Gespeeld: Assassin’s Creed: Syndicate

Gespeeld: Assassin’s Creed: Syndicate – Sommige dingen in het leven zijn min of meer een gewoonte geworden, daaronder valt inmiddels ook dat we elk jaar een nieuwe Assassin’s Creed voorgeschoteld krijgen. In Assassin’s Creed: Syndicate, dat later dit jaar uitkomt, gaan we terug in de tijd naar het Vicoriaanse Londen en is het aan jou om weer de strijd met de Tempeliers aan te gaan. Assassin’s Creed: Syndicate is inmiddels officieel onthuld en toen wij op de booth van Sony zomaar de game konden spelen, grepen we die kans natuurlijk met beide handen aan.

Die aloude strijd

Wat betreft het verhaal trachtten wij door navraag te doen bij de ontwikkelaar nog iets meer informatie hierover los te peuteren. Helaas kon men daar nog niks over loslaten en dus houden we het bij een paar korte feiten. Zoals dat er twee personages hun opwachting zullen maken in deze game. Dat zijn Jacob Frye en Evie Frye die – hoe kan het ook anders – broer en zus zijn. Een combinatie van een mannelijk en vrouwelijk personage, net zoals we dat vorig jaar zagen met Assassin’s Creed: Unity, hoewel je daar uiteindelijk alleen met Arno speelde.

http://playsense.nl/images/file/img_5581470c9546c.jpg

Wij konden alleen nog spelen met Jacob Frye, maar interessant is natuurlijk om te weten wat voor aandeel Evie in het verhaal krijgt. Wederom kregen we daar geen informatie over losgepeuterd en daar zullen we dus later op terugkomen. Terug naar de plaats waar het verhaal zich afspeelt en naar hetgeen wij daar in deze hands-on demo aan het doen waren. Het was ons doel om een aantal belangrijke Tempeliers te vermoorden die zich in verschillende gebieden bevonden, verspreid over de stad. Met het vermoorden van deze vijanden konden we een bepaald gebied veroveren, om op die manier de Tempeliers uiteindelijk terug te dringen.

Gebieden veroveren en een paar nieuwe gadgets

Met het veroveren van een zo’n gebied kregen we er een flink aantal bondgenoten bij, zomaar burgers die je zullen helpen en die ook vijanden voor je kunnen uitschakelen. Dat is weer handig wanneer je in gevecht bent met meerdere tegenstanders bijvoorbeeld. Daarnaast ben je zelf ook prima in staat om iemand anders het zwijgen op te leggen. Daarbij is het fijn om te merken dat Ubisoft het vechtsysteem enigszins op de schop heeft genomen. Hoe groot de veranderingen zijn kunnen we nog niet precies melden aangezien onze speeltijd daar helaas te kort voor was. Rake klappen en trappen uitdelen voelt in ieder geval wel soepeler aan waardoor wij zowaar een voor het oog toffe combo konden uitvoeren.

Iets anders wat ook heel fijn is om te gebruiken, is je rope launcher. Met dit apparaat kan je makkelijk een touw omhoog schieten of horizontaal naar een ander gebouw laten spannen. Zo kan je missies op meer verschillende manieren aanpakken en bovendien kan je jezelf hierdoor nog sneller verplaatsen. Dat is weer handig wanneer je belaagt wordt door meerdere vijanden. Om die van je af te schudden kan je nu tevens meer een beroep doen op je omgeving. Zo lieten we meerdere vijanden in één klap doordraaien door alleen een gifpijltje in een vuurkorf te schieten. Hierdoor ontstond er een grote gifwolk waardoor vijanden hun collega’s weer te lijf gingen. Zo konden we tevens gebruik maken van een stel tonnen die vastgebonden in de lucht hingen. Door ze los te schieten vielen ze naar beneden waardoor een aantal mannetjes uitgeschakeld werden.

http://playsense.nl/images/file/img_5581473aa95ca.jpg

Paard en wagen

Verplaatsen op de grond kan nu ook door een koets te gebruiken. Deze voertuigen kan je ergens pakken of á la GTA van iemand stelen. Dat werkt verrassend soepel, want met één sprong gooi je zo de rijder op de straat en zit je zelf met de teugels in je handen. Dat niet alleen, want met nog een sprong sta je op het dak van je koets en terwijl de paarden nog doordraven kan jij ondertussen je achtervolgers neerknallen. Je kan er tevens voor kiezen om je achtervolgers in andere koetsen van de weg te beuken waarbij je wel moet oppassen dat je koets niet kapot gaat, want dan lig je zelf zo op straat.

