Review | Warhammer 40,000: Space Marine 2 – Recent heb je in onze preview al kunnen lezen dat onze verwachtingen voor Warhammer 40,000: Space Marine 2 erg hoog waren. De review heeft even op zich laten wachten, omdat we lang geen toegang hadden tot de multiplayer, maar nu we de volledige game uitgebreid hebben kunnen spelen, valt er genoeg over Space Marine 2 te vertellen. De game is zeer zeker de moeite waard, maar er zijn wel een paar puntjes om rekening mee te houden. We vertellen je hieronder alles wat je over de game moet weten.

The Emperor protects!

De volledige game is in drie stukken opgedeeld: Campaign, Operations en Eternal War. De campagne en Operations dien je beide uitgespeeld te hebben om een volledig beeld te krijgen van het verhaal in Space Marine 2. In het kort waar het over gaat: Titus, een legendarische Space Marine die in deel één de Forces of the Thousand Sons heeft gestopt, keert na ongeveer 100 jaar weer terug om de mensheid te beschermen tegen de Tyranids. Naast het alien-gespuis komt er ook nog een andere factie om de hoek kijken waartegen je zult strijden. Onder leiding van Imurah is de Chaos Legion uit het eerste deel weer teruggekeerd. Deze dienen ook gestopt te worden omdat ze van plan zijn een desastreus wapen te gebruiken. Zoals in de preview besproken, zijn Operations extra coöp missies die een toevoeging bieden op het hoofdverhaal van de campagne.

Het verhaal is redelijk oppervlakkig, maar weet wel op de juiste manier interessant te blijven, vier hoofdstukken lang. Onderwerpen als verraad, argwaan en mysterie zetten de toon in Space Marine 2 terwijl je voortdurend op actie getrakteerd wordt in een lineaire opzet. De sfeer die Space Marine 2 uitademt is vooral hetgeen wat echt meer dan geslaagd is. Je ziet regelmatig grote veldslagen, hordes vijanden die op je afstormen en setpieces die van het beeld spatten. Ook de gevarieerde omgevingen hebben vistas waar je mond van openvalt. Warhammer 40,000: Space Marines 2 weet op een old school manier pure third-person actie heel tof te presenteren. Daarbij valt elk onderdeel, de campagne én Operations, te spelen met maximaal drie man.

De opdrachten die je veelal krijgt zijn simpele dingen als standhouden tegen hordes vijanden, deuren openen of machines activeren, alsook voorwerpen wegbrengen. Hoewel het simpel en niets vernieuwends is, is de uitwerking uitstekend. De hoogtepunten zijn de baasgevechten: deze bazen kennen leuke vechtmechanieken en zijn een verademing om mee te maken. Je hebt hierbij ook geen last van een AI die maar aanvallen blijft spammen, in plaats daarvan kent elke baas een bepaald patroon dat je moet zien uit te vogelen om zijn levensbalk naar nul te reduceren. Space Marine 2 vindt het wiel absoluut niet opnieuw uit, maar weet alle bestaande gameplay concepten op een ontzettend vermakelijke manier samen te brengen met daarbij voldoende variatie. De campagne samen met de zes Operations levels zijn goed voor ongeveer 12 uur aan verhalende content.

blank

Samenwerking is van belang in Operations

In een Operation kies je een class die je levelt, en uiteindelijk sterker maakt door perks vrij te spelen. Dit doe je met punten die je krijgt na het voltooien van een missie. Het is hierbij van zeer groot belang de juiste teamcompositie te hebben, omdat het combineren van de unieke vaardigheden per class niet alleen uitzonderlijk goed werkt, maar ook de enige manier is om door een level heen te kunnen komen. Warhammer 40,000: Space Marine 2 is namelijk een vrij uitdagende game, zelfs op de wat lagere spelniveaus. Zo heeft de game een duidelijke voorkeur voor het samenspelen met echte mensen in coöp. De AI-partners zijn namelijk niet bepaald de slimste, waardoor sommige relatief makkelijke opdrachten frustrerend kunnen worden om te voltooien.

Om een voorbeeld te schetsen: een Vanguard is gespecialiseerd in single target aanvallen; erg handig in een baasgevecht. Combineer dit met een Sniper en een Heavy (kerel met een minigun), en je kunt nogal wat schade aanrichten. Je mist dan echter wel wat verdediging. Ruil je bijvoorbeeld de Sniper in voor een Bulwark, een ridderachtige class die meer mêlee gebruikt in combinatie met een schild, dan heeft je team een betere defensie, maar hierbij lever je in op het offensief. In combinatie met de perks die je vrijspeelt, worden de composities nog interessanter vanwege team buffs en extra krachten. Check onze preview voor meer toelichting op dit vlak, en concluderend kunnen we zeggen dat de gameplay hierdoor uitstekend uit de verf komt.

blank

De multiplayer is compact, maar heerlijk

Alle classes die beschikbaar zijn in Operations kun je ook in Eternal War (de multiplayer) gebruiken, hoewel dan wel zonder de perks. Dit is een uiterst goede keuze gebleken, omdat de balans tussen deze classes in de basis uitmuntend is en je ook geen extra huiswerk krijgt. De perks zijn ook meer gericht op het PvE gedeelte, wat voor onbalans kan zorgen in de PvP onderdelen. Dit wordt verder gepreserveerd door de beperking dat elk team (bestaande uit zes man) tegelijk maar maximaal twee van dezelfde class kan kiezen. In Eternal War heb je drie modi: Seize Ground (Domination), Capture and Control (King of the Hill) en Annihilation (Team Deathmatch). Niet veel en ook heb je maar drie maps beschikbaar. Erg summier, maar tegelijk is het ook een verademing dat je niet doodgegooid wordt met allerlei ‘originele’ modi die uiteindelijk niemand speelt. Hetgeen wat je krijgt is leuk, werkt en biedt genoeg entertainment.

