Review | Xenoblade Chronicles 3 – Als je de kans zou krijgen om eeuwig te leven, wat zou je dan doen? Of om het met de woorden van de legendarische Queen frontman Freddie Mercury te zeggen: ‘Who wants to live forever?’ Het is een interessante gedachte, die centraal staat in de thematiek van Xenoblade Chronicles 3, het nieuwste deel in de langlopende ‘Xeno franchise’. De Xenoblade Chronicles franchise wordt wel eens beschouwd als één van de beste moderne JRPG-franchises die de Switch te bieden heeft en dus is het logisch dat de verwachtingen voor Xenoblade Chronicles 3 hoog liggen. Wij gingen met de game aan de slag en we kunnen je vertellen dat die hoge verwachtingen absoluut zijn ingelost: Xenoblade Chronicles 3 is een geweldige game en we vertellen je graag waarom.
Een oneindige oorlog
Welkom op Aionios, een wereld waarin twee vijandige naties, Agnus en Keves, met elkaar bekvechten. Waarom? Geen idee, maar de oorlog blijft woeden onder het toeziend oog van twee rivaliserende koninginnen die hun naties leiden. De soldaten die dagelijks oorlog voeren, zijn echter geen normale mensen zoals we ze kennen: ze komen voort uit een soort mechanische pods en hun levensduur is vastgelegd op 10 jaar (als ze op het slagveld het loodje niet leggen tenminste). De thematiek van sterfelijkheid en de waarde van een (mensen)leven zit sterk in het verhaal verweven en je krijgt heel wat mooie en diepgaande momenten door het verhaal heen die je hierover doen nadenken.
Te midden van dit grootschalige conflict staan twee vriendengroepen: Noah, Lanz en Eunie van Keves enerzijds en Mio, Sena en Taion van Agnus anderzijds. Zes soldaten die in normale omstandigheden aartsvijanden van elkaar moeten zijn, worden door het lot samengebracht en krijgen de opdracht om op zoek te gaan naar de échte vijand: de onzichtbare hand die het hele conflict van achter de schermen manipuleert. Samen vertrekken ze op een epische reis door Aionios, waarbij ze heel wat interessante figuren tegen het lijf lopen. Het verhaal wisselt adrenalinevolle actiescènes af met ingetogen emotionele momenten en het verveelt niet. Je leeft mee met de avonturen van de cast, die je ook telkens beter leert kennen.
Het is een waar plezier om het avontuur van Noah en co. te volgen en er zijn verschillende gebeurtenissen die nazinderen en je aan het denken zetten. Gezien het narratief aspect een belangrijk element vormt, mag je je ook verwachten aan hopen cutscènes. Deze zijn echter een waar genot om naar te kijken: de scènes worden meesterlijk mooi in beeld gebracht en de cinematografie (zowel bij gevechten als tijdens meer ingetogen momenten) is fantastisch om naar te kijken. Je krijgt ook voldoende plotwendingen die alles gedurende de hele rit boeiend houden. Het verhaal is dus goed geschreven en wordt op een meeslepende manier weergegeven.
Oorlog heeft vele gezichten
Op je reis kom je vaak tegenover vijanden te staan, in verschillende vormen en maten. Combat vormt dan ook een groot deel van de gameplay en ook dit aspect is tot in de puntjes uitgewerkt en biedt veel variatie. De basis van de combat stelden we al voor in onze preview, maar dit is slechts het topje van de ijsberg. Naast de automatische aanvallen, Arts en classes die we al bespraken, is er nog veel meer om te ontdekken. Wanneer je denkt dat je alles nu wel gezien hebt, weet de game te verrassen en krijg je plots een nieuwe feature die ervoor zorgt dat de gevechten weer vers aanvoelen. De talloze combatmogelijkheden worden mondjesmaat aan je voorgesteld, dus je wordt goed begeleid en nooit overweldigd door de hoeveelheid aan opties.