Het rijden in koets verging ons prima, we konden makkelijk sturen en op die manier ook makkelijk bochten nemen. Los van het uitschakelen van vijanden zul je ook aparte races kunnen doen, zo werd ons verteld, iets wat wij zelf nog niet hebben kunnen doen overigens. Verder willen we nog kwijt dat de game in deze status zeker de moeite waard is om te spelen. Dat is wellicht een geruststelling wanneer je nog eens terug denkt aan de lancering van Assassin’s Creed: Unity van vorig jaar. Geen één keer hebben wij namelijk last gehad van een haperende framerate of van andere technische problemen.

http://playsense.nl/images/file/img_558147691a9bb.jpg

Voorlopige conclusie

Het is echt maar een klein gedeelte wat wij van Assassin’s Creed: Syndicate hebben kunnen spelen. Een oordeel vellen is dus nog niet aan de orde, wel stemt het ons tevreden dat de game in deze vorm zijn mannetje kan staan. De besturing – en dan met name het gevechtssysteem – voelt soepeler aan wat eveneens geldt voor hoe jij jezelf nu (met je rope launcher) door de stad kan verplaatsen. Helemaal enthousiast zijn we echter nog niet, wellicht dat bij een volgende kennismaking Assassin’s Creed: Syndicate ons nog meer weet te overtuigen. Desalniettemin was de eerste kennismaking wel positief te noemen.

  1. 82.74.151..xxx's avatar

    Ik denk dat het tijd word dat ac het rustig aan moet doen. Je merkt dat de meeste niet meer enthousiast van worden. Ubisoft heeft veel betere andere ip’s, zoals tom clancy games. Wildlive lijkt me supervet en for honour ook lijkt me ook cool.

    0
  2. 86.85.144.xxx's avatar

    Ik hoop vooral dat het spel bij de launch stabiel is en soepel werkt en dat we dus niet hetzelfde scenario krijgen zoals bij Unity waarbij het spel in feite gewoon kapot was toen het gelanceerd werd en op de PC (ook bij de PS4 in het begin) bijvoorbeeld ultra slecht geoptimaliseerd was (en nog steeds niet soepel loopt).

    0
  3. User  avatar
    1296 XP

    Deze franchise gaat wat mij betreft even voor een paar jaar de lade in.. Ben echt Assassin’s Creed-moe. Ze poepen het ene deel na het andere deel uit, en het is er sinds deel 2 en Brotherhood allemaal niet veel beter op geworden. AC is een grotere melkkoe dan COD, en ik had jaren geleden niet verwacht dat dat mogelijk was.

    Nu deze gameplay, ziet er mooi uit, ja leuk, nieuwe grabbling hook, vechten op een koets, en wat nog meer? Dat is het. Gameplay is verder exact hetzelfde, verhaal zal nog steeds ruk zijn, en de graphics zullen nog wel zwaar worden gedowngrade. Ubisoft 2015.

    Mensen gaan het op een gegeven moment repetitief vinden. Daarom komt er niet ieder jaar een nieuwe GTA uit, nieuwe Hitman, of Uncharted. Op langere termijn kopen mensen je rukgames niet meer, als ze ieder jaar worden doodgegooid met dezelfde game in een ander jasje, VOL MET BUGS.

    0
  4. 82.74.151..xxx's avatar

    @A Gamer: precies dit, zelfde gebeurd met cod, mensen worden er gewoon moe van en hebben heg wel gezien, het is ook gewoon slecht voor de innovatie van de game. Hoogte punt van ubi volgend jaar zou kunnen zijn geen ac op de pers conferentie.

