Gespeeld: Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr – Begin juli mogen we Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr verwachten nadat de game een paar keer is uitgesteld. Dit uitstel moet de game uiteraard ten goede komen en op een recent evenement hebben we alvast even met deze titel kunnen spelen. Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr is een uitgebreide en grootschalige game die zowel nieuwkomers moet aanspreken als hardcore fans van het universum voor een lange tijd moet bezighouden met enorm veel content. Het betreft een groots en ambitieus project, maar wist de game ook indruk te maken bij de eerste speelsessie?

Trek ten strijde

Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr speelt zich af in het 41ste millennium en er is constant oorlog. De keizer heeft een aantal speciale agenten tot z’n beschikking en een bepaalde groep daarvan zijn de zogenoemde ‘Inquisitors’. Die worden op speciale missies gestuurd en dat is waar jij om de hoek komt kijken. Deze Inquisitors zijn opgedeeld over drie classes. Zo heb je de Psyker, Crusader en Assassin. De Psyker is een vrij unieke klasse, aangezien die beschikt over de mogelijkheid om energie te absorberen en dat om te zetten in aanvallen die zeer krachtig zijn. De energie wordt echter uit een slechte plaats geabsorbeerd, dus een overdaad van aanvallen gaat tegen je werken.

Dat tegenwerken zit hem in het feit dat er meer vijanden zullen spawnen, waardoor je meer te doen hebt. Dit kost dus meer tijd, dus hierin een balans zoeken is belangrijk om zo effectief mogelijk te zijn. De Crusader klasse is het tank-achtige type wat ook duidelijk af te leiden valt aan z’n armor. De Crusader is van de drie classes de meest trage, maar tegelijk wel de meest sterke. Overigens beschikt de Crusader over speciale moves, waarmee hij zich alsnog heel snel kan verplaatsen. Het klassiek ’trage’ van een tank type valt in deze game dus enigszins te nuanceren. De Assassin is de snelste van alle drie en zijn skills zijn heel erg op movement gericht, waardoor tactisch bewegen het meeste resultaat oplevert.

Een segment van het totale universum

De game begint in eerste instantie in een vaste singleplayer opzet die tevens als een tutorial dient. Hierin leer je de gameplay kennen en je krijgt een introductie tot dit specifieke universum, alsook de gameplay mechanieken. Wat erg interessant aan deze game is, is dat je nadien vrijgelaten wordt, omdat de game niet vasthoudt aan een bepaald pad. Je krijgt namelijk een segment van het totale Warhammer universum voor je kiezen en daarin kan je op de wereldkaart steeds verder inzoomen naar bepaalde sectoren. In elke sector vind je verschillende locaties die je aan kan doen en het gros hiervan zijn missies die willekeurig van opzet zijn.

Zo hier en daar tref je bepaalde ‘assignments’ aan en die dragen echt wat bij aan het algehele verhaal. Het verhaal heeft uiteraard een eindpunt, maar de chronologie kan je enigszins zelf bepalen. Die specifieke missies zijn van het begin tot eind van een vaste structuur, alle andere losse missies zijn telkens een verrassing. De ontwikkelaar gebruikt een hele hoop presets in level onderdelen die willekeurig samen worden gevoegd voor het opzetten van een secundaire missie. Hierdoor is de ervaring continu anders en men is tevens van plan de bestaande assets uit te gaan breiden na de release, zodat de omgevingen nog meer gevarieerd zullen zijn.

De bestaande speelwereld – of universum in dit geval – is echt van een enorme grootte en dat vertaalt zich ook weer terug naar een zeer degelijke speelduur. Voor nu zal de game 45 tot 50 uur duren alvorens je alles hebt gezien en gedaan, en dat is behoorlijk wat. Na de release wil de ontwikkelaar de game gaan uitbreiden middels nieuwe seizoenen en dit kent een interessante insteek. Elk seizoen komt namelijk met een eigen verhaal en op basis van wat het gros van de spelers doet, wordt een uitkomst bepaald. Die uitkomst zal dan weer meegenomen worden naar het volgende seizoen, zodat er een soort ‘user created story’ uit ontstaat. Nieuwe seizoenen zullen tevens nieuwe wapens, vijanden, armor en meer met zich mee gaan brengen dus dat klinkt als een veelbelovende toekomst.

Diepgang in de gameplay

Tijdens de speelsessie waren de personages waar we mee konden spelen qua level op het maximum gezet. Het gevolg was dat we zonder problemen alle vijanden naar het hiernamaals konden knallen en dat gaf een wat vertekend beeld. Namelijk dat de game bijzonder gemakkelijk is, dat is echter niet het geval. Sterker nog, de game is in bepaalde mate vrij hardcore en dat zit hem in de diepgang van de gameplay. De level-cap voor je personage is vastgesteld op level 40, maar je power-level is in deze veel belangrijker. Door wapens (en armor) te vinden, te craften of te looten, zal je power-level gaan toenemen en hoe hoger deze is, hoe effectiever je tegen vijanden bent. Het is in een bepaalde zin te vergelijken met hoe Destiny werkt.

