Vorige maand kregen we voor het eerst te horen dat het vervolg op Crash Bandicoot 4: It’s About Time, zou zijn geannuleerd en nu weten we ook waarom. Volgens Liam Robertson werd een direct vervolg geannuleerd vanwege twee redenen.
De eerste: Activision was niet tevreden met de verkoopcijfers van de vierde game en vond een vervolg daarom een financieel risico. De tweede: het bedrijf annuleerde Crash Bandicoot 5 ook omdat ze vonden dat het nuttiger zou zijn als het team aan live service games zou werken. Dit zou blijkbaar ook de reden zijn dat een nieuwe Tony Hawk’s Pro Skater-game zelfs niet verder is geraakt dan de idee fase.
Het is erg jammer om te horen dat uitgevers steeds minder risico’s durven te nemen met kleinere titels zoals Crash Bandicoot. Bedrijven zien het financiële succes van live service games zoals Fortnite, Warframe en Destiny 2, en willen daar ook graag een graantje van meepikken.
Ik hoop dat er uit geflopte games zoals Suicide Squad: Kill the Justice League geleerd kan worden dat niet iedere live service game een succes wordt en dat singleplayer games nog altijd de moeite waard zijn om te maken.
Ik las het vanmorgen inderdaad. Wie hier nog roept dat uitgevers games echt maken voor de gamer, kan hier toch wel uit opmaken dat zij maar aan 1 ding denken: GELD!!!
Dat is uiteraard ook niet heel gek, de hele wereld draait om geld, niks anders. Maar het is inmiddels duidelijk dat men niks geeft om de consument.
Zoals het bericht al zegt, ik hoo oprecht dat met alle flops die er de afgelopen tijd zijn uitgekomen omtrent live service games, dat deze trend snel ten einde gaat komen en er binnen afzienbare tijd weer meer single player games uit gaan komen.
Hopelijk mits ze niet met Banjo Kazooie bezig zijn voor Microsoft werkt Toys for Bob alsnog aan deze game. Want deel 4 is echt een pareltje.