Special | Op bezoek bij Warhorse Studios in Praag

blank

Special | Op bezoek bij Warhorse Studios in Praag – Het valt niet te ontkennen dat Kingdom Come: Deliverance II een succes te noemen valt. Niet alleen is het een grote stap vooruit ten opzichte van het eerste deel, maar de game viel ook flink in de smaak bij critici. Ook bij PlaySense hebben we ontzettend genoten van de game en dat heeft ons aan het denken gezet: zou een bezoekje bij de kerels van Warhorse Studios niet leuk zijn? Het idee werd met open armen ontvangen, waarna wij onze tickets naar Praag boekten.

De hele mikmak

In 2012 begon Warhorse Studios, onder leiding van Daniel Vavra, aan een ambitieus project: Kingdom Come: Deliverance. Het begon oorspronkelijk als een Kickstarter project, maar werd uiteindelijk door een relatief groot publiek warm onthaald. Niet zonder gebreken, zoals we in de review hebben kunnen lezen, maar dat weerhield de studio er niet van om er bij de pakken neer te gaan zitten. Sterker nog, het eerste deel is een groot succes te noemen en heeft Warhorse Studios gebracht waar het nu is. Met flink meer man aanwezig in de studio heeft Kingdom Come: Deliverance II de critici flink weten te bekoren, want de cijfers liegen er niet om. Ook de community heeft de game breed omarmd.

En dat is niet zomaar. Warhorse Studios bestaat uit ontzettend gepassioneerde mensen. Tobias Zwilling (PR Manager) en Ondrej Bittner (Senior Developer) hebben PlaySense een kijkje in de keuken gegeven. Op één verdieping zijn de verschillende afdelingen te vinden: in de hoek heb je de graphical designers en concept artists, ernaast weer de sound designers en met een paar meter verder heb je weer de programmers, enzovoort. Alles lekker bij elkaar! Maar tegelijkertijd is de sfeer ook heel los en vrij. Dit komt ook terug in de werkethiek. Zo gaf Ondrej een mooi voorbeeld: als iemand een quest ontwerpt krijgt deze persoon zelf de volledige vrijheid om deze van begin tot eind in te vullen, dit om de immersie in de game te behouden. Een detail dat je kunt beamen als je de game gespeeld hebt.

In elkaar getimmerde professionele zooi

Waar we ook een kijkje mochten nemen was de volledige motion capture ruimte. Hierin is vrijwel alles voor de game opgenomen. Om animaties en verhoudingen zo echt mogelijk te doen laten lijken, hebben ze voor vrijwel alles props nagemaakt. Een kruisboog, een lamp of een schild, allemaal gemaakt met pvc-buizen of ander simpel bouwmateriaal, om de acteurs zo realistisch mogelijk te laten acteren. Ondrej lichtte daarbij toe vooral blij te zijn met een groot opgebouwde trap, waardoor ze zo secuur mogelijk trap-animaties konden maken.

blank

In de motion capture ruimte waren er nog twee (hele) kleine andere kamertjes: de opnamestudio voor de stemacteurs. Volledig in elkaar getimmerd met simpele planken en geluidsisolatie, maar hier zijn alle dialogen opgenomen die je in de game hoort. Tobias voegde daaraan toe dat het extreem veel werk was, en misschien wel het langste proces van beide games – het inspreken. Om een idee te geven: Tom McKay (stem van Henry) heeft in totaal 40.000 zinnen tekst moeten inspreken. Het meeste van iedereen, terwijl je in de meeste films rond de honderden of een paar duizend zinnen hebt. Een flink aantal dus. Nadat de hoofdcast klaar was met het opnemen van alle dialogen, werd dit opgestuurd naar de rest van de stemacteurs in andere landen, die het als basis namen. Hier zit dus logischerwijs een hoop tijd in en dat was uiteindelijk ook de reden voor het laatste beetje uitstel ten tijde van de eerste game. Een zeer omvangrijk proces, maar tegelijk ook zeer belangrijk.

Er is genoeg ruimte voor uitbreiding

Nadat we elke afdeling waren afgegaan, bezochten we een nieuwe, tweede verdieping die door de studio in het pand is geclaimd. De ontwikkelaar is namelijk razendsnel aan het uitbreiden. Als je nagaat dat er op het moment van de eerste Kingdom Come-game ongeveer 30-35 man eraan werkten is de groei enorm geweest, want aan de ontwikkeling van het tweede deel heeft ongeveer 250 man gewerkt. Dit betekent ook dat de studio meer capaciteit heeft om veel meer te verwezenlijken. Kingdom Come is een prachtige franchise, maar Warhorse Studios staat open om zeker meer projecten te beginnen. Het is wel goed duidelijk geworden dat Warhorse Studios niet alleen veel passie heeft voor hun werk, maar ook erg ambitieus vooruit kijkt naar de toekomst.

blank

Een leuk detail: Tobias kwam te laat op deze afspraak (foei), maar niet zonder goede reden natuurlijk. Namens Warhorse Studios nam hij bij een lokaal evenement een prijs in ontvangst: de studio behoort tot de top 5 beste Tsjechische bedrijven! Warhorse Studios is van groot belang geworden op nationaal niveau, maar ook internationaal is de erkenning er zeker. Het is hoe dan ook uitkijken naar wat Warhorse Studios meer zal bieden qua (andere) projecten. PlaySense zal binnenkort het interview publiceren dat we hebben gehad met Tobias en Ondrej. Houd vooral de site in de gaten!

  1. Anoniem-8490's avatar

    Dit soort artikelen zijn leuk om te lezen en geeft Playsense zelf ook een eigen karakter in plaats van alleen maar random nieuwsberichten.

    Als ze van 35 naar 250 personeel gaan en nu een verdieping erbij hebben vraag ik me wel meteen af of het niet de richting in gaat van alle “triple A” studios en hoop ik dat ze die redelijkheid en vrijheid er wel inhouden.

    0
  2. Anoniem-8405's avatar

    Heel leuk! Dit soort berichten willen we zien! En wat een geweldig spel!

    0
  3. Anoniem-5008's avatar

    De werkelijke GOTY.

    0
  4. Anoniem-8241's avatar

    @Anoniem-5008: van de laatste 5 jaar! Wat een spel!

    0

Meer Kingdom Come: Deliverance 2

Meer