Review | Final Fantasy VII Rebirth – Wil je je even heel oud voelen? Final Fantasy VII kwam oorspronkelijk uit in 1997 en viert dit jaar dus al zijn 27e verjaardag. Je zou het misschien vandaag de dag niet meer beseffen, maar de game was indertijd revolutionair, zowel voor het (J)RPG-genre als gaming in het algemeen. We drukken even op de fast-forward knop naar het jaar 2020, toen Square Enix na járen wachten op de proppen kwam met Final Fantasy VII Remake, een game die ook nog eens de term ‘remake’ een geheel nieuwe invulling gaf en zo nog maar eens een beetje gamegeschiedenis schreef. Het verhaal van Cloud en co. gaat nu verder in Final Fantasy VII Rebirth, het tweede deel van de – excuses voor de foutieve term – ‘Remake trilogie’ en wij werden, net zoals bij de originele game en bij de eerste Remake, wederom keihard van onze sokken geblazen.
Verstoppertje spelen met Sephiroth
Final Fantasy VII Rebirth is een directe sequel op Final Fantasy VII Remake en dus is het heel sterk aangeraden die game eerst te spelen… al spreken we daar de makers wel even tegen. Ja, in principe kan je direct in Rebirth springen (nogmaals: doe jezelf een plezier en speel de vorige game toch maar) door de recap-video te bekijken, maar toch hebben we het gevoel dat je hierdoor veel achtergrondinfo mist. De laatste keer toen we onze helden zagen, werd Sector 7 in Midgar helemaal naar de verdoemenis gebombardeerd door het kwaadaardige bedrijf Shinra én we kregen als kers op de taart ook een epische face-off met de ‘one-winged angel’ Sephiroth himself. De stad Midgar heeft tonnen stof moeten happen en ligt helemaal in brokken: tijd dus om nieuwe oorden op te zoeken! Wat volgt is een epische tocht op de planeet ‘Gaia’ waarbij Cloud op zoek gaat naar Sephiroth én zijn eigen rol in diens meesterplan.
In zekere zin betreft het hier nog steeds een herwerkte versie van het verhaal uit de originele game en een groot deel van de gebeurtenissen is dan ook ‘hetzelfde’. Dat is geen minpunt trouwens, want het verhaal was toen al geweldig en dat is het nu nog steeds. Sterker nog: bepaalde gebeurtenissen opnieuw mogen aanschouwen met gloednieuwe visuals via cutscènes die zo prachtig gechoreografeerd zijn, is een waar genot. De flashback-sequentie in Nibelheim, het deel uitmaken van de militaire parade in Junon, een bezoekje brengen aan de Gold Saucer en nog veel meer: het zijn stuk voor stuk momenten die ons kippenvel bezorgden en ons terug katapulteerden naar tijden van lang gelee. Nostalgie in overvloed! Er is een reden waarom deze game zo’n legendarische status heeft verworven: het verhaal zit bomvol memorabele momenten en de scenario’s zijn enorm creatief en gevarieerd. Ook nu, jaren later, is dit het geval.
Een tocht door het onbekende
Sephiroth is niet de enige bedreiging, want tijdens je tocht word je constant opgejaagd door Shinra en hun agenten, de Turks. En oh ja… dan zijn er ook nog de ‘Whispers’ en de mysterieuze mannen in het zwart. Final Fantasy VII Remake maakte al duidelijk dat Sephiroth de geschiedenis van het originele verhaal probeert te herschrijven, terwijl de planeet zelf daar koste wat het kost een stokje voor wilt steken. Om met de deur in huis te vallen: ja, er zitten opnieuw (grote) verschillen tussen het originele verhaal en deze ‘reimagination’. We willen dolgraag vertellen over al deze momenten en onze theorieën delen, maar specifieke details weggeven zou zonde zijn. Wel kunnen we vertellen dat het een emotionele rollercoaster is met heel wat memorabele momenten en evenveel ‘mindfucks’. Ofwel: hoe je een verhaal dat al enkele decennia oud is nog steeds spannend kunt maken!