    0
  5. User  avatar
    456 XP

    @A Gamer: Ik kan me echt volledig vinden in wat je zegt. Echter ben ik heel benieuwd naar de verkoopcijfers van AC (en andere games zoals bijvoorbeeld COD), want die zijn waarschijnlijk nog steeds enorm hoog. Hetgeen helaas de reden is dat er toch ieder jaar een nieuw deel wordt uitgebracht; kwantiteit ten koste van kwaliteit.

    0
  6. 83.163.99.xxx's avatar

    @A Gamer: Mag ik vragen of je wel alle AC’s hebt gespeeld? Ik wel namelijk en misschien mocht 3 er niet zijn voor sommige maar voor mij was hij geweldig. Black Flag was zelfs nog beter dan 3 en Unity was gruwelijk goed. Is het niet nu op een punt gekomen dat je de game haat omdat het niet meer goed is maar nostalgische redenen? Herken het namelijk van andere games waar mensen altijd roepen hoe goed deel 1 of 2 wel niet was. (Halo, WoW, Diablo, Super Mario, Zelda, Battlefield, Modern Warfare, Killzone, Gears of Wars, MGS en zo kan ik serieus nog wel even doorgaan.) Allemaal games die vernieuwen maar nooit in de buurt komen van het originele “WoW” gevoel omdat je het al een keer hebt meegemaakt. Dat gebeurt namelijk met sequals. Maar graag zou ik ook jouw lijstje willen hebben van games die ZONDER bugs zijn released en een lijstje van games die MET bugs zijn released. Denk dat je jezelf erg vergist in hoe Ubisoft daar als enige schuldig aan is. Of zijn het dan ineens grappige glitches?
    @TwysT: De reden dat er elk jaar een Ubisoft game kan uitkomen is omdat ze meer dan 1 studio hebben en dus niet alles binnen een jaar afraffelen. Heb het al ergens verteld maar Unity is gemaakt door Montreal en Syndicate wordt/is gemaakt door Quebec. Om je even een cijfer te geven. Ubisoft heeft 26 ontwikkelstudio’s en die zijn, geloof me, niet allemaal elk jaar bezig met dezelfde Assassin’s Creed.

    0
  7. 84.29.74..xxx's avatar

    Setting past totaal niet bij de game. Het is te modern komen teveel wapens in voor. Franchise moet terug naar zijn roots.

    0
  8. 82.74.151..xxx's avatar

    @TwysT: denk inderdaad dat cod en ac nog steeds heel veel verkocht worden, vooral de casual gamer die net durfen (!) verder te kijken dan cod, fifa, battlefield en assasin’s creed.

    0
  9. User  avatar
    3886 XP

    @A Gamer: totaal met je eens… ik bekijk de trailers nog geen eens meer… en dat zegt wat.. IK ben geen shooter fan maar bekijk wel de trailers van CoD en BF zonder interesse tot aanschaf… van AC bekijk ik de trailers niet meer 😉

    0
  10. User  avatar
    456 XP

    @83.163.99.xxx: Het zou ook wel een enorme prestatie zijn om zo’n game in een jaar te maken. Het punt is meer dat de games er wellicht baat bij zouden hebben als ze minder frequent uit zouden komen. Maar dat zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen..

    0
  11. 145.53.24..xxx's avatar

    @A Gamer: Dit geldt ook voor voetbal games.

    0
  12. User  avatar
    20 XP

    Ben echt benieuwd, ik hoop dat ze geleerd hebben van de fouten bij Unity. Nadat de meeste fouten eruit waren was het een geweldige game. Ik ga hem zeker halen.

    0
  13. 84.27.248..xxx's avatar

    Victoriaans Londen lijkt me een vette setting. Laat syndicate maar komen!

    0
  14. User  avatar
    168 XP

    @A Gamer: Mee eens. Ik heb Origins, AC3 en Unity overgeslagen om die reden, en Syndicate ga ik waarschijnlijk ook niet spelen.

    Eéns in de 3 jaar is het nog wel leuk om een AC te spelen. Het doorlopende templars-assassins verhaal slaat toch allang nergens meer op, dus je mist niks als je er een paar overslaat.

    0

Meer Assassin's Creed: Syndicate

Meer