Preview | Dragon Ball: Sparking! ZERO – Als er een manga-franchise is waar onnoemelijk veel fighting games van zijn gemaakt, dan is het wel de Dragon Ball-serie. Diverse ontwikkelaars hebben door de jaren heen hun beste beentje voorgezet om hun eigen stempel op deze immens populaire serie te drukken. De hoogtijdagen waren tijdens het PlayStation 2-tijdperk waar zowel de Budokai als Budokai Tenkaichi-games hun thuis kennen. Waar de Budokai-games op den duur nog een HD Collection hebben gekregen, is het al jaren stil rondom Budokai Tenkaichi. Dragon Ball: Sparking! ZERO mag nu 17 jaar na Budokai Tenkaichi 3 gaan aantonen dat het een waardige opvolger is.

Vertrouwd

Wetende dat deze previewsessie in aantocht was, hebben we recent nog eens Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3 opgestart als opfrisser. Het was dan ook leuk om te merken dat we vrij snel gewend raakten aan Dragon Ball: Sparking! ZERO, het is een daadwerkelijke opvolger van de Budokai Tenkaichi-games. De diverse personages laten zich goed besturen, maar het wordt ook aardig pittig wanneer er diverse superaanvallen worden gebruikt. Dragon Ball: Sparking! ZERO is een open arena 3D fighter en met de snelheid waarmee sommige personages aanvallen zou het hebben van ogen in je achterhoofd geen overbodige luxe zijn. Het was voor ons misschien wat chaotisch, maar doorgewinterde fans zullen hier absoluut van gaan smullen.


Tijdens de previewsessie mochten we naar hartenlust wat potjes spelen tegen de computer. Het roster wat we voorgeschoteld kregen was kenmerkend voor de franchise: ontzettend veel personages én varianten op personages passeren de revue. Zo is Goku natuurlijk het bekendste personage uit de serie, maar hij heeft door de serie heen ook veel veranderingen ondergaan. Je kan dus kiezen voor de klassieke Goku, maar ook een van zijn latere Super Saiyan-vormen. Je zou zeggen dat dit wel erg makkelijk is om een indrukwekkend roster aan te kunnen bieden, maar de verschillende vormen zijn meer dan een simpele skin-switch. Ze spelen allemaal weer net wat anders, iets wat Dragon Ball-fans zeker zullen waarderen.

Een sprong van jewelste

Beseffende dat Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi 3 uit 2007 stamt en nog voor de PlayStation 2 is verschenen, is de sprong die Dragon Ball: Sparking! ZERO maakt er een van formaat. Als jij nog weleens de oude Tenkaichi-games opstart om even terug in de tijd te gaan, zal je gaan smullen van hetgeen Sparking! ZERO je voorschotelt. De omgevingen zien er stukken gedetailleerder uit en de character models zijn van een bijzonder hoog niveau. Gezichtsuitdrukkingen, de manier waarop de personages bewegen en hoe superaanvallen tot hun recht komen: het is een heel spektakel om naar te kijken.

blank
Op het gebied van audio kunnen we nu nog niet heel veel mededelen, maar de stemacteurs waren in ieder geval alvast in topvorm. Ze zijn onmiddellijk te herkennen, wat een goed teken is. Dat is ook waar we vanuit zullen moeten gaan met Dragon Ball: Sparking! ZERO: het wordt een feest van herkenning en een ware ode aan de fans. Wat we van de presentatie hebben gezien stemde ons ook goed. Vette karakter intro’s worden aangevuld met flitsende effecten en razendsnelle laadtijden op in ieder geval de PlayStation 5, de console waar wij de game op mochten proberen.

Voorlopige conclusie

Zeventien jaar is een onnoemelijk lange periode, maar het lijkt niet voor niets te zijn geweest. Gamers en fans die al jaren wachten op een nieuwe Budokai Tenkaichi: this is it. Spike Chunsoft en Bandai Namco hebben alles uit de kast getrokken om de fanbase een game te bieden die mogelijk ook weer jaren mee kan gaan. We zijn met name benieuwd wat voor singleplayer content de game zal gaan bieden en in hoeverre de multiplayer een variatie aan modi met zich mee zal brengen. De basis die wij hebben gespeeld was in ieder geval alvast solide. Het totaalpakket zullen wij vanzelfsprekend ook gaan beoordelen om en nabij de release op 11 oktober aanstaande.