Special | The Last of Us: Part II Remastered – Naughty Dog bracht ons in 2020 The Last of Us: Part II. Een meer dan uitstekende game die het verhaal van Ellie verder vertelde en schokkende gebeurtenissen niet schuwde. Sindsdien blijft de franchise de gemoederen ook bezighouden. Zo is het origineel weer opnieuw uitgebracht als remake voor de PlayStation 5, is er een tv-serie en meer. Helaas is de multiplayer game geannuleerd, maar klagen mogen we niet echt. De geprezen game uit 2020 is nu immers terug als remaster voor de PlayStation 5. Wij zijn ermee aan de slag gegaan en vertellen je er graag meer over.
Nog altijd een must have
The Last of Us: Part II Remastered is qua ervaring, gameplay en meer identiek aan de game die vier jaar geleden uitkwam voor de PlayStation 4. Mocht je één van de weinigen zijn die de game nog niet gespeeld heeft, dan is in zekere zin onze review van toen nog altijd relevant. Check die review zeker even om meer te weten te komen over wat deze titel zo goed maakt. In deze remaster krijg je namelijk precies hetzelfde avontuur voorgeschoteld, maar dan natuurlijk in de meest up-to-date vorm gezien er na de oorspronkelijke release meerdere updates zijn verschenen. En als je afvraagt of dat ene minpunt van toen – het wat onhandig wisselen van wapens – nog steeds van kracht is: ja, dat is het geval. Moet je er van wakker liggen? Nee hoor.
De game is vier jaar na de oorspronkelijke release nog altijd even ijzersterk, maar feit is natuurlijk wel dat het nog vers in het geheugen zit. Sterker nog, je zou je af kunnen vragen of een remaster niet een beetje onzinnig is voor een game die zo jong is. Daar valt over te twisten, maar gelukkig heeft Sony nu wel van z’n ‘fout’ geleerd. De remake van de eerste game, die in 2022 uitkwam werd voor de volle prijs verkocht. Nu heeft men ongetwijfeld meer werk gehad aan die game vanwege de leeftijd van het origineel, maar om nu dik € 80,- te betalen voor een titel die reeds meerdere malen is uitgebracht, ging velen toch wat te ver.
Een nieuwe aanschaf van The Last of Us: Part II Remastered is met € 49,95 voor de standaard editie een heel stuk schappelijker. Als je de game in 2020 gemist hebt, dan kan je de remaster blind aanschaffen, want het avontuur is fantastisch. Als extra krijg je er nog de No Return modus, alsook andere extra’s bij. Met andere woorden: het is een compleet pakket. Maar hier komt het: als je de game reeds in bezit hebt, dan word je deze keer niet belazerd en kan je gewoon voor een tientje upgraden. En dat zien we natuurlijk graag. Voor dat tientje krijg je namelijk een hoop extra content, waarmee haast gesteld kan worden dat de upgrade prijs aan de lage kant is. Een veel betere benadering dan bij de remake van het origineel dus.
Meer power, meer genieten
Met de PlayStation 5 hebben we natuurlijk meer kracht tot onze beschikking en dus mogen we in technisch opzicht een upgrade verwachten. Feit is dat de game er op de PlayStation 4 ontzettend goed uitzag en qua performance ook buitengewoon goed presteerde. Bij deze nieuwe versie mogen we natuurlijk een upgrade verwachten en hoewel The Last of Us: Part II al een update heeft gekregen voor de PlayStation 5, draaien we nu vanuit de box op een hogere performance. Hierbij heb je twee visuele opties ter beschikking: Quality en Performance. De verschillen zijn zo op het eerste oog relatief klein, omdat het van nature een game is die goede prestaties levert. De Quality modus geeft de voorkeur aan de resolutie, zoals je zou verwachten en dat is natuurlijk 4K. De game ziet er in deze modus werkelijk schitterend uit en mikt op een framerate van 30fps, die nagenoeg stabiel is.
