Preview | Star Wars Outlaws – Ubisoft wist in 2021 de rechten te bemachtigen om met Star Wars aan de slag te gaan en inmiddels werkt hun Massive studio al geruime tijd aan Star Wars Outlaws. Die werd vorig jaar groots onthuld en nu een jaar later komt de releasedatum van 30 augustus steeds dichterbij. Met een nieuwe demo tijdens Ubisoft Forward staat de game weer volop in de spotlights, maar recent kregen we al een uitgebreide demonstratie van de game te zien en daar vertellen we je natuurlijk graag meer over.
Samen met Nyx op pad
Als Kay speel jij de hoofdrol in het avontuur maar je staat er nooit helemaal alleen voor. Zo heb je immers altijd Nyx aan je zijde, die je kan helpen in allerlei situaties. Een belangrijk onderdeel hiervan is natuurlijk de combat en die varieert naargelang je aanpak. Je kunt met je eigen blaster de vijanden te lijf gaan, waarbij je in principe drie mogelijkheden hebt qua modules. Zo kun je de vijanden simpelweg overhoop schieten, maar als zij een schild hebben zul je daar eerst doorheen moeten komen. Hiervoor heb je een speciale module, die schilden verzwakt en uitschakelt.
Het is echter ook mogelijk om een stun lading af te vuren, waarmee vijanden gelijk als een zoutzak in elkaar storten. Deze aanval is erg krachtig, maar komt met een cooldown en is dus niet continu te gebruiken. Maar geen nood, want in het geval er meerdere vijanden zijn kun je altijd Nyx nog inzetten voor afleiding. Of in het geval je twee vijanden tegelijkertijd moet pakken, kan je de aanval synchroniseren, waarbij jij als Kay de eerste vijand uitschakelt en Nyx de tweede bezighoudt, zodat je die nadien kan uitschakelen.
Afgaande op de demo lijkt het samenspel erg vloeiend te gaan, als is het wel wat gek dat Kay een stormtrooper gewoon met blote vuist uitschakelt. Dat oog wat vreemd, gezien die met zijn armor toch wat beter bestand zou moeten zijn tegen inkomende klappen. Afijn, naast dat Kay met mêlee en haar blaster vijanden een enkeltje hiernamaals bezorgt, kan ze ook wapens in de omgeving oppakken, waarmee ze effectiever te werk kan gaan tegen meerdere vijanden. Vanzelfsprekend ontbreekt het de game niet aan de klassieke rode tonnen die zullen exploderen bij inkomende kogels, wat natuurlijk effectief is om grotere groepen vijanden in een keer uit te schakelen.
Naadloos de ruimte in
De combat van Star Wars Outlaws is op basis van wat we gezien hebben niet direct heel bijzonder. Het oogt als een vrij traditionele third-person shooter en hoewel we niet hebben kunnen spelen, lijkt het allemaal erg soepel aan te voelen. Dit is overigens ook niet iets waar we ons echt druk over maken, gezien Ubisoft hier wel raad mee weet. Vrij indrukwekkend is trouwens dat we zagen dat Kay een ruimteschip stal uit een groot ruimtestation en naadloos het heelal invloog. Vanaf het gevecht aan boord van het ruimtestation tot het binnenrennen van het ruimteschip om via een animatie plaats te nemen en weg te vliegen; het ging allemaal erg soepel en dat brengt de immersie.
Vanzelfsprekend beperken de gevechten zich niet tot de third-person gameplay, want in het heelal ging het allemaal direct verder met typerende dogfights. Best indrukwekkend was overigens de omgeving, waar veel gebeurd is en daardoor vloog er ontzettend veel puin rond wat het spotten van vijanden bij vlagen lastig maakt, maar wel realistisch oogt. Vijanden aanvallen zorgt er natuurlijk ook voor dat je gezocht wordt, maar her en der kan je in de ruimte schotels hacken en je ‘wanted’ level clearen. Met dat gedaan in de presentatie was het aan Kay om naar de nabijgelegen planeet te vliegen.
