Team Ninja werkt momenteel aan Rise of the Ronin, een PS5-exclusieve actiegame met een open wereld die ons naar het 19e-eeuwse Japan brengt. De ontwikkelaar ging in gesprek met Game Informer en daar kwamen enkele interessante weetjes uit.
Je speelt als een naamloze ronin – gaf de titel het al weg? – die werkt als een soort huurling (‘Veiled Edge’ genaamd). Het personage zal echter geen kartonnen bord worden: hij krijgt zijn eigen personaliteit en achtergrondverhaal. Het is niet helemaal duidelijk of hier een character creator bij zal komen kijken.
Deze game zal zich afspelen in de historische Bakumatsu-periode, eigenlijk de laatste dagen van de Edo-periode. Er wordt een vergelijking getrokken met de NioH-games (van dezelfde ontwikkelaar): Rise of the Ronin speelt zich historisch gezien later af dan NioH en er zullen dus ook meer ‘moderne’ zaken in de game zitten, waar NioH eerder traditioneel was. Verwacht hier ook geen supernatuurlijke of paranormale elementen zoals in NioH.
Voor het eerst waagt Team Ninja zich aan een openwereldgame en dit is een echte uitdaging gebleken. Er zullen in totaal drie grote steden zijn die je zal kunnen verkennen: Yokohama, Kyoto en Edo (een historische naam voor Tokio). Uiteraard zal je ook de gebieden rond deze steden kunnen exploreren. Hiervoor kan je beroep doen op je trouwe paard of een zogenaamde ‘glider’ waarmee je de lucht onveilig kan maken.
Ook zal je in Rise of the Ronin enkele beslissingen moeten maken, die invloed zullen hebben op het verhaal. Verwacht echter geen extreem uitgebreide opties, maar er zullen wel verschillende eindes zijn. Deze zijn gebaseerd op de banden die je zal maken met verschillende personages.
“So you have a lot of characters that you meet throughout the story that you can develop bonds with. And a lot of side quests are also tied to these historical figures. And they’re also the system of forming bonds with lands and different locations. So, by helping out people in certain lands, you can deepen your bond with them. A lot of motivation for exploring the world is centered around these systems of bonds with characters and locations.”
Wat betreft de combat, zal je duidelijk de invloeden merken van NioH. Het wordt een uitdagende game, waarbij je goed de aanvalspatronen van je vijanden zal moeten leren. Er zullen ook verschillende wapenstijlen zijn, dus je zal per situatie moeten beslissen welke stijl het beste past. Onze ronin heeft echter meer in zijn arsenaal zitten dan enkel een katana, want je hebt ook (onder andere) geweren en een grijphaak ter beschikking.
Net zoals in NioH (en andere Soulsborne games) zal je ook hier vooruitgang verliezen als je doodgaat. Er is daarnaast echter ook een ander apart XP-systeem, waarbij je geen progressie verliest bij het doodgaan. Verwacht hierover meer details ergens in de toekomst.
Rise of the Ronin verschijnt op 22 maart 2024, check de meest recente trailer nog eens hieronder.
Ik moet nog aan Ghost of Tsushima (Ps5 versie) beginnen, dus die gaat voor
Tja na Ghost heb ik wel weer zin in een game met Japanse setting maar de algehele moeilijkheidsgraad van Team Ninja games is een barrière.
Hopen dat dit wel een goede game is. Wo long viel maar erg tegen. Veel te veel herhaling. Open wereld zal dat wel meevallen hoop ik.
Hier kijk ik wel naar uit. Ziet er goed uit tot dusver. En de NioH games waren een leuke souls variant. Soort Elden Ring in Japan dit? Ik hoop het.
Jammer dat het weer de zoveelste souls like is.. een fatsoenlijke Ninja Gaiden type soort game had ik veel toffer gevonden.
Bijna klaar met mn platinum voor Sekiro dua de timing is goed. Krijg er nog geen goed gevoel bij. Hopelijk is t geen ps3 spel zoals Wo Long
Ik weet het toch niet Wo long vond ik slecht gaat zeker geen dag 1 game worden voor mij .
@jimke1: nioh reeks water huist erg goed dus het zegt nog niks wie long voel erg tegen ja
jammer, ik had wel zin in een open world game in Japanse setting…. maar ik heb niets met games waar je je dingen verliest als je sterft. leuk voor diegene die deze type games wel kunnen smaken, maar voor mij is dit een pass.
Nee toch…. Zonde dat het weer een soulslike game is. Had liever een mooie Ghost of Tsushima achtige game gehad.