Na een lange tijd van stilte liet de aankomende Forza Motorsport vorige week eindelijk weer van zich zien. Microsoft pakte tijdens de Xbox & Bethesda Games showcase uit met een trailer en een gameplay demo, waarmee we voor het eerst een goede blik op de racegame kregen. Daarna deelde Turn 10 Studios nog meer informatie in een uitgebreide video en daarin ging de ontwikkelaar ook dieper in op één specifiek onderwerp: ray tracing.
Forza Motorsport zag er in de recente beelden prachtig uit en Turn 10 Studios liet toen al weten dat de game ook over ray tracing beschikt, wat voor nog mooiere plaatjes moet zorgen. De vraag was alleen hoe ver de implementatie van ray tracing gaat. Een voorbeeld dat door sommige mensen werd aangehaald is Gran Turismo 7. Die game heeft ook ray tracing, maar alleen tijdens herhalingen en wanneer je bijvoorbeeld auto’s in je garage bekijkt. Tijdens daadwerkelijke gameplay, is ray tracing niet actief in Gran Turismo 7.
Daarom was het een terechte vraag wanneer ray tracing nou echt actief is in Forza Motorsport creative director Chris Esaki heeft daar nu duidelijkheid over gegeven. Esaki benadrukt in heldere woorden dat ray tracing in Forza Motorsport real-time actief is wanneer je de game daadwerkelijk aan het spelen bent en niet alleen in specifieke situaties buiten gameplay om. Hij benadrukt dat Turn 10 Studios niemand voor de gek wil houden en spreekt daarom klare taal om misverstanden te voorkomen.
“Ray tracing is here. It’s on track and most importantly, it’s real-time gameplay. I really want to make that clear: when we say ‘on track’, it doesn’t mean it’s only in replays or it’s only in Photo Mode on track and we’re just being funny with words. We’re not trying to mislead you here. When you’re racing and when you are playing the game, ray tracing is on. We want to be really clear about that.”
“When you’re playing it, it’s a level of immersion there that can be subtle at times but it’s a thing that really just pulls you into the visuals and experience unlike we’ve had before. When we talk about ray tracing, yeah, it looks amazing: it looks photo-real, it looks immersive, and you get that in gameplay – I want to be really clear about that.”
Sorry maar jij hier boven moet zéker eens de YouTube van Digitale foundry kijken over Forza zij zegen iets anders .
@Anoniem-8756: idd 4k 60fps met rt is zelf op pc moeilijk. Maybe 40fps of lager.
Plus ben benieuwd op series S
@surirav1995: series s kun je het vergeten die raytracing. Daar blijft het akelig weg bij (ook in het digital foundry filmpje uitgelegd)
@Anoniem-8756: het zal gerust er in zitten, maar inderdaad op de pc haha. En waarschijnlijk op de series x met andere toeters en bellen uitgeschakeld
@Anoniem-8756:
Ze zeggen dingen zonder facts, als head developer het heel duidelijk maakt dat het erin zit zonder bullshit dan zit t er gewoon in punt, je kan wel gaan lopen zeuren en twijfels hebben maar laten we eerlijk zijn wat je ziet is ook wat je echt krijgt tijdens ingame en dat is echt impressive.
@derik-for-real24: Je vergeet 1ding te vermelden de game draaide niet op de xbox series x Digital foundry had wat meer vragen voor Microsoft daar over en zij hebben dit toegegeven het draaide op een dikke PC dit is klanten in de maling nemen.
Spider-Man heeft toch ook 60 fps performance ray tracing modus.. snap niet waarom dit niet zou kunnen. Denk dat het wel goed komt!
@Anoniem-2826:
ahaha dikke pc, los daar van het zal identiek zijn aan de console met alle fancy visuals die we hbben gezien, pc gaat wel stukje crispier uit zien en hoger fps draaien natuurlijk, maar ik zie echt geen exclusive visual effects op pc. Wat je ziet is wat je krijgt, geen wonder, ze hebben hun game eninge geupgrade om dit soort visual fidelity te kunnen presenteren, het is ze gelukt ook.
Forza heeft wel goeie game enine engineers, forza horizon 4 en 5 draaien supper goed zowel console en pc, ook met oud hardware, het is geloof waardig dat ze hun nieuwe engine naar een andere niveau hebben gepush, true next gen.