Wat het verhaal ook goed doet, is het mixen van serieuze scènes met luchtige komische momenten en hier en daar een emotionele (en soms romantische) toets. We moeten je wel even waarschuwen dat die humor soms wel wat ‘over-the-top’ kan gaan: er passeren een paar heel excentrieke personages de revue en je moet je even op dezelfde gekke golflengte afstellen om deze taferelen te appreciëren. Nog een kleine opmerking: Tetsuya Nomura heeft aan de game meegewerkt, dus wees niet verrast als het allemaal net even bovengemiddeld complex wordt. Dit zijn geen minpunten, maar wel zaken waar je best van op de hoogte bent zodat je mentaal voorbereid bent.
‘Victory Fanfare’
Het verhaal is een belangrijke pijler in Final Fantasy-games, maar de combat is dat evengoed. Over hoe gevechten verlopen in Final Fantasy VII Rebirth kunnen we kort zijn: je hebt nog steeds de enorm geslaagde mix tussen het klassieke ATB-systeem en de moderne actiegerichte combat die Final Fantasy VII Remake indertijd introduceerde. Uiteraard is het systeem uitgebreid met nieuwe features, maar in de basis is het dus wel hetzelfde gebleven en eerlijk: we hadden het eigenlijk ook niet anders verwacht, want het werkt gewoon goed. We bespraken deze nieuwe features al in onze preview en we kunnen nu, na het uitspelen van het volledige product, met zekerheid zeggen dat ze het systeem verrijken en nog beter maken dan het al was.
Teamwork staat ditmaal meer centraal, door de toevoeging van ‘synergy’ aanvallen, een evolutie van het ‘synergise’ systeem uit de ‘EPISODE INTERmission’-DLC van Final Fantasy VII Remake. Door een bepaald aantal vaardigheden te gebruiken in een gevecht met verschillende personages, speel je zo’n synergy aanval vrij. Twee personages voeren hierbij samen een sterke aanval uit, vaak met een bijkomend effect (tijdelijk gratis spreuken kunnen afvuren, een extra ATB-balk voor de rest van het gevecht, etc.). Door de loop van het verhaal heen speel je verschillende van deze vaardigheden vrij (middels een individuele skill-tree per personage) en ze zijn enorm nuttig, soms zelfs cruciaal, om bepaalde (baas)gevechten mee tot een goed einde te brengen.
Die baasgevechten zijn er bovendien in overvloed: in ware Final Fantasy-stijl loop je met de regelmaat van de klok wel ergens één of ander groot monster of sterke tegenstander tegen het lijf. Enkele oude bekende steken de kop op – de Tonberry King geeft ons nog steeds koude rillingen – maar ook heel wat nieuwe vijanden proberen je het moeilijk te maken. Ook hier enorm veel variatie: de designs zijn uniek, elk gevecht is anders en je zal telkens een gepaste strategie moeten verzinnen, vaak gebaseerd op de zwaktes van je vijand. Er zijn ook enkele nieuwe personages om mee te spelen, sommigen permanent (Red XIII en Cait Sith) en anderen tijdelijk (ontdek zelf maar wie). Elk personage heeft een eigen speelstijl en je kan tijdens gevechten vlot wisselen tussen de verschillende leden van je party: nóg meer variatie en nóg meer plezier op het slagveld!
Voor de wetenschap!
Waar Final Fantasy VII Remake eerder lineair was, liggen de zaken hier even anders. In de originele game kwamen onze helden na de vlucht uit Midgar in een open wereld terecht en ook ‘Rebirth’ kiest nu voor een meer open leveldesign… al zouden we het niet per se een ‘openwereldgame’ pur sang noemen. De game volgt nog steeds dezelfde hoofdstukken-structuur als zijn voorganger, maar in verschillende van die hoofdstukken word je vrijgelaten in een gebied waar je naar hartenlust kan exploreren en allerlei activiteiten kan uitvoeren als je even afleiding wilt van het hoofdverhaal. Centraal hierin staat Chadley, de cyborg wetenschapper die in Final Fantasy VII Remake zijn intrede deed. Hij heeft heel wat interessante spots aangeduid op je map, die je vervolgens moet gaan onderzoeken in de naam van de wetenschap.
