Review: Minecraft: Story Mode – Episode 2: Assembly Required – Twee weken na de release van de eerste episode van Minecraft: Story Mode, waar jullie hier de review van kunnen lezen, kunnen we nu al aan de slag met de tweede episode die de titel: Assembly Required draagt. Welke plus- en minpunten van de eerste episode keren terug of beter nog, wat is er verbeterd? Hebben de makers van de game geluisterd naar de feedback van de gamers? Is de humor die de eerste aflevering zo leuk maakte weer terug? Al onze bevindingen met episode twee kunnen jullie hieronder lezen.

Wilde achtbaanrit

De game gaat direct verder waar de eerste episode ophield. Met een terugblik, die we inmiddels gewend zijn van Telltale Games, zitten we weer helemaal in het avontuur en kan de game beginnen. Opnieuw heb jij de controle over Jesse, die met zijn varken Rueben en al zijn vrienden op zoek gaat naar de leden van de ‘Order of the Stone’, om de wereld van de ondergang te redden. Deze tweede episode begint letterlijk en figuurlijk als een wilde achtbaanrit en binnen een mum van tijd heb je alweer het eerste hoofdstuk van deze episode erop zitten.

De keuzes die je aan het einde van de eerste episode hebt gemaakt bepalen of je met Axel op zoek gaat naar Magnus ‘The Rogue’ of dat je met Olivia op avontuur gaat naar Ellegaard ‘The Engineer’. Wij kozen aan de hand daarvan voor Ellegaard en dit bracht ons naar de welbekende Minecraft locatie, Redstone. Hier komen dezelfde soort puzzels naar voren die we ook in episode 1 hebben gezien en wederom ontbreekt enige vorm van uitdaging. De humor die de eerste episode superleuk maakte om te spelen komt in Redstone een beetje terug.

Zo is het best grappig om een koeien-katapult te gebruiken, maar na een paar keer heb je dat ook wel gezien. Redstone is overigens de enige plek waar de echte goede humor enigszins aanwezig is en daarmee wordt het meest positieve aspect van de vorige episode teniet gedaan. De humor en de interactie tussen Jesse en Rueben waren in de eerste episode namelijk van een hoog niveau, maar in deze episode is daar weinig tot niks meer van over. De humor is nu meer gecentraliseerd op een bepaalde plek en daarmee op een lager pitje gezet.

Gebrek aan uitdaging

Dat de humor wat is afgenomen is nog tot daaraan toe, want als de uitdaging en moeilijkheidsgraad hierdoor wat opgeschroefd zou zijn, dan kunnen we daar prima mee leven. Helaas is dit niet het geval, want de puzzels zijn nog net even simpel als voorheen en ook de gevechten stellen niet veel voor. Zelfs het eindgevecht van deze episode is zonder al te veel inspanning te behalen. Dit is jammer, want juist in het verleden heeft Telltale Games bewezen steeds sterkere en betere episodes neer te zetten, kijk bijvoorbeeld naar The Walking Dead en Game of Thrones.

Een ander negatief punt waar we bij de eerste episode tegenaan liepen was de te korte speelduur. Episode 2 maakt het helemaal bont, want als je een beetje doorloopt, speel je deze episode binnen een uur uit en dat is natuurlijk veel en veel te kort. Het enige kleine voordeel wat je hieruit kan halen, is dat je de game opnieuw zou moeten spelen en andere keuzes moet maken om zo alle trofeeën te behalen. Maar dat is natuurlijk maar net of je dat interessant vindt en of je dat je tijd waard vindt.

Is er dan niets positiefs over deze tweede episode te melden? Jawel hoor, de verhaallijn van de game is prima en we kunnen nu al niet wachten op episode 3 om het verhaal te vervolgen. Verder is de onderlinge rivaliteit tussen Ellegard en Magnus leuk in beeld gebracht en aansluitend doe je met alle personages weer erg kleurrijke locaties aan, waardoor het op zich voldoende vermaak biedt. Dat laatste stukje zit hem overigens vooral in de karakters van de aanwezige figuren, want ze verschillen allemaal behoorlijk van elkaar. Dat zorgt juist voor een leuke balans en een knotsgek team. Jesse is echt een held die een verrijking voor het Minecraft universum genoemd mag worden.

Deze tweede episode is op meerdere vlakken minder dan de vorige. De humor die de eerste episode typeerde is in deze tweede aflevering amper terug te vinden. Nog altijd zijn de gevechten en de overige uitdagingen niet al te moeilijk en zelfs het eindbaas gevecht is een eitje. Het allergrootste minpunt is de korte speelduur, binnen een uur rolt de aftiteling over je scherm en we vonden de speelduur van de vorige episode al veel te kort. Het verhaal is wel interessant en we zijn erg benieuwd hoe het Jesse en de anderen vergaat in de volgende episodes. Hopelijk dan met een langere speelduur en met meer uitdaging. We houden hoop dat de komende drie episodes beter zullen, want hetgeen Telltale Games ons nu gebracht heeft biedt volop ruimte voor verbetering.

• Interessant verhaal
  • Jesse is cool
  • Personages die erg verschillen, maar wel leuk bij elkaar passen