@Anoniem-5368:
je maakt een goeie punt kerel, vermoedelijk kunnen sony gatekeepers niet accepteren dat xbox true next gen game kan maken, Forza 8 is inderdaad the true next gen racing game waar we op hebben gewacht.
@derik-for-real24: ze kunnen dat gewoon zeggen omdat het moet van publishers zoals Microsoft.
Precies hetzelfde met crackdown3 live destruction my ass.
En true next gen racing maybe yes als je weer over 100€ moet betalen om alles te krijgen.
Nu met fh5 kost het op steam 160€ op steam en dat is met korting
@7th-son: Is al bevestigd door turn 10 dat de Series S versie ook ray tracing heeft
Laten we vooral rustig blijven met zn allen. Ik slaap er al dagen niet van. Ik hoop dat het allemaal goedkomt. Heb geduld en vertrouwen in Turn 10.
Voor deze sim koop ik een nieuw stuurtje
Oude stuurtje gebruikt voor GT5 destijds een G27 maar die zal inmiddels niet meer compatibel zijn denk ik
Game ziet er prachtig uit, al lijkt ray-tracing voor mij meer een detail die ovegerens wel mooi meegenomen is zeker in een sim
@derik-for-real24:
Moet zeggen dat ze op de PlayStation wel hard gehit worden. Microsoft heeft echt stappen gemaakt.
4k @60fps met Raytracing. Yeah right! Mijn pc met een 3090 video kaart haalt dat niet eens bij meeste spellen.
Zei deze developer ook niet dat de gameplay draaiend was op een Series X en daarna zichzelf tegensprak dat het op een PC draaide maaaaaaar dat de series x versie er ook zo uit zal zien.
@derik-for-real24: de in game beelden die zijn laten zie waren van de pc versie, niet de console versie.
Tenminste een serie dat durft te innoveren, in tegenstelling tot GT waar de enige innovatie de duurdere microtransactions zijn
@Anoniem-737: wat is er zo innoverend aan 60fps en 4k raytracing dan? Ik vind het qua gameplay niet echt een heel toegevoegde waarde.
Over innovatie gesproken, Gran Turismo doet wel degelijk aan innoverende dingen, misschien dan niet dit deel. Maar met een vorig deel had je face tracking, de camera in je auto bewoog dan de kant op waar je naar toe keek. Meer een gimmick, maar wel een leuke toevoeging. Zo zijn er nog wel meerdere dingen
We zullen het zien wanneer ie uitkomt! Ben heel benieuwd en mijn verwachting is hoog!
@Anoniem-4464:
so what, is dat relevant ? Als t op pc draait gaat console versie opeens reflection effect misse of weather effects lightning effects, dacht het niet, laten we even rationeel denken en naar realiteit kijken, tis nie zo dat console the core visual fidelity gaat missen die er werden gepresenteerd met hun nieuwe engine, zowel pc als console zou t gelijk blijven in basic visual fidelity features.
Maar Pc zal altijd superiour zijn in grafishe kwaliteit, meer details en higher fps dat is altijd zo en hoort ook zo. Was hetzelfde met fh 4 en 5 en geld voor alle andre triple A releases.
Punt die je maakt heeft voor die reden ook geen relevance, forza laat indd zien dat ze true next gen kan maken met hun nieuwe engine, Polophony/Sony loop zwaar achter, elke gt game vanaf 5 is copy paste.
Ik moet zeggen dat Xbox echt streeft naar true next gen experience, en gamepass feature is killer deal, niet te verslaan, unrivaled under the heaven ^^
@Anoniem-5368:
Komt omdat het een race game is waar alles om hoge snelheid gaat en daardoor heb je toch wat meer rekenkracht nodig bij rendering.
De Xbox Series consoles hebben custom raytracing hardware, rekeneenheden die onafhankelijk van de GPU werken en deze daardoor ontlasten. Dit is specifiek voor deze consoles, mijn vermoedden is dat Turn10 dit gebruikt in Forza8. Wil je het fijne er van weten, check: https://samagame.com/blog/en/xbox-series-x-the-ray-tracing-difference-and-efficient-design/