Elke plek heeft zo zijn eigen activiteit en bijhorende beloning: beklim een toren om zo meer spots op je kaart te onthullen, vecht tegen monsters voor zeldzame grondstoffen, scan artefacten voor sterke materia en ga op zoek naar zogenaamde ‘protorelics’ voor een wel heel bijzondere verrassing… Het zit allemaal leuk in elkaar, al moeten we wel opmerken dat de gebieden soms iets te leeg zijn. We leggen de nadruk op soms, want dit was vooral in het eerste gebied opvallend en later een stuk minder. Dit is te danken aan onze gevleugelde vriend, de chocobo. Elk gebied heeft een unieke chocobo met een eigen vaardigheid (muurklimmen, vliegen, etc.) waarvan de latere gebieden gebruik maken. Hierdoor wordt het bereiken van die genoemde spots een soort ruimtelijke puzzel wat die lege gebieden tussendoor wel ietwat interessanter maakt. De chocobo in het eerste gebied valt buiten de boot en heeft geen dergelijke vaardigheid… ocharm!
Zijmissies en minigames à volonté!
Het zou geen RPG zijn zonder zijmissies natuurlijk en ook Final Fantasy VII Rebirth heeft er zo heel wat in de aanbieding. In elk gebied loopt er wel één of andere sukkelaar rond die ergens hulp bij nodig heeft en jij bent daar uiteraard de geknipte persoon voor! Deze zijmissies waren een minpunt in de vorige game, want ze voelden veelal aan als lege opvulling, en Square Enix heeft die kritiek duidelijk gehoord. De zijmissies zijn ditmaal een stuk interessanter, met telkens een eigen verhaallijn en soms zelfs unieke dungeons en baasgevechten. Ook geven ze heel wat XP- en vaardigheidspunten of speciale items, dus er is eigenlijk geen reden om ze te negeren. Bieden ze dan allemaal een diepgaand narratief? Welnee, maar de entertainmentwaarde is er wel en er is ook voldoende variatie.
(Oudere) Final Fantasy-games staan ook bekend om hun minigames en die zijn er hier in overvloed! De makers zijn all-out gegaan om tientallen minigames in het spel te droppen en wonderbaarlijk genoeg zijn deze ook telkens uniek en doorgaans heel leuk om te doen. Chocobo-racing, een ritmegame op de piano, een 3D-brawler, een enorm verslavend kaartspel en nog talloze andere leuke verrassingen staan op je te wachten. Je kan telkens items verdienen door een hoge score neer te zetten en voor je het weet ben je helemaal verslaafd. De makers hebben overigens niet gelogen: als je álles in de game gedaan wilt hebben, dan zal je inderdaad zo’n 100 uur nodig hebben.
Middelmatig boeltje en grandioos meesterwerk
Op visueel vlak heb je de keuze uit twee modi: graphics en performance. Die eerste geeft je een 4K-resolutie met zoveel mogelijk grafische toeters en bellen, maar dan met een framerate van 30fps. De tweede geeft je dan 60fps, maar met een lagere (dynamische) resolutie. De omgevingen zijn visueel zeker en vast sfeervol… maar bij momenten ziet alles er toch wel een beetje rommelig uit. Vooral in de performance modus lijkt het soms alsof sommige (achtergrond)personages te veel mako hebben gesnoven en hierdoor gereduceerd zijn tot een hoopje pixels, zelfs na het installeren van de ‘day one-patch’. Ook grafische pop-in is jammer genoeg een frequent probleem. Gelukkig is de framerate wel heel stabiel, maar je moet er dus wel wat voor over hebben.
Muziek is een krachtig wapen. Waarschijnlijk heb je ooit al wel eens dat gevoel ervaren waarbij je, door het horen van een stuk muziek, helemaal meegevoerd wordt naar een nieuwe wereld of waarbij je spontaan moet terugdenken aan een mooie of emotionele herinnering. Dat is wat de Final Fantasy VII soundtrack met ons heeft gedaan: de muziek is werkelijk prachtig! Of het nu de zachte pianotonen zijn van Aerith’s of Tifa’s theme, het vrolijke deuntje van de Gold Saucer, de talloze iteraties van het beroemde ‘victory fanfare’ deuntje, keiharde metal muziek bij een episch gevecht of de theme song ‘No Promises to Keep’: de soundtrack is één van de beste soundtracks die we ooit hebben gehoord in een game. Voeg daar nog eens prima stemmenwerk aan toe in het Japans én Engels, en het auditieve plaatje is compleet!
