Preview | Phantom Blade Zero – De markt is inmiddels overspoeld met Soulsborne titels, de ene beter dan de andere. Het gros weet echter niet het kwaliteitsniveau te halen van FromSoftware: de gameplay is niet snel of smooth genoeg, het level design weet niet aan te grijpen of de game is simpelweg niet zo boeiend. Toch is er een opmars te zien in de Aziatische industrie en dan specifiek China: Lies of P en Stellar Blade hebben bijvoorbeeld bewezen dat FromSoftware niet meer alleenheerser hoeft te zijn in het genre. De Chinese studio S-Game sluit zich nu aan als geduchte concurrent met Phantom Blade Zero. Wij hebben de game gespeeld op gamescom en delen onze ervaring!

Als Sekiro en Devil May Cry een kind hadden…

De demo die we speelden op een PlayStation 5 bestond uit drie delen, elk met een baasgevecht. Het eerste gebied diende als een soort tutorial level, waarin je de gameplay goed onder de knie kon krijgen van Soul, de protagonist. Je kunt Phantom Blade Zero het beste vergelijken met Sekiro (block en parry mechanics) gecombineerd met de snelheid en responsiviteit van Devil May Cry. Dit is dan ook meteen de basis van de gameplay: door L1 vast te houden kun je gebruikmaken van Concentrate, ofwel blocken. Met de juiste timing kun je vijandelijke aanvallen parry’en. Op jouw beurt kun je dan weer terugvechten met zware (driehoekje) of snelle (vierkantje) aanvallen.

We kunnen hierin eigenlijk niet genoeg benadrukken hoe fijn de gameplay is. Het werkt ontzettend goed: aanvallen, parry’en, dodgen (met R1), alles werkt gewoon op een ontzettend responsieve manier. Je wordt bijvoorbeeld ook nooit belemmerd door langdurige en overdreven animaties, waardoor het tempo van de gameplay altijd hoog blijft. Het speelt zoals je het zou verwachten in het verlengde van wat je kent van de FromSoftware-games en de actiegames uit de stal van Capcom. Afgezien van de (nu al) goed uitgewerkte gameplay, komt er nog meer bij kijken. Onze held bezit namelijk een hoop andere kunstjes die je kunt gebruiken om je tegenstanders op stijlvolle manier te vermoorden.

Bovennatuurlijke en stijlvolle gameplay

Soul kan twee soorten wapens dragen, waartussen je kunt schakelen. Schakelen kun je niet continu doen, want na een wissel heb je te maken met een korte cooldown. Dit heeft weer te maken met het gebruik van Power Surges. Power Surges zijn unieke combo’s die je met een wapen uitvoert, nadat je deze een bepaalde tijd gebruikt hebt. Het hangt per wapen af of je meerdere van deze Power Surges kunt uitvoeren, alvorens je weer met een cooldown te maken krijgt. Zo kun je met een lange katana maar één Power Surge charge houden, terwijl je met dubbele katana’s er twee tegelijk kunt hebben. De Power Surges zijn overigens heel tof om te zien: met het uitvoeren ervan krijg je zwarte rook te zien met rode effecten er tussendoor.

blank

Naast het wisselen van wapens, kun je ook schakelen tussen Phantom Edges. Denk hierbij aan unieke vaardigheden met bovennatuurlijke verschijningen: een leeuwenkop die vuur kan spugen of een boog waarmee je bloedpijlen schiet. Ook deze hebben na gebruik een cooldown. Dit alles zorgt voor een balans tussen de speciale trucjes en de normale gameplay. De tegenstanders zitten natuurlijk ook niet stil: er komen momenten dat je te maken hebt met aanvallen die blauw of rood kleuren. Als een aanval blauw kleurt, kun je deze direct counteren (zelfde als de Mikiri Counter in Sekiro). Rode aanvallen kun je niet blocken of parry’en en dien je te ontwijken. Na een perfecte dodge activeer je ook weer een counter aanval. Alles bij elkaar genomen zorgt ervoor dat de gevechten in Phantom Blade Zero van een hoog tempo zijn, gevarieerd en vooral ook strategisch door de vele mechanieken.

Ook de bazen zijn indrukwekkend

Zoals aangegeven hadden wij te maken met maar liefst drie verschillende baasgevechten. De eerste was een leuk opwarmertje, Tie Sha the Frenzy. Een lange vent met een bijl die wat woedeaanvallen had. Na deze getrotseerd te hebben kwamen we meteen in een ander gebied terecht, dat voor de rest geen ruimte bood om met andere (kleinere) vijanden te vechten, maar meteen aanving met een tweede baasgevecht. Ditmaal bood Commander Cleave wat meer weerstand: een grote brede samoerai die een katana had net zo groot als onze protagonist. Hierbij kwamen de dodge/parry mechanics het beste naar voren en was dit een mooie test om te zien of we de game onder de knie hadden.

blank

Uiteraard was dit geen probleem en was dit een uitgerekend moment om alle Phantom Edges en Power Surges uit te proberen. Het was met het derde baasgevecht dat onze mond echt openviel van wat Phantom Blade Zero weet te presenteren. Huangxing, the Sunken Pillar of Kunlun, was een groot gestalte dat bedreven is in het gebruik van een zwaard in combinatie met een rond, scherp voorwerp aan een ketting. Op een locatie die leek op een tempel, compleet grijs gekleurd met witte bloesembladeren en rode accenten was dit een mooie arena te noemen. Hier kregen we ook nog een extra kers op de taart als het gaat om de gameplay. Om het dynamische nog meer te benadrukken was het mogelijk om met Soul tegen een pilaar op te rennen om zo op Huangxing te landen. Het zag er spectaculair uit!

En dat is meteen een ander element van de game dat voortreffelijk is uitgewerkt: de animaties zijn om je vingers bij af te likken. De combo’s, een finishing move op een baas, de Power Surges, het ziet er allemaal uit alsof het rechtstreeks uit een film komt. Natuurlijk is het gebruik van motion capture niet heel bijzonder meer, maar wel de natuurlijke overgangen tussen alle animaties die aan één stuk door overtuigend gepresenteerd worden. Uiteindelijk hebben we de demo uit weten te spelen en hadden we nog wat tijd over om rond te kijken in de opties. Hierin zat niet veel bijzonders, maar wel de mogelijkheid om de game op normal of hard te zetten. Met een tweede speelsessie op hard merkten we pas de echte uitdaging die we kennen van een gemiddelde FromSoftware-game.

blank

Voorlopig conclusie

De demo is er een die sinds Summer Game Fest al speelbaar is en zal een laatste stop hebben op de Tokyo Game Show volgende maand. Dit betekent dat de build al wat ouder is, maar het heeft het er niet minder indrukwekkend om gemaakt. Phantom Blade Zero staat gepland, is ons gemeld, om gelanceerd te worden ergens in 2025. De game maakte in de demo al een zeer goede indruk, en wij smachten absoluut naar meer. De gameplay werkt ongelooflijk goed, het is leuk en het tempo ligt lekker hoog. De animaties zijn voortreffelijk en ook hebben we veel plezier beleefd aan de baasgevechten. Phantom Blade Zero is een game die alvast erg hoog op ons lijstje staat!