Het gehele proces van zowel je personage als je wapens levelen zal tijdrovend zijn, omdat de belangrijkste verbeteringen niet voor het oprapen liggen. Een belangrijk onderdeel zijn bijvoorbeeld blauwdrukken die je via lootboxen kan verkrijgen, alsook kan vinden in de wereld en door dagelijkse opdrachten te voltooien. Deze zul je echt moeten bemachtigen wil je nieuwe wapens of verbeteringen kunnen craften. Items die je niet nodig hebt kun je overigens demonteren en die materialen kan je eveneens voor craftdoeleinden inzetten. De bedoeling is in deze simpel, steeds je power-level verder upgraden en dat stelt je in de gelegenheid om nieuwe missies aan te nemen.

De verhalende missies zullen met je level meeschalen, maar alle losse missies zijn gebaseerd op een power-level. Het is dus van belang om in de gaten te houden of je wel of niet iets aankan. De actie zelf is dan vooral je basisaanvallen gecombineerd met je speciale aanvallen inzetten. In de demo die wij speelden konden we recht op de vijanden afrennen en gewoon door alle moves in te zetten wisten we de vijanden gemakkelijk te verslaan. In werkelijkheid ligt dat echter ietsje anders, want de game maakt gebruik van een cover systeem en die zul je veelvuldig nodig hebben om met een goede timing aanvallen te kunnen plaatsen, anders zal je snel het loodje leggen.

De game was zeker leuk om te spelen, maar doordat alles op maximaal was gezet waren onze personages nogal over-powered. Hoe dat in de normale opbouw er aan toe gaat is dus even afwachten, aangezien we dat juist niet hebben kunnen ervaren. Daar komen we in de review te zijner tijd dus nog op terug. Desalniettemin schetste de ontwikkelaar wel een vrij duidelijk beeld van wat we kunnen verwachten. In gevechten gaat het relatief traag, omdat je veel in cover zit en aanvallen goed moet plaatsen. Je krijgt in de aanvallen behoorlijk wat opties, tenminste, meer op de achtergrond aangezien de game beschikt over een uitgebreid skillsysteem.

De skills die je tot je beschikking krijgt zijn gelinkt aan bepaalde onderdelen. De actieve skills kan je direct toepassen in een gevecht, omdat deze gekoppeld zijn aan je wapens. Pak je een ander wapen op (wat ook kan om je arsenaal uit te breiden in plaats van blauwdrukken zoeken)? Dan zal de skill die erbij hoort direct veranderen. De passieve skills spelen op de achtergrond mee en unlock je via een skilltree. Verder zijn er nog speciale skills en die zijn dan weer gelinkt aan de armor die je hebt, dus ook dat verandert weer als je besluit het uiterlijke vertoon van je personage aan te passen. De gameplay kent dus vooral op dat vlak vrij veel diepgang, omdat met een andere set wapens en armor de ervaring plots kan veranderen.

Dat maakt het voor nieuwkomers wellicht een overweldigende ervaring, ook omdat de moeilijkheidsgraad relatief hoog zal liggen. De ontwikkelaar overweegt overigens nog om de moeilijkheidsgraad wat terug te schroeven, zodat het voor iedereen toegankelijk is. De hardcore fanaten staat in ieder geval een mooie uitdaging te wachten en als het dan niet lukt, dan kan je altijd nog in coöp verder gaan. De game biedt de mogelijkheid om met twee man op één scherm te spelen of anders met maximaal vier man online. Online is een jump-in, jump-out coöp wat de toegankelijkheid ten goede komt. Speel je met iemand naast je op de bank, dan moet het vooraf ingesteld worden.

Voorlopige conclusie

Warhammer 40.000: Inquisitor – Martyr is vooral een interessante titel voor liefhebbers en kenners van het universum. De gameplay kent op een statistische wijze veel diepgang en de actie zal ook uitdagend moeten zijn. Daar was in de demo versie geen sprake van doordat alles maxed out was, dus hoe dat in werkelijkheid zit moeten we nog even afwachten. Desalniettemin voelde de gameplay erg vlot en fijn aan en dat brengt ons bij de voorlopige conclusie dat dit een solide titel in wording is. Zo hier en daar mag nog wat aandacht gegeven worden aan obstakels op de maps die je beweegruimte beperken en ook de screen-tearing moet nog aangepakt worden, maar ons werd verzekerd dat dit opgelost zal worden. Over een maand komt de game uit en dan duiken we er nog een keer in, maar dan voor een definitieve beoordeling.