Preview | The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom – Tijdens de Nintendo Direct uitzending in juni werd The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom aangekondigd. Een verrassing, want zo snel een nieuwe Zelda-game na Tears of the Kingdom hadden we niet verwacht. Oké, het is een titel die een andere benadering qua presentatie en gameplay toepast, maar dat zal liefhebbers van de franchise ongetwijfeld niks uitmaken. Wij gingen bij Nintendo langs om pakweg anderhalf uur met deze nieuwe game aan de slag te gaan. Wat we speelden en zagen stemt ons zeer positief, dit gaat een bijzonder leuke game worden!
Iedereen is… weg?
Uit het niets zijn er in Hyrule allerlei scheuren verschenen, waardoor de inwoners zijn verdwenen. Dat is al een merkwaardige situatie, maar ook ontdekt prinses Zelda dat haar wachters nergens te bekennen zijn. Sterker nog, de paar overgeblevenen beschuldigen haar en ze komt in de gevangenis terecht. Normaal gesproken is het Link die je onder de duimen krijgt om Hyrule van het gevaar te ontdoen, maar ook hij is nergens te vinden. Afwachten is natuurlijk geen optie en zo ontstaat het avontuur dat je met Zelda in deze game zult beleven.
Helemaal alleen sta je er niet voor, want je krijgt hulp van Tri. Dit is een mysterieus wezen dat je van een staf voorziet, waarmee Zelda echo’s kan oproepen. Dit zijn dan geen echo’s die je in een put schreeuwt en terug hoort komen, maar duplicaties van verschillende objecten. Best handig, want je zult dit veelvuldig moeten gebruiken om je een weg in de kleurrijke speelwereld van de game te vinden. De mogelijkheden van Tri beperken zich ook niet tot het naar voren halen van kopieën als zijnde echo’s, ook kan je Tri op een gegeven moment vooruitsturen om in een object te gaan zitten.
Vind je weg door te puzzelen
De demo die we hebben gespeeld begon in een gevangenis, waar Zelda in een cel zat. Ze had net de kracht van de staf van Tri ontdekt, wat ons de mogelijkheid gaf om een object in haar cel als het ware op te nemen in de staf. Dit met als gevolg dat we hetzelfde object dan konden laten spawnen. Hoewel Zelda kan springen, zijn haar sprongen niet hoog en dus hadden we het object in kwestie nodig om nog hoger te komen om zo een nieuw gebied te bereiken. Het opnemen van objecten en die laten spawnen als een echo is met veel dingen mogelijk.
Denk aan een tafeltje, tonnen, vazen, bomen en nog veel meer. Vanuit een schuin top-down perspectief wordt de game aan je gepresenteerd, waarbij het eerste deel van de demo vooral bestond uit het vinden van de juiste route met behulp van de echo’s. Je kunt in totaal drie echo’s inzetten en als je de vierde oproept, zal de eerste weer verdwijnen. In eerste instantie is het allemaal best wel rechttoe rechtaan, maar later in de game zul je toch wat creatiever met de middelen die je hebt moeten omspringen.
Fijn is in ieder geval dat de objecten die je gaandeweg opneemt in je staf als echo’s, niet verdwijnen. Via een druk op de knop kun je wisselen tussen de beschikbare echo’s en het is ook geen enkel probleem om deze met elkaar te combineren. Moet je een gapend gat overbruggen, roep dan de echo’s van bomen op, waardoor je op hetzelfde platformniveau kan doorlopen. Moet je een fakkel aansteken? Zorg dan dat je een echo van een vurige vijand hebt, zodat je de toorts kunt ontsteken. Dit kan dan weer een trigger zijn voor een poort die zich opent en op die manier zit de game propvol met dit soort kleine puzzeltjes.
Zo nu en dan zul je ook met vijanden te maken krijgen. Enerzijds zijn dat wezens die je her en der in de wereld tegenkomt, maar natuurlijk ontbreekt het de game niet aan bazen. Het interessante hieraan is dat je dus bepaalde vijanden op kan nemen als echo – zoals geschetst met de toorts – maar die vijanden kun je vervolgens ook weer inzetten tegen wezens die jou aanvallen. Dit zorgt voor een creatieve manier van spelen in gevechten, daar waar je als Link in de basis gewoon je zwaard zou pakken om er op los te hakken. Het is hier keer op keer het puzzelen wat de boventoon voert, wat op een ingenieuze wijze in de actiegameplay verwerkt zit.
