Er gaan al geruime tijd geruchten rond dat er gewerkt wordt aan een remake van The Elder Scrolls IV: Oblivion. Ontwikkelaar Virtuos zou hier mee bezig zijn, maar het is nog altijd wachten op een officiële aankondiging. In de tussentijd lekt er hier en daar wat nieuwe informatie.
De website Mp1st meldt nu dat het project inderdaad echt bestaat en dat een voormalige medewerker van de ontwikkelaar per ongeluk de nodige informatie online heeft gezet. Zo zou de game een volledige remake van het origineel zijn en men gebruikt de Unreal Engine 5.
De ontwikkelaar zou ook een kort overzicht hebben gegeven van de zes systemen die volledig opnieuw zijn opgebouwd: stamina, sneaken, blocken, archery, hit reaction en de HUD.
Zo zou voor het blocking systeem inspiratie gehaald zijn uit de ‘ACT’ games, wat mogelijk voor de Assassin’s Creed Ezio Trilogy staat. Dit omdat het oorspronkelijke blocking systeem saai en frustrerend zou zijn.
Sneaking iconen zouden nu getoond worden in het verbeterde sneak systeem en de manier waarop schade berekend wordt is ook aangepast. Het stamina systeem is opnieuw aangepakt om het minder frustrerend te maken en de HUD is nu overzichtelijker.
Verder zouden hit reactions verbeterd zijn om zo een betere response te geven op de schade die door spelers wordt aangericht en archery is nu beter en moderner, waardoor het soepeler aanvoelt. Dit zowel in third- als first-person.
Met andere woorden: Virtuos zou het origineel naast een nieuwe lik verf ook technisch in elk opzicht verbeteren wat op zich logisch is bij een remake. Het is nu vooral wachten op de officiële aankondiging.
Een van mijn favoriete games ooit, dus hoop dat de geruchten kloppen en het inderdaad een volwaardige remake is, met de broodnodige verbeteringen.
@Anoniem-714: het probleem is vooral de nieuwe engine. Wat TES games zo mooi maakt zijn gewoon de vele mods.
Door deze game in de UE5 te maken, zullen veel mods niet makkelijk overgezet kunnen worden en moeten deze op de assets na compleet opnieuw moeten worden opgebouwd.
De TEs mod community’s is groot, maar de vraag is of een herziene versie ook zoveel mods zal krijgen.
De creation engine is tenslotte al in gebruik sinds “TES III: Morrowind” waardoor ontzettend veel modders goed bekend zijn met het maken van mods voor de TES games.
Hier start dus een kip-ei varhaal.
1. Veel gamers zullen de game moeten hebben voordat mod makers hiermee aan de slag willen.
2. Veel TES gamers zullen de oude game blijven spelen tot er genoeg mode zijn.
Vergeet niet, met mods kan je Oblivion al zo opkrikken qua grafische pracht, dat zelfs mijn pc er maar net 60fps uit weet te krijgen.
-AMD 7800x3D
-64GB DDR5
-M2 PCI-e 4.0 SSD
-RTX4090
Tuurlijk is optimalisatie een ding, maar het zal zelfs met de UE5 engine niet makkelijk zijn om deze grafische instellingen te evenaren als het slechts een simpele port wordt.
@JBVisual: maar dat is het dus niet,een simpele port,Want remake? En weet niet zeker, maar is modding in UE5 niet een stuk makkelijker en eenvoudiger gemaakt?
@JBVisual:
Laten we aub niet klagen dat er voor een ‘nieuwe’ ES game eindelijk iets anders komt dan de gamebryo (jaja creation engine).
Is het dan echt gedaan met de Uncanny Valley? Geen gesmolten gezichten meer?
Wil de modcommunity gemak? Dan kunnen zijn de ‘oude’ Oblivion blijven spelen.
Hoe geweldig deze game ook was. Ik heb een aantal jaar geleden geen PS5 gekocht om remasters en remakes te spelen. Ding staat inmiddels al bijna een jaar stof te happen hier. Wat een waardeloze generatie consoles is dit toch.
@Anoniem-7320: gelukkig komt binnenkort de Switch 2. Als die lanceert met binnen een half jaar een geweldige line up, gaan al die ps5,s snel richting de Used Products.
@Anoniem-9238: nee geloof ik niet, genoeg ps5 gamers die wel voldoening eruit halen. switch mwah ik persoonlijk vind het niks, ieder zijn ding maar het is zeker geen vervanger van ps5