Toch is die framerate optie vandaag de dag steeds minder populair, want voor de meer soepele ervaring moet je gewoon 60fps hebben. Dat is wat de Performance modus biedt, waarbij de output qua resolutie 1440p is met upscaling naar 4K. De framerate is in deze modus stabiel 60fps. Mocht je echter over een scherm beschikken dat 120Hz ondersteunt, dan is het mogelijk om de ‘Onbegrensde framerate’ aan te zetten, waarbij de framerate nog verder toeneemt waar mogelijk. Hierdoor neemt de souplesse van de gameplay nog verder toe en ons advies is om zowel voor Performance als deze optie te gaan, want dat levert domweg de beste speelervaring op. Ja, de resolutie is minder dan in de Quality modus, maar de game is dermate mooi dat je die concessie accepteert.
Extra content
The Last of Us: Part II is van zichzelf als het op de gewone ervaring aankomt identiek aan het origineel. Zoals reeds aangehaald verwijzen we je voor een meer inhoudelijke behandeling daarvan naar onze review van toen, gezien die nog altijd relevant is. Nieuw zijn echter een aantal toevoegingen aan deze editie. De belangrijkste toevoeging is wat dat betreft de No Return modus, waar we zo wat dieper op ingaan. In aanvulling op deze nieuwe modus is de game ook voorzien van een drietal levels die onafgewerkt zijn. Deze levels zijn in ontwikkeling geweest, maar werden vanwege verschillende redenen geschrapt. Je kunt nu door deze levels heengaan, waarbij je commentaar krijgt van de mensen bij Naughty Dog.
Niet alleen is het leuk om wat onbekende gameplay te ervaren, ook is het best wel leerzaam. Ontwikkelaars leggen namelijk kort en bondig uit waarom ze bepaalde designkeuzes in die levels hebben gemaakt, wat een boeiend inkijkje geeft in de gedachtegang van de mensen achter de game. Achter verschillende elementen die ons als gamers tijdens het spelen zo vanzelfsprekend lijken, zit een interessant proces. Niet alleen is het leuk die levels even te spelen, wat je in pakweg een half uurtje doet, ook is het leerzaam omdat het een boeiend kijkje in de keuken geeft.
Geinig is de toevoeging om muziek te maken. Het is een kleine extra modus in de game, waarin je de mogelijkheid krijgt om met Joel, Ellie of Gustavo de gitaar erbij te pakken. Dit zat natuurlijk als onderdeel in de singleplayer, wat nu ook apart beschikbaar is. Je kunt gitaar spelen, maar bijvoorbeeld ook op een banjo aan de slag. De opties zijn qua muziek maken best wel uitgebreid, dus het zal ons niet verbazen als er vroeg of laat video’s verschijnen waarin spelers bekende nummers naspelen. Voor dergelijke video’s zijn er verschillende visuele opties qua achtergrond en camera, waardoor deze kleine modus uitgedacht en afgewerkt aanvoelt. Buiten deze nieuwe features, is de game ook nog voorzien van commentaar opties die je aan kunt zetten tijdens het spelen van de game voor meer context.
Geen weg terug
De No Return modus is de belangrijkste nieuwe toevoeging aan de game, wat een significant onderdeel is in een roguelike opzet. Je krijgt in deze modus een reeks van levels gepresenteerd die allemaal uit de singleplayer komen. Je doel: zorg dat je overleeft voor een bepaalde tijd of versla golven van vijanden; met varianten daarop. Ondertussen moet je looten en elke keer als je een level hebt voltooid, ga je terug naar je veilige basis alwaar je upgrades kunt toepassen op je wapens, maar ook skills. Zo bereid je je voor op het volgende gevecht en aan het einde van de rit tref je een eindbaas die je moet verslaan. Missie gelukt? Dan begint het riedeltje van voor af aan opnieuw.
Dat is het in feite en hoewel dat niet echt uitgebreid klinkt, slaat de ‘significante’ duiding vooral op de doelstellingen en unlocks. Je kunt No Return met een hele rits van personages spelen en wat een motiverende factor is, is dat je per personage heel wat dingen kunt unlocken. Versla je de eerste eindbaas, dan speel je een tweede vrij. Versla je die, dan speel je de derde vrij. Gezien de structuur van No Return willekeurig wordt gegenereerd is elke run per definitie anders, maar omdat je ook steeds meer en meer vrijspeelt, neemt de variatie verder toe. Dat is wat die push moet geven om te blijven spelen.
