Hands-on: Dead Space 3 – Visceral Games kwam in 2008 toen het nog de naam EA Redwood Shores droeg met een nieuwe IP, waarin je letterlijk doodsangsten kon ervaren. Oké, wellicht overdrijven we een beetje, maar Dead Space was een geslaagde horrorgame. En hoewel de game geen verkoopsucces was kwam er vorig jaar toch een tweede deel. En in februari 2013 mogen we al weer een nieuw deel verwachten. Deze werd in juni eerder dit jaar aangekondigd en sindsdien maken de fans zich zorgen. Focust Dead Space 3 zich niet te veel op de actie? Ja, maar na de hands-on in Keulen moeten we daar ook nee op zeggen. Voor de reden daarvoor zul je even verder moeten lezen.

Lijkt meer actiegericht en met dezelfde vibe

Tijdens de persconferentie van Electronic Arts op de E3 werd Dead Space 3 officieel aangekondigd nadat het al was gelekt dat deze in de maak was. Welke game van de uitgever lekt er tegenwoordig niet zou je denken. Afijn, om even verder te gaan. Naast de aankondiging werd ook gelijk de eerste gameplay getoond wat vooral erg actiegericht was met de drop-in drop-out coöp wat een belangrijk aspect van de game zal zijn. Hierdoor ontstond wat onrust bij de liefhebbers van de vorige delen. Het eerste deel bestond namelijk uit het doorlopen van gangen en het oplossen van puzzels met Isaac Clark terwijl de Necromorphs er een hobby van maakten om jou flink te laten schrikken en het liefst jou in stukken sneden of hakten.

Naast dit bewoog Isaac niet bepaald snel wat er voor zorgde dat de actie nog benauwder en intenser aanvoelde. In het tweede deel ging dat al wat vloeiender en in derde deel kun je zelfs wegrollen van vijanden en is er een coversysteem geïntroduceerd. Het lijkt erop dat de gameplay inderdaad meer gericht is op de actie, maar aan de andere kant spreekt dit meer gamers aan en bereikt het zo een nog groter publiek. Dit verdient de serie naar mijn mening wel. Voorafgaand aan de hands-on was ik wel erg benieuwd naar wat ik ging spelen en of de typische Dead Space vibe nog steeds aanwezig was. Na één minuut was al duidelijk dat dit bewaard is gebleven. Allereerst zagen we gelijk weer Isaac Clark, welke zich samen met zijn collega´s bevond vlakbij de planeet Tau Volantis.

Actievol en lichtelijk lineair gebeuren

Op deze ijzige planeet schijnt de oorsprong en wellicht de oplossing te vinden zijn voor de Necromorphs. De plaats van arbeid was echter nog steeds een ruimteschip, maar niet voor lang. Want om nog onbekende redenen was deze in een mijnenveld beland en het schip was grof beschadigd. De bemanning moest zo vlug mogelijk naar de noodcapsule, zoals we het maar even noemen. Na het aantrekken van het vertrouwde pak (Rig) en een moeizame wandeling in het schip zweefden we al weer snel in ´zero gravity´ om de helm te pakken te krijgen en de noodcapsule los te maken van de vergrendeling. De sloep knalde vervolgens los wat mede kwam doordat het schip achter ons ontplofte. Een behoorlijk actievol en spectaculair gedeelte uit de demo, maar het ging nog verder.

Isaac kon zich namelijk maar net vastklampen aan de noodcapsule en door de grote explosie schoot hij los. Als speler moesten we ons als een gek met de boosters op onze Rig haasten naar de capsule voordat het te laat was en we voor eeuwig in de ruimte zouden ronddwalen wachtende op het opraken van de zuurstof. Dit alles ging op hoge snelheid, waarbij we constant brokstukken, maar ook mijnen moesten ontwijken of ze kapot moesten schieten. Een lineair gedeelte moeten we wel zeggen, maar het was wel erg gaaf. Uiteindelijk bereikten we de rest van bemanning die veilig in de noodcapsule zaten. Even leek Isaac zich vast te kunnen houden, maar al snel schoot hij weer los. De capsule ging inmiddels richting een zeer oud ogend ruimteschip die in de atmosfeer van Tau Volantis leek vast te zitten.

Na de actievolle rit naar veiligheid moet Isaac de rest van de bemanning helpen om aan boord te komen van dit oude ruimteschip. Hier kwamen weer de welbekende puzzels om de hoek kijken die we kennen van de vorige delen. Met telekinese bewogen we verder wat panelen, zodat we met Isaac het schip in konden. Vervolgens waren daar weer die batterijen die we op de juiste plaats moesten zetten. Hierdoor konden de deuren van het schip open zodat de bemanning uit de gekoppelde capsule konden komen. Zo was iedereen aan boord en kon het doorzoeken van het ruimteschip beginnen. Natuurlijk was Isaac de aangewezen persoon om dat te doen. Niet erg, want zo konden we eindelijk weer eens als Isaac alleen op pad. En dit was een aaneenschakeling van momenten qua herkenning.