Eén van die opties is een oude bekende voor fans van de franchise: Chain Attacks. Door succesvolle aanvallen uit te voeren, vult een balk zich langzaam op en als die vol zit, kan je een krachtige opeenvolging van aanvallen activeren. Net zoals in vorige delen vuur je met verschillende partyleden Arts af op de vijand, maar hier komt wel een tactisch aspect bij kijken. De tijd staat stil, dus je kan op je gemakje de juiste personages met de meest geschikte Arts selecteren om zo het maximale uit je combo te halen. Geen QTE’s ditmaal, zoals in het vorige deel, en dit komt de gameplay ten goede, want zo ga je minder impulsief handelen. Chain Attacks zijn enorm handig bij baasgevechten, want als ze goed uitgevoerd worden, brengen ze heel wat schade aan.
Een andere belangrijke feature, eentje die nieuw is voor de franchise, is de ‘Ouroboros’ combat. Zoals al werd besproken in onze preview, krijgen onze helden vroeg in het verhaal toegang tot de mysterieuze Ouroboros gedaante. Waar deze vandaan komt, zullen we niet prijsgeven, maar we willen het wel even hebben over hoe leuk het is om met deze monsterlijke gedaantes het slagveld te domineren. Het werkt zo: twee personages smelten samen via het ‘interlinking’ proces, nemen een sterkere vorm aan en krijgen hierdoor toegang tot nieuwe Arts die het tij in een gevecht kunnen keren. Ook deze Arts kan je naar wens aanpassen én elke Ouroboros gedaante voor elk personage heeft een aparte skilltree voor nog meer variatie. Ouroboros werkt met een cooldown, dus je moet deze op het juiste moment activeren. Tactische diepgang, leuke vaardigheden en spectaculaire beelden. Kortom: een geslaagde toevoeging!
Helden op het slagveld
Daar houden de opties niet op! In Xenoblade Chronicles 3 voegen verschillende ‘heroes’ zich in de loop van het verhaal bij je party. Veel van deze helden zijn gebonden aan het hoofdverhaal, maar er zijn er ook die je moet vrijspelen door optionele quests te voltooien die telkens een boeiend verhaal vertellen. Elke held heeft een eigen class, maar in tegenstelling tot de standaard partyleden kan de held deze niet veranderen. Wel kunnen je partyleden na het voltooien van de desbetreffende quest beroep doen op de class van de held, waardoor je wederom met nieuwe speelstijlen kan experimenteren. Alhoewel elke class eigenlijk valt onder één van de drie basiscategorieën (aanvaller, verdediger en heler) krijg je telkens iets nieuws voorgeschoteld. Hierdoor gaat de combat absoluut niet vervelen.
Dit wil echter wel zeggen dat je gevechten aangaat met zeven personages tegelijk (de zes basispersonages en maximaal één held). Klinkt chaotisch en dat is het eigenlijk ook best wel. Stel je voor dat zeven personages rond hetzelfde moment een Art uitvoeren en elke Art geeft één of ander flitsend effect… tja dan wordt het scherm snel volgestouwd met aanvalsanimaties en schade-effecten. Bij ‘normale’ gevechten tegen kleinere groepjes vijanden vormt dit over het algemeen geen probleem, maar bij sommige (baas)gevechten waarbij je vecht tegen vijanden die zo groot zijn dat ze je scherm vullen, is dit een ander verhaal. Je ziet vaak niet goed waar je personage staat en aangezien de combat nadruk legt op precieze timing en positie op het slagveld, is dit niet handig. Verrassend genoeg heeft deze chaos geen invloed op de framerate: de game wist telkens 30fps aan te houden, met een uitzonderlijke kleine dip.
Aionios: een wereld vol mogelijkheden aan een lage resolutie!
