Preview | Star Wars Outlaws – De afgelopen jaren zijn voor Star Wars-fans op z’n zachtst gezegd tumultueus te noemen. Sinds Disney de rechten op Star Wars heeft bemachtigd, krijgen we plots een hoop films en series van wisselende kwaliteit. Op het vlak van videogames heeft met name EA de afgelopen jaren het een en ander uitgebracht wat over het algemeen prima was. Nu is het echter bijna de beurt aan Ubisoft die met Star Wars Outlaws wil laten zien dat ook zij het heelal hier heel ver vandaan tot leven kunnen brengen. We mochten enkele uren doorbrengen in de schoenen van Kay Vess en dat beviel ons goed.

Kies verstandig

Tijdens onze speelsessie werden we vrij vlot geïntroduceerd aan twee van de Syndicates waar we in Star Wars Outlaws mee te maken krijgen: de Pyke Syndicate en Crimson Dawn. Deze twee partijen staan lijnrecht tegenover elkaar en de game geeft jou de keuze met wie jij bevriend wil raken ten koste van de ander. Het reputatiesysteem is in een eerste oogopslag gelijk interessant. Deze Syndicates bezitten namelijk diverse basissen, soms verspreid over meerdere planeten. Als je op goede voet bent met een Syndicate mag je te allen tijde hun basis inlopen en zal je ook extra missies voorgeschoteld krijgen. Maar ook als je op minder goede voet bent zijn er wel manieren om een kijkje te nemen in zo’n basis.


Kay is namelijk geen allesvernietigende protagonist, maar eerder een straatschoffie die haar weg naar vrijheid probeert te vinden. Als we haar met een bekend personage moeten vergelijken is de meest accurate omschrijving een soort jonge Han Solo. Vanwege haar karakter, vormt stealth een belangrijk element in Star Wars Outlaws. Zo zal je zo nu en dan informatie of specifieke voorwerpen van een van de Syndicates nodig hebben en als je reputatie met een specifiek Syndicate niet bepaald positief is, zal je toch een manier moeten vinden om te krijgen wat je nodig hebt. Als jouw reputatie met een Syndicate wel positief is zal zo’n Syndicate echter ook niet gelijk alles toelaten. Wees dus altijd voorzichtig, want voor je het weet zit Kay aardig in de penarie.

Bekende weg?

Wat we tijdens de speelsessie hebben mogen spelen voelde voor ons behoorlijk fris aan. In de kern zal het allemaal natuurlijk wat bekend overkomen, openwereldgames hebben nu eenmaal veel gelijkenissen, maar Massive Entertainment lijkt erg zijn best te hebben gedaan om Star Wars Outlaws niet als een doodnormale Ubisoft-game door het leven te laten gaan. Een element wat daar ontzettend bij helpt is Nix, het kleine maatje van Kay dat je gedurende de game bij staat. Nix is een merqaal. Een klein, schattig wezentje wat alles voor Kay over heeft. Je kan Nix allerlei opdrachten geven om jou te helpen zoals het afleiden van vijanden, een vijand wat littekens in zijn gezicht bezorgen of bepaalde voorwerpen waar Kay niet bij kan komen oppakken. Na een beetje gewenning hadden we snel door wat je precies allemaal met Nix kan en dat maakt van hem een cruciale partner in de gameplay, omdat hij een significante rol speelt.

blank
We hebben rond mogen neuzen op twee planeten: Toshara Moon en Kijimi. Een behoorlijk contrast, gezien Toshara Moon aardig wat gelijkenissen vertoont met savanne-gebieden en Kijimi een sneeuwplaneet is. Op Toshara Moon mochten we ook nog even buiten de grote stad spelen waar we met een speeder wat rond hebben gecrosst. Qua content lijkt het absoluut goed te gaan komen. We troffen bijvoorbeeld diverse kleine nederzettingen aan met vriendelijke alsook vijandige wezens. Dan vind je bijvoorbeeld tips over waar er zeldzame items liggen, alsook premies die op de hoofden van divers uitschot staat. Wat we met name op Toshara Moon hebben gezien ademde een sfeer uit waar een oudgediende Star Wars-liefhebber van zal gaan smullen.

Wat hikjes

Kay heeft in ieder geval ook genoeg in haar mars. Het hoofdwapen voor Kay is haar blaster om haar uit benauwde situaties te redden. Zodra Kay in een gevecht terecht komt kan zij ook de wapens van haar tegenstanders oppakken om deze te gebruiken, maar ze worden ook weer weggegooid zodra ze leeg zijn. Kay zoekt automatisch dekking waar mogelijk en het schieten voelde gewoonweg lekker aan. Niet gek, gezien de gebruikte Snowdrop-engine ons onder andere ook The Division heeft gebracht. Voor Kay’s blaster zijn er diverse modificaties beschikbaar om je in allerlei situaties te helpen. Zo hadden wij bijvoorbeeld een ion laser-mod nodig om stilstaande generatoren hier en daar van een boost te voorzien, die je dan verkrijgt door een missie te doen. Maar soms kan je upgrades ook gewoon kopen.

blank

Een ander belangrijk element in de gameplay is klimmen en klauteren, maar dit werkte nog niet overal naar wens. Zo merkten we op dat Kay een rand prima vastpakt als je er naartoe loopt en vervolgens springt, maar deed ze helemaal niks als je probeerde te sprinten en vervolgens springen. Dat heeft ons aardig wat Bacta Vials gekost, wat de medkits in Star Wars Outlaws zijn. We hebben de game gespeeld op pc en gebruikte daarbij muis en toetsenbord als besturing. Waar dat voor het schieten gewoonweg prima werkt was het minder gunstig bij het gebruik van de speeder. Je accelereert met de W-toets, maar het sturen doe je met de muis. Dit voelde wat zweverig aan en pakte ook niet zo goed uit. Wat kleine puntjes voor verbetering dus.

Even terug naar hoe het was

Onze speelsessie van Star Wars Outlaws vond plaats via een stream dus het zou wat oneerlijk zijn om nu al wat te zeggen over het grafische aspect. Dat gedeelte hebben we nog niet in volle glorie mogen ervaren. Daarentegen zijn we ontzettend te spreken over de sfeer die in de game hangt. Het verhaal van Star Wars Outlaws speelt zich ergens tussen Episode V en Episode VI af, de klassiekers dus. De sfeer uit die oude films is iets wat we proefden in Star Wars Outlaws en dat is ontzettend welkom. Dit zit hem in de eerder omschreven kleine nederzettingen, het type wezens wat we tegen zijn gekomen en natuurlijk Stormtroopers en overig Empire-gespuis.

Voorlopige conclusie

Als iemand die niet bepaald fan is van de Star Wars-output die Disney ons de afgelopen jaren voorschotelde, moet ik zeggen dat ik aardig ben verrast door Star Wars Outlaws. De game wist ons direct te pakken met zijn sprekende sfeer die ons terugbrengt naar die fantastische films van vroeger. Het helpt daarbij dat Kay en Nix nieuwe personages zijn die verder weinig invloed hebben op de al bestaande lore. Wat we hebben mogen spelen was in ieder geval erg vermakelijk en smaakte naar meer. We zijn met name benieuwd hoeveel invloed het gaat hebben als je bepaalde Syndicates verwaarloost en bevriend raakt met andere. De kleine oneffenheden in de gameplay kunnen ons inziens makkelijk worden opgelost, dus daar vallen we nu niet over. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar de volledige release van Star Wars Outlaws om ons eindoordeel te mogen geven. Zoals het er nu naar uitziet, durven we alvast overwegend positief te zijn.