De ziel van de gameplay, actie en horror is er nog!

We keken wederom over de rechterschouder met Isaac mee en hoewel de gameplay zeker wat sneller aanvoelde kwam toch weer die spanning naar boven, want wie weet werden we onverwachts aangevallen door zo´n irritante Necromorph. En in dit zeer oude schip vol met zowat antieke techniek waren deze aliens vanzelfsprekend van de partij. In verschillende vormen kwamen ze op ons af. Soms zagen we ze aankomen kruipen vanuit het donker voor ons, maar ze kwamen ook van bovenaf even hallo zeggen. Isaac zou Isaac niet zijn als hij zijn tools niet bij zich had en al snel waren we de Necromorphs uit elkaar aan het schieten. Eerst de benen er af en daarna het hoofd, dit blijft leuk en bevredigend om te doen.

Naast dat we ons zeer vermaakten in dit stuk van de demo merkten we dat de ziel van de gameplay uit het eerste deel nog steeds present is, maar dat wel allemaal wat vlotter. En wat we al eerder zeiden lijken de makers dit te doen om zo meer mensen aan te spreken. Het heeft nu gewoon meer weg van een shooter doordat je sneller kunt richten en weg kunt duiken wat de gameplay meer toegankelijker maakt. De enge en benauwde sfeer is echter sterk aanwezig en in het stuk dat we speelden waren we helemaal alleen met Isaac. Waarschijnlijk kun je dit ook met een vriend(in) spelen, maar dat is nog even afwachten. We gaan er dan ook vanuit dat je kunt kiezen of iemand jou kan joinen, zodat je nog steeds als Isaac alles in jou eentje kunt uitvoeren indien je dat liever hebt.

De gameplay van Dead Space staat in dit nieuwe deel nog als een huis al ligt het tempo hoger en daarnaast is dezelfde vibe ook nog steeds aanwezig. Hetzelfde geldt voor de brute wapens waarmee je opnieuw los mee kunt gaan en de Necromorphs in stukken kun snijden, schieten en rammen. De wapens krijgen in deel drie nog meer aandacht, want je kunt deze nu helemaal zelf in elkaar zetten met items en onderdelen die je vind tijdens het doorzoeken van schepen en meer. In het eerste deel kon je alleen wapens upgraden met zeldzame nodes. In deel twee kon je ze naast upgraden ook aanpassen op bepaalde vlakken. In Dead Space 3 gaat dit veel verder en dat allemaal via de Weapon Bench die verder is uitgebreid. Electronic Arts had speciaal voor deze belangrijke feature van de game een kaart gemaakt met ingrediënten en de stappen die we moesten maken om bepaalde wapens te creëren.

Knutsel zelf jouw wapens in elkaar

Als je de werkbank opent kun je in een nieuw leeg slot starten met het maken van een nieuw en eigen wapen. Het was wat overdonderend qua mogelijkheden en de kaart hielp ook goed mee. Op een gegeven moment maakten we een wapen wat elektriciteit afvuurde en daarna weer eentje wat veel op de Plasma Tool leek, maar dan net wat sterker en met vuur als effect. Toen we klaar waren met het knutselen konden we wat Necromorphs afknallen op een soort oefenbaan. Ben je geslaagd in het ontwikkelen van een wapen dan kun je dat stappenplan delen met vrienden. Het zal wat tijd kosten voordat je het wapens maken helemaal snapt, maar het lijkt wel een toffe toevoeging te gaan worden wat bovendien heet looten stimuleert, waardoor je tevens op meer onderzoek uit zal gaan.

Voorlopige conclusie:

Op de E3 werd Dead Space 3 voor het eerst getoond en de kenmerkende gameplay en sfeer leek ingeruild te zijn voor actievolle coöp, waarin je met veel speelgemak er op los knalt. Door de hands-on op de GamesCom kregen we een beter beeld van de game. Het horroraspect van de andere delen is er gelukkig nog, maar het lijkt wel meer een mix te worden van actievolle lineaire momenten, bossfights en donkere gangen verkennen. De Necromorphs wisten ons toch nog aardig te verrassen en daarnaast zul je ook weer een tal van puzzels moeten gaan oplossen. Het in elkaar zetten van wapens door middel van gevonden voorwerpen uit de wereld lijkt een serieuze aangelegenheid te gaan worden en een toffe toevoeging. Alles bij elkaar bevat Dead Space 3 een hoop potentieel en visueel is het al een plaatje. Een game om zeker niet te vergeten tussen al het andere geweld in het eerste kwartaal van 2013.