De unlocks beperken zich zeker niet tot eindbazen, want ook kun je nieuwe skins vrijspelen, een nieuwe tear van vaardigheden, wapens en ga zo maar door. Meer dan eens zijn de unlocks die je met personage A vrijspeelt beschikbaar bij personage B, en die speelt weer dingen voor personage C vrij. Dit vormt weer aanleiding om No Return niet alleen veel te spelen, maar ook met alle beschikbare (en vrijgespeelde personages). Ieder personage komt namelijk weer met een eigen set van perks, waardoor de gameplay nog gevarieerder wordt. Om daar dan nog een schep bovenop te doen, krijg je ook nog te maken met modifiers die de gameplay genuanceerd aanpassen én je hebt de optie om op basis van allerlei parameters je eigen game op te zetten. Met andere woorden: No Return heeft genoeg te bieden én het is ook erg leuk om te spelen.
Conclusie
Je kan natuurlijk de vraag stellen of het echt nodig is een game uit 2020 van een remaster te voorzien, met name omdat de game al een PS5-update heeft gehad. Misschien niet echt, maar Naughty Dog rechtvaardigt de uitgave door er een nieuwe modus en geschrapte content aan toe te voegen. Sterker nog: je kan als bezitter van het origineel voor een tientje upgraden. Dat is een dermate laag bedrag waar je dusdanig veel voor terugkrijgt, dat we absoluut niet mogen klagen. Als je toen ontzettend hebt genoten van The Last of Us: Part II en die ervaring opnieuw wilt beleven met aanvulling van nieuwe (lang speelbare) content, dan is het een no-brainer. De originele game zelfs nooit gespeeld? Dan is deze remaster dé perfecte manier om één van de hoogtepunten uit het PlayStation 4-tijdperk te ervaren, dat je eigenlijk toen al niet had mogen missen.
Misschien is een remaster inderdaad niert helemaal nodig voor een vrij recente game, maar de No-Return modus klinkt heel vet. En dat voor een tientje extra! Hoe meer TLOU, hoe beter wat mij betreft 🙂
Saaie game die echt veels te lang duurt.
Deel 1 is echt zoveel beter.
Had hem meteen bij aankondiging besteld. Dit weekend kan ik weer los, heerlijk!
Denk dat ik de savegames overzet, de platinum trophy laat pingen en dan de game rustig zonder collectable stress ga spelen.
@Anoniem-1235:
Oneens. Ik vind Part II vele malen beter.
Ik ben er klaar voor.
Ik wacht wel even op de video’s die de twee versies vergelijken, want daar is een remaster voor te doen toch?
Die andere content hadden ze namelijk net zo goed als dlc kunnen uitbrengen.
@Oldskool-NL:
Ik oordeel liever zelf. Dat tientje kan ik wel missen. Die extra content ga ik niet eens spelen.
@Anoniem-7126: dat is precies wat men bij Naughty Dog wilt; dat iedereen denkt; het is maar een tientje, kan ik wel missen.
Maar ik heb net de DF vergelijkingsvideo gekeken en er is echt nauwelijks verschil. Die lui daar bij ND zijn gewoon luie donders die een belachelijke nepremaster uitbrengen en dan het label “goedkoop” eraan hangen.
Dit is een nutteloze remaster die een dlc had moeten zijn.
@Oldskool-NL: “Maar ik heb net de DF vergelijkingsvideo gekeken en er is echt nauwelijks verschil”
Echt he ? Deze ‘remaster’ is zo’n onzin.
@Anoniem-197: man man man… en iedereen trapt er weer in. Een beetje verschil in draw distance van gras poeh poeh… dat zat me ook echt dwars in het origineel. Echt wat een BS.
“foutje” van sony met deel 1 remaster? Hoezo dan? Het voordeel van deze remaster is dat het origineel van de ps4 compatible is met de PS5 en een simpele upgrade voldoet. Tlou 1 had dat niet. Dat was een PS3 titel die niet zomaar even op de ps4 gespeeld of geport kon worden. Daar zat veel meer tijd en energie in. Ja de volle mep is duur, maar was wel enigszins begrijpelijk.
@Oldskool-NL: liever een tientje dan dat onnoemelijke bedrag van de remaster van deel 1.
@redactie: “tear” ik denk dat jullie “tier” bedoelen.
@Oldskool-NL: Mensen hiervoor laten betalen is schandalig.