Gespeeld en beschikbaar op: PlayStation 5.
Conclusie
Final Fantasy VII Rebirth zet het avontuur van Final Fantasy VII Remake voort en weet hierin ook het hoge niveau aan te houden. Of je nu het origineel hebt gespeeld of niet: het verhaal is een spannende, grappige en emotionele rit met heel wat gevarieerde scenario’s en nieuwe plotwendingen. De combat is opnieuw heel snel en soepel, met nieuwe toevoegingen die het systeem nog beter maken dan het al was. Je krijgt ook voldoende kansen om deze te benutten, want er staan weer heel wat leuke baasgevechten op je te wachten! Naast het hoofdverhaal zijn er ook voldoende zijmissies, activiteiten én minigames om je mee bezig te houden en ook deze zijn geslaagd, al moet je er wel de ‘leegte’ van sommige open gebieden bij nemen. Die gebieden zien er overigens sfeervol uit, maar grafisch had het toch wel beter gekund. Gelukkig is er een prachtige soundtrack die het middelmatige uitzicht van meer kleur voorziet.
Pluspunten
- (Nog steeds) een geweldig verhaal vol gevarieerde scenario’s
- Een tocht door het onbekende
- Goede mix tussen ernst en humor met voldoende emotie
- Combat systeem met nieuwe toevoegingen
- Baasgevechten
- Verslavende minigames en activiteiten
- Meesterlijk mooie muziek
Minpunten
- Sommige open gebieden voelen wat leeg
- Grafisch slordig
9.0
Jahoor die gaat er sowiezo komen
Heel goede review maar ik ga hem overslagen.
Goty
Mooi cijfer.
Mooi cijfer. Echter wel opvallend dat Final Fantasy het enige is wat lukt bij Square Enix met Babylon’s Fall, Foamstars (totaal geen hype en weinig spelers), en Forspoken als recente voorbeelden. Zouden veel meer toppers vandaan moeten komen.
Na Jedi Survivor is deze aan de beurt. Get in!!!
@X_boi: Square heeft niet alleen final Fantasy wat lukt. Ze hebben ook Dragon Quest en Kingdom Hearts. Ook 2 geweldige series.
Ik kan niet wachten om hier mee te beginnen.
Niks voor mij dit soort games. Het ziet er geweldig uit en ik snap dat dit voor veel gamers hun goty is. Vooral voor gamers die het origineel hebben gespeeld. Maar helaas kan ik niet wennen aan de gameplay. Het is veel te chaotisch. Ik heb FFVII remake wel geprobeerd. Maar was er na paar uur wel klaar mee.
zoals verwacht 1 week nog babyyyyyyyyyyyy
Demo gespeeld maar ik vond het qua gameplay te saai. Dus ik ga hem niet halen.
@X_boi: misschien nog even verder de oogjes openen dan
Jammer dat het grafisch tegenvalt. Een ‘ hoopje pixels’ klinkt als PS3. Misschien toch maar wachten tot ie afgeprijsd is. :/
Meesterwerk
Day One. Dit gaat Zowel in story, Gameplay als gfx een GotY contender zijn en voor mij zeer waarschijnlijk hoe dan ook de GotY van 2024
Zijn de 3 uber Bosses ook in de open wereld ?
Dat waren de 3 vetste gevechten die we ooit in een RPG gehad hebben
@coola: Dat is dit jaar ook niet moeilijk om game of the year te worden. Want het is een van de slechtste game jaar allertijden in mijn ogen.
Wat ik wil weten is of Aeris nog steeds doodgaat?
@Smaakmaker:
Mr Positivo.
@Smaakmaker: Moet je weer zeiken. We zitten in februari. Oh ja, je moet natuurlijk coola weer lastigvallen.
Day 1 aankoop.
@Anoniem-4077: over Smaakmaker valt niet te twisten
@Anoniem-1528: koop en speel of wacht de spoilers af die je waarschijnlijk door alle klojos wel voorbij gaat zien komen
@Smaakmaker: Hou eens op met coola steeds lastig te vallen. Hoe oud ben je eigenlijk?
