DLC Special: Destiny – The Dark Below – Het is ruim drie maanden geleden dat Destiny het levenslicht zag als volledig nieuwe IP van Bungie en Activision. De verwachtingen waren zeer hoog en deze werden maar deels ingelost, want vooral het verhaal en hoe het gebracht werd stelde toch wat teleur. Ondanks de tekortkomingen op bepaalde vlakken wordt de game nog steeds dagelijks door miljoenen mensen gespeeld. Deze groep kon vanaf vorige week met The Dark Below aan de slag en zo ook wij. Hoe beviel dat en is deze content voor iedereen aan te raden?

Eris Morn

Het verhaal in Destiny werd in grote lijnen verteld door je kleine Ghost of tijdens laadschermen waar andere sleutelfiguren aan woord kwamen. Het had niet op iedereen het juiste effect en het was zelfs wat afstandelijk, maar nu is er Eris Morn. Buiten dat zij je nieuwe bounties kan geven in The Tower, vertelt zij het verhaal van de Hive en hoe zij de confrontatie met Crota (de grote eindbaas van de Hive) als enige uit haar team heeft overleefd. Door de stijl en haar stem is ze al een stuk interessanter als de soms erg saaie Ghost, want hoewel Peter Dinklage een goede stem heeft, klonk het af en toe voor geen meter. Bij Eris heb je een serieuze en donkere ondertoon die perfect bij de nieuwe DLC past.

Zoals gezegd geeft Eris dus bounties uit, welke neerkomen op het vaak zo creatief mogelijk doden van Hives. Hiermee verdien je XP, maar stijgt ook je reputatie bij haar, waardoor je nieuwe emblemen, shaders, maar ook manieren vrij speelt om belangrijk materiaal voor wapens te kunnen kopen. Of zelfs ruilen. Naast de bounties introduceert Eris ook een questline waarin je meer leert over de Hive en wat ze van plan zijn. Allereerst heb je drie missies waarvan twee op de Aarde in Old Russia en de laatste op de Maan. Het zijn missies waar wij in hoog tempo doorheen gingen en al klaar mee waren voordat we het wisten. Als dat een indicatie is voor de lengte ervan, dan weet je eigenlijk al genoeg.

De verhaalmissies van The Dark Below zijn ondanks de beperkte lengte wel zeer vermakelijk en hoewel het startpunt van de missies altijd is waar je al zo vaak bent geweest, verken je toch wat nieuwe omgevingen. De confrontaties die je hebt zijn ook net wat intensiever, zoals in Siege of the Warmind, waarbij de wizards meer trucjes gebruiken om je te beschadigen. Daarbij zijn de vijanden van een hoger level waardoor het net wat meer uitdaging biedt en dat is positief. Met de missies ben je snel klaar, maar dan zijn er nog wat kleinere quests die je helaas wel in omgevingen uitvoert waar je al eerder bent geweest. Hier voelt het toch wat gerecycled aan terwijl de quests op zich leuk zijn om te spelen. Wel verdien je er onder andere een erg tof wapen mee, die kan schakelen tussen Arc en Solar als effect, wat ontzettend nuttig is tegen de Hive.

Twee nieuwe Strikes

Als je eenmaal klaar bent met de missies dan wachten er nog twee Strikes op je, waarbij je bij de eerste opnieuw flink wat Hives af moet slachten. In Will of Crota moet je namelijk afrekenen met Omnigul, wat een zeer sterke wizard is. Om deze te verslaan moet je eerst een lading aan vijanden doden om je vervolgens op de wizard te richten. Deze Strike is zeer pittig aangezien de eindbaas zich vaak verstopt in een ruimte waar je niet goed bij komt, omdat er van veel kanten vijanden op hem schieten. Het was wel frappant om te zien dat dit de Weekly Nightfall en Heroic was, waardoor degenen die de content niet hadden aangeschaft geen kans hadden om het afgelopen week te spelen. Bungie had beter de content apart kunnen houden in een eigen playlist.

De andere Strike is The Undying Mind, waarin je een horde aan Vex moet verslaan om uiteindelijk bij een sterke Nexus uit te komen die twee schilden heeft. Hier komt het woord recyclen toch weer een beetje naar boven, want ook hier start je vanuit een punt waar je zeker al vaker bent geweest, maar nu begin je waar je normaal eindigde. Dit voelt toch wat wrang aan, want helemaal nieuw is de ervaring hierdoor niet. De Strike zelf is best leuk, want je moet eerst wat kleinere versies van de eindbaas doden plus wat kleinere Vex. Hoe dichter je bij de eindbaas komt hoe intensiever de actie ook wordt, want de vijanden worden dan steeds sterker. De eindbaas is vermakelijk om te verslaan vanwege de twee roterende schilden om zich heen. Hierdoor moet je goed samenwerken om er voor te zorgen dat je een opening kan vinden, zodat je hem kan raken.

Verse exotics

Als er iets hoort bij de endgame content van Destiny dan zijn het de exotische items. In The Dark Below kun je nieuwe exotics verdienen op het gebied van wapens en armor. Qua wapens krijg je een nieuwe sniper rifle die je als primair wapen kunt gebruiken. Daarnaast krijg je een nieuwe shotgun, welke The Fourth Hourseman heet. En dan heb je nog een nieuwe raketwerper genaamd Dragon´s Breath. We vergeten dan bijna Necrochasm, die je tot exotic kunt evolueren. Hoe dat precies gaat werken is nog niet duidelijk, maar Eris zal hier hoogstwaarschijnlijk een rol in spelen. Verder kun je nog allerlei exotic armor verkrijgen voor je hoofd, torso, armen en als nieuwe toevoeging nu ook voor de benen.