@Oldskool-NL: ND luie donders noemen…ze hebben wel de 2 beste games aller tijden op hun palmares vriend
@Anoniem-9010: oh sorry man. Het spijt me dat ik deze opmerking heb gemaakt over deze 100% integere game studio. Dit is gewoon een luie cashgrab, als je dat niet ziet heb je Naughy Dogshit in je ogen.
@Anoniem-9010: nee hoor, slechts kritiek.
Dit gaat schitteren in/op/met(?) 120Hz
@Anoniem-9010: nou nee,dat is witcher 3 getuige 820 prijzen 50 miljoen copies sold GOTY 2 legendarische dlc´s,productie,aparte koor voor soundtracks
/en nu werken maar liefst 330 ontwikkelaars aan deeltje 4
@Anoniem-1235:
Hou nou eens op met die eeuwig terugkomende opmerking. Nu weten we het écht wel hoor!
@Oldskool-NL:
Het is echt duidelijk wat je wil zeggen hoor. En prima dat je boos bent, maar denk aan je hart.
Op yt digital foundry zeggen ze dat het niet als een remaster b3noemd moest worden Het is maar een heel klein verschil. Ps5 upgrade had het net zo goed kunnen heetten.
Zie ook de top comment.
@Oldskool-NL: Heb je de video helemaal uitgekeken? Daar wordt nl. gezegd dat deze remaster de game beter dan ooit laat lijken (it’s in better shape then ever before’) en met de nieuwe modus en toegevoegde content zegt DF dat deze upgrade (voor een tientje) waardevol is.
Dus i.p.v. klagen dat dit DLC had moeten zijn, kan je misschien ook appreciëren dat ze deze remaster zo goedkoop mogelijk willen aanbieden voor degene die het al gespeeld hebben en appreciëren dat ze de moeite hebben genomen zodat je in 4k40fps kan spelen met minder laadtijden. Als ze nl. er een DLC van hadden gemaakt, dan was dit laatste niet mogelijk geweest.
Niet luisteren wat er geadviseerd wordt om te doen.
Bezig je een tv die vrr heeft ? Zet deze uit in jouw ps5 setting en zeg 120fps op auto, kies dan voor fidelity en kies dan voor unlocked.
Als een gevolg speel je in zeer constant 40fps in fidelity mode. Zie digital foundry voor dit .
Als je de no return content niet wilt spelen zou ik hem niet aanschaffen. Net de df filmpje gezien het verschil is echt minimaal.
@Anoniem-2720: hij ziet er ietsie pietsie beter uit, dus ja dan is de game beter dan ooit tevoren. Maar ze zeggen ook meerdere malen dat het zeer twijfelachtig is of het een echte remaster is en of het wel zo nodig was.
Maar anyways, heel veel tientjes tikt ook gewoon lekker aan hoor. En ik wens je veel plezier met deze revolutionaire remaster van deze drie jaar oude game.
@Anoniem-5491: ik ben niet boos, vind het wel bijzonder dat iedereen dit weer gaat kopen omdat Naughty Dog. Last van selectieve blindheid denk ik.
Slopen die cashgrab
Tijd geleden tlou2 ps4 voor €10 gekocht bij action. Upgraden voor €10. Remastered voor €20, niet verkeerd!
Upgraden doe ik meer voor no return… maar moet nog beginnen aan de campaign ook. Geen beter moment voor!
@7th-son: Lennard and English don’t mix
@7th-son: sony sucks met backwards compatability
@Anoniem-1235: amen
Ik principe betaal je voor ‘no return ‘ een tientje als je de ps4 versie al hebt .
Nice het lijkt me hartstikke leuk om deze nog een 2e keer voor 10 euro met betere graphics te spelen en ik hoop er dan net zoveel plezier mee te krijgen als met days gone wat ik vorige week ook voor de 2e keer heb gespeeld
@Anoniem-6919: true, maar is door de het moeilijk te maken PS3 ook wel een beetje hun eigen schuld geweest
@Oldskool-NL:
Misschien moet je gewoon gaan slapen. Ipv je zo drukte te maken. Ouwe gek. 😉
@Anoniem-7875:
Haha. Witcher 3 zegt ie. Ooit gehoord van kudde volk?
