Preview | Metaphor: ReFantazio – Atlus heeft een ontzettend druk jaar. We werden dit jaar immers al getrakteerd op het uitstekende Persona 3: Reload en kregen vervolgens ook nog een verbeterde versie van Shin Megami Tensei V voor onze kiezen in de vorm van Shin Megami Tensei V: Vengeance. De lol houdt hier echter nog niet op, want volgende maand mogen we aan de slag met Metaphor: ReFantazio. Hoewel het geen titel in de Shin Megami Tensei-franchise is, toont de game wel veel gelijkenissen met die games. Wij mochten alvast een stukje spelen om te zien of Atlus wederom goud in handen heeft.

Royaal stuk vuil

De protagonist is een jongeman die zijn roots heeft in een bevolkingsgroep genaamd de Elda. In een burgeroorlog zijn de Elda voor een groot deel uitgeroeid, dit omdat zij beschikken over een soort magie waar de rest van de bevolking niks van wil weten. Dit merk je ook direct terug in de interacties met sommige NPC’s die snel doorhebben dat jij een Elda bent en jou behandelen als een soort tweederangs burger. Bijgestaan door een fee genaamd Gallica vinden we onze weg naar het State Army Recruitment Center om ons in te schrijven voor de oorlog. Dat wordt snel geaccepteerd; het zal de bevolking weinig deren als een Elda iets overkomt. Wat een simpele oefenmissie moest worden loopt echter al snel uit op een ramp zodra de verse rekruten overvallen worden door een aanval van Humans. Dat zijn vanzelfsprekend geen normale mensen, hoewel de naam anders doet vermoeden.

Sfeer alom

De eerste stappen die we zetten in Gran Trad, de hoofdstad van de United Kingdom of Euchronia, wisten gelijk indruk op ons te maken. De wereld van Metaphor is een soort reflectie van de hedendaagse samenleving, maar dan in een fantasy sfeer. Dit zien we terug in de verdeeldheid die er heerst onder de bevolking, maar ook in kleine details. Zo zagen wij een groepje NPC’s met een soort van staafjes in hun handen waar rook uit kwam. Zodra we dat van dichterbij bekeken, zagen we dat deze NPC’s iets aan het doen waren dat wel érg veel weg had van vapen. Dit soort grappige details kunnen wij alleen maar waarderen.

Terwijl we door de stad aan het wandelen waren kregen we hier en daar een uitmuntende cutscène voorgeschoteld in een anime-stijl. De productiewaarde hiervan is weer van hoog niveau, iets wat we gewend zijn van de Atlus RPG’s. Het is overduidelijk wederom een kwaliteitsgame. De stad was voor ons verder nog niet echt toegankelijk, omdat we een doel hadden en dat was richting de State Army Recruitment Center gaan om onze protagonist in het leger te krijgen, iets waar Gallica voortdurend op aan het aansturen was.

blank

Bekende weg

Zodra alles op zijn kop gaat tijdens de oefenmissie, kregen we onze eerste gevechten voorgeschoteld. Als je ooit een Shin Megami Tensei-game hebt gespeeld, weet je ongeveer waar je aan toe bent. De designs van de vijanden zijn echter volledig anders gezien Metaphor niet vist uit de gebruikelijke vijver met demons. Zoals eerder benoemd staan de vijanden bekend als Humans, maar hebben ze vrij weinig weg van wat wij kennen van de mens. We hebben het op mogen nemen tegen de eerste baas in de game en dat wezen had genoeg body-horror om zelfs David Cronenberg een wat verontwaardigde blik te geven. Dat gezegd hebbende, erg gaaf was het wel en het toont direct aan hoeveel liefde er weer in deze game zit als het aankomt op het design.

Dat zit wel snor

Een game als Metaphor: ReFantazio moet het nooit hebben van de meest realistische graphics, dat geldt bijvoorbeeld ook voor een Persona 5 waarbij de artstyle eigenlijk de hoofdrol speelt. Onze indruk is dat het wel goed komt met Metaphor op dat vlak. Het design van de diverse personages net als de stad Gran Trad is uitmuntend te noemen. Tel daar ook de eerder genoemde cutscènes bij op en we zijn verliefd. Op het gebied van audio lijkt het ook allemaal in orde te zijn en kregen we ook netjes de optie tussen Japanse of Engelse stemmen.

blank

Voorlopige conclusie

We hadden jullie graag meer willen vertellen over Metaphor: ReFantazio, maar wat we hebben gezien stemde ons in ieder geval positief. Het hielp niet dat we slechts een uurtje toegang hadden tot de game en vervolgens ook daadwerkelijk het eerste uur van de game aan het spelen waren. Zoals jullie misschien ook wel weten: de intro van een gemiddelde JRPG duurt even. Desalniettemin zijn we blij met wat we tot op heden hebben gezien en er is niks in ons wat twijfelt aan het succes dat Metaphor: ReFantazio zal gaan boeken. Op 11 oktober mogen we aan de slag met de volledige game en tegen die tijd zullen wij ons eindoordeel geven in een review.