Preview | Clair Obscur: Expedition 33 – Tijdens de Xbox Showcase op 9 juni hebben we voor het eerst Clair Obscur: Expedition 33 kunnen zien. Op gamescom kregen we vervolgens een presentatie van de game en werd ons een flink portie van de gameplay getoond. De turn-based RPG weet op een zeer actievolle manier te boeien: op een rijtje staan en je beurt afwachten zal je niet erg ver brengen. De dynamiek die je tijdens het vechten ervaart zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Met een intrigerende artstyle, een emotioneel verhaal en een hoop mysterie rondom de Paintress delen we nu onze eerste indruk van deze bijzondere game.
The Order 1886 in fantasyland
De eerste trailer van Clair Obscur: Expedition 33 greep ons meteen aan. Met een hoge dosis fantasy en de Eiffeltoren op de achtergrond, samen met een unieke stijl, werden we direct geïntrigeerd, al moeten we eerlijk bekennen meer vragen dan antwoorden te hebben. Wat we weten: elk jaar wordt er een expeditie, bestaande uit een paar mensen, eropuit gestuurd om de Paintress een halt toe te roepen. De expedities keren echter nooit meer terug, terwijl een teller steeds verder aftelt. De Paintress schildert elk jaar een nieuw aftellend nummer en expedities proberen haar telkens te stoppen. Expeditie 33 is nu vastberaden dat het ditmaal wel zal lukken. De demo speelde zich ergens af in het midden van het verhaal, dus we werden qua context erg in het diepe gegooid.
Met Gustave (het hoofdpersonage dat sterk lijkt op Robert Pattinson) begon de demo die we voorgeschoteld kregen in een omgeving, onder water. Letterlijk onder het water, want de protagonist rende tussen het bijzondere koraal met zijn teamgenote Luna. Heel apart om te zien, maar het illustreert mooi de bijzondere vormgeving van Clair Obscur: Expedition 33. De game draaide op 4K met 30fps en bij navraag werd een Performance modus bevestigd. Grafisch is dit een pareltje waar creative director Guillaume Broche erg trots op is: de artstyle benadrukt de hoge grafische kwaliteit van de game des te meer. De belichting, details in de omgeving en ook de personages zelf zien er buitengewoon goed uit.
De fantasy elementen kwamen overigens al snel om de hoek kijken, want in de onderwateromgeving vond Gustave een scheur in tijd en ruimte. Door deze te betreden bevonden Gustave en Luna zich ineens in een zeer groot landhuis. Hoe dit precies zit, houd je van ons tegoed, want zoals eerder aangegeven hebben we weinig informatie over wat er meer in de game aan de hand is. De nieuwe omgeving was prachtig, de hal die we zagen in dit landhuis stikte van de details. Denk aan een next-gen Spencer Mansion uit Resident Evil, op steroïden. Op deze plek vond Gustave ook een (blijkbaar) verloren persoon vond, niemand minder dan zijn stiefzusje Maelle. Hieruit werd duidelijk dat het verhaal erg emotioneel beladen kan worden, want na het emotionele weerzien sloot Maelle zich bij het duo aan, waarmee de party groter werd. Leuk detail: het lijkt net een team rechtstreeks uit The Order 1886, vanwege de Victoriaanse kleding die ze dragen.
Actief passief agressief
Op het eerste gezicht lijkt Expedition 33 een turn-based opzet te hebben vergelijkbaar met een Persona-game. Er komt echter wat meer bij kijken dan de UI die leentjebuur speelt. Normaliter is de gameplay vrij passief in turn-based combat: je wacht je beurt af, verricht een handeling en dan incasseer je wat de tegenstanders op je loslaten. In Expedition 33 heb je te maken met vrij veel handelingen tijdens een gevecht. De opzet is vrij simpel: elk personage heeft een healthbar en een actie-meter, bestaande uit blauwe vakjes die je gebruikt om acties uit te voeren. Elke actie kost één of meerdere punten, afhankelijk van de keuze en dus is het puzzelen wat je wilt doen. Denk aan aanvallen of items gebruiken.