Toppers zijn ze bij Sony. Extra betalen is goed voor de industrie. We moeten ze allemaal steunen!
Voor een tientje ga ik hem nog een keer spelen op de ps5.
@Oldskool-NL: ‘En ik wens je veel plezier met deze revolutionaire remaster van deze drie jaar oude game.’
Nergens voor nodig om sarcastisch te doen. Ik ga hem eerst nog niet kopen want ik heb nog genoeg te spelen (FF16, Spiderman 2, Robocop, Baldurs Gate 3, Talos Principle 2, Alan Wake 2). Daarnaast zijn de nieuwe PS Extra games ook weer verschenen en zitten daar ook weer leuke games tussen.
Maar tezijnertijd pik ik de remaster zeker op. Leuk om het verhaal in 4k40fps te spelen en de modus uit te proberen. Voor een tientje is dat imo een mooie prijs.
Dat jij hier verbolgen naar deze studio doet snap ik niet goed. Wil je het niet spelen, dan doe je het toch niet? Of heb je last van FOMO? Lekker laten gaan als je het niet wil spelen, er zijn genoeg andere games.
@Oldskool-NL: dan was je ook een tientje kwijt geweest.
@Oldskool-NL: Als je denkt dat losse DLC goedkoper was geweest dan 10 euro heb je het hoogstwaarschijnlijk mis.
Dat gooit daarmee al je kritiek omver omdat het remastered gedeelte daarmee er gewoon als extra bij zit, de game moet je immers toch al hebben voor zowel DLC als deze upgrade.
ND is zeker niet perfect en de kritiek op de remake van deel 1 kon ik begrijpen maar in dit geval valt er gewoon echt weinig over te zeggen wat mij betreft.
@Guitar_Hero: een remaster hoort een upgrade te zijn waar de game er duidelijk zichtbaar uitziet. Dat is hier niet zo. Net zoals de zogenaamde remake van deel 1 geen echte remake was. En een tientje is voor velen natuurlijk goed te doen, en ik snap dat mensen de nieuwe modus daarvoor wel willen spelen, maar noem het dan geen remaster. De ps4 versie van deel 1 was een duidelijke upgrade van de ps3, maar hier kan je de verschillen met het blote oog nauwelijks zien, vooral omdat er al een 60fps update voor de ps5 was geweest.
@Oldskool-NL: een remaster is dezelfde game als het origineel, maar met hogere resolutie en verhoogde framerate. Ondanks dat het wat vroeg is voor een remaster, klopt dat wel toch?
En een remake is een game die opnieuw gemaakt is. Ook dat klopt wel met tlou1, al zijn ze misschien wat “makkelijk” geweest door dezelfde animatie en stemmen te gebruiken. Maar goed, wat was daar mis mee dan?
Ze zijn misschien wat vroeg met remakes/remasters, maar ze doen het wel goed. Ik zie je probleem niet helemaal. Koop die update van 10 euro dan lekker niet, en koop daar lekker een nieuw spel van! Oh wacht, dat gaat niet met 10 euro
@Oldskool-NL: Go cry them a river dear young one
@Oldskool-NL: Het is gewoon een remaster, wat 7th-son al mooi uitlegt. Dat jij het er niet mee eens bent is wel duidelijk maar dat verandert niets aan de feiten.
@7th-son: @Guitar_Hero: en wat zijn de verbeteringen dan van deze remaster? Het is bijna niet te zien. Een paar pop in textures van gras en als je heel goed kijkt met je neus op het scherm zie je wat verbeterde schaduwen en textures. Een remaster hoort het duidelijke verschil te laten zien tussen twee generaties consoles.
En dat is dit gewoon niet. Of je bent wel heel erg snel tevreden.
@Oldskool-NL: Als je naar beoordelingen kijkt van de remaster vind je bijvoorbeeld:
“Zo is de draw distance nu veel beter, schaduwen zijn van hogere kwaliteit en animaties zien er vloeiender uit door middel van sampling rates.”
Of “grafische upgrades, DualSense ondersteuning, bijna geen laadtijden meer”
Ook in dit artikel van PlaySense is al e.e.a. duidelijk te lezen.
En dat gaat zo door, dat soort verbeteringen zijn gewoon de naam remaster waardig. Als je dat niet ziet, zou ik eerder elders een bezoekje brengen.