Deze exotics zijn zeer aantrekkelijk vanwege de nieuwe perks die ze hebben en tevens hebben ze een nieuw light level. Light heb je nodig om na level twintig verder te levelen. De nieuwe exotics kunnen tot light level 36, waardoor ze erg aantrekkelijk zijn. Echter kun je nu via Xur, die aan het eind van de week voor een korte duur in The Tower te vinden is, je huidige items naar datzelfde niveau brengen voor flink wat glimmer, een strange coin plus een exotic shard. Het is een flinke investering, maar wel één die het waard kan zijn, want je armor krijgt betere statistieken en de wapens gaan qua kracht vooruit. Als laatste kun je nog nieuwe Vanguard en Crucible armor kopen die je tot level 31 kan brengen alsook wapens die meer schade aanrichten.

Crota´s End is het summum van coöp gameplay

Wil je echter de gear waar het om draait dan zul je de nieuwe Raid moeten spelen, want hierin kun je armor krijgen die net als de exotische versies tot level 36 kunnen gaan. Verder kun je nieuwe wapens verdienen alsook materiaal om alles te upgraden. Dat zijn de leuke beloningen, maar het is vooral de ervaring die in coöp echt geweldig is. De vorige Raid, Vault of Glass, draaide vooral om puzzels en samenwerking, maar Crota´s End bevat veel meer uitdaging. In Crota´s End duik je in de diepste gedeeltes van de Maan waar je Crota moet zien te doden. Voordat je bij hem geraakt moet je eerst wat flinke hordes nemen.

Aan het begin start je in een donker doolhof waar je als team al knallend gecoördineerd naar een brug moet zien te komen. Het lastige hier is dat de duisternis ervoor zorgt dat je niet kunt springen, rennen of lopen op het tempo dat je wilt. Hiervoor zul je als team van lamp naar lamp moeten lopen om het effect van de duisternis te verminderen, zodat je wel snel kunt lopen en springen. Je kunt er alleen niet te lang blijven staan, want anders ontploft de lamp en kun je doodgaan. En dat kan het voor iedereen een stuk lastiger maken. Ondertussen lopen er talloze Hives in de vorm van Thralls, Cursed Thralls en Knights naar je toe, waardoor er een ontzettende chaos kan ontstaan. Zij vallen je namelijk continu aan en de Thralls doen dit op hoge snelheid achter elkaar. Dan moet je vervolgens nog de juiste route vinden en het tempo er in houden.

Dit is pas één sectie van de Raid die al behoorlijk veel teamwork, communicatie en coördinatie vereist, waardoor er een hele toffe uitdaging ontstaat. Bij het volgende segment komt het ook op samenwerking en communicatie neer, maar moet elk lid van het team ook zichzelf zien te redden. Hierbij moeten namelijk locaties verdedigt worden en moet iedereen een brug oversteken om met een zwaard vervolgens zelf een sterke vijand te verslaan. Alleen degene met het zwaard kan dan schade aanbrengen. Daarna is het eigenlijk weer volop chaotisch rondknallen, maar waar wel tactiek bij nodig is. Het gevecht met Crota vraagt ook om veel tactiek, samenwerking en vooral timing. Uiteindelijk zorgt het voor een uitdagende en zeer intensieve coöp ervaring die echt de moeite waard is.

Drietal nieuwe maps voor de Crucible

De multiplayer of het PVP gedeelte van Destiny zit prima in elkaar, want zo bevat de game een aantal goed ontworpen maps. De nieuwe maps als onderdeel van The Dark Below zijn ook weer prima. The Cauldron is de eerste map die zich op de Maan bevindt en deze is erg fraai. Je hebt veel routes zowel boven als beneden, wat perfect is voor een potje Rumble. Dat is bij Pantheon ook het geval, want hier heb je nog smallere routes waarbij je elkaar makkelijk kan flanken, maar er zijn ook open stukken waar snipers kunnen excelleren. Skyshock valt dan een beetje tegen, omdat deze map net iets te groot aanvoelt. Dit komt door de toevoeging van voertuigen, maar het tempo qua actie ligt dan eigenlijk net iets te laag.

Conclusie:

The Dark Below is de eerste uitbreiding voor Destiny en deze is in mijn ogen zeer geslaagd, maar waar ik toch soms een wrang gevoel bij had. De missies zijn namelijk best kort en voor iemand die liever alleen solo de PVE content speelt is dat te weinig, want uiteindelijk is de meeste content wat betreft het verhaal in de missies en de quests van Eris een introductie tot Crota´s End. We hadden namelijk verwacht dat we meer te weten zouden komen over het verhaal van Destiny zelf. Hopelijk komt dat in de volgende uitbreiding, House of Wolves, wel aan bod. De nieuwe Raid is als je een fanatieke Destiny speler bent wel een must have. Het samenwerken, coördineren en de tactiek bedenken is hierbij van groot belang en dat maakt het tot een fantastische coöp ervaring als je een goed en vast team hebt.