Waar de transitie van gameplay in het ruimtestation naar de ruimte naadloos ging, geldt dat ook voor het bezoeken van een planeet. In tegenstelling tot bijvoorbeeld No Man’s Sky kan je echter niet zelf bepalen waar je landt. Dus per planeet is er een specifieke aanvliegroute waarna de game dit van je overneemt en je jouw schip op een aangewezen plek parkeert. Dit gaat overigens ook allemaal weer naadloos via een animatie, waardoor de game je de illusie geeft de volledige vrijheid in het heelal te hebben, wat de eerder aangehaalde immersie absoluut ten goede komt.
Exploratie
Bij de presentatie kregen we ook een ander segment van de game te zien, waarbij het wat meer om de exploratie draaide. De planeet in kwestie waar Kay zich bevond bevatte een neergestort schip waarbij het de bedoeling was om een specifiek object te vinden. De gameplay hier is compleet anders dan in de zojuist omschreven missie, want hier draait het echt om puzzelen en klimmen en klauteren in de omgeving, dat ergens een beetje deed denken aan de Cauldrons van de Horizon-games. Inclusief geel gemarkeerde objecten die aangeven waar je heen moet. Het van A naar B bewegen is wat dat betreft vrij traditioneel en hier komen nog wat omgevingspuzzels aan te pas, wat voor een goede afwisseling lijkt te zorgen.
Eenmaal bij het doel aangekomen doken de vijanden op en was het aan Kay om een manier te vinden om te ontsnappen. Met het activeren van een reactor werd er een setpiece geactiveerd met als gevolg een instortende omgeving. Eerlijk is eerlijk: het is niet zo spectaculair als wat we van de Uncharted-games gewend zijn, maar het zorgt wel voor een leuke afwisseling. Het is wat dat betreft een beetje textbook gameplay voor een actie avonturen game, maar het zag er allemaal leuk en spannend genoeg uit. Ook valt op dat de game best wel veel inzet op stealth. In de drie missies die gepresenteerd werden vormde dat de basis van de aanpak tot het op een gegeven moment fout ging.
Dit betekent niet dat stealth per se de manier is waarop je missies aanvangt, maar het kan erg handig zijn om te voorkomen dat de gameplay moeilijker wordt. Leuk is ook dat je Nyx op elk moment in kan zetten om vijanden aan te vallen of af te leiden. Hierdoor krijg je ondanks de relatief beperkte middelen die je als Kay hebt, genoeg vrijheid om de game tot op zekere hoogte op de manier te spelen zoals jij dat wilt. Daarbij geniet je ondertussen van allerlei afwisseling op de locaties die je aandoet, want geen van de plekken die we te zien kregen leken op elkaar. Met andere woorden: Ubisoft Massive lijkt alle zaken goed voor elkaar te hebben met deze game.
Voorlopige conclusie
Op basis van wat we van Star Wars Outlaws hebben gezien lijkt het heel erg dat Ubisoft best wel op safe speelt met de verschillende gameplay elementen. Normaal gesproken zou dat misschien een wat makkelijke route zijn, maar vergis je niet. Massive Entertainment voegt veel details toe en lijkt ook in te zetten op de afwisseling, want van alle gameplay elementen die we te zien kregen zag niets er vervelend of saai uit. Kortom, Star Wars Outlaws heeft eigenlijk alles in zich om een heel fijn third-person actie-avontuur te worden. Het is wachten tot we de game daadwerkelijk zelf kunnen spelen, maar wat we tot dusver gezien hebben smaakt zeker naar meer.
All aboard the hype train!!
Jammer dat er bij starwars outlaws geen dikke collectors editie met een mooie statue bij zit. Die had als warme broodjes over de toonbank gegaan.
Ik ben so fuckin hyped voor deze game.
@coola: Ik heb er ook erg veel zin in.
star wars outlaws: de avonturen van Ma,m Solo.. ha ha maar zonder gekheid Het zag er wel allemaal bijzonder goed uit.
Zou me niks verbazen als ze voor de game verscheidene gameplay mechanics die bedoeld waren voor BGE 2 hebben geimplementeerd.