Zoals het een (J)RPG betaamt, bulkt ook Xenoblade Chronicles van zijmissies en extra content naast het hoofdverhaal. De optionele quests om heroes te rekruteren vermeldden we al even, maar uiteraard is er meer. Tijdens je avontuur kom je in contact met kolonies van Agnus en Keves die jouw hulp nodig hebben. Je kan hen grondstoffen geven door simpele ‘fetch-quests’, maar er zijn ook voldoende uitgewerkte quests met een eigen verhaallijn. Door kolonies te helpen, versterk je je band met de inwoners, waardoor je permanente boosts krijgt voor je party. Deze zijn leuk om tussendoor te doen en de beloningen zijn het waard.
Ook in de wereld zelf is er heel wat te ontdekken. Je krijgt geen aaneenhangende open wereld, maar wel losse gebieden. Dit is een goede beslissing gebleken, want hierdoor krijg je niet het gevoel dat je verdrinkt in de enorme hoeveelheid aan content. Elk gebied heeft een eigen identiteit en kan naar hartenlust geëxploreerd worden. Geheime hoekjes, zeldzame grondstoffen, sterke monsters die unieke items droppen… je vindt het hier allemaal! Het is een waar plezier je bezig te houden in de diverse omgevingen en dit verveelt eigenlijk nooit, wat opmerkelijk is voor een game die minstens 70 uur aan content biedt. Ook op architecturaal vlak zitten de gebieden goed in elkaar: er is voldoende verticaliteit in de levels en je voelt voldoening wanneer je één van de vele geheimen ontdekt. Er is echter één groot probleem…
Xenoblade Chronicles 3 is een technisch ambitieuze game en dat zorgt voor wrevel met de hardware van de Nintendo Switch. De open gebieden en de spectaculaire visuele effecten hebben een prijs: de resolutie. De dynamische 540p (handheld) of 720p (docked) resolutie zorgt ervoor dat de omgevingen er vaak wazig en korrelig uitzien. Dit is vooral merkbaar tijdens gameplay secties en minder bij cutscènes, maar het blijft een doorn in het oog van een anders prachtig vormgegeven wereld. Gelukkig is de game op auditief vlak wél helemaal in orde: je krijgt een fantastische soundtrack die perfect past bij de actievolle en emotionele momenten én het stemmenwerk in het Japans is heel goed. De Engelse stemmen zijn best oké, maar soms een tikkeltje te geforceerd.
Gespeeld en beschikbaar op: Nintendo Switch
Conclusie
Xenoblade Chronicles 3 is een enorm geslaagde game. Het is een waardige aanvulling voor zowel de franchise als het RPG-genre in het algemeen. Het verhaal is boeiend, zit vol memorabele momenten en zet je aan het denken over wat het nu eigenlijk betekent om een ‘sterfelijk mens’ te zijn. Hierbij is veel aandacht gegeven aan de cutscènes, die een plezier zijn om naar te kijken. Ook de combat is een schot in de roos: je krijgt enorm veel variatie dankzij de talloze classes en de Ouroboros gedaantes zijn fijn om mee te domineren. Soms holt de game zichzelf echter voorbij wat betreft spektakel, waardoor gevechten té chaotisch kunnen worden. Aionios is dan een rijkelijk gevulde wereld met heel wat geheimen en boeiende zijmissies, waardoor je veel content voor je geld krijgt. Het is alleen zo verdomd jammer dat de resolutie zwaar moet inboeten door de beperkte mogelijkheden van de Switch hardware.
Pluspunten
- Boeiend verhaal met diepgang
- Cinematografie van cutscènes
- Interessante cast aan personages
- Variatie in combat
- Veel content die niet verveelt
- Soundtrack
- Veel te ontdekken in de wereld
Minpunten
- Gevechten zijn soms te chaotisch
- Resolutie
9.0
Ik had niks anders verwacht.
De Xenoblade serie is een van de beste JRPG franchises met enkele van de beste verhalen in gaming ever en met legendarische soundtracks.. as vrijdag kan niet snel genoeg komen
En weer een Switch-game die geen native resolutie haalt. Ik vind de Switch een geweldig ding hoor, maar ga me steeds meer hier aan irriteren.