Als de tegenstander aan de beurt is, hoef je echter niet stil te zitten. Bij inkomende aanvallen kun je namelijk pareren, ontwijken of springen. Als het lukt om in deze defensieve modus aanvallen te ontwijken, krijg je de mogelijkheid om met een counteraanval terug te slaan. Met andere woorden, je kunt er altijd voor zorgen dat je of aanvallen ontwijkt of juist zelf aanvalt. Dit zorgt voor een dynamiek die de gameplay nooit saai maakt, omdat je altijd bezig blijft. Hoewel het concept niet origineel is, valt de uitwerking ervan erg spectaculair te noemen. Het is jammer dat we niet zelf met de controller aan de slag mochten, maar wat we zagen, zag er indrukwekkend uit.
Nooit een saaie bedoeling
Tijdens je aanvallende beurt heb je naast de speciale vaardigheden en normale aanvallen nog een extra optie. Je kunt met bijvoorbeeld Gustave door LT in te drukken je pistool trekken en in third-person vrij op de vijand schieten, wat actiepunten kost. Het is een vrij bijzonder gezicht om dit op deze manier in een RPG te zien. Door deze verschillende opties lijkt de gameplay erg divers te worden. Tijdens het aanvallen heb je namelijk nog iets anders waar je rekening mee moet houden: timing. Druk je op het juiste moment op A, dan zal de aanval een critical hit opleveren en zie je gele schadecijfers in plaats van witte. Dit betekent dat het nog effectiever is.
Dat gezegd hebbende, mogen we ook zeker Luna niet vergeten. Luna speelt namelijk weer net wat anders dan Gustave en dat heeft te maken met de timing, die bij haar moves van toepassing is. Zij is een magiër die met elementen vijanden kan verpulveren. Magie is in Expedition 33 absoluut een schouwspel tijdens de gevechten. Luna kan bijvoorbeeld een ijsspeer op de vijand schieten en als je deze aanval uitvoert, krijg je met een QTE te maken. De turn-based gameplay heeft zoveel lagen dat er eigenlijk niet echt meer sprake is van dit klassieke gameplay concept. Dit is te danken aan de aanvullende mogelijkheden, waardoor je continu wat te doen hebt. Dit maakt de ervaring veel dynamischer, frisser en bovenal interessanter.
Voorlopige conclusie
De demo was vrij kort, maar we hebben genoeg gezien om er zeer enthousiast van te worden. Clair Obscur: Expedition 33 is niet alleen een visueel spektakel, het belooft ook op het gebied van gameplay en storytelling veel ter tafel te brengen. De leden van Expedition 33 hebben qua stijl veel weg van The Order 1886, terwijl de fantasierijke gebieden één en al originaliteit uitstralen. De game weet ondanks zijn turn-based gameplay veel diversiteit te brengen met extra lagen aan gameplay, wat het een unieke touch aan het genre geeft. Het is nog even wachten tot de release van de game ergens in 2025, maar het is er één die je zeker in de gaten moet houden.
Dit staat echt bovenaan mijn lijstje. Ook heel benieuwd hoe de combat gaat zijn. Klinkt heel belovend
Ben er erg benieuwd naar deze game.
Ziet er heel erg tof uit.
Had de trailer gezien, maar vond het er niet echt mooi uitzien. Game lijkt mij ook totaal niks.
Day one buy!!
Eentje om in de gaten houden.
Lijk me wel wat, ga deze ook in de gaten houden.
Ik heb stukje gameplay gezien, en werd er heel vrolijk van. Je weet het nooit van te voren. Maar ik denk dat dit wel een topper kan worden.
Deze game lijkt echt een eigen stijl te hebben, een die mij zeer aanspreekt. Een van de interessantere aangekondigde titels wat mij betreft.