Ben hier ook behoorlijk hyped voor!
2021 de rechten en 2024 release? 3 jaar tijd? Dat is best snel moet ik zeggen. Vind het wel echt goed uitzien kwa gameplay en graphics.
@Anoniem-1227: Dus jij verteld ons, hoe wij ons moeten voelen, wat we nog moeten leren en of we ergens blij, gelukkig en of hyped over iets mogen zijn. En dan noem je de personen hier Kids……Kijk eerst even in de spiegel en ga zelf eerst even leren wat respect inhoud.
On topic, Ik ben blij met alles wat ik tot nu over deze game over mij heen krijg. En ja ik heb hem gepre orderd en ja ik ben blij met deze tak van Ubisoft en ja ik ben blij dat er nog een kind in mij schuilt.
Niet hyped, maar het kan zeker wel een leuke game gaan worden.
@coola: https://www.eurogamer.net/after-a-worryingly-dated-hands-on-with-star-wars-outlaws-ubisofts-galactic-open-world-feels-less-exciting-than-expected
Eurogamer en andere hebben het gespeeld. En maken zich ernstige zorgen. Dus je bovenstaande reactie is weer voorbarig. Het lijkt er sterk op dat Ubisoft opnieuw niet leert en weer een game te vroeg uitbrengt. Dus laten we hopen dat de demo die ze toonde een oude build was. Anders is een uitstel naar eind 2025 het enige juiste wat ze kunnen doen. De hands on sessies zijn verre van positief. Maar als het gewoon een oude build is..snap ik niet dat Ubisoft niet gekozen heeft om een goede build te maken voor journalisten.
De hands on sessies zijn niet bepaald positief. Gaat Ubisoft weer een game te vroeg uitbrengen laten we hopen dat dit een vroege build was. Wat dan ook weer niet goed is om de journalisten een zwakke build voor te schotelen.
@Anoniem-8069:
Ik heb genoeg positieve hand ons gelezen. Waaronder deze van playsense.nl
@coola: Dat is knap. Playsense heeft een demonstratie gekregen en de game niet zelf gespeeld. Dus wat jij zegt klopt niet.
Maar ik hoop dat het vals alarm is. Want ik kijk heel erg naar deze game uit. En ik zie nu ook wat positievere verhalen gelukkig.
@coola: Ik weet niet of dit artikel van PlaySense gebaseerd is op een hands – on …
“De combat van Star Wars Outlaws is op basis van wat we gezien hebben…”
“Bij de presentatie kregen we ook een ander segment van de game te zien”
“Op basis van wat we van Star Wars Outlaws hebben gezien….”
@Anoniem-8069: Precies de reden waarom ik nooits games pre order.
Skill up is heel erg positief, en hij is èèn van de weinige die ik respecteer.
Ben erg blij dat ik deze game heb gepreorderd.
Zonder de trailer te hebben gezien kan ik zeggen dat Massive een Geweldige studio is
@coola: Skill up was positief maar geeft ook aan dat de gameplay nergens echt iets bijzonders is. Het lijkt uit de previews gewoon een game met een prachtige presentatie maar met gameplay die nergens super bijzonder is. Een beetje zoals ik Ubisoft ken. Maar is dat erg? Als de gameplay gewoon vermakelijk genoeg is. Ga ik mij er genoeg mee vermaken. Maar het gaat denk ik een 8.0/8.5 game worden. Wel hoop ik dat Coola niet ons straks weer dagenlang mensen die het niks vinden tot in de eeuwigheid gaat proberen te overtuigen met overdreven krachttermen hoe geweldig het is. Maar gewoon gaat genieten van deze game. Maar ook dat mensen andersom niet keer op keer blijven roepen hoe kut ze het vinden. Maar gewoon wegblijven bij deze game.
