Special | Warhorse Studios blaast nieuw leven in de CryEngine – In het vorige deel van het interview werd er globaal gesproken over de studio en de franchise Kingdom Come. In dit deel van het interview wordt er iets meer aandacht gegeven aan het technische aspect van de game. Zo is de CryEngine de hoofdrolspeler waarom de game zo mooi oogt, en vooral ook goed werkt op meerdere platformen, wat zeker niet zonder slag of stoot gelukt is.
Optimalisatie was een vereiste
De eerste Kingdom Come: Deliverance was niet bepaald een technisch succes. Zeker in het begin niet, maar gelukkig is de game na veel updates nu wel op orde. Met het tweede deel moest dit natuurlijk anders en werd er flink nadruk gelegd op technisch vlak: het moest goed zijn.
Tobias: “In Kingdom Come: Deliverance stonden we onder druk om te releasen. We hebben vier keer uitgesteld en moesten het toen gewoon uitbrengen. Deze keer zeiden we: “We hebben meer tijd nodig, vooral aan het einde.” Dus in de laatste drie tot zes maanden van de ontwikkeling hebben we ons volledig gericht op het gladstrijken van alles. Ja, het is nog steeds een gigantische RPG, vol met bugs en glitches – natuurlijk -, maar onze prioriteit was om alles wat het spel zou kunnen breken te elimineren. Geen blokkades in de voortgang. Geen constante crashes. Het kan af en toe crashen, zeker, maar het mag je niet boos maken.”
De ster van de show: CryEngine
De Unreal Engine 5 is een industriestandaard, niet alleen omdat de licentie toegankelijk is, maar ook omdat het een ontwikkelaar veel te bieden heeft. De CryEngine wordt een stuk minder gebruikt, wat erg jammer is als we kijken naar de kwaliteit van Kingdom Come: Deliverance 2 en natuurlijk wat we in het verleden hebben kunnen zien bij de Crysis-franchise.
PlaySense: Het is al lang geleden dat we een game hadden zoals Crysis 1; iets wat destijds alleen mogelijk was op pc, ongelooflijk veeleisend, maar ook technisch verbluffend. Dat Kingdom Come: Deliverance 2 draait op de CryEngine voelt als een zegen. Het is eindelijk eens geen Unreal Engine 5-game, die slecht draait op consoles en zelfs op pc’s. Met al zijn globale belichting en mooie lichteffecten is Unreal 5 zeker indrukwekkend, maar in de meeste gevallen die wij kennen niet geoptimaliseerd.
Zou het geen goed idee zijn, of is het misschien al onderdeel van jullie plan, om de industrie te laten zien wat er nog steeds mogelijk is met de huidige technologie? Zoiets als: “Kijk, dit is wat je kunt doen met de CryEngine als je echt tot het uiterste gaat?”
Ondrej: “Eerlijk gezegd zijn wij niet de juiste mensen om die vraag te beantwoorden. We weten niet zoveel over engine-architectuur, ik in elk geval niet. Dat is meer iets voor onze programmeurs. Maar ik kan je dit wel vertellen: in 2013 hadden we drie opties voor een engine: Unreal, Unity of CryEngine. Of we konden er zelf een bouwen… maar je eigen engine bouwen is extreem risicovol. Het voegt jaren toe aan de ontwikkeling en daarna zit je er voor altijd aan vast. Destijds waren Unreal en CryEngine redelijk gelijkwaardig. CryEngine had betere foliage-rendering, dus gingen we daarmee verder.
We hebben de CryEngine zo zwaar aangepast dat het net zo goed een eigen engine zou kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor Unreal [in sommige ontwikkeltrajecten]: als je het gewoon uit de doos haalt en er een game mee bouwt, zal het waarschijnlijk slecht draaien. Je moet het aanpassen naar je specifieke behoeften. We hebben de CryEngine-licentie al vroeg gekocht en we hebben een heel team dat sindsdien aan optimalisatie werkt. Het werkt goed voor ons omdat we het gevormd hebben naar wat wij nodig hebben. En als we ooit overstappen naar een andere engine, zouden we dat hele proces opnieuw moeten doen.
Eerlijk gezegd, zonder onze programmeurs zou de game helemaal niet draaien. CryEngine was nooit plug-and-play. We moesten veel werk verrichten om het bruikbaar te maken voor het soort game dat we aan het maken waren.”
PlaySense: Kijkend naar het huidige gaming landschap, dan scoort Kingdom Come: Deliverance 2 erg hoog als het gaat om optimalisatie. De performance van de game is erg goed te noemen op elke console.
Tobias: “Ja, en daarvan waren we ons heel erg bewust. Ik vermoed dat veel nieuwe studio’s denken: “We hebben een engine gekocht, dus we zitten goed.” Maar dat is niet zo. Je moet hem aanpassen naar je eigen behoeften.”
PlaySense: Toch ziet Kingdom Come: Deliverance 2 er geweldig uit, gefeliciteerd daarmee. Iedereen blijft maar zeggen dat de CryEngine dood is, maar het is duidelijk… dat is niet zo.
Ondrej: “Wij zijn het daar ook mee eens. CryEngine heeft nog steeds enorm veel potentie. Mensen herinneren het zich vanwege Crysis en wij hebben laten zien wat het nog steeds kan.”
PlaySense: Jullie hebben aan de industrie bewezen dat niet alles op Unreal hoeft te draaien. Je hebt geen flitsende techdemo’s nodig. De meeste van die Unreal-video’s zijn gewoon schone labopstellingen zonder AI of echte gamesystemen die draaien.
Tobias: “Precies. In echte gameontwikkeling is het totaal anders. We oordelen niet over welke engine dan ook, we zijn gewoon tevreden met wat we zelf hebben gebouwd. We zullen zien wat de toekomst brengt. Geen enkele engine blijft voor altijd. Op een gegeven moment moet je mee-evolueren.”
Ga op avontuur met Henry!
Met nieuwe inzichten in de manier waarop de studio deze titel heeft benaderd, is het duidelijk dat Warhorse Studios de fijne kneepjes van het vak beheerst. En met Kingdom Come: Deliverance 2 zijn ze nog lang niet klaar. De eerste uitbreiding is inmiddels uitgekomen op donderdag 15 mei, genaamd The Brushes of Death. Rond herfst mogen we de tweede grote uitbreiding verwachten met de naam Legacy of the Forge. Als je Kingdom Come: Deliverance 2 nog niet hebt gespeeld, lees dan onze review over de game.
Gaaf artikel! Weer eens wat anders dan de nieuwsberichten over games. Super!
Ik herinner me de crytek engine voornamelijk van far cry 1. Dat is ondertussen 20 jaar geleden, maar dat was toen al om je vingers van af te lekken. Die dynamische belichting was zo goed voor die tijd.
Far Cry 1 was al extreem mooi voor z’n tijd. Crysis deed daar nog een flinke schep bovenop. Kan me nog de eerste screenshots herinneren in een game tijdschift, het was eigenlijk unreal, zo mooi. Als je nu naar de remaster kijkt van Crysus, ziet het er eigenlijk nog steeds wel goed uit, ondanks de leeftijd.
Jammer dat de Cry Engine zo weinig gebruikt wordt, KCD laat goed zien wat de engine kan als je er wat werk insteekt. Zowel visuals als performance zijn in orde bij KCD.
Dit soort artikelen zijn super interessant maar de reclame pop ups worden steeds vervelender op de mobiele site waardoor ik elk geval deze site minder vaak bezoek
@Anoniem-7706: gefeliciteerd