game ook een paar uur gespeeld en als ik op normal floot naar een bewaker kwam diegene die er naast stond kwam niet kijken. En kwam naderhand ook niet even kijken waar zijn mede bewaker bleef als ik hem had vermoord.
Dan maar even wachten tot de game in Gamepass of PS+ extra komt. Alleen voor topgames wil ik nog betalen, massa is geen kassa voor mij.
@Anoniem-9681: Ubisoft is zeker geen kut bedrijf ze maken goede en top verkopende games.
Dat de hardcore gamer nerds niet kunnen begrijpen dat deeltje 2 3 4 enz nou eenmaal geld binnen brengt en goed verkoopt is hun probleem.
@Dopekoe: had preview gezien op playstation acces en dat vond ik wel prima naar verwachting denk dat ze nog wat puntjes op de i gaan zetten
@Anoniem-4282: tjah je kan een spel ook objectief beoordelen en dan he ik het over de technische kant.
Ja er is een mening wat betreft verhaal of immersie maar als iemand mij goed uitlegt waarom hij iets niet goed vind wil ik daar vaak wel naar luisteren
@Anoniem-6852: tjah je hoeft ook nite het wiel opnieuw uit e vinden .
Beiden spellen en dan neem ik horizon ook even mee waren in MIJN ogen verbetering op deel 1 met leuke gimmicks of technische verbeteringen.
Verhaal en gameplay wise was het voor mij ook zo
@Anoniem-7989: dat kan en ligt aan jou toch niets erg aan?
Een gaat voor kwaliteit andere voor kwantiteit
@Anoniem-7733: mwah als de ai basis dingen niet goed doet?
En van wat ik heb gezien was niet veel soeps maar als het je spel plezier niet bederft is toch prima?
@Anoniem-5086: welk niveau speelde je?
Kan zijn dat de voorwaarden anders zijn hoger niveau en of andere gebeurtenis er voor.
Wat ik zag was dat letterlijk iemand gekilld werd naast andere en er gebeurde nietss
De previews gelezen en gezien en weer zijn de spreadsheet managers de baas binnen de ontwikkeling studio’s bij Ubisoft. Want de conclusie het is vermakelijk maar game heeft eigenlijk nog langer nodig om top te zijn. Maar die krijgen de developers niet helaas. Dus tijd om dat te veranderen wil je echt absolute topgames krijgen van Ubisoft.