Massive studio, Ubisoft.. dit is the division gameplay met assassins Creed elementen in een star wars jasje. Ben zelf heel erg division fan, was assassins Creed fan. En vind star wars ook wel leuk. Niet hyped maar houdt hem wel in de gaten
@coola: Ze zijn dit jaar goed bezig. Maar laten we de vele dingen die ze verkloot hebben in het verleden niet vergeten. Want als je al 16 jaar overdoet om gewoon een vervolg te maken van Beyond Good and Evil die mensen echt willen zien. Dat zou een topontwikkelaar niet overkomen. Ook hoelang ze over Skull and Bones hebben gedaan. En hoe middelmatige de kwaliteit er van is zou een topontwikkelaar niet overkomen. En al zolang over een remake van Pop doen zou een topontwikkelaar niet overkomen. En ook in het verleden de games zo onaf uit brengen zou een topontwikkelaar niet gebeuren. Dus niet zo overdrijven aub.
@coola: Jaja we weten het nu wel met je top developer het is ook een developer die games van je afpakt zoals the crew.
@Silencer:
Ja en ik weet nu wel dat jij altijd kritiek hebt op wat Ubisoft doet maar dat blijf je ook herhalen. Dus waarom is het wel erg als ik het doe, maar is het niet erg als jij het doet? … Oh ja natuurlijk een negatieve mening mag je natuurlijk wel blijven herhalen. My bad.
@Smaakmaker:
Ik overdrijf niet. En stop met bepalen met wanneer ik iets top mag noemen.
@Smaakmaker: “Skill up was positief maar geeft ook aan dat de gameplay nergens echt iets bijzonders is”
Dat zag ik gelijk al. Graphics zijn prima………de rest is weer erg standaard.
Geen interesse.
@Anoniem-437:
Standaard… wat verwacht jij allemaal dan?
eurogamer : “But if I said I wasn’t a little worried for this one, I would be lying”
@Anoniem-5207: Misschien verwacht ik wel te veel ik weet het. Maar ik heb het gevoel dat ik deze game al zo vaak gespeeld heb. Gewoon niets bijzonders.
Deze studio heeft toch ook avatar gemaakt, en nu zijn ze bezig met the division 3.
“wel wat gek dat Kay een stormtrooper gewoon met blote vuist uitschakelt.”
Het is een video game… really?
@Anoniem-4520:
En die pakken zijn gewoon van plastic. 😉
@Anoniem-6088:
Nou en, ik eet ook elke keer week aardappelen.
@Anoniem-4100: Als jij daarmee tevreden bent.
@Anoniem-4083:
Uiteraard, heerlijk.
@Anoniem-2126: Prima toch ? 🙂
@coola: Ik vind het toch vreemd dat je nu al kunt constateren dat je blij bent met een pre order terwijl het resultaat nog niet te beoordelen is. Klinkt me alsof je het nodig vindt je pre order te moeten rechtvaardigen.
@Anoniem-8652:
Gameplay ziet er goed uit en rechtvaardigd mijn preorder
Ik vind het raar dat men nu al zegt dat het kut wordt.
@coola: nou ja, iedereen die het ECHT gespeeld heeft zegt dat het kut is. Op zijn positiefs noemen ze het middelmatig of zijn ze “bezorgd” over de volledige game.
Klinkt wat meer onderbouwd dan gaan zitten kwijlen over de mooie CGI trailers en de standaard Ubisoft leugens waar ze al hun games mee verkopen.
@Anoniem-2132: Klopt, ik heb een presentatie gehad en dus niet gespeeld.
@Anoniem-867:
Allemaal. Google Star Wars Outlaws hands on en ik zie toch echt heel veel positieve artikelen voorbij komen.
dit heeft niet de vibe van star wars jedi reeks, en de main character(es) is ook ni boeiend
@Anoniem-255: En al die mensen in die wereld zijn gewoon pixels en nullen en enen …. HELP! alles is een grote illusie, we hebben de code vd matrix gekraakt….
Deze game is gewoon rushed. De Star Wars fantasie representeert het wel. Maar performance wise heb ik er mijn bedenkingen mee. De demo die ze toonden zat vol met frame dips en houterige gameplay. Het wanted systeem lijkt me een ramp te worden. Ze willen te ambitieus overkomen if you ask me. Daarnaast is het een online game die wellicht vol van quests zitten waar je moet voor grinden. Grafisch is het wel. Op het eerste zicht.
