Waar Ubisoft over het algemeen relatief vlot nieuwe games in series uitbrengt, zijn er een paar uitzonderingen. Skull and Bones heeft bijvoorbeeld een lange ontwikkeling achter de rug en viel vervolgens tegen, maar Beyond Good and Evil 2 spant helemaal de kroon. De titel is nog altijd in ontwikkeling, maar echt opschieten doet het niet.
Wat is daar de reden voor? Ubisoft zegt er niks over, maar Michel Ancel – geestelijk vader van het origineel – is er in een nieuw interview nu wat dieper op ingegaan. Hieruit blijkt dat het project geplaagd werd door teveel problemen tussen verschillende managers.
De art director wilde alles continu opnieuw doen, de game director wilde weer wat anders en Ancel wilde een ruimte avontuur maken, en men kwam onderling niet tot een overeenstemming, waarna vervolgens eigen paden bewandeld werden.
“On some projects, we set ourselves huge challenges and take on teams with passion, but without knowing how long and complex the road ahead will be. Passion is a fabulous energy, but it can also lead to clashes between enthusiasts.
On Beyond Good & Evil 2, for example, there were too many problems between managers. The artistic director wanted to redo everything constantly, and the game director wanted to make a game of generated dungeons. I dreamed of a space adventure. We could not agree and the game director took the project in other directions.
In this type of situation, teams find themselves tossed around and don’t even know who’s in charge and making decisions. The producer is supposed to sort things out, but that didn’t happen. Yves Guillemot even had to go down to Montpellier to get things back on track, but that wasn’t enough and the game director continued in his stubbornness. When I read in Libé that I was the one directing the game and asking for changes, I thought I was going to choke. BGE2 is the game on which I don’t think I’ve ever questioned a decision.”
Ancel is in 2020 bij Ubisoft vertrokken en dus niet langer bij de ontwikkeling betrokken. Kort na zijn vertrek doken berichten op over een giftige werkomgeving, onder zijn leiding. Of dat klopt is niet zeker, maar wel is duidelijk – uit zijn antwoord – dat het proces intern verre van soepel is verlopen, wat een van de redenen is waarom het zo ontzettend lang duurt vooraleer de game klaar is.
Wie heeft er nog vertouwen in..?
@Anoniem-6424: hahaha precies dit, ik weet nog 5 jaar geleden dat ik eindelijk dacht “nu komt ie”
Nu, jaren later, vraag ik me af… hoe lang gaat dit nog duren en gaat het nog wel gebeuren?
@Anoniem-6424: Tja, loopt een beetje zelfde traject door als Skull and Bones, ook daar hoopte ik dat het toch goed zou komen maar ook daar had ik weinig vertrouwen. Naar mijn inziens moet er echt heel wat gebeuren bij Ubisoft. Minder politiek etc bedrijven en weer “gewoon” leuke games maken.
Zijn er serieus mensen die denken die deze game ooit nog zal uitkomen?
@Anoniem-6424: dit heet een creative procces
Wel moet goed heleid worden.
Want zonder conflict is Nils creatives.