Ik vind deze games altijd mooi om te zien en andere te zien spelen. Mooi cijfer voor de liefhebbers.
Mij heeft deze franchise mij nooit kunnen bekoren.
@Anoniem-7077: als ze allebei ophouden, is sowieso alles opgelost hier zeggen veel mensen. Lekker laten gaan joh, zeg ik. Lekker laten gaan en niet op reageren. Dat schijn je te leren als je wat ouder wordt.
@Smaakmaker:
Wansmaakmaker.
@Anoniem-4077: Waar val ik Coola lastig? Ik geef aan dat het in dit jaar niet zo moeilijk is om game of the year te worden. Want er komen weinig echte topgames uit dit jaar.
@Smaakmaker: Je bent er wel erg goed in om aan alles een negatieve draai te geven vind ik. Is toch niet nodig ? 😉
@Smaakmaker:
“Waar val ik Coola lastig?”
Hoe ontzettend naïef kan je zijn?
@Anoniem-7077: Waar val ik Coola lastig? Ben het juist met hem eens dat dit waarschijnlijk een van de game of the year nominaties gaat zijn.
Want wat er nu van bekend is vind ik dat er weinig topgames uit gaan komen. En laten we het hopen dat er nog veel toffe aankondigingen komen voor dit jaar. Maar wanneer je zoals mij niets met Ff7 rebirth hebt. Is dit waar het tot nu toe op lijkt meer een tussenjaar te worden op gaming gebied.
@Anoniem-4501: Dus omdat ik op hem reageer val ik hem lastig? Wat een onzinnige reactie. Ik geef gewoon aan dat het dit jaar niet zo moelijk gaat zijn dat FF7 rebirth game of the year wordt omdat wat er tot nu toe bekend is weinig games van hetzelfde niveau uitkomen.
@Anoniem-5003: Oh nee hoor het is gewoon voor mij een persoonlijk heel matig game jaar. Dat doet niets af dat dit een geweldige game is alleen niet mijn ding.
@Smaakmaker:
“Dat is dit jaar ook niet moeilijk om game of the year te worden. Want het is een van de slechtste game jaar allertijden in mijn ogen.”
Als je dit schrijft, dan weet je dondersgoed dat je het in een bepaald perspectief plaatst. Bovendien is uit je tekst op te maken dat je het geen goede game vindt. Dat laat je zelf ook blijken in deze reactie: ‘Demo gespeeld maar ik vond het qua gameplay te saai. Dus ik ga hem niet halen.’ Dus je reactie naar coola is vooral van sarcastische toon.
Dat gezegd hebbende, het valt mij op dat je coola heel vaak opzoekt wanneer hij het over een Ubisoft game heeft of wanneer hij een game top notch vindt. En dat opzoeken mondt heel vaak uit in kibbelarij.
@Anoniem-8239:
En zo gaat het al járen tussen die twee. Op meerdere gamesites.
Dag 1 aankoop zoals met alle FF delen. Grafisch vond ik de demo prima genoeg.
Hopelijk maakt Tetsuya Nomura er geen zooitje van het verhaal zoals bij de KH serie.
@Anoniem-8239: dat maakt hij zelf wel uit,kijk hem hele levensverhaal typen. groetjes mantequilla
@Anoniem-4076: de 3 “weapons” zitten in het laatste deel. In het origineel tenminste. Daar ging de hele wereld open voor je en veranderde er veel
@Anoniem-1528: wie? Aerith bedoel je zeker? Haha leuk die verschillende namen voor 1 persoon.
@Smaakmaker: waar kijk jij naar uit dan? En hoe weet je dan wat er precies uit komt het hele jaar? Ben jij wel een echte gamer?
@7th-son:1 Dit jaar wat er tot nu toe bekend is vrij weinig. Star Wars Outlaws heb ik wel veel zin in.
2 Ik heb het ook echt over wat er tot nu toe bekend is. Wie weet word het nog geweldig. Maar ik houd niet van Elden Ring en van Ff7 rebirth dus het voelt voor mij als een tussenjaar tot nu toe.