De echte fun begint pas met het uitbouwen van je eigen Space Marine. In zowel Operations als Eternal War kun je elke Space Marine van elke class volledig naar smaak customizen, via de Heraldry pagina. De punten die je in Operations vrijspeelt/gebruikt om je perks te ontgrendelen, kun je ook bemachtigen door gewoon de multiplayer te spelen. Deze kun je spenderen in de Heraldry voor cosmetische doeleinden (kleuren, emblems, patronen, etc.). Customization gaat erg diep in Space Marine 2 en een leuk detail is dat de kleuren die je kunt vrijspelen dezelfde namen hebben als de verfpotjes die je bij Games Workshop koopt. Als je ooit een Space Marine hebt geschilderd, kun je die nu volledig in de game namaken.

blank

Het is zeker niet zonder gebreken

Warhammer 40,000: Space Marine 2 biedt alles wat je ervan verwacht. Grafisch zijn we ook verkocht: de textures zijn van hoge kwaliteit, de belichting is altijd on-point en ook de omgevingen zijn rijk gevuld met details. Alles ademt het universum van Warhammer 40K, en dat op een grandioze manier. Dit moois komt echter ook met een concessie, want op technisch vlak is de game niet de meest stabiele. Warhammer 40,000: Space Marine 2 kun je in twee grafische modi spelen, Quality en Speed (Performance). Quality draait op een solide 4K met 30fps, dus zeker een aanrader. De Performance modus daarentegen, is een wat ruwere ervaring. Op (upscaled) 4K draait deze op een unlocked 60fps, die rond een gemiddelde van 50fps hangt. Er zijn momenten waarop je een strakke 60fps ervaart, maar ook zul je zien dat de framerate soms een duik neemt naar 45fps.

Dit komt met name voor als er veel op het scherm gebeurt, bijvoorbeeld wanneer er een zwerm Tyranids op je afkomt. Je merkt dan duidelijk dat de framerate een klap krijgt. Met alles wat er op het scherm gebeurt is dat misschien niet zo gek, maar toch hadden wij een meer geoptimaliseerde Performance modus willen zien (bijvoorbeeld 1440p, met wat mindere grafische instellingen). Tijdens het spelen van Eternal War hebben we ook niet de meest soepele ervaring gehad. De multiplayer wordt geteisterd door lag, waarbij de ping van sommige spelers in met name het begin op 120+ lag. Nu we wat dagen verder zijn is de connectie kwaliteit nog altijd niet veel beter. Dit zal na verloop van tijd ongetwijfeld gladgestreken worden, maar het is nu wel een smet op een verder geweldige ervaring.

blank

De kers op de taart

Het geluid van Warhammer 40,000: Space Marine 2 verdient ook wat aandacht. Zo is de audio een element dat de algehele sfeer nog een niveautje hoger tilt: stompende Space Marines, wapens die lekker punchy klinken en het geratel van je kettingzwaard die een Tyranid doormidden klieft… De geluidseffecten in deze game dompelen je helemaal onder in de ervaring. De voice-acting van Titus (Clive Standon) en kompanen zijn wat dat betreft ook op orde, evenals de soundtrack. Soms heeft het iets weg van een Gears of War: mannelijk koorgezang, trommels en trombones. De militaire deuntjes die je tussendoor hoort vormen de kers op de taart en zorgen voor een indrukwekkend auditief spektakel.

Gespeeld op: Xbox Series X|S
Ook beschikbaar op: PlayStation 5 & pc.

Conclusie

Hoewel Warhammer 40,000: Space Marine 2 hier en daar in technisch opzicht nog wat werk nodig heeft, is de game op zichzelf echt voortreffelijk. Met name de speelervaring is subliem dankzij de goede balans tussen de classes, de fijne, gevarieerde gameplay en natuurlijk de schitterende omgevingen die je bezoekt. De campagne en Operations hebben genoeg te bieden, waar zowel fans als niet-fans ontzettend veel lol uit zullen halen. En dan heb je Eternal War nog, die je uren extra speelplezier oplevert. Hier en daar is Warhammer 40,000: Space Marine 2 nog wat ruw, maar qua ervaring een schot in de roos.

Pluspunten

  • Campagne is erg tof
  • Operations biedt lang speelplezier
  • Eternal War is zeer geslaagd
  • Eigen customization gaat diep
  • Gameplay
  • Mooie graphics

Minpunten

  • Performance modus niet optimaal
  • Online wat laggy

8.5