Eindeloze mogelijkheden
We hebben in anderhalf uur tijd met pakweg tien objecten kunnen stoeien om onze doelen te bereiken. Later bleek ook dat er voor verschillende situaties niet per se één specifieke oplossing is. Zo dienden we bijvoorbeeld achter een stapel kisten te komen. Met behulp van het stapelen van echo’s en het verplaatsen van kisten, wisten we dat uiteindelijk voor elkaar te krijgen. Het was best een onderneming, omdat je als Zelda ook weer in een fakkel kon stappen met als gevolg het verlies van hartjes. Nadat het gelukt was en we per ongeluk met vuur de kisten aanraakten, bleken die doodleuk te verbranden. Al die moeite voor niks, want we hadden het ook gewoon in de fik kunnen steken.
Dit schetst precies één van de vele situaties waarop je dus op meerdere manieren bij je doel kunt komen en dat is wat het spelelement erg interessant maakt. Het is aan jou als speler om creatief met de echo’s om te springen. Hoe je het doet maakt niet uit, links of rechtsom is er altijd een oplossing. Daarbij krijg je later in de game de mogelijkheid om Tri vast in objecten te zetten, waardoor je bijvoorbeeld al hangend (via de staf) aan een platform van A naar B kunt gaan, daar waar je anders vast zou zitten. Ook kun je hiermee objecten die achter een hek staan bijvoorbeeld verplaatsen en zo krijg je om de haverklap met allerlei vergelijkbare situaties te maken. En dit is volgens Nintendo pas het topje van de ijsberg.
Prachtige presentatie
Als je The Legend of Zelda: Link’s Awakening hebt gespeeld, heb je een perfect referentiekader voor de visuele presentatie van Echoes of Wisdom. De game hanteert namelijk dezelfde visuele stijl en dat ziet er echt schitterend uit. Van duistere dungeons tot de heerlijk kleurrijke wereld van Hyrule. Het is voor Nintendo Switch begrippen een buitengewoon mooie game vol met details. Hierbij wisselt de game ook regelmatig af tussen een 2D perspectief en het 3D top-down perspectief, wat in beide situaties overzichtelijk, maar vooral detailvol oogt. Het is een beetje Nintendo eigen, maar qua presentatie slaat de game echt de spijker op z’n kop en de typerende audio zorgen ervoor dat het plaatje compleet is.
Voorlopige conclusie
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom heeft indruk gemaakt tijdens de anderhalf uur spelen. Het puzzelen, platformen en creatief omgaan met de middelen die je ter beschikking hebt, zorgen voor een ontspannen avontuur. De game laat je ook regelmatig out of the box denken zonder het je echt lastig te maken en soms is de oplossing zo eenvoudig dat je juist weer te moeilijk doet, wat het een bepaalde charme geeft. In de korte tijd spelen bood de gameplay al genoeg variatie, laat staan als we straks de volledige game ter beschikking hebben. Dat belooft dus veel goeds en de audiovisuele presentatie maakt het geheel op de juiste manier compleet.
Nice, zin in 🙂 Waarschijnlijk de laatste game die ik voor de huidige Switch koop.
@mrb: Ja, het gaat die kant op he? Zit al te kijken of het misschien niet een goed moment is om de Switch te verkopen…
@Hylariousz: Dat is een optie idd. Zelf geef ik de Switch aan de kids als de opvolger uitkomt. Ik denk dat het tzt altijd nog goed te verkopen is via marktplaats etc.
@mrb:
Bizar! Ik dacht precies hetzelfde! Veel plezier met de game .
Gr Mouser112
@mrb: Heb je geen interesse in Mario en Luigi brothership? Dat wordt mijn laatste Switch game mits Metroid prime 4 niet cross gen is
Nog een topper die eraan komt. September is een dure maand.
Is er al een releasedatum voor de opvolger vd switch?
@Anoniem-9478: Laten ze hem eerst even onthullen haha
@Smaakmaker: Heb me daar nog niet echt in verdiept, binnenkort maar eens (gameplay)trailers bekijken 🙂
Gezien veel leakers het erover eens zijn dat het met backwards compatibility wel snor zit op de Switch 2, wacht ik tot die uit is. Dan heb ik ruim 15 jaar aan Nintendo titels in te halen, inclusief deze Zelda game.
Ik ben echt heel benieuwd naar dit spel, als ik deze review zo lees heeft Nintendo zich weer ouderwets uitgeleefd.
@Anoniem-8063: Jij ook 🙂