Er worden geregeld nieuwe games direct bij launch aan PlayStation Plus toegevoegd en hetzelfde was het geval met Oddworld: Soulstorm. Deze titel verscheen vorig jaar april en maakte gelijk deel uit van de PlayStation Plus line-up van die maand. Dit uiteraard in ruil voor een zak geld, maar nu een jaar later blijkt dat het voor de ontwikkelaar een slechte keuze is geweest.

In een recent gesprek met Xbox Expansion Pass op YouTube stelt Oddworld Inhabitants oprichter Lorne Lanning dat het toevoegen van Oddworld: Soulstorm ‘verwoestend’ was voor de studio. De ontwikkelaar is de deal met Sony aangegaan vanwege financiële redenen nadat ze geworsteld hebben met technische schulden, talent issues en meer.

De game zou in eerste instantie ook in januari 2021 verschijnen en toen had de ontwikkelaar niet verwacht dat de game door veel mensen gedownload zou worden. Dit vanwege het feit dat de PlayStation 5 op dat moment nog niet een grote installed base kende. Dit zou in theorie ook betekenen dat er genoeg ruimte was voor losse verkopen na de eerste maand in PlayStation Plus.

Vanwege corona zijn zaken echter veranderd en het gevolg was dat de game naar april werd uitgesteld. Tegen die tijd was de installed base een stuk groter met als gevolg enorm veel ‘gratis’ downloads, een stuk meer dan geanticipeerd, waardoor de losse verkoop nadien veel lager lag.

De situatie die hierdoor is ontstaan omschrijft Lanning als verwoestend voor de studio, maar hij stelt daarbij wel dat dit nu eenmaal is hoe de economie werkt.

“We needed the money to complete the project and we thought we did a pretty good deal because we got this much money. We thought in January there was no way we’ll sell more than this, the most we could sell is less than the money we could get, so we did the deal. Now through no fault of Sony’s COVID happened and this delayed us from January to April.

The deal was still for one free month. What we thought was that we might maybe sell 50K units at launch or maybe a hundred thousand; it was pretty small numbers because it wasn’t going to be a lot of PS5s and lockdown looked like it was going to affect the number of machines manufactured as well, so there would be shortages at retail which for our deal would be kind of a good thing.

Then there wouldn’t be as many game machines out there to get the free game, but because it slipped to April, we had the highest downloaded game on PlayStation 5 with Oddworld: Soulstorm. It was approaching at the end of the day close to four million units or something like that for free because they were all subscribers. For us it was devastating and so that’s how kind of the economies work.”