@Guitar_Hero: Feit blijft dat het bijna niet te zien is, maar als jij zo snel tevreden bent, veel plezier ermee.
@Oldskool-NL: lost lvls zijn interessant maar kort. Haptics en adaptive triggers zijn een leuke toevoeging. No return mode is de prijs al/wel waard
@Oldskool-NL: Jeetje wat een zuur persoon ben je zeg. Dat jij misschien een bril nodig hebt wil niet zeggen het voor anderen ook bijna niet te zien is.
Veel plezier nog met het plaatsen van zure comments.
@Guitar_Hero: hoezo zuur? Ik wens je daadwerkelijk veel plezier ermee, en ik wou dat ik zo snel tevreden was als jij. Het is duidelijk dat ik meer eisen stel aan dit soort dingen en uiteindelijk moet iedereen dat maar voor zichzelf beslissen of dit het waard om de game opnieuw te spelen.
Wat een bijzonder kinderachtige discussie over deze topic. Boos worden omdat 1 van de beste ontwikkelaars (in mijn ogen DE BESTE) een game oppoetst. Heel onnodig. De grootste boeven zijn de ontwikkelaars die free to play games maken waar de jeugd oneindig veel geld in stopt. Dat is pas diefstal. Je kunt zeggen wat je wil over ‘het is toch je eigen keuze om er geld in te stoppen?’ Maar het maakt kinderen al op vroege leeftijd verslaafd en dát is pas écht een smerige manier om grld te genereren. Denk aan jullie hart en focus een keer op de dingen die er écht toe doen.
Nutteloze remaster. Weinig verschil, niks boeiends. Veel te kort na orginele release dit er achteraan gedaan puur voor de poen.
Karige (visuele) remaster, wel leuk van die extra modus en bonus levels. Het argument ‘dan koop je het toch lekker niet als je het er niet mee eens bent’ is een dooddoener. Getuigt vooral van disengagement en een hyperconsumentieve houding waarin geen oog is voor de mogelijke effecten van dit soort ‘remasters’ op toekomst van gameontwikkeling (of game-remastering). Slechts drie jaar zit tussen het origineel en de aankomende versie.
Lijkt me zeer zinvol dit soort discussies wèl te blijven voeren.
@SyllaVanylla: amen
@Oldskool-NL: ik zeg toch heel duidelijk in mijn reactie resolutie en framerate. En jij begint over grafische verbeteringen. Wat snap je niet?
De resolutie en framerate zijn verhoogd in deze versie
@7th-son: is goed joh, feit blijft dat zoals duidelijk blijkt uit de video van DF de verschillen nauwelijks zichtbaar zijn.
En als jij vind dat je daarom deze upgrade het waard vond dan ga je het toch lekker kopen en spelen. Doe ik dat lekker niet. Fijne dag.
Druckman probeerst zijn politieke agenda (zionisme/woke) in het spel door te drukken. In dit spel zieje heel duidelijke hoe hij in hte verhaal het Israelische geweld richting de Palestijnen probeert te bagataliseren.
@Oldskool-NL: zoals ik al eerder heb gezegd in dit topic, vind ik het erg vroeg dat ze al een remaster uitbrengen. Maar dat is niet de reden waarom deze upgrade (van maar 10 euro) haal.
Ik haal het vanwege de extra content die er nu bij zit, en de PS5 controller functies die toegevoegd.zijn
Wat Neil Druckmann zag in de lynchpartij van twee Israëlische soldaten wordt kunstmatig gefragmenteerd buiten zijn context, waarin Israël – de supermacht – toestemming heeft om Palestijns leven en land te koloniseren, plunderen en anderszins uit te roeien. Neil Druckmann, in zijn post-apocalyptische visie, bagatelliseert niet alleen de betekenis van macht, maar wist deze volledig uit. In plaats van te onderzoeken “waarom sommig geweld als legitiem wordt beschouwd, en ander geweld niet?”, laat Neil Druckmann ons eenvoudig achter met de vraag “waarom zou iemand een ander lynchen?” Het is het eerste dat de betekenis van rechtvaardigheid onderstreept in zijn ondervraging van geweld, het laatste wist alles uit, behalve het individu.