Ik loop er eerlijk gezegd toch niet warm van. En dit moet launchen op eind augustus? Het publiek zijn weer de beta testers. Tegen dat die game polished is koop je de ultimate of gold edition aan de helft van de prijs. Assassins creed shadows daarentegen lijkt beter afgewerkt. Gameplay gewijs toch wel dik ok. Grafisch gewijs hou ik mijn hart vast. Je zag dat de props zo statisch en generiek waren. Het zal wel een mooie map zijn. Blijf wel sceptisch over hoe gevarieerd het wel zal zijn.
Mensen die de game gespeeld hebben. Hebben het welgeteld 1 uur gespeeld. Dat is best weinig voor zo’n grote game natuurlijk . Daarbij kan het nog alle kanten op gaan. Of het gaat de 85 kant op. Of het blijft net als Avatar hangen rond de 75 procent. Maar het gaat er vooral op wat je er zelf van vind. Als een game gewoon technisch in orde is. Blijft het toch echt smaak gebonden wat je van deze game gaat vinden.
@Anoniem-1388: Ja dat is ook mijn enige angst voor deze game. Dat de spreadsheet managers niet naar de ontwikkelaars hebben geluisterd van deze game. En deze game weer technisch onaf laten uitbrengen. We gaan het zien.
@Anoniem-1388:
online game ? ik wist niet dat dit een multiplayer game was
@Anoniem-1179:
Dan moet je u misschien eerst verdiepen in de ontwikkelaar zijn filosofie en history. Het is niet omdat het solo te spelen is dat het een singleplayer game is. Er moet een verdien model achter zijn. Moest dit een singleplayer game zijn had je geen last van houterige gameplay. Dan was alles polished in een beperkte grote wereld. Dit daarentegen is een een open wereld die vanuit de server werkt. Die zich continue uitbreid en verandert op basis van seasonal updates.
@Anoniem-1179:
Van de Wikipedia site
Mode : Single-player
En is na de installatie volledig offline te spelen
@coola:
@Anoniem-1179:
Wait. Dit is geen coop of multiplayer universe zoals destiny/division 2? Ja. Ok Dan heb je gelijk. Dan ben ik zwaar in de mist gegaan. Ik massive entertainment staat gekend voor division 1 en 2. Dus dacht ik dat het hetzelfde concept was.
Ik had een bericht voorbij zien komen dat je online moet zijn voor de install. En ik ging ervan uit dat het dus een online live service game ging zijn. Heb me niet meer verdiept erin aangezien me dat niet echt aansprak.
Als dit singleplayer footage is hoop ik dat dit een oude build was. want het zag er niet uit. Totdat ik ontdekte dat de stream gewoon slechte kwaliteit is. Niet moeilijk dat ik dan mijn conclusies trek.
Heb de trailer en showcase opnieuw bekeken in hoge kwaliteit. Was al direct anders van kwaliteit. Ik loop er nog niet geheel warm van maar misschien dat ik tegen de launch er anders over denk bij gameplay beelden. Blijft nog steeds rushed aanvoelen op basis van de showcase beelden.
@Anoniem-8069: cyberpunk Starfield Witcher allemaal ruk games met de release Cod ook vaak cold war was de eerste weken lelijk trouwens ‘ Watch Dogs liep ook prima beter als boven genoemde games met de release
@Silencer: ik had last van Ubisoft forceerde mij om hem snel uit te spelen ik had hem al die tijd nog in backlog staan
Het kan ook zoals bethasda met redfall offline update uitbrengen
@coola: Hier nog één!
Helemaal nyx dit
Ik verwacht inhoudelijk niet veel spannends in deze game maar gewoon een toffe game die makkelijk weg speelt met een flinterdun verhaal waarbij de kracht ligt in de setting waar ubi altijd wel goed in is, dit keer een star wars setting en geweldig natuurlijk voor sw fans!