3 Waarom stel je elke keer deze overbodige vraag. Waarom zou ik geen gamer zijn? Heb per jaar gemiddeld 10 tot 15 games die ik voltooid heb. Er zit dit jaar iets minder tussen voor mijn smaak. Zeker nu de Switch 2 volgend jaar pas verschijnt voelt dit als een jaar voor mij wat op gaming gebied voelt als een tussenjaar. Met waarschijnlijk een paar goede leuke games. Maar niet zoals vorig jaar en dat jaar ervoor games die echt de wow factor hebben.
@Smaakmaker: dat komt omdat ik nooit een idee heb gehad welke games je dan wel naar uit kijkt, en je over het algemeen vrij negatief bent op alles wat geplaatst word. Is het dan zo gek dat ik het vraag?
Ik kan mij niet herinneren dat ik het eerder gevraagd heb, of dat het dan niet beantwoord is geweest.
Welke games vind jij dan echt leuk? En dan heb ik het niet over wat dit jaar uit komt, maar over het algemeen.
En er komt toch genoeg uit naast FF7 rebirth en Elden Ring? Er zijn zelfs al aardig wat geweldige titels uitgekomen in de laatste paar maanden. Het jaar begint uitstekend.
@gamer1988: Die titels vind ik ook maar weinig aan hoor.
@7th-son:
Dus jij noemt het uitstekend beginnen met 2 giga missers van Rocksteady en Ubisoft? Het waarschijnlijke uitstel van Switch 2 waardoor Nintendo een droog jaar gaat hebben uitstekend begin? Jij vind het uitstekend begin dat Sony dit jaar niets grootst heeft van eigen studios? Ik vind dit een zorgwekkend begin van het jaar.
En wat ik echt leuk vind. Vorig jaar even als voorbeeld.
Metroid prime, Tears of the Kingdom, Mario wonder, Spiderman 2, Alan Wake 2, Re4 remake, dead Space remake, Star Wars Jedi survivor, waren een paar games uit mijn top 15 van vorig jaar in willekeurige volgorde. En er zijn qua games nog wel een aantal leuke games de eerste paar maanden maar games als Rise of romin bijvoorbeeld geeft mij niet het wow gevoel zoals eerder Ghost of Tsushima dat wel gaf.
@Anoniem-9207: Als dat betekent dat de reactie sectie steeds bevuild raakt met irritatiemomenten tussen die 2 dan mag je dat heus wel een keer benoemen.
Met FF 7 Rebirth (93), Tekken 8 (90), Like a Dragon Infinite Wealth (89), Balatro (89), Persona 3 Reload (89), Prince of Persia Lost crown (86), Momodora (85), Anomaly Agent (84), Solium Infernum (84), Immortality (84), Under Night in-Birth II (84) begint het game jaar toch meer dan prima? En dan zitten we nog maar in februari en weten we nog helemaal niet wat de rest van het jaar ons brengt…
De tweede succesvolle game voor ps5 dit jaar.
Lekker hoor!
Het jaar is uitmuntend begonnen. Overigens zijn cijfers niet de enige graadmeter die bepaald of een game goed is imho. Voor mij persoonlijk is het ook hoeveel uur ik in een game spendeer. Like a Dragon Infinite Wealth bijvoorbeeld vind ik vooral goed omdat ik er terug naar toe bleef komen en er uit eindelijk 111,5 uur over heb gedaan om hem uit te spelen ( in 20 dagen tijd) dan is het gewoon weg een goede game voor mij want ik zal nooit veel uur in spel steken dat ik slecht vind.
Als ik in een game die op Metacritic slechts een 6,1 scoort, 50+ uur steek dan ja dan mag ik dat met recht een goede game noemen.
@Smaakmaker: @Anoniem-2173: dankjewel! Dit scheelt mij een hoop werk met typen en uitleggen.
Dan vergeet je alleen Pacific drive (Ps5 exclusive), helldivers 2 (Ps5 exclusive) en granblue fantasy relink (ps exclusive) nog die ook wel goed scoren.
@smaakmaker, jij noemt alleen maar de slechte games op, maar zoals je ziet zijn er meer goeie dan slechte titels uitgekomen. En qua genres nog eens super divers ook. Dat hier niets tussen zit wat jou smaak is verbaasd me toch wel dan.