En dus, als Neil Druckmann gewoon zei: “wel, ik heb dit hypergewelddadige spel gemaakt omdat ik wilde onderzoeken hoe we allemaal even vatbaar zijn voor geweld”, zou ik het niet eens zijn met zijn benadering, maar het daarbij laten. Maar als hij zijn richting rechtvaardigt op basis van een (gewelddadige) daad van antikoloniale weerstand, voert hij tragisch een veel echtere vorm van geweld uit door de betekenis van machthiërarchieën te wissen in een (echt apocalyptische) wereld waar bepaalde vormen van (staats)geweld vrij spel hebben en andere niet.
Neil Druckmann, er zijn machten die, zoals je ooit zo graag wilde, niet alleen “op een knop drukken en al deze mensen doden die deze verschrikkelijke daad hebben begaan” elke dag, maar daarbij veel meer onschuldige levens nemen. Terwijl Gaza zijn 9e opeenvolgende dag van bombardementen ondergaat, is het echte wonder van het leven hoe moderne verspreiders van geweld ermee wegkomen, terwijl ze zichzelf als slachtoffers afschilderen. Een spel als LoUII en de onwil van de regisseur om werkelijk koloniaal geweld te ondervragen, biedt enige duidelijkheid. Post-apocalyptische visies geven ons de kans om bestaande machtsstructuren in twijfel te trekken, vooral in relatie tot het wereldwijde militair-industriële complex. Ze eenvoudig reproduceren of negeren is geen gemiste kans – het is een bijdrage aan het probleem.
@Anoniem-8013: wilt u zich heel snel gaan melden in de “is deze upgrade wel een remaster” discussie?
@Oldskool-NL: Meer eisen stellen noem ik niet ‘als het DLC was vond ik het prima’ terwijl dit als DLC ook 10 had gekost. Daarom is het zo zuur, er is naast het stuk dat verbeterd is ook nog aardig wat content toegevoegd. Als je dat 10 euro niet waard vindt prima maar het lijkt er op dat je het kost wat kost wil afketsen met vrij loze argumenten.
@Guitar_Hero: Koop de upgrade en speel hem, heb plezier ervan en we blijven allebei met onze eigen mening, die duidelijk anders is, en dat is prima. Peace.
@SyllaVanylla: Het zou je sieren om juist elke mening te waarderen en meningen die je niet aan staan niet af te doen als ´dood doener´. Het zijn degene die tegen deze remaster zijn die er met 100% in kleunen. Wat heeft het voor zin om deze discussie hier te voeren? Ga de discussie aan met het team dat deze remaster gemaakt heeft. Hier de discussie aan gaan betekent alleen maar dat jullie erop uit zijn om zo veel mogelijk mensen willen bekeren, zodat ze deze upgrade niet aanschaffen.
Maar waar is jullie hetze tegen de microtransacties? Die zie ik jullie in betreffende topics nl. niet voeren. Daarom gaat deze discussie niet zozeer tegen deze aanschaf van 10 euro waar de ontwikkelaar niet alleen kijkt naar een toegevoegde modus, adaptive triggers, minder laadtijden of een 4k optie met 40 fps, maar gaat discussie m.i. meer tegen Druckmann.
Dit valt precies in het straatje van een game als Hogwarts Legacy. Die wordt hier ook door het slijk gehaald. Niet zozeer vanwege de game an sich, maar vanwege de ophef rondom uitspraken van J.K. Rowling. Dit heeft er op sommige forums, zoals ResetEra, al voor gezorgd dat alle discussies romdon Hogwarts Legacy gesloten wordt.
Ditzelfde patroon zie je ook TLOUII. Er hoeft maar een bericht te verschijnen over deze game en de discussie laait weer hoog op, zelfs als het hier een remaster betreft. Blijkbaar willen mensen hun aversie wat er in de wereld gebeurt graag ventileren bij deze games.