Blijft zonde dat Nintendo geen hardware maakt die krachtiger is. Niet dat ze het nodig hebben, maar het blijft gewoon zonde om titels zoals Zelda of Bayonetta met een slechte resolutie en fps
Cool, zin om deze game te proberen.
Nintendo is on fire met hun exclusives dit jaar
Ben hem zelf nu al een aantal dagen aan het spelen. Prima game. Ik zelf gamefan het een 8.
@Anoniem-8515: de switch raakt echt aan zijn einde hoor. Dus ze moeten zeker wel verwacht zelf dar er in 2024 een nieuwe komt.
Ik laat deze aan me voorbij gaan want heb het bij MH Rise al gezien, de Switch trekt het niet meer.
@Anoniem-3623: Ik heb hetzelfde. Voor mij is de switch dusdanig achterhaald qua performance dat ik er niet meer van kan genieten. Ergens vind ik het ook vreemd en scheef dat Nintendo qua cijfers en reviews hier nooit op afgerekend wordt. Maar goed. Ik hoop nu dat de steamdeck gaat slagen als handheld.
@Sikje: Het is logisch dat Switch games niet worden afgerekend op hun mindere resolutie en framerate. Als je kijkt wat voor hardware er in zit, is het gewoon erg indrukwekkend dat deze game überhaupt hierop draaien. Het is nog steeds speelbaar, alleen ziet het er wat waziger uit en is de framerate niet constant. Dat zie ook ik liever anders, maar dat het ongelooflijk is dat dit soort titels speelbaar zijn op de Switch blijft een feit.
Snap niet dat mensen dit leuk vinden. Het ziet er na mijn mening echt niet mooi uit. En met al die mooie Nintendo franchises die al jaren dood zijn keer op keer wel deze jrpg games is best wel zonde.
720p ? Dat kan toch echt niet meer.
@Anoniem-2880: naja, ze kunnen de game grafisch ook minder gedetailleerd maken, waardoor de resolutie en framerate weer omhoog kan.
Maar om eerlijk te zijn was de hardware al achterhaald van de switch op de dag dat ie uit kwam.
Iedereen wil met z’n telefoon een 4k resolutie wat je amper ziet, maar Nintendo heeft op hetzelfde formaat dit soort belachelijke resoluties. Het lijkt wel of ze steeds lager gaan!
@7th-son: Precies. Nintendo steekt vanaf begins af aan z’n kop niet boven het maaiveld uit qua performance terwijl anderen (Xbox, PS) dit wel doen. Vervolgens worden de laatst genoemde wel er regelmatig op afgerekend als het wat minder draait maar Nintendo niet. Dat maakt het scheef maar goed, Nintendo is nu eenmaal het ‘lievelingtje vd klas’ dus het zal niet veranderen.
@Sikje: ik ben heel benieuwd hoe breath of the wild 2 gaat lopen op de switch.
Zelfs Fortnite en Fall guys doet pijn aan mijn ogen als ik m’n dochter die zie spelen
@Sikje: ga je weer een switch is geen ps5 of xbox beide kan je niet mee nemen met spelen.
Want als je zo kijk is ps5 en xbox ook wel troep mijn video edit pc met 3090ti draaien toch veel beter ps5 = troep in je woorden
Op elk console is eigenlijk wel wat aan te merken als je het over resolutie hebt. Mooie verhalen voor launch van Microsoft en Sony. Je krijgt je PS5 zelfs in een doos met daarop heel groot ‘8K’ en ‘4K 120’ maar vervolgens moet je maar blij zijn met 4K 30 fps of 1080p 60fps.
Maar het is maar net wat je zelf belangrijk vindt. Een game op de Switch kan in 780p nog altijd geweldig zijn voor mij. Net zoals een grafische parel in 4K en met HDR op de Xbox of Playstation gewoon een baggergame kan zijn.