Preview | Life is Strange: Double Exposure – De Life is Strange franchise is door de jaren heen uitgegroeid tot een populaire reeks, waarvan we verschillende spin-offs hebben gezien. Met Life is Strange: Double Exposure stappen we nu opnieuw in de schoenen van de originele protagonist: Max Caulfield. Ze is wat ouder en belandt weer in een moeilijke situatie. Met de mogelijkheid om de tijd terug te draaien blijft zij bijzonder en daar komt nu nog een extra kracht bij, wat ze hard nodig zal hebben om te ontdekken wat er is gebeurd.

De moord op Safi

Life is Strange: Double Exposure draait om een mysterieuze moord. De beste vriendin van Max, Safi, wordt namelijk dood in de sneeuw gevonden. Max denkt dit eenvoudig op te kunnen lossen door gewoon de tijd terug te draaien, maar het loopt niet helemaal zoals ze had verwacht. In plaats van dat de moord voorkomen wordt, opent ze een parallelle tijdlijn. In deze tijdlijn is Safi nog in leven en met de nieuwe kracht is het aan Max om tussen twee tijdlijnen te reizen en uit te vogelen hoe het komt dat Safi de dood vond in de ene tijdlijn, maar niet in de andere.

Verdere details over het verhaal moeten we je nog schuldig blijven, maar de franchise kennende schotelt het ongetwijfeld weer een boeiend avontuur voor. Het is bovendien leuk om weer in de schoenen van Max te stappen, dat is immers ook al even geleden. Hierbij bewandelt de ontwikkelaar enerzijds de bekende weg, maar zorgen ze toch voor wat afwisseling door Max van een nieuwe kracht te voorzien. Dit levert nieuwe gameplay mogelijkheden op en daar hebben we even van kunnen proeven op de gamescom.

Kies het juiste moment uit

Max heeft haar bijzondere kracht altijd verborgen gehouden voor de buitenwereld. Niet zo vreemd ook, want als mensen dit ontdekken kan ze gezien worden als een freak of erger nog: er kan misbruik van haar gemaakt worden. Nu ze tussen twee tijdlijnen kan reizen, dient ze de plek om van de ene naar de ander te stappen zorgvuldig te kiezen, want dit gaat gepaard met wat visuele effecten. Zodoende – afgaande op de demo – is het niet mogelijk om waar je maar wilt te wisselen, dit moet op veilige plekken gebeuren.

blank

Dit wisselen is van cruciaal belang voor de voortgang van het verhaal, want waar Safi in de ene realiteit dood is, ontdekt Max dat de moordenaar snel ook zal toeslaan in de andere realiteit. Zo wordt het een race tegen de klok en uiteraard wordt Max onbewust tegengewerkt doordat ze haar kracht niet overal kan gebruiken, maar ook door de lokale arm der wet. Hoe dan ook, het is een voorzichtige aangelegenheid en dat past bij de franchise, dat zagen we in eerdere games immers ook. En als het dan wel en plain public gedaan wordt, zorgt dat voor een hoop heisa (kijk maar naar Life is Strange 2). Niet verstandig dus.

Puzzelen maar

Hoewel het verhaal in Life is Strange: Double Exposure zoals de franchise betaamt de boventoon voert, zul je natuurlijk te maken krijgen met interactieve elementen. De demo die we speelden was gesitueerd op een universiteit, waarbij Max iets moest bemachtigen uit een lokaal. Het probleem: de docent in kwestie zat op een bankje voor de gesloten deur en een agent wilde hem ondervragen. Max wordt logischerwijs weggestuurd, maar het was in de situatie van belang om het lokaal te betreden en het stukje bewijs te vinden voordat de agent dat doet.

blank

Zodoende wisselden we van realiteit, waarbij de docent in kwestie gewoon in zijn lokaal was. Hem op de man afvragen waar het object lag was geen optie, want dat wekt argwaan. In die realiteit is het namelijk heel raar om daar om te vragen. Sterker nog, Max zou daar niet eens van mogen weten. Het doel was dus om tussen de twee realiteiten te wisselen en zo clues te verzamelen over waar hetgeen precies lag wat we moesten hebben. Eenmaal gevonden stapte de agent natuurlijk precies het lokaal binnen, wat dus de spanning nog wat verder opvoerde.

In principe is de gameplay van Life is Strange: Double Exposure gestoeld op het wisselen tussen realiteiten om zo beetje bij beetje de puzzel op te lossen. De grote puzzel is natuurlijk de moord, maar ook de stapjes ernaartoe komen met uitdagingen. Afgezien van het gebruik van Max’ krachten is de gameplay verder vooral wat je van de reeks kent. Verschillende objecten zijn interactief en kun je oppakken. Soms zit er een stukje tekst bij en her en der krijg je met directe interactie te maken. Een goed voorbeeld is dat het object onder een bepaalde ster in het astrologie lokaal lag.

blank

Maar waar is de ster dan precies? Door een digitale projectie in te schakelen en die zo te draaien dat het sterrenstelsel op de juiste plek staat – dit via hints op de muur – konden we de plek van de juiste ster achterhalen. Vervolgens lag onder die ster in een kastje hetgeen wat we zochten. Dit is niet al te ingewikkeld, maar geeft wel een indicatie van de puzzelelementen waarmee je te maken krijgt. Daarnaast zul je ook veel objecten en pamfletten tegenkomen die verder niks toevoegen aan de ontwikkeling van het verhaal, maar wel wat meer achtergrondinformatie geven. Ook bekend uit de reeks, en leuk dat het terug is.

Voorlopige conclusie

Als we heel eerlijk zijn: met dit type games kan je eigenlijk weinig fout doen. Zorg dat je een boeiend verhaal hebt, vul dat aan met interessante gameplay elementen – zoals de krachten van Max – en er ontstaat vanzelf iets moois. We hebben er dan ook vertrouwen in dat Life is Strange: Double Exposure een prima vervolg in de reeks is. Tijdens het spelen hebben we – op het (herkenbare) trage tempo na – eigenlijk niks gezien wat ons zorgen baarde. Met andere woorden: als je de vorige delen tof vond, dan kun je deze titel met een gerust hart op je verlanglijst zetten.