Dat de switch 2 dit jaar niet uit komt wist ik niet. Maar daar gaat mijn interesse dan weer niet naar.
@coola: Ik snap dat het voor jou inderdaad een geweldig begin van het game jaar is. Want jij hebt ontzettend veel met de Like a Dragon serie en bent een enorme fan van Final Fantasy. Dus ik ben het met je eens dat als je van die series houdt je een enorm vet begin van het jaar kent ik zelf die niets met deze games hebt is het voor mij een teleurstellend begin.
@7th-son:
Ik vind het niet best beginnen als een van de beste ontwikkelaars Rocksteady zo slecht begint. Skull and bones dramatisch is. En de enige echt games van topkwaliteit zijn Like a Dragon er Ff7 rebirth naast Prince of Persia. Maar die eerder 2 genoemde zijn niet mijn smaak.
En de andere games die je opnoemt vind ik niet games waarvan ik denk daar ga ik mijn centen aan uitgeven.
@Smaakmaker: Zitten jullie nou over smaak te twisten?
@X_boi:
Maar qua cijfers zitten die wel in het zelfde gebied als final fantasy.
Dragon Quest XI score 91
Kingdom Hearts 3 score 83
Dus Final Fantasy is totaal niet het enige wat ze goed kunnen.
@RLXTR: Ook voor jou dat ik reageer op Coola heeft niet altijd een achtergrond. Voor hem is het juist leuk dat er zoveel games uitkomen die hij leuk vindt. Helaas is het bij er nog maar eentje dit jaar
@Smaakmaker:
De demo zegt heel weinig. Jammer want het spel is veel meer dan wat de demo liet zien.
Niet straks lopen zeiken dat t een kut spel is als je maar een uurtje hebt gespeeld hè
@Anoniem-7938: Ik zeg ook nergens dat het een kut spel is. Ik geef aan dat het niet mijn kopje thee lijkt te zijn.
@Smaakmaker: Ik zeg helemaal niet over Coola toch? Ik reageer op je reactie op 7th-son waarin je uitlegt waarom 2024 een slecht game jaar zou zijn. Je zegt, even kort door de bocht, dat je nu, eind februari, al kunt zeggen dat het hele jaar slecht wordt omdat de goede games die tot nu toe zijn uitgekomen niet jouw smaak zijn. Dat is dan toch gewoon jouw mening en geen feit?
Wat een mietjes hier zeg. Die niet er tegen kunnen als iemand zegt dat het voor hem geen game jaar word om over naar huis te schrijven. Mag hij toch vinden? Hij valt er ook niemand mee lastig. Zoiets heet een mening.
@Anoniem-2344: Wie kan ergens niet tegen? Volgens mij zie jij dingen die er niet zijn, we discussieren hier gewoon op normaal niveau.
@7th-son: Klopt. Ik heb alleen de games benoemd tot aan de 84 op Metacritic en ook de games van de Switch niet meegenomen. Er zijn inderdaad nog veel meer games die goed scoren.
@X_boi: Jij zegt dat maar weinig lukt bij Square. Dus ik noem 2 titels op die ook gewoon grote successen kent. Dat het niet jou smaak is iets anders.
Gaat weer lekker over de game hier in de comments. Ik heb wel zin in deze game.
“Grafisch slordig” Dat is voor mij al een punt eraf. Het is ook werkelijk niet om aan te zien in de performance mode. Zelfs in de grafische mode is het niet je van het. En desondanks wordt de game overal weer de hemel in geprezen omdat het een Final fantasy game is. Grafisch gewoon ondermaats.
@Anoniem-2051: het is niet overal een 10 hè. Dit minpunten zullen daar gerust mee te maken hebben. En een goeie game bestaat niet alleent uit uitmuntende graphics, het is het totaal plaatje.
Ik stoor mij er persoonlijk niet heel erg aan, waar ik blij om ben.
Ik kan niet wachten tot het donderdag is. Deze grafisch erg mooie game eindelijk op mijn PlayStation 5 installeren en of course naar Dune part 2.
Weet nog steeds niet voor welke van de twee ik enthousiaster ben. Ik weet alleen dat het een goede dag gaat worden.
Spee het alleen voor die tieten