Om nog terug te komen op de disengagement en de hyperconsumentieve houding. Als de ontwikkelaar ervoor had gekozen om een DLC uit te brengen van 10 euro dan was er niks aan de hand geweest. Nu ze hun liefde voor deze game willen laten zien met een remaster light versie, met adaptive triggers, een iets betere resolutie, minder laadtijden en extra scenes is het niet goed? Vanwege de prijs van 10 euro of vanwege de aanschaf als je de game nog niet eerder had gekocht? Want als je de game nog niet hebt gekocht en deze wil aanschaffen voor de PS5, dan is het ook het geld waard. Maar dan komen we weer op het punt van Druckmann: er zijn gamers die er een politieke agenda op na houden en alles rondom deze game sowieso de grond in willen boren.
@Anoniem-7768:
Mand
@Anoniem-5104:
En bedrijf dat geld wil verdienen? SCHANDALIG!
Dit niveau hier altijd.. zo tenenkrommend maar ook zo vermakelijk. Mensen die hun fanboy gedrag altijd zo graag willen doorduwen en verdedigen omdat andere een, andere , mening hebben. Get a life man
@Anoniem-7768: Fijn dat je serieus reageert! Ik beperk mijn punt even tot gameontwikkeling als vak. Wat Druckmann zegt, weet ik niet. Maar ik zal het topic opzoeken (vind ik interessant).
Ik zeg dat de uitdrukking ‘dan koop je het toch lekker niet’ een dooddoener is voor een discussie rondom bijvoorbeeld de welles/nietes van de aanschaf van remaster vanwege het punt dat volgt achter die zin. Het onderscheidt zich van andere (inhoudelijke) meningen doordat het geen deur open houdt voor een zinvolle reactie. De discussie wordt weggemaakt en daarmee is het niet constructief. Terwijl de stroom aan ‘remasters’ wel degelijk invloed heeft op hoe wij games consumeren. Disengagement, want de discussie doodslaan. Hyperconsumptie, want wel/niet kopen is kennelijk waar het om draait.
Overigens ben ik erg fan van TLOU, van 2 nog meer dan 1. Heb de serie stukgespeeld op ps4 vanwege de verslavende gameplay, graphics en het verhaal. Ik ben niet zozeer tegen deze remaster, maar praat er zo nu en dan ook graag over. Voel me betrokken ofzo.
@Anoniem-1235: helemaal mee eens
@SyllaVanylla: Alleen is het niet een dooddoener in de zin om de discussie te verstommen. Het was echt bedoeld om aan te geven dat consumenten altijd hun waardeoordeel aan de hand van hun portemonnee duidelijk kunnen maken.
Wanneer het collectief besluit om de remaster, al dan niet in upgradevorm, niet aan te schaffen is dat een signaal naar de ontwikkelaars toe dat deze ´upgrade´ anders aangeboden moet worden. Een remaster die na 3 jaar uitgebracht wordt is inderdaad op gamevlak erg snel. Maar wat is dan een gangbare tijd die er tussen moet zitten? 5 jaar? 10 jaar? 14 jaar?
We hebben niet het eeuwige leven. Een remaster die na 10 jaar uitgebracht wordt zou betekenen dat sommigen hier dan +- 24 jaar zijn. Maar er is ook een groep die dan 40, 50, 60 of ouder zijn geworden. Ik stop ook met deze discussie. Mijn punt is gemaakt en ik vind het zelf niet waardevol om hier nog langer over door te praten.
Denk dat we ondertussen naast het pc master race tevens kunnen spreken van het ps remaster race, of niet?
@Guitar_Hero: spaar je de uitleg maat, de meesten gasten hier hebben daar geen verstand van of zicht op. Gezwijge of ze ooit een regel code geschreven hebben. De meesten zijn alleen hier om te zeuren. (Typisch Nederlands, niks weten maar het hoogste woord hebben)
@Anoniem-3677:
Je laatste zin slaat echt nergens op.
Groeten uit Gent.
Heb gister ff zitten spelen en ik begrijp eigelijk niet zo goed dat mensen weerstand hebben tegen een upgrade van een tientje. Het ziet er duidelijk mooier uit en je hebt extra speel modus. Dat rechtvaardigt dat tientje toch wel? Zie het gewoon als een dlc anders, dan was je ook 10+ euro kwijt geweest.
Easy money voor naughty dog
@Snazzz:
Nou en.
@Anoniem-1054: uh ze hadden ook de multiplayer kunnen door ontwikkelen!! Waar is de creativiteit gebleven. Zolang wij geld blijven spenderen aan